DHD vs N8

Discussion in 'Desire HD' started by Mc_Piloten, Nov 23, 2010.

1. Mc_Piloten

Mc_Piloten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag väntar nu på en DHD men då jag har en N97 nu så har jag tittat på N8 också.

När man jämför hårdvaran mellan DHD och N8 slås man av att N8:ans hårdvara verkar grym den också.

Kameran vinner N8
    GPS vinner N8 med fria kartor och navigering.
    Minne vinner N8
    HDMI vs DLNA vet ej
    Appar.. osäker. Appar till Android skall tydligen vara anpassade till varje modell. Så även om det finns mängder till Android så blir det inte så många till DHD, eller?

N8 kan man tydligen surfa med som modem och prata i luren samtidigt, DHD kan man ju använda för att dela ut internet med.
    USB vinnare N8
    Att symbian skall vara krångligt kanske stämmer men jag har inte haft någon annan smart telefon så för mig kvittar nog det.

Ljudet när man pratar Vinnare N8. Alla HTC skall tydligen ljudet suga på.
    Mottagning. N8 skall ha pluppar kvar där många andra redan dött. Och det är väl ingen skräll då Nokia levererar hela kedjan i Sverige från operatör till användare.

Den stora fördelen med DHD vs N8 verkar vara den stora skärmen och Car panel.

Mycket positivt till N8 här och det var meningen. Så kom igen och bevisa att den DHD som är på väg verkligen är rätt.

JAg skiter i om OS är på väg ut. telefonen har man ju inte i 10 år ändå. Det som är intressant är att allt fungerar.
    Jag har t.ex. för inte länge sedan fått uppdatering till min N97:a trots att den är gammal.
    Nokia har bra support.
    När jag ringde HTC supporten tjatade de om s/n när jag ville fråga om lite tekniskt. Och när jag inte hade det visste hon inte vart hon skulle ta vägen.

Jag vet att detta är ett Android forum och bara parata positivt om Symbian här är väl som att svära i kyrkan, men det finns ju andra bilar en Volvo som fungerar också.. MAn får nog inte vara för insnöad heller.

Så mata mig nu om varför DHD är bättre en N8

2. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag äger en DHD och kunde inte vara mer nöjd. N8 verkar fin, om man kan leva med Symbian, det mossigaste systemet någonsin. Förvänta dig ingen massiv apputveckling då de flesta uthecklare gått över till Android och Osx.

Höll i en N8 i går. Kändes gammal, menyerna såg ut som trist 2003-standard...

3. RURAL

RURAL Professional Droid Medlem

MINA ENHETER

N8 är dessutom störande ful.

4. Mc_Piloten

MINA ENHETER

Ärligt om en mobil är ful, vad spelar det för roll?
    Ända studen man ser hela telefonen nästan iaf är väl mobilhållaren i bilen då. 99% av tiden ligger den väl i en ficka. och håller man i den ser man inte mycket heller.
    För övrigt tycker jag den ser ok ut.
    Appar var det ja. Rykten säger att det finns 2500 appar till Nokia N8
    Hur många finns till DHD?
    Hur många som finns till Android är väl ointressant om de ej passar?

5. monkie79

monkie79 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Appar till DHD är inga problem. Det brukar vara värre om man skaffar en android med liten skärm.

6. fredrikstorm

fredrikstorm Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det finns 100 000 apps på market
    https://swedroid.se/android-market-nar-100-000-apps-apps-hysteri/

Skulle tro att de allra flesta passar på DHD, plockar ett tal ur luften som t.ex 90% ?

7. Miheisso

Miheisso Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Kvittar

Det alltså anledningen till att inte alla appar funkar till alla Android mobiler är ju för att vissa av de billiga modellerna inte klarar hårvarukravet. DHD däremot är ju state of the art och klarar allt. Därav finns det appar forever and ever and ever and ever and ever....

8. Metric

Metric Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en N8 som tjänstemobil = VARNING för den!

Gör dig själv en jäkligt stor tjänst och skaffa INTE en Nokia N8!!

Att du ens ställer frågan "DHD vs N8" är som att ställa frågan; Rolls Royce vs Volvo. Japp precis så är det.

Fick min N8 av Nokia själva då jag jobbar inom telekombranschen och jag kan bara säga så här. Symbian måste vara det största skit som någonsin uppfunnits. Det är ingen underdrift heller. frustrationen är ett faktum konstant hela tiden när man använder N8.

Ologiska menyer, fult och föråldrat gränssnitt och en App-butik som lider av den allvarligaste graden av anorexia.

Sen att Symbian 3 är buggigare än nån Android-verison jag testat får mig att vilja slita mitt hår.
    Eller vad sägs om:
    Ibland blir skärmen upp och ner vänd
    Ibland går det inte att svara eller lägga på samtal.
    Ibland går det inte att slå på eller av telefonen
    Telefonen stänger av sig själv
    Telefonen bryter samtal OFTA
    Telefonen uppmanar mig att stoppa i ett simkort
    Touchen slutar fungera ibland
    Touchen reagarar dåligt när man trycker på skärmen.
    Webläsaren buggar ur och stänger ner (original-webläsaren som medföljer telefonen)
    Med mera med mera... listan kan göras låååång på allvarliga fel och brister i N8.

Hårdvaran i N8 är däremot helt ok! Kameran imponerar och bilderna blir galet bra, HDMI-porten på telefonen lirar perfekt när man kopplar in den i platt-TV:n. Chassit som är (precis som DHD) gjort i aluminium, känns exklusivt och roburst. Men då det är betydligt viktigare att mjukvaran lirar och fungerar på ett tillfredsställande sätt, än att kameran har en nice optik faller Nokia N8 pladask

Ska också tillägga att jag fått en ny N8 då jag trodde det var fel på den första jag fick, men denna jag har nu beter sig precis likadant!

