[Diskussion] Stora diskussionstråden om Arc !

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Fishk, 12 jan 2011.

?

Vilken färg kommer du välja?

1. Midnight Blue

99 röst(er)
    76,2%
  2. Misty Silver

31 röst(er)
    23,8%
  1. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Kan banne mig inte förstå hur du landar i LG'n när du vill ha en bra kamera?? Kolla demobilderna och filmerna från Arc som börjar dyka upp här och var.

Angående beslutsvånda så hamnar jag ofta i samma stuation som du. Förut kunde jag lägga ner enormt mycket tid på att läsa reviews och foruminlägg innan jag tog ett köpbeslut. Nu har jag inte den tiden längre och har dessutom kommit fram till att den perfekta prylen för mig inte finns än. Och det finns ofta lika många "gurus" som vet bäst som dissar och haussar en pryl. Jag måste kompromissa och välja själv beroende av vad som är viktigast för mig utifrån hur jag ska använda prylen.

Jag resonerar då som så här:
    • Ska inte spela avancerade spel, det gör jag på PC och konsol; SE Play går bort.
    • Fotar mycket spontana familjebilder, vill ha en riktigt, riktigt bra kamera.
    • Surfar mycket, vill ha stor skärm, bra läsbarhet.
    • Kollar mycket film, vill ha stor skärm, bra färger, ok ljud.
    • Ingen iPhone rip-off design, den ska ha ett eget designspråk, vara snygg, gärna lätt också och ligga bra i handen så att skärmen blir nåbar/lättmanövrerad.

Övriga erfarenheter:
    • Ska ha det nyaste tillgängliga operativet. Pga strulet med X10'ans 2.1 uppdatering (även om det funkat bra för mig personligen). Då vet man vad man har. Man vet aldrig vad får eller rättare sagt när man får det.
    • Alla basfunktioner ska bara funka utan strul; GPS, WiFi, BT, samtal, SMS, Appinstallation, Market, etc.
    • GUI't ska flyta, helst utan lagg, men lite lagg pallar jag.

Mindre viktigt:
    • Behöver inte vara absolut värst i prestandatester
    • Behöver inte HDMI
    • Behöver inte USB OTG
    • Behöver inte video i 1080

Jätteviktigt
    • Vill klämma på produkten och helst testköra innan köp.

Man kan ju ana vartåt det lutar, spontant ligger Arc bra till i nuläget. :-*

2. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

En bra kamera hade varit trevligt men är långt ifrån numero uno på min prioriteringslista. En bra kamera ser jag som en bonus så skulle jag välja O2X skulle jag köra ner en kompaktkamera i ficka nummer två.

Jag är väl lite som dig, tar spontana kort på det som händer i min närhet men då det fortfarande är en mobilkamera kan jag inte ha några speciella krav. O2X levererar ju trots allt hyfsad kvalité och skulle därför "räcka" för mig, även om det såklart är trevligare med en mobil som presterar bättre.

Var inne och klämde på båda telefonerna idag på Teknikmagasinet och jag måste säga att SE Arc uppfattas som den mindre av de två telefonerna, mycket tack vare dess tunna formgivning. O2X var förvånansvärt snygg men Arc har ju sin säregna stil som enligt mig är extremt läcker. Ligger otroligt bra i handen också pga sin konkava bakdel och kändes inte för den delen hal eller liknande, bra jobbat SE.

Vad gäller På/Av-knappen så var O2X knapp bra mycket mer responsiv. Bra motstånd och man kände det där distinkta och tydliga "klickljudet" när man tryckte ner knappen. Arc:s knapp var mindre rent fysiskt men också svårare att trycka ner, den kändes helt enkelt inte självklar. Uppfattas eller är förhoppningsvis lite bättre när den riktiga produkten kommer ut.

Klantigt nog missade jag att pilla på de tre fysiska knappar som Arc har i botten. Jag hade begränsat med tid så får eventuellt göra ett återbesök imorgon.

Tyngden var det inget fel på hos någon av mobilerna. SE Arc var dock varken för tung eller för lätt, tyckte balansering var fin. Var så pass tung att den kändes gedigen men samtidigt så pass lätt för att inte få jeansen att kapitulera i gällivarehäng.

Vi får hoppas på släpp v.13 så man kan få pilla på två färdiga produkter. O2X finns ju nu redan ute.

3. hamlon

hamlon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

@Xaphod -> +1

@nox -> Den kommer v13, bekräftat och SE har inte råd att sjabbla bort ännu en lansering.

OT: Funderar för övrigt starkt på att komplettera med ett mindre stativ som http://joby.com/store/gorillamobile/original . Känns perfa för att filma lite matcher (lirar racketsporter) och att använda t.ex. i bilen för GPS / filmvisning när det behövs. Sugproppen känns lite ovisst om det håller, någon som känner till en bättre lösning till att sätta fast själva kameran på tripoden?

