Jag får väldigt mycket frågor om min N8. Många frågor om Symbian,
Kameran och (mest)beröm om den egna designen (jag har en gön) Det är kul.
Jag har en del telefoner av olika typ. Gick och väntade på DHD, men den floppade ju på att den inte hade acceptabel bildsensor i kameran för att förtjäna "HD". När jag sedan kände på den så tyckte jag att vikten var för hög och att skärmen var stor men inte speciellt bra.
Jag köpte då N8 som jag gått och sneglat på ett bra tag. Insåg att jag höll på att fylla hårddisken hemma med massor av usla foton och filmer där man inte såg motivet i allt ISO-bruset och släpeffekter som resultatet blir i normala inomhussituationer. Man kan visst få bra resultat med X10 (och kanske DHD), men jag har inte ork att lägga ner tiden inför varje foto. Filma i dunkel kan man bara glömma...
Youtubefilmen där man jämför Desire och N8 visar ganska bra min egen upplevelse av skillnaden mellan N8 och "resten" just nu. Stereoljudet på filmerna på N8 är även det överlägset.
Jag tycker att N8 Har en vassare GPS än mina andra telefoner. Snabbare och exaktare. Upplösningen på AMOLED-skärmen är ju lägre och storleken mindre på N8 så att surfa blir aldrig lika kul som på DHD eller X10.
Symbian 3 är bra mycket bättre än Symbian 1 som jag har i min Vivaz Pro. Men Android är roligare att använda. Ibland glänser Symbian till och jag tycker nog att man som van användare inte saknar Android speciellt. Det som är efterlängtat på Symbian är en bättre Native-webbläsare. Nu kör jag mest Opera eftersom den fungerar som jag är van i X10. Gmail med kontakter och kalender synkas bra det också. Fick använda två inställningar istf en på min Android, så lite krångligare var det väl. Market är trevligt, men jag har hittat min grejer i OVI Store. Bättre kvalitet, men mindre utbud.
I övrigt är jag ingen spelfanatiker, men lirar lite Angry Birds och Need For Speed ibland. Filmerna som jag har prövat har funkat bra, inget lagg på ljud. Lätt att spola och så.
N8 är en grym lur, fullspäckad med teknik. Men det är väl ingen ide att försöka övertala någon som absolut vill ha Android. Jag kör på den lur (eller lurar) som fungerar bäst för mig.

Click to expand...