SAMANFATTNING: Mjukvaran (Symbian) är N8:as fiende och gör N8 till en horribel telefon!

Snälla, kan någon porta N8 till Android 2.2 så skulle jag bli lycklig! :D

Citerar en Nokia-chef som blev intervjuad av IDG: "Android är som att kissa på sig"
    http://www.idg.se/2.1085/1.341382/nokiachef-android-ar-som-att-kissa-pa-sig

Jag kontrar med att säga att Symbian ÄR som att skita på sig, spy sig själv i rockärmen och slita ut sina organ på en å samma gång.. Detta samtidig som man står och kissar i motvind..

Last edited: Nov 23, 2010
  9. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
  10. Mc_Piloten

MINA ENHETER

JAg kollade nu och såg att min tv klarar DLNA så behovet av HDMi blir väl inte lika stort då, men det blir väl inte med inbyggt 5.1 ljud kanske.

Hur är det med navigationen och DHD. på HTC hemsidan finns reklam om köranvisningar etc, men kostar det?

HTC supporten. Hittade en webänkät som jag galdligen gav supporten lägsta betyg. Om jag skall skaffa en telefon har jag ju inget S/n: att ange. Som potentiell kund vill jag kunna maila frågor INNAN jag köper ngt...idioter!

Så det finns Hårdvarufel på Nokia.. ok. Vilken skräll. Men inga på DHD? eller hur!
    Hur är det med kompassen som visar 90 grader fel som jag läst om bland annat.
    Är minnet tillräckligt i DHD?

11. Mozze

Mozze Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

alltså, N8 känns som att det är för nån som vill ha en kamera med nån mobil funktion inte en mobil med nå kamera funktion, och jag ville ha en Mobil till o börja med inte en kamera.. därför är det ingen svår match direkt.. behöver inte ens välja DHD, jag valde android.

12. Mozze

MINA ENHETER

vafan ska man med HDMI uttag på en MOBIL till? skaffa en bra kamera istället..

13. Mc_Piloten

MINA ENHETER

Ja anledningen till att ha med en bra telefon i mobilen samt en bra gps i mobilen, en skaplig läsare för dokument och möjlighet till bra internet etc är väl enkel. Slippa ha med en ryggsäck med grejer.
    En pryl i fickan, sedan är man hemma.
    Hur ofta har man inte stressat iväg till ngt event och kom på f-n, kamerafan ligger i hallen

14. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Car panel? Menar du appen bilpanel? I så fall är nokia maps klart överlägset. Ja, i mina tester vinner n97 stort på gps.
    Jag har tillgång till DHD och N8. Valet är enkelt, N8. Men, jag ogillar Symbian pga dåligt med appar.
    Testa DHD innan köp. Klart överreklamerad. Min dotters vanliga Desire är lika bra, för vanligt bruk. En bekant struntade i båda o köpte Wildfire. Det gäller oss som vill ha en bra tel, för det är inte DHD.
    Svära i kyrkan? Bara man skriver, som du, varför den inte är bäst. Högt i tak tjänar alla på.
    Nokias kundtjänst? Hur kom du fram dit?

15. Mc_Piloten

MINA ENHETER

Hur jag koma fram till Nokias Kundtjänst...Jo jag ringde!
    De svarade i princip direkt.

Så Nokia har bättre GPS. Om jag skall vara ärlig använder inte jag min GPS i Nokian mycket. Det kanske beror på att den är liten, men då jag kör mycket mc, har jag ju en GPS som klarar det ändamålet. Dvs stora touch knappar som går att peta på med handskar, att den fixar hällregn samt att man kan köra efter rutter.
    Alltså jag bygger hur jag vill köra innan i GPS elelr tillhörande program i datorn och sedan lotsar gps:en mig hela vägen.
    Så med andra ord räcker troligen DHD gps för fotvandring och skall jag hitta till en adress i stan hemma, så räcker nog med att jag kan slå in adressen och sedan hittar jag dit själv, då Gbg är inte så svårt att hitta i som insocknes, och hamnar jag någon annanstans och skall hitta i den staden till någon adress förutom STHLM möjligen så lär det väl gå också.

16. Fredrik88

Fredrik88 Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Sjukaste tråden jag har läst.

Jag hoppas visserligen att många köper N8 och nokia överlag så aktien får sig ett välförtjänt lyft.

Personligen skulle jag aldrig välja nokia. Dhdn är bra. Schyssta lösningar på det mesta. Kameran är okej. Ljudet är bra.

17. Mozze

MINA ENHETER

alltså n8an är säkert bra, men symbian är ett klart handikapp..

18. Mc_Piloten

MINA ENHETER

Ärligt talat förstår jag inte kritiken kring Symbian.
    Tydligen har nokia (eller symbian?) fortfarande 50% av smartphones marknaden. Android 30% och Apple har ca 9%. Och hur stora är inte ifånen i Sverige.
    Det innebär ju då Att Nokia (Symbian) är stora ute i världen.
    Nu verkar det ju finnas buggar i N8, men det är väl inget ovanligt.
    Alla tillverkare låter ju oss konsumenter vara försöksdjur.
    När man lärt sig en Nokia, vet man ju vart allt finns.
    Det viktigaste är ju att den fungerar.
    Men jag vill mest ha synpunkter kring hårdvaran och funktioner hos mjukvaran, inte hur svårt det är att hitta i den.

19. kentgoran

kentgoran Teen Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Symbian har 50%? Är blackberry's symbian-baserade då?

Sent from my Desire HD using Tapatalk

20. Mc_Piloten

MINA ENHETER

VAd jag vet är Black Berry och Symbian i.
    Men Även SE har varit inblandade med Symbian, men har nu lämnat den plattformen