Övrigt: Diverse nyheter från XDA

Diskussion i 'One M7 (2013) - ROM-filer och utveckling' startad av plun, 10 mar 2013.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så, alltså. Mike spelar fult med selektiv delning och baad kangar hejvilt? Hmm, tack, då vet jag två roms jag definitvt skall undvika! :)

Om jag inte minns fel så är det två grova regelbrott i XDA's regelverk.

2. iNzanic

iNzanic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Det var väl i Sensation-delen om jag inte minns fel? :D

Skickat från min HTC One via Tapatalk 2

3. iNzanic

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ah, de är ju knappast bästa vänner. Dock är det nog dags för XDA's admins att införa nolltolerans mot selektiv delning. Å andra sidan så finns det säkert mutningar bakom det hela också, då det har blivit som en tävling att bygga bäst, senaste och stabilaste ROM.

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Tycker de ska vara benhårda mot kanging också. Att bara ta och sen ge credit är kanging i allra högsta grad. Man måste fråga och invänta ett "ja" innan man tar och sen ge credit where credit is due, så att säga.

Det var delvis därför "utvecklaren" av JellyBAM, iGio90 blev bannad. Kanging rakt av och bröt mot GPL.

5. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo men så här har man hållit på under Hero, Desire, Sensation, OneX samt nu One. Varifrån koden kommer till ett visst rombygge är ju en knölig fråga att hantera för XDA.

OneX var mer speciell för där var det en snubbe, Football som hade tillgång till HTCs arkiv och försåg XDA med nya testRUUn (HTC avslöjade honom till slut) men de andra tampades som vanligt med att få tag på det senaste.

Sen är det ju så att huvuddelen av koden kommer från Google och HTC så det är inte så mycket att käbbla om egentligen.

6. iNzanic

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Känns som att fler har tillgång till samma arkiv, men kanske inte går ut med dem direkt för att på så vis minska HTCs eventuella misstankar. Alltid undrat hur man kommer över en leak.

7. Timpppa

Timpppa Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 117
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 16 Pro Max
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Sluta jiddra här och börja flasha istället :)
    Behöver en kartläsare nu när det kliar i flashtarmen! :P

8. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo HTC är betydligt hårdare numera med läckor och kring Football så ryktades det att han är anställd av HTC Ryssland.

Sen är det ju en bra väg att läcka med flit om man vill ha guinea-pigs för att prova :teeth:

Numera har sedan HTC en välkammad skara testare via Elevate (vilka verkar släppa mysko buggar efter sig)

http://elevate.htc.com/

Jag har ansökt två gånger men aldrig fått något svar....:innocent:

9. iNzanic

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Vad jag vet så spelar baad rätt schysst nu förtiden som sagt. Dessutom kokar han bra ROMar. Hellre honom än "Mike med stora sigen". :D

10. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Det finns förmodligen ingen av dagens romkokare som kan mer om hur man får till en stock Sense rom.

Sen har han blivit smart tar för sig av andras kod så slipper han själv slita.

Slutligen så bryr han sig inte vad andra gör med romen som han kokat.

11. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Är nog manad till att hålla med. Tycker den gode baad verkar bättre än den där "Mike med stora sigen" ;D

12. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

13. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Nä, ska köra orootad stock ett tag tänkte jag. Vågar ändå inte pilla med flashning på denna på ett bra tag.

Hur står sig HTC till detta? http://fsfe.org/freesoftware/legal/flashingdevices.en.html

14. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Jo det är väl ingen inom industrin som lyssnar på vad tomtarna hos fsfe och RMS tycker...;)

Däremot så är det tydligt skrivet i upplåsningsFAQn vad som gäller:
    http://www.htcdev.com/bootloader/faq

HTC kör då med raka puckar isf för att smyga in låsta kärnor...:P

Vi har haft ett flertal fall med OneX där det inte varit några problem och eftersom vi inte har S-Off så är det enkelt för en serviceverkstad att blåsa ur en lur och sedan installera om den.

15. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Så när man väl låst upp b/l är det hejdå med garantin för all tid och evighet? På min S3 kunde man lätt gömma alla spår att man varit och mixtrat med mjukvaran men här verkar ju HTC veta att man låst upp med tanke på det där med token.

Och skulle något hända med min mobil vill jag ju ha garantirep (om vad som hänt täcks av garantin) och inte sitta där som ett fån och få betala tusenlappar.

16. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Inte alls, du har garanti kvar på allting som inte kan orsakas av mjukvara.

Inga problem och det finns ett antal exempel från OneX-forumet.

Sen om man då flashar bort sig med nåt junk så återställs då en lur enkelt eftersom vi INTE har S-off dvs full tillgång till alla minneskretsar.

Ett exempel där garantin INTE gäller är den glade flasharen som lägger på värsta kärnan med värsta överklockningen och inte vet hur det funkar....brinner CPUn upp så bör då vederbörande ha en drulle-försäkring !

17. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Jag kör aldrig med OC, OV, UC, UV då jag anser att telefonen är helt perfekt utan.

Jag har hört och läst om ovilliga reparatörer som totalt blåvägrat att reparera kunders telefoner som då varit rootade och flashade med roms, när fallet handlade om allt annat än orsakat av mixtrande med mjukvara och jag orkar inte tjafsa med sånt.

18. plun

plun Android Medlem

Mottagna gillanden:
    520

MINA ENHETER

Nejdå.... ett standardscenario är när någon totalt gått bort sig och inte fattar det grundläggande med det man gör med luren när man vill köra custom.

Ska vederbörande sedan försöka backa till en RUU så kan det bli problem, för en serviceverkstad är det här löpande band och en lur är rensad/återställd på någon kvart.

Sen kan man då hamna i ett gränsland då det divideras om hur ett fel uppstått men som jag uppfattat de som haft trubbel med OneX så har det inte varit några problem. Varken med Delta eller Anovo.

Ascii gillar detta.
  19. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Okej tack. Allt grundläggande och mer därtill förstår man ju som den androidnörd och flashgalning man är.

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta

20. Ascii

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Btw, S-OFF verkar vara nära nu. Din input om det, plunplun;?

Sent from my HTC One using Tapatalk 4 Beta