Övrigt: Digitalt körkort

Diskussion i 'Off Topic' startad av Yoko666, 21 mar 2021.

1. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 188

MINA ENHETER

det
    Det stora problemet med att det inte är chip i våra körkort är att det då är svårt att använda dessa digitalt. Norge har chip i sina körkort och då kan man scanna (blippa) chippet för att säkerställa att detta är ett korrekt körkort. Det är också därför som våra körkort inte räknas som godkänd id handling i europa och när vi skall skaffa BankID.

Körkortets utseende däremot har bestämts och är standardiserat inom hela EES så att använda ett vanligt IDkort som körkort inom Sverige skulle inte vara möjligt.
    Att man vid förlust får köra bil (inom sverige) på ett IDkort är för att du i annat fall inte skulle få köra bil alls om ditt körkort förkommit. Du kan även visa upp ett giltigt pass om ditt körkort har försvunnit.

Det man i sverige skulle kunnat göra men valde att inte införa är att man skulle bakat in Nationellt ID-kort med chip i våra körkort. Varför våra politiker valde att inte baka samman dessa kort (som till exempel norge gjort) har jag dock ingen kunskap om.

Kristy gillar detta.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 007

MINA ENHETER

9 kap 2 § körkortslagen

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot 3 kap. 15 § döms till penningböter.
    Föraren ska inte dömas till straff,
    1. om körkortet eller förarbeviset ska förnyas och föraren före färden har återlämnat handlingen eller gjort anmälan om att den förstörts eller kommit bort, eller
    2. om återkallelse av körkort eller förarbevis begränsats på det sätt som anges i 5 kap. 4 § och färden äger rum inom två månader från det att frågan om återkallelse slutligt har avgjorts, eller

3. om förarens identitet genast har kunnat fastställas.

Med andra ord, det räcker att ha någon slags giltig id-handling med sig under färden. Det måste inte nödvändigtvis vara just körkortet. Ovanstående paragraf ändrades senast 2009, så situationen har varit sådan i ett antal år åtminstone.

Polisen har ju i många år kunnat slå direkt i sin dator för att se körkortsbehörigheter. Det vi sagt om digitala körkort är väl främst tänkt att ta det ett steg vidare, typ underlätta för den enskilde så att man inte behöver släpa något plastkort med sig överhuvudtaget, och så att man inte behöver betala ansökningsavgifter för att få ut körkortet i plast, och inte heller betala för att uppgradera kortet eller för att behörigheterna ska stämma med verkligheten.
    Norges lösning är i mitt tycke inte den bästa. Det går att skapa smartare lösningar.

Heleg gillar detta.