DHD vs N8

Discussion in 'Desire HD' started by Mc_Piloten, Nov 23, 2010.

1. Mc_Piloten

Mc_Piloten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

JAg var senast igår och pillade på bägge lite grann. Men tycker det är svårt att stå i en butik med mängder av folk och säljare runtomkring och försöka stressa igenom lurarna.

Filmer har jag också sett.
    Och läst tester och terroriserat er med frågor också.

Men om det där google GPS kommer snart, har nog också Nokia svårt att konkurera med det.

Sedan har jag ju min N97:a kvar trots allt som är mindre buggig en N8 och skulle nu man hellre vilja ha N8 för den skulle vara bättre finns det säkert någon som vill ha DHD luren på blocket.
    Troligen har ni överbevisat mig denna gången :-*

2. Pasulj

Pasulj Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Kostar 469 kr att för livstids uppgradering
    för kartor.... kan vara bra att veta.

Dock blir ju google navigation gratis

3. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Vill du leka, Android. Gamla hjulspår, Symbian.

4. Mc_Piloten

Mc_Piloten Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Det var nog ern bra sammanfattning iaf.

Men jag har ju kvar N97:an tills jag känner mig trygg med DHD.

Verkar ju som om man vill leka med DHD får man problem med sms i fel ordning, Kontaktbilder som blir pixliga ihop med facebook etc.
    Att de som utvecklar saker kunde ge fan i att släppa Beta versioner som färdiga program.
    Alla programutvecklare borde få en pungspark var gång de gör ngt sådant.
    Jag hade hellre sett en ny telefon vart annat år en som det är nu varje halvår med ofärdiga produkter / program. å andra sidan är ju N8 två år nyare en N97 år och ändå buggig och med hårdvarufel..

5. Pliind

Pliind Professional Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Fold 7 1TB
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Garmin Epix Pro Gen2
    HDMI vs DLNA beror på vad man är ute efter, jag har kikat på en n8 in action kopplad till en LCD tv.. jag blev inte imponerad, inte heller på trailersen (1080p)som låg på telefonen. Med HDMI ska du fram till TV:n och koppla i den, med DLNA kan jag ligga i sängen och trycka på en fil, filen forcerar sig in i TV:n (som har stöd för DNLA) och spelar upp filmen direkt. Om jag önskar kan jag kolla på filmer från nätverket i min telefon dessutom.

Angående appar.
    En app släpps till OS 2.1, då fungerar den för OS 2.1+ såvida telefonerna klarar av det, skulle det vara så att en bugg uppstår med vissa telefoner så får utvecklaren fixa det. Market var alltså inte tomt när vi slog på våra DHD för första gången.

Angående Ljud i samtal har jag inget dåligt att säga om det, har fungerat klockrent för mig, högtalaren bak är dock något i sin egen klass.. används i princip enbart när man ska spela upp ett youtube klipp snabbt för kompisar.. INTE för att stå framför ICA och spela skitmusik och spela tuff framför mopeden :teeth:

6. Milleson

Milleson Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Fattar inte riktigt varför det är ett så svårt val. Symbian är inget att satsa på ifall du vill ha en telefon som är framtidssäker, källa . Sedan så kommer ju MeeGo vilket ingen riktigt vet vad det kommer bli av.

Men ifall du vill vara säker och ha en bra telefon är det bara att välja någon Android telefon. Är inne på min andra Android mobil nu (DHD), innan det var det WinMo6 och har en iDevice, och gillar skarpt vad Android är påväg.

Last edited: Nov 24, 2010
  7. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Bra beskrivning.

8. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag får väldigt mycket frågor om min N8. Många frågor om Symbian, Kameran och (mest)beröm om den egna designen (jag har en gön) Det är kul.

Jag har en del telefoner av olika typ. Gick och väntade på DHD, men den floppade ju på att den inte hade acceptabel bildsensor i kameran för att förtjäna "HD". När jag sedan kände på den så tyckte jag att vikten var för hög och att skärmen var stor men inte speciellt bra.

Jag köpte då N8 som jag gått och sneglat på ett bra tag. Insåg att jag höll på att fylla hårddisken hemma med massor av usla foton och filmer där man inte såg motivet i allt ISO-bruset och släpeffekter som resultatet blir i normala inomhussituationer. Man kan visst få bra resultat med X10 (och kanske DHD), men jag har inte ork att lägga ner tiden inför varje foto. Filma i dunkel kan man bara glömma... Youtubefilmen där man jämför Desire och N8 visar ganska bra min egen upplevelse av skillnaden mellan N8 och "resten" just nu. Stereoljudet på filmerna på N8 är även det överlägset.

Jag tycker att N8 Har en vassare GPS än mina andra telefoner. Snabbare och exaktare. Upplösningen på AMOLED-skärmen är ju lägre och storleken mindre på N8 så att surfa blir aldrig lika kul som på DHD eller X10.

Symbian 3 är bra mycket bättre än Symbian 1 som jag har i min Vivaz Pro. Men Android är roligare att använda. Ibland glänser Symbian till och jag tycker nog att man som van användare inte saknar Android speciellt. Det som är efterlängtat på Symbian är en bättre Native-webbläsare. Nu kör jag mest Opera eftersom den fungerar som jag är van i X10. Gmail med kontakter och kalender synkas bra det också. Fick använda två inställningar istf en på min Android, så lite krångligare var det väl. Market är trevligt, men jag har hittat min grejer i OVI Store. Bättre kvalitet, men mindre utbud.

I övrigt är jag ingen spelfanatiker, men lirar lite Angry Birds och Need For Speed ibland. Filmerna som jag har prövat har funkat bra, inget lagg på ljud. Lätt att spola och så.

N8 är en grym lur, fullspäckad med teknik. Men det är väl ingen ide att försöka övertala någon som absolut vill ha Android. Jag kör på den lur (eller lurar) som fungerar bäst för mig. :cool:

9. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Hur kunde du köpa N8 om vikten var besvärande? Håller med om gps'en. Min 97a hittar min pos inomhus, det gör aldrig DHDn. Eftersom jag tidigt valde bort N8, borde jag ha varit nöjd med min N97a. DHDn är för stor att släpa med i fickan. Jag var inte målgruppen, spelar aldrig spel eller ser på film. Så är det att vara pryltokig och köpa något osett. Är på gränsen att sälja min DHD. Måste bli ordning i Nokiahuset innan jag köper något nytt därifrån.

10. AndyInternetGuru

AndyInternetGuru Youth Droid Medlem

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Jag har en DHD, och mitt arbete ger mig tillgång till N8.

Vi pratar om 2 bra telefoner, med olika styrkor. N8:an är inte sämre än DHD, utan det är en smaksak. Symbian i N8:an är lätt den bästa Symbian-versionen jag testat. Det finns hopp för Nokia, och med N8:an med flera på gång så kommer det att bli bra.
    Visst är apparna i nuläget en dealbreaker för många, men Nokia har som någon nämnde stor andel av marknaden än och ett mer inarbetat varumärke vilket kommer ge fler appar framöver. Glöm inte att Android inte var så jättestort för inte så länge sedan.

11. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

N8 väger lika mycket som min x10 och mindre än DHD, men är smidigare att ha i fickan än båda med sin avsmalnadande över- och underdel. Fast tycker fortfarande att den lixom X10 är något för tung.

12. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Visst, Nokia är stort, men funkar inte bra f.n.

13. Milleson

MINA ENHETER

Symbian är sämmre än Android, det går inte att komma ifrån. Men vilken telefon som är bäst är precis som du säger en smaksak. Om man vill ha bra kamera och kunna koppla in mobilen till tv'n så är N8'an bättre. Vill man ha en storskärm och ha möjlighet till ett stort app-utbud med ett ständigt utvecklande operativsystem så är DHD bättre.

14. svempa

svempa Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ser fram emot proffsigare appar inom mitt segment.

15. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Verkar som att du inte vill ha tips om vilken som är bäst, du sitter ju mest och försvarar N8:an? Verkar som att beslutet redan är taget.

Jag har inte provat N8:an, som andra säger så verkar hårdvaran riktigt imponerande.
    Men också, bra hårdvara måste ju kunna användas, genom bra mjukvara, vilket Symbian inte är och inte har varit på många år.
    Hade en N97mini innan jag köpte min Desire och det var den mest överprisade och ofullständiga pryl jag NÅGONSIN pillat på (då jämför jag med ett sönderrivet A4 papper.).

Buggiga menyer, ologiskt, laggigt system, HELKORKADE nätuppkopplingsalternativ (fastän man BESTÄMT säger att idioten ska koppla till ett WiFi så trilskas den med att försöka ansluta till mobilt nät), kasst med appar, OTROLIGT dålig användarupplevelse.
    Aldrig nånsin Symbian igen.
    Sålde den efter några veckor och köpte en Desire och mitt hopp på mänskligheten ökade nått så extremt.

Att säga att Symbian^3 är helt nytt system är totalt korkat. Det ser exakt likadant ut, förutom att man har 3 hemskärmar.

Sen kan jag verkligen inte fatta varför Nokia håller sig kvar vid en redan föråldrad (läs: katastrofalt utdöd) plattform och tror att den kommer etablera sig.

Vill du verkligen, verkligen ha en Nokia, så vänta isf på MeeGo.

16. Mathias1

Mathias1 Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu säger du emot dig själv. Android var inte stort förut, men har vuxit otroligt mycket, men Nokia är redan "stort" och kommer därför få mer appar? Eftersom deras varumärke redan är stort så borde ju apparna komma rullandes redan?
    Jag kan tänka mig att Nokia används mycket inom företagen. Detta innebär då även Symbian S60v3 (eller vad de nu heter). Denna målgrupp är inte vidare intresserade av appar eller spel. Så Nokia är "störst" för att de har funnits längre och rullat ut fler telefoner under namnet "Symbian". Detta systemet har ju funnits otroligt länge.

Jag tror de kommer fasas ut hos privatkunderna väldigt snart.

17. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

håhå, du har inte provat N8 men "vet" att det enda som skiljer mellan v60 och S3 är "tre hemskärmar".

Windows Phone har varit "utdött" sedan jag körde min första Qtek. Apple dog för 15 år sedan. Symbian är stendött och samtidigt bättre än det någonsin har varit. Hur det ser ut i framtiden spår vi alla, men faktum kvarstår att alla plattformar fortfarande erbjuder bra lösningar och har sina egna styrkor ihopparade med lämplig hårdvara.

Det är bara fånigt att bli religiös över Android eller Symbian.

18. Milleson

MINA ENHETER

Såklart Nokia kan göra en comeback i.o.m. släppet av MeeGo, men hur det ser ut just nu så är Android bättre än Symbian. Har inget med religion att göra. Men man ska ju välja den telefonen som passar än bäst, ifall det är N8'n så är det bara att slå till!

19. UlfrikTB

UlfrikTB Youth Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    AOSP 6.0 Marshmallow
    Det finns det ingen mobiltelefon som har, vad jag vet. Det är väl uppskalad 720p på alla mobiler.

20. BigR

BigR Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, det finns idag flera telefoner som klarar att fånga video i 1280x720. Sedan finns det några som skalar upp från lägre upplösning som tex DHD som filmar i 960*540 och sedan skalar upp det.