[Diskussion] Stora diskussionstråden om Arc !

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Fishk, 12 jan 2011.

?

Vilken färg kommer du välja?

1. Midnight Blue

99 röst(er)
    76,2%
  2. Misty Silver

31 röst(er)
    23,8%
  1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Kul detalj;

SE Neo, som har mycket gemesamt med hårdvaran i ARC har testats lite av gsmarena.

Tycker det resultatet är bra.
    Särskilt med tanke på att LG O2X, som kör lägre upplösning, fick 71 eller 72.

Antingen är SE bra på att optimera.. Eller så är dualcore bara "snack".
    Visst, supporten finns inte riktigt än.. men tycker ändå det är kul att se hur
    mycket snack folk för över något som ger så otroligt lite.

I detta fall får du bättre kamera, enligt mig snyggare mobil och nyare Android.
    För 1000-1500:- mindre.

Mvh
    Anders

2. mdmar

mdmar Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    170
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Övrigt:
    Galaxy Watch Active 2
    Vilket benchmark är detta? Använder själv bara Linpack och Quadrant..

3. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Neocore

Testa även "nenamark1"

4. youknow

youknow Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Hy
    Vad får en dhd på detta test, tycker det är en mobil som är bra att jämföra med.

Sent from my X10i using Tapatalk

5. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Med sin lägre upplösning än Neo:

6. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Lägre upplösning? Du menar de tiotal pixlar som LGn "saknar" gentemot SE Arc ;)? Sen vill jag inte direkt påstå att den har en bättre kamera, snarare än mindre urusel kamera :). Snyggare kan jag hålla med om, gillar dock inte fysiska knappar i botten och har ännu inte fått chansen att hålla i telefonen. Nyare Android, mjo, visst, men LG:s uppdatering kommer inom kort.

Sen vill jag gärna att du listar de butiker där den, enligt dig, går på mellan 3.200 - 3.700:- ;)! Var finns dessa?

Last edited: 10 mar 2011
  7. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

54 pixlar är det för att vara exakt.
    Jo det går bra mycket väl påstå att det är en bättre kamera...
    Den har fortfarande nyare version av android, det går inte komma ifrån!
    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826679&o=inkfrakt
    finns ju iaf. 4 butiker som har den under 3700kr.

8. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag vet mycket väl hur många pixlar det handlar om, den som läser lite mellan raderna förstår mig ;).

Självfallet kan man påstå att det är en bättre kamera. Jag omformulerar mig; Kameran är bättre än O2X men fortfarande riktigt jäkla dålig.

Nu är ju telefonerna inte släppta, LG skulle alltså, rent teoretiskt, kunna släppa 2.3 innan SE Arc haft release, det går inte att komma ifrån!

Sen trodde jag vi pratade Arc, inte Neo, därav prisförfrågningen.

9. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Fast bilderna och diskussionen just om det du kommenterade gällde Neo...Kanske skulle läsa innan du ger dig in i en diskussion om det hela då?

Och nej kameran är inte riktigt jäkla dålig på Neo eller Arc heller för den delen...Men det kan du ju få tro om du vill det.

10. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad jämför du kameran med?

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Klart jag kunde varit lite noggrannare och läst vad det gällde men nu är vi ju trots allt i forumet för Xperia Arc om jag kan läsa rätt!? Visst får annat diskuteras men såvitt jag förstår det finns det även en forumdel för Xperia Neo, där saker som rör Xperia Neo bör diskuteras? Eller jag kanske är helt fel ute nu igen. Meaning: Det är lätt att få uppfattningen att man diskuterar Xperia Arc i en Xperia Arc-tråd.

Huruvida mina åsikter kring en kamera är bra eller dålig berörs ju endast av mina personliga preferenser. Jag är övertygad om att kameran presterar bättre än kameran på SE K700i, men en fyllekamera för 500:- tar fortfarande bättre bilder än en mobil, därav min åsikt.

12. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Vanliga, billiga kompaktkameror såklart. Visst skulle jag kunna jämföra mobilkameror sinsemellan och då således få ett "bra resultat" med Xperia Arc. Men mobilkameror bör ju självfallet jämföras med mindre digitalkameror, precis som den inbyggda mp3-funktionen bör jämföras med mp3-spelare.

