Dödsolycka med elsparkcykel från Voi: Transportstyrelsen vill förbjuda sparkar

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Theez, 31 maj 2019.

  1. xxx.maws

    xxx.maws Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2013
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Skickade denna frågan specifikt till transportstyrelsen för två veckor sedan. Föga förvånade fick jag inget svar tillbaks.

    Upplagd ny info på transportstyrelsen för två dagar sedan. (Inget nytt egentligen) Enligt prisjakt så finns det 5 sparkisar som uppfyller kraven. Varav en seriös ES-1 ,
    Eldrivna sparkcyklar – vad gäller?
     
    Last edited: 31 maj 2019
    Kristy, jkej och bernard gillar detta.
  2. mul

    mul Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2013
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    419
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Den har också ett eco mode. Den är laglig så länge du kör i eco mode. Riktigt sjukt egentligen men ja en kompis köpte den och säljaren sa att den måste låsas upp för att lämna eco. Är helt sjukt egentligen att en sån bagatell sak ska vara så stort problem. Hela eu kör med 25, varför ska Sverige köra med 20?Eco på m365 är också strypt till 18. Men som en ovanför skrev, säger någon att den blir laglig om den kör i 20 med firmware då kommer jag också strypa den. Men hur ska dem kunna se detta vid en eventuell olycka? Går väl inte att se?
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)

    Begränsningen av hastigheten måste vara varaktig. Numera sker det mesta i mjukvaran ändå, men om du inte köpt den begränsad till en hastighet av maximalt 20 km/h från början är jag lite tveksam till om du själv kan flasha om den/begränsa den till 20 km/h. Frågan uppstår dock vad som kan menas med varaktig. Det blir något av en gråzon då flashningen är rätt enkel att genomföra/sker genom en app, men det är samtidigt inte så enkelt som att bara trycka på en knapp på själva sparkcykeln, vilket garanterat inte hade varit godkänt.

    Antar att man kan titta på hur det fungerat för mopederna på den punkten, då de trimmats och justerats i alla tider.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  5. jkej

    jkej Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2019
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    47
    Om elsparkcykeln överlevt olyckan är det väl bara för dem att testa den. Om den är kvaddad skulle det nog kräva en rätt avancerad teknisk utredning. Sen kanske de kan hävda att man ändrat firmwaren efter olyckan? Sparas det information nånstans om när den ändrades senast?

    Att det själv går att begränsa till 20 km/h med firmware råder det väl inga tvivel om? Jag antar att du menar att det är tveksamt om lagen/försäkringsbolagen godtar det om den inte är köpt med den begränsningen. Rent logiskt tycker jag inte vilken begränsning man köpt den med borde spela någon roll för att bedöma varaktigheten av begränsningen. Det borde bara bero på hur svårt det är att ändra begränsningen kan man tycka. Men sen är ju såna här bestämmelser inte alltid helt logiska. Kanhända resonerar de som så att har man ändrat en gång så vet man hur man gör och då är det lättare att ändra igen?

    Håller med om att det vore intressant att se hur det fungerat med mopeder förut. Finns det äldre exempel på hur man själv kunnat trimma ned mopeder/mc för att göra dem lagliga i Sverige?
     
  6. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Jag som hoppade på tåget bara förra veckan... Hoppas att lagen inte ändras alltför mycket på grund av de här olyckorna. Strypa hastigheten till 20km/h är ju möjligt (jag har gjort det), men det känns lite som att de där extra 5 km/h gör det dubbelt så kul att köra. :/

    Gäller såklart att ha någonting innanför pannbenet medan man kör också. Om man tror att det är okej att blåsa på med full fart hela tiden, även in i en korsning med skymd sikt, eller på en kombinerad gång- och cykelväg full med folk, kommer man ju förr snarare än senare råka ut för en olycka... Sen behöver man ju vara lite medveten om sin stoppsträcka också, något en förstagångsförare av en hyrscooter nog inte riktigt är.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  8. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Finns folk som dött av vanliga cyklar också, tycker du transportstyrelsen ska blanda sig in där också? Olyckor kommer hända ovansett, går helt enkelt inte ha 0 döda i trafiken även om det vore önskvärt, så är det omöjligt, visst börja elcycklister dö par st om dagen under en viss period då kanske man borde se över det, men det är löjligt att bry sig om 1 som dött på elcyckel när de är även fler som har dött på vanliga cyklar.

    Och sätter man 8-10 åringar på en elcyckel låter ungen åka iväg så lär riskerna öka även om det är en elcykel, eller en vanlig cykel, för trafikvettet och synen är ju inte fullt utvecklad.

    Själv ogillar jag skarpt regleringar förbjud på grejer, relegeringen är ett sätt att omyndigförklara hela befolkningen, som förälder till barn får man ju ta lite ansvar för barnen också, annars borde man inte skaffa barn, och i trafiken så ska man väl vara uppmärksam kanske inte stirra i mobilen medans man ryker fram på cyklarna.

    Sådan där borde normalt sätt folket själv kunna lösa och hantera, men även om man är skit försiktig i trafiken så kan man bli påkörd för det är inte alltid ens eget fel att man är med i en olycka speciellt inte på vägen där man har medtrafikanter som kan vara de som orsakar dessa.

    Vill man så kan man sitta vänta i en korsning när bilen är nog nära kör man ut så krokar man även i 5km. Idioti kan man dock aldrig lagstifta eller relegera bort.
     
    Last edited: 31 maj 2019
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 694
    Mottagna gillanden:
    44 673
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är att det får konsekvenser för andra om fordon som inte håller en visst lägstanivå tillåts på allmän väg, och ännu rörigare blir det om inga trafikregler tillämpas. Det är därför vi tex. besiktar fordon eller därför Sverige/EU ställer krav på olika fordonsklasser vad gäller typintyg etc.

    I fallet ovan diskuterar vi hyrsparkarna och specifikt ES2 som har dålig bromsverkan (föraren har sannolikt färdats på en sådan), vilket få på förhand känner till som inte provåkt fordonet tidigare. Vad gäller antalet olyckor är det mycket oklart hur stor omfattningen är och hur många av de som skadas som kört privat eller på hyrspark, men det framkommer i alla fall att sjukvården får in många fall av artiklarna som publicerats idag. Att antalet dödsolyckor än så länge är begränsat till denna incident är så klart bra, och det beror nog på hastighetsgränsen. Hade en högre hastighet varit tillåten på fordon med så dåliga bromsar hade det nog sett betydligt värre ut.

    En viss lägstanivå är nog rimlig att kräva från företagen som hyr ut sparkarna till allmänheten. Det finns dessutom flera krav redan; exempelvis har ES2 en motoreffekt på 300W medan den tillåtna effekten är begränsad till 250W. Här tycker jag definitivt att Transportstyrelsen skall lägga sig i, men kanske speciellt vad gäller bromsverkan om det finns lagrum för det. Det finns säkerhetsdirektiv för cyklar på EU-nivå och jag antar att dessa också bör omfatta de elektriska sparkcyklarna eftersom dessa skall klassas som en cykel.

    En allmän liberalisering av förordningarna som gäller för trafiken i stort har inte så mycket med tråden att göra, så den diskussionen passar nog bättre i en separat tråd.
     
    Last edited: 1 jun 2019
    Dukelukeem och Kristy gillar detta.
  10. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Trafikregler har jag aldrig sagt något om, de kan de mycket väl smälla upp men det är ju inte vad de vill göra med sