Diskussioner kring "Köp och sälj"

Diskussion i 'Sajtrelaterat - hjälp och förslag' startad av DasBoot, 15 jul 2012.

1. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt. Antingen så reglerar ni inte alls eller så reglerar ni stenhårt. Jag tror inte på det här "50 poster innan man får..."-snacket. Det är inte Swedroids ansvar vad dåliga säljare eller köpare gör. Aldrig någonsin. De som inte vill bli blåsta kan helt enkelt hålla sig till Blocket eller Tradera.

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 286

MINA ENHETER

Fast tycker du inte det kan vara skönt att ha ett köp o sälj som är befriat från scammare och som i första hand vänder sig till trogna medlemmar Det skulle allafall jag uppskatta att ha.

Sent from my phone with Tapatalk

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nu är det så här det måste bli. Kom med ett bättre förslag på hur Swedroids moderatorer och adminstratörer ska lösa scammer-problemet? Det må inte vara deras ansvar, men de vill heller inte vara ett stället där scammare frodas och har det bra.

Någon måtta får det ju vara och denna gräns behövs. Gillar man det inte kan man ju alltid vända sig till blocket, tradera, ebay, etc.

4. ViLANDER

ViLANDER Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    172

MINA ENHETER

Det skulle vara väldigt kul. Men det fungerar uppenbarligen inte så bra. Det handlar inte om "trogna medlemmar", utan istället om hur mycket ni orkar bråka om hur det ska regleras för att alla användare ska bli nöjda. Därför är det mycket bättre att Swedroid inte har någon annonssida överhuvudtaget, och att de trogna medlemmarna håller sig till webbsidor dedikerade till ändamålet.

5. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

+1

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2

6. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

Alla åsikter uppskattas så länge de kan hållas någorlunda sakliga.

7. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 993
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  8. Dansken

Dansken Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag förstår problemet och ni är tyvärr inte ensamma och det är ett ständigt växande problem på många välbesökta forum, helst där det finns produkter som är i tiden så att säga.

Det finns tyvärr nog ingen generell lösning heller på problemet, det enda jag kan säga till folk är, betala aldrig i förskott, inte till någon. Det finns nästan alltid betallösningar som går att använda, och vill inte motparten gå med på det så letar man vidare.

nu finns det och kommer alltid att finnas de som utan att blinka betalar flera tusen i förskott till okända personer och därför kommer scammare alltid att finnas.

Jag får ge mig till tåls, har ju kommit halvvägs i postandet nu :-)

9. Cire

Cire Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54

MINA ENHETER

Eh, så svårt är de inte att "spamma" ihop 50 någorlunda post. Se de som en tävling, du skall skriva minst ett inlägg per dag.

10. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Du har helt rätt i det du säger, det är inte Swedroids ansvar. Betänk dock att "Köp och sälj" inte är en forumsektion som vi måste upprätthålla. Se det som något som forumets adminstratörer gör för att vara snälla, om man kan uttrycka det så. Däremot tror jag inte på din antingen-eller-approach. Lösningen är inte vattentät och den som vill luras kommer att hitta ett sätt att göra det. Att reglera vilka som får skriva i "Köp och sälj" på det här sättet får ses som ett hinder för att försvåra för oärliga att luras på pengar och prylar. Att förhindra att det sker är, tråkigt nog, nästintill omöjligt.

Last edited: 31 dec 2012
  11. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Tråd ihopslagen med befintlig i ämnet i "Sajtrelaterat – hjälp och förslag".

12. Droid55

Droid55 Guest

Jag köper typ aldrig begagnat men har sålt och jag har aldrig blivit lurad. Jag annonserar alltid på mitt lokala annonstorg och skulle aldrig någonsin få för mig att vare sig skicka pengar eller varan i förskott. Genom att annonsera på mitt lokala annonstorg så slipper jag allt krångel med skicka.

Trots att jag inte köper begagnat handlar jag ändå en del över Internet och även då är jag noga med var jag beställer ifrån. Det blir givetvis svårare att kolla upp säljföretag i utlandet så båda gångerna jag beställde från utlandet (USA och Tyskland) så var jag redigt nervös. Jag försökte kolla upp de så gott jag kunde men helt säker kände jag mig aldrig. Tur nog gick det bra, fick varorna som jag skulle. :)

Det komiska är att Tyskland levererade snabbare än vissa säljföretag i Sverige. Grymt imponerad!

13. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Varför inte göra ett frågeformulär?

Skickat från min GT-I8190 via Tapatalk 2

14. -Henric

-Henric Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    349

MINA ENHETER

Jag tycker inte att ansvaret bör läggas på Swedroid och dess moderatorer, utan användarnas förnuft. Hur många hinder man än sätter ut så hittar dem ändå ett kryphål förr eller senare. Varför ens köpa en produkt från en nyregistrerad användare utan posts? Varför skicka pengar i förskott? Jag tycker att 50 post-regeln är mer än vad Swedroid behöver. Mer förnuft åt folket!

Kanske lite off topic, men jag skulle vilja se ett omdömessystem (1-5 stjärnor - som Tradera) här på Swedroid :) Även fastän man har många posts så kan man luras (jag är dock ärlig av mig och har gjort några köp/sälj/byt-annonser här på Swedroid med enbart bra omdömen) :)

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk HD

15. Vivadata

Vivadata Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    21

MINA ENHETER

Har köpt flera ggr utan problem. Men man får nog räkna med att bli blåst. Bra idé att fixa någon form av omdömmes notering. Man skall nog undvika köpa från någon som är ny registrerad.
    Gott Nytt År önskas alla!

Skickat från min GT-I9305N via Tapatalk 2

Galax gillar detta.
  16. Remuz

Remuz Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Platta:
    Samsung Tab S10 FE 5G
    Jag har gjort en hel del affärer på Köp&Sälj-delen här och aldrig blivit blåst ännu. Brukar dock ha som tumregel att aldrig betala mer än jag kan bli av med. Det är ju självklart köparens ansvar att kolla upp säljaren. Om man inte orkar eller vill och sedan blir blåst, ja då får man ju processa det själv mot motparten. Banköverföringar har där en god poäng då kontoinnehavaren går att spåra...