13. inzomniac

inzomniac Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    55
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Platta:
    Samsung Tab S8+
    Det blir till och med drygt 26 000 fler pixlar, om jag räknat rätt :)

Men bry er inte om det nu, fortsätt diskutera så man vet om man skall ta en Arc eller SGS2. I-landsproblem minst sagt ;)

14. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

25920 för att vara exakt ;).

Ja, nu fortsätter vi diskutera, denna eller O2X, puuuh så svårt!

15. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    @nox

Jag föreslår att du läser igenom alla rader istället för att svara på något, på ett
    felaktigt vis, där jag redan förtydligat mig.

--

Oj, nu vart de attacker :P

I min värld är inte 25920 pixlar "de tiotal" du pratar om. 14% fler pixlar t.om.
    Trots 14% fler pixlar är skillnaden 8,5% i prestanda i Neocore. Mustig skillnad ;)

LG "kommer inom kort" säger du kring uppdateringen.
    Inom kort säger de flesta tillverkare för tidsramen "6 månader".
    Finns det inte tillgängligt idag installerat "ready to go" så finns det
    inte alls. Och ja, de uppdaterar ett steg till ett annat OS som fortfarande
    inte har stöd för hårdvaran för att ge den rättvisa. Kommer en sådan uppdatering
    så kanske de med 2X får njuta av sin fulla potential när resterande har köpt
    generation 2 av det hela som då redan har fått uppdateringen ;)
    Litar inte mycket på LG ;)

Fysiska knappar i botten föredrar jag. Har capacitiva på Nexusen idag och ogillar
    det starkt. Upp till var och en.

Mindre usel kamera säger du;

Min kompaktkamera jag har vid sidan av min 3,8KG tunga systemare, är en Canon Ixus Is100.
    Den kostade ca 2500:- när jag köpte och den har inte en chans mot Arc.
    Fyllekamera för mig kostar 799:- på netonnet och är av okänt fabrikat.
    Hur du resonerar får du stå för. Jag dricker iaf inte champagne när jag är ute och festar.
    På så sätt ser jag inte Ixus IS 100 som en fyllekamera.
    Dagsbilder är hugget som stucket. Ungefär desamma.
    Nattbilder och filmning nattetid är att glömma med min. Detta verkar gå som på dans
    med Arc - något jag inte sett en enda Androidtelefon kunna klara av.

När jag skrev inlägget åsyftade jag hårdvaran i arc som ett jämförbart objekt mot Neo
    och presenterade Neo's prestation i mjukvaran Neocore.
    Vid tillfället fanns ingen egen forumdel för Neo så således nyttjade jag denna.
    Framförallt så är det också att arc troligtvis presterar exakt samma siffror.

16. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

tror du ska pröva kameran innan vi är för negativa mot den för en fyllekamera för 800 tog iaf klart sämre bilder än min gamla samsung wave i dagsljus näh mörker

17. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Jag har redan sagt det, jag gjorde ett misstag när jag trodde det var Xperia Arc, vi behöver inte älta det. Nu vet jag inte om Neo-forumet kom upp idag, enligt dig var det så, men det har väl funnits Neo-trådar? Hur som helst, skitsamma, inget ältande var det.

Attacker? Mot vem? Vad? För att jag drar en slutsats av högst personlig åsikt som inte alla håller med om? Eller menar du just den att nox endast dricker champagne ute?

25920 pixlar är inte "ett tiotal", det var ett skämt, vilket jag menade med att läsa mellan raderna. Dock verkar det inte vara många med koll på grundläggande matematik här inne ;). 14% fler pixlar var ett drömtal må jag säga, det handlar inte ens om 7% mer pixlar. Så <7% pixlar med 8,5% i prestandaskillnad. Eller har du räknat fel på prestandan också (känner ej till uppgifterna så har ej kunnat kontrollräkna ;)).

