Diskussion: Digitalt körkort

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoko666, 21 mar 2021.

1. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 195

MINA ENHETER

det
    Det stora problemet med att det inte är chip i våra körkort är att det då är svårt att använda dessa digitalt. Norge har chip i sina körkort och då kan man scanna (blippa) chippet för att säkerställa att detta är ett korrekt körkort. Det är också därför som våra körkort inte räknas som godkänd id handling i europa och när vi skall skaffa BankID.

Körkortets utseende däremot har bestämts och är standardiserat inom hela EES så att använda ett vanligt IDkort som körkort inom Sverige skulle inte vara möjligt.
    Att man vid förlust får köra bil (inom sverige) på ett IDkort är för att du i annat fall inte skulle få köra bil alls om ditt körkort förkommit. Du kan även visa upp ett giltigt pass om ditt körkort har försvunnit.

Det man i sverige skulle kunnat göra men valde att inte införa är att man skulle bakat in Nationellt ID-kort med chip i våra körkort. Varför våra politiker valde att inte baka samman dessa kort (som till exempel norge gjort) har jag dock ingen kunskap om.

Kristy gillar detta.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 051

MINA ENHETER

9 kap 2 § körkortslagen

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
    Föraren ska inte dömas till straff,
    1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
    2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller

3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.

Med andra ord, det räcker att ha någon slags giltig id-handling med sig under färden. Det måste inte nödvändigtvis vara just körkortet. Ovanstående paragraf ändrades senast 2009, så situationen har varit sådan i ett antal år åtminstone.

Polisen har ju i många år kunnat slå direkt i sin dator för att se körkortsbehörigheter. Det vi sagt om digitala körkort är väl främst tänkt att ta det ett steg vidare, typ underlätta för den enskilde så att man inte behöver släpa något plastkort med sig överhuvudtaget, och så att man inte behöver betala ansökningsavgifter för att få ut körkortet i plast, och inte heller betala för att uppgradera kortet eller för att behörigheterna ska stämma med verkligheten.
    Norges lösning är i mitt tycke inte den bästa. Det går att skapa smartare lösningar.

Heleg gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 456
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Har någon hört något mer om detta? Enda kortet jag numera har med mig är körkortet. Hade varit riktigt fint att slippa det.

Norrmännen och danskarna har ju haft detta på plats ett tag nu, så vi borde ju inte behöva vara så mycket sämre :D

upload_2025-8-4_14-34-36.png

4. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Haha skapade den här tråden för 4 år sedan och verkligen ingenting har hänt sen dess. Jag har körkortet i bilen och sist jag åkte på en bot tror jag inte ens att jag behövde visa körkortet utan dom tog det på personnummer. Har leg i bankid appen och tänker att det får räcka med den om man blir stoppad när jag kör sambons bil.

bernard gillar detta.
  5. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att polisen sagt att de inte accepterar digitalt id (var visserligen i början men har inte hört något annat) bara en fyi/heads-up :)

6. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    186
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Visst har det hänt saker, men bryssels kvarnar mal långsamt så det kan ta ända till 2030 om vi har otur.

Nya körkortsregler införs i EU – körkort blir digitala

7. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    937
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
  8. ajo.lill

ajo.lill Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    647
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Vi ska vara väldigt glada att saker få ta tid. Det finns gott om exempel på vad som händer när det inte får ta den tid det behöver. Inom EU pratar vi också om att många olika länder ska vara överens, justera sina lokala lagar, osv. Dessa nationella beslut ska sen överleva omval för att slippa omförhandling på EU-nivå.

Det är lätt att vara negativ och klaga på EU. Det är ju ändå av internet (typ Reddits) favorit-sysslor. Men tänker man ett par varv extra på det så ser man att det i det stora hela inte är så lång tid, och att det finns viktiga och rimliga anledningar till att saker tar tid. Så är det med mycket myndighetsrelaterat. Har man jobbat på insidan får man en annan sorts insikt i varför vissa saker tar tid och varför det inte ska gå fort.

Visst är det trist för oss som är 'nördar' i sånt här att behöva vänta, men så jobbigt är det inte att exempelvis ha ett fysiskt körkort i plånboken.

Alternativet till långsam politik där enskilda medlemsstater får säga sitt och balansera sin egen lag mot den "stora lagen" är att det går fort men fel. Se till exempel USA där man skriver om lagar till frukost varje dag, och har gjort i många år. Varje lagbeslut som läggs fram innehåller 35 extra punkter som ingen ens vet om att man röstar på då dokumenten är 8,000 sidor långa.

Nä, jag är rätt tacksam att vi jobbar långsamt och stabilt i Europa.

PS. Jag säger ingenstans här att det aldrig har gått för långsamt, att det alltid blir rätt eller att systemet vi har är felfritt. Utan endast att ibland finns det förklaringar, och i vissa fall är det ena onda bättre än det andra.

Buzz, Ko900 och Holabanarne gillar detta.
  9. Ko900

Ko900 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    186
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Kloka ord och du har helt rätt, felet man gjort i eu är att beslutet fattats först 2025. Givetvis skulle man ha dragit igång detta förarbete på 2010-talet när man såg vart det barkade med e-leg etc.

10. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    647
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Absolut, så är det. Sekunden digitala ID och liknande saker ens kom på tal borde man ha satt upp ett ramverk för hur det här skulle kunna fungera inom EU. Det är iofs möjligt att det finns en sån studie, men i så fall var den bevisligen otillräcklig.

Har själv tagit del av flertalet liknande arbeten inom myndighet, och det är ofta väldigt svårt att förutspå hur man ska rikta en sån studie för att fånga alla eventualiteter i förväg.

Men nu är vi på gång! Och likt er andra har jag inte många kort kvar i plånboken som faktiskt behöver vara där. Gymmet ligger kvar på 90-talet, så där behöver jag ett kort än. Nationellt ID och körkort.

11. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

Den officiella policyn finns på Giltiga id-handlingar | Polismyndigheten

12. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    647
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Möjligen off topic, så om admin bedömmer att det inte passar så kan jag ta frågan på annan plats.

Men, det var diskussion ett tag om att körkort skulle upphöra att gälla som ID, då det egentligen är ett kompetensintyg. Just därför skaffade jag, och många andra, ett Nationellt ID istället. Jag tänker att detta och ny form av körkort (dvs digitalt, OT) kanske hänger ihop, men om det nu kan dröja hela vägen till 2030 så känns det osannolikt.

Banker har redan gjort detta;
    Identifiering – det första steget i kundkännedomen

Någon som vet något mer om hur det ter sig i form av övriga branscher i Sverige? Det jag minns, kanske felaktigt, var att till exempel Systembolaget skulle byta till att kräva Nationellt ID istället för Körkort.

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Nu står det där att det där gäller vid pass/id -korts förnyelse, men det är nog samma om man blir stoppad av polisen ute i vardagen också

14. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 507
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Det var en förslag i riksdagen som vad jag vet aldrig har klubbats igenom

15. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 251

MINA ENHETER

jnsson gillar detta.
  16. ajo.lill

Mottagna gillanden:
    647
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Ja jag var definitivt en av dom!

Ursäkta för min tabbe där, läste bevisligen inte noggrant nog i källan. Var helt 100 på att jag läst om detta förut, men måste minnas fel.

Det är alltså inget som egentligen tog fart någonstans. Intressant. Tack för rättelser!

Buzz gillar detta.