Problem: DOA :(((

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av bergsby, 15 mar 2012.

1. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

2. chompiz

chompiz Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Ja men KKL ger dig ingen som helst rätt att få byta ut din telefon inom 7 dagar från köp. Kan ju vara bra att veta att det finns bättre saker än KKL ibland.

Sent from my SE Xperia arc using Tapatalk

3. gizero

gizero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo, men du har inte lyckats frambringa några som helst bevis på att denna policy faktiskt finns. Enligt dig så vet butikerna att detta gäller (och att de får följa policyn om de vill...men enligt KKL har de sin fulla rätt att reparera telefonen), men det hjälper ju inte konsumenten som sitter hemma och funderar särskilt mycket.

4. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Sorry, men för dig som konsument spelar det faktiskt ingen roll vad Sonys DOA policy säger eftersom det är återförsäljaren som blir skadelös gentemot Sony, inte du som konsument. Där gäller likafullt KKL. DOA policyn är bättre för återförsäljaren eftersom denne inte behöver stå för ev merkostnader såvida inte Sony lever upp till sitt garantiåtagande. Den är inte bättre för dig som konsument eftersom du inte är en part i avtalet.

Nu ska jag erkänna att jag inte läst DOA policyn så allt jag skriver ska tas med en nypa salt men det är så här jag tolkar vad som skrivits om det. Och finns den måste det gå att få fram på papper.

Edit: En annan sak jag tycker låter skumt är att återförsäljare får välja om de ska följa policyn eller inte. KKL är bindande för säljaren gentemot dig som konsument, oavsett vad, så där är KKL faktiskt bättre för dig om det är som du skriver.

Last edited: 17 mar 2012
  5. twintin

twintin Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    59

MINA ENHETER

Inget skumt alls. Så länge det inte strider mot KKL, kan väl återförsäljare och tillverkare tolka egna påhittade regler (vilket t.ex. DOA är) efter eget huvud.

Men vill försäljaren inte tillämpa policyn eller tolkar den till din nackdel kan du alltid kontakta tillverkaren. Gjorde jag en gång. Fick rätt av SE varpå jag gick ner till affären med mitt ärendenummer hos SE support, de slog upp det i sin dator och jag fick sedan mina pengarna tillbaka (kunde bytt till en ny också om jag ville).

Så även om DOA inte regleras i KKL, så kan det löna sig att ligga på ändå.

Last edited: 17 mar 2012
  6. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
  7. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Stort tack! Fast är det SE som står för åtagandet eller Engström Telecom?? SE har enligt sidan 2 års garanti. Jag tycker ärligt talat inte att DOA låter speciellt förmånligt, och skulle ha hänvisat till KKL likväl om det inte blir ett garantiärende.

8. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Så du menar på fullaste allvar att du väljer att låta reparera din nya telefon istället för att få den utbytt?

9. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Tror inte du riktigt läst vad KKL ger dig för rättigheter. Enligt den kan du kräva omleverans av varan vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara. Dvs en ny telefon.

10. mrNoodles

mrNoodles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    På den tiden då det var Sony Ericsson hade dom en 7dagars uppackningsgaranti, som dagligt benämns som DOA.
    En enhet behöver inte vara 'död' för att den ska räknas som dead on...

Jag kan inte tänka mig att SonyMobile har annat.

Jag undrar förövrigt om det inte stod på ett papper som var bifogat när jag köpte min förra SE arc från Tele2 - där det stod om garantier, och vart man skulle vända sig, inom vissa tider, serviceombud mm.
    Nu har jag inte det pappret kvar utan skickade med det då jag sålde telefonen.

<edit>
    Kolla va som fanna på Tele2´s sida:
    http://www.tele2.se/kundservice/support-hardvara.html
    :)

11. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Är man dessutom återförsäljare av Sonys mobiler, lär man nog följa DOA policyn.

12. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Har nog läst KKL mer än de flesta här inne eftersom jag jobbat med det dagligen under flera års tid. Vet oxå vilka rättigheter butiken har i fråga och dom är inte tvingade att gå med på omleverans om deras kostnad blir för hög i förhållande till att laga varan. Men du har väl som de flesta bara läst och tagit in det som passar....

13. Rico01

Rico01 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Med tanke på att KKL ger dig som konsument rätt i 6 månader att åberopa ett fel som dessutom har omvänd bevisbörda väljer jag hellre KKL än en futtig 7 dagars policy. Men oavsett vilket bör varan reklameras om den är felaktig. Har dock aldrig haft något problem att få något fixat med någon vara jag köpt som varit felaktig, bara felet inträffat under garantitiden. B&W stod t o m för kostnaden att laga en trasig subwoofer trots att jag inte hade garantisedeln eller kvittot kvar.

14. chompiz

Mottagna gillanden:
    572

MINA ENHETER

Men saken är att det ena utesluter inte det andra.
    KKL är grymt bra i många avseenden men under de första 7 dagarna så slår DOA KKL så enkelt är det. Och funkar KKL bättre än DOA under de första 7 dagarna i en butik så är det ett bra tecken på att inte handla mer från den butiken.

15. bergsby

bergsby Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Lämnade in den till butik idag(Dock fattade en bruden i butiken felet, ovanligt med okunniga mobilsäljare?). Hoppas för guds skull jag får en ny och inte en reparation. De va inga konstigheter alls när jag ringde till tre och förklarade att den hängt sig 8-9 gånger och 4-5 random restarts sedan onsdags och att de skulle byta den enligt kundservice. Dock blir jag fundersam på varför jag skall vänta 7-14 dagar på att få tilbax den?
    Skall ringa imorgon och fråga

16. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Är det DOA (7 dagars uppackningsgaranti) ska den bytas rakt över disk, om det finns nya på hyllan.

bergsby gillar detta.
  17. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mina tre stycken DOA på olika Arc S skickades också in till Anovo om jag inte minns helt fel. När jag frågade så var det för att de skulle godkänna det hela. När jag tänker efter minns jag inte helt om det var den sista de skulle godkänna (när jag fick häva köpet) eller alla.

18. mrNoodles

Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Anovo ska inte behöva godkänna en DOA.
    Jag hoppas det var sista ggn din behövde skickas in bara. :)

19. TomasL

TomasL Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Dom DOA jag gjort har bytts direkt i butik. Dom har aldrig behövt skickas in för bedömning.

KKL ger dig inte rätt att få en ny vara. Det är upp till butiken. Tycker dom att den ska skickas in på rep. så är de det som gäller. Så DOA är mycket bättre att åberopa på fel som dyker upp de första sju dagarna.

20. Gagg3

Gagg3 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    44

MINA ENHETER

DOA betyder inte endast dead... "D" kan stå för defekt också...