Last edited: 15 mar 2011
  4. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag kör med en universalhållare som monteras i cdinkastet.

5. hamlon

hamlon Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tackar, är det då två delar där själva hållaren går att använda med ett vanligt stativ?

6. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Du kan säkert modda den. Den är i två delar med en kullänk så man kan justera luren i riktningen man vill ha samt tilta.

7. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Nej hörni, är det inte dags att hypa upp telefonen genom att börja fulposta lite i tråden ;)?

I O2X-tråden postas det fler inlägg dagligen än vad som gjorts i denna tråd sen dess födelse.

Nu behöver vi ju inte agera som alla unga 90-talister och posta uppdaterad leveransinformation så fort man får detta utskickat till mailen som i grannforumet, "Åhhh, den är sorterad i Jönköping", "Hoppas den kommer idag, hihi", "Har någon fått den än, min är fast i Örebro", "Snart kommer min kära moooobil, tihihihi" med flera meningslösa inlägg.

Och nej, jag kastar inte skit, detta är ren fakta och 90% som postats i granntråden är ren smörja. Går inte att orientera sig i tråden längre.

Nu behöver vi som sagt inte göra som våra kära grannar, men jag personligen anser i alla fall att det är dags att börja ge produkten lite mervärde :D.

8. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Och det ska den få genom mer kommentarer menar du? ;)

flippzii gillar detta.
  9. D2N2

D2N2 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93

MINA ENHETER

Min arc är inte skickade än. Den är fast hos sonyEricsson. Jag har tvarit i kontakt med SE men de vägrar skicka den till mig.
    Menar du något sådant?

10. kellan

kellan Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

var inne på TM idag. pillade på en arc-dummy. shit alltså! nu har jag helt klart bestämt mig. jämförde med o2x. vilken skönhet arcen är alltså! den ligger helt perfekt i handen och jag bara måste ha en! silver blir det ! tur man har tre;)

och leveransstatus nu då. ej beställd, men så fort tre öppnar upp för bokning så är jag den som ringer dirr!

11. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Fler kommentarer innebär större uppmärksamhet som förhoppningsvis även resulterar i ett högre mervärde ;).

Haha, nja, vi kanske ska undvika de intelligensbefriade kommentarerna som florerar bland de andra trådarna. Men något annat intressant måste ju folk ha att säga :)?

12. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

Tänker dra till med en smått intelligensbefriad kommentar, för att jag kan! :);)

Min telefon är fast på en bananflotte utanför Kinas kust! Fick dock svaret från Halebop att den förmodligen skulle levereras något tidigare än vad dem beräknat, FÖRMODLIGEN säger jag nu! FNISS TIHIII! *klaad pojkeeh*

13. Xaphod

Xaphod Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    ROM:
    Sony Stock
    Ytterligare ett argument till fördel för Arc; man slipper husera i O2X forumet! ;):cool:

flippzii gillar detta.
  14. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Azzå krabbar! Jag ringde El gi ganten för typ lixxom 9:e gången ida! Fick pratta med någonn IQ-befriad kundtjänst, haha, han eller om det nu bah va hon visste inte ens vad en Arkk va fönått!! Haha sick, att man ska behöva handskas med miuffon vart man än är, hahahaha!

flippzii gillar detta.
  15. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Du ser, nu börjar vi komma nån vart :cool:
    Liksom, bah..

flippzii gillar detta.
  16. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

är arg nu
    Trodde ni skrivit något vettigt :(

17. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Då kan jag skriva något vettigt.
    Såg en arc tidigare idag på lunchen och personen som satt och datade på den höll den
    i en 45 gradig vinkel från ansiktet. Jag satt ca 5 meter därifrån och displayen lös jävligt
    mycket från hans enhet. Typ som om ljusstyrkan var på full. Såg riktigt nice ut med färger.

Har själv bara haft en framför mig och knappat lite. Inte tänkt på distansen.
    Nu var miljön där jag såg den dessutom upplyst så de bådar för väldigt bra ös i belysningen
    på telefonen. :)

18. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Hur kommer det sig att alla titt som tätt snubblar över ej släppta produkter förutom jag :(?

Fick vi för övrigt någon klarhet i det här med USB-OTG?

19. Cim-Inc

Cim-Inc Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    96

MINA ENHETER

för att dem jobbar på rätt ställe, bor i rätt stad och känner rätt personer?

20. nox

nox Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135

MINA ENHETER

Eller är mytomaner ;)! Nejdå!

Nej, nu ni på SE, nu får ni ta och avslöja ifall det är USB-OTG eller inte! Att man inte var med på chatten som hölls av mobil.se, kunde man ställt den direkt.

Hade för övrigt helt missat det, Arc saknar ju frontkamera. Och USB-OTG är inte bekräftat... hmmm... nu står det och svajjar där igen mellan denna och O2X.