På samma sätt som du underförstått försöker påvisa att O2X 2.3-uppdatering kan komma att dröja upp till 6 månader måste vara en lika "dum attack" som att jag tycker kameran är dålig? LG testkör sin Gingerbreadversion as we speak och kommer skeppa ut den snart, förmodligen redan i april. Det kan dröja - ja, det kan bli förseningar - ja, men 6 månader - nej!

Nu har ju faktiskt varken du(?) eller jag testat Arc:s kamera så jag kan ju inte göra några vattentäta utlåtanden. De testbilder jag dock laddat ner i fullskalig upplösning till datorn når inte riktigt upp till de "riktiga" kamerabilder jag tagit med en gammal Casio jag köpte för 600:- för drygt två år sedan.

Men visst, bär man inte med sig en kamera för jämnan är mobilen självfallet ett bra komplement. Men att den på något sätt skulle kunna ersätta en kompaktkamera som fortfarande är lätt att bära med sig är för mig obefängt.

Och slutligen, innan detta hetsas upp ytterligare läs nedan...:

Detta är mina högst personliga åsikter!

18. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    (480*800)/((854*480)-(800*480)) = 14.8148148148%
    Hur räknade du ut 7% ?

Jodå, jag har testat arc. Numer ser jag dem dagligen. Har däremot inte hårdtestat
    kameran på det sätt jag vill. Får se om jag kan ta med en hem.

Bra att veta för mig som köper Canonutrustning för tiotusentals kronor varje år att det
    är dags att köpa Casio då Canons kompaktutrustning tydligen får spö av en gammal 600:- Casio ;)

Nej men allvar..

Det finns ställen där Xperian presterar bättre än kompaktkameran och likaså finns det ställen där kompaktkameran presterar bättre än luren.

Just mörkerbilderna verkar den vara vassare än mycket pga sin större bländare.

Anledningen till mitt "påhopp" mot LG är endast av historiska skäl då deras uppdateringar
    påmint om hur SE hanterade sina uppdateringar en gång i tiden.

Med det sagt så är det ju så att SE har ändrat rutinerna och jag kan väl för allt i världen
    hoppas att även LG har snabbat upp denna process.

Just nu har vi siffror, betamjukvaror och ofärdiga produkter att jämföra mellan varandra.
    Snart finns de bägge i sin första försäljningsutgåva och det är först då vi kan börja
    jämföra dem.

Som helhet tror jag LG får svårt att ta arc men det är min åsikt.
    När O2X får ett OS för den hårdvaran den bär på kommer nog däremot, ur grafik
    och cpuprestanda tyvärr arcen få vika undan.

Den dagen kommer att komma - och då vet vi inte vad vi har i händerna ;)

// A

19. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Korrekt så korrekt.

Och det är just därför dessa I-landsproblem är "svårare" än nånsin.

Får jag fråga var du jobbar om du nu pillat en hel del med Arc? Samt den naturliga följdfrågan, kan du plocka hem en åt mig också ;)?

Jag sitter för tillfället i den här förbannade kajaken och paddlar centrumsvängar över tiden. Ena paddeln säger O2X, den andra Arc och jag kommer ju som sagt ingenvart.

Att man satsat på en större bländare som då såklart naturligt fungerar bättre i mörker är en trevlig överraskning, dock vill jag se en färdig produkt och sen ta ställning till om alternativ A är värt att förbise om alternativ B och C inte levde upp till förväntningarna vad gällde alternativ D osv osv osv...

Detta gäller för både O2X och Arc.

Jag förstår ditt påhopp mot LG just pga deras uppdateringshistorik. Dock vill jag nog påpeka att SE inte varit så mycket bättre... än. Man säger att man har ändrat rutiner, frågan nu är just den om dessa efterlevs.

Jag köpte Casion för 600:-, jag sa aldrig vad den hade för marknadsvärde ;)?

Och vad gäller matten, please try again, kan bli en liten nattsyssla ;). Återkommer med korrekt svar imorgon 08:00 ;):D.

20. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Vad är det för grafikkrets i Arc?

Kom precis över denna länk och blev lite fundersam över vad detta egentligen innebär.

SE Arc uppvisar en högre framerate än Galaxy S, men samtidigt spelar Galaxy S upp denna "demo" både snabbare och mjukare än Arc. Vad drar man för slutsatser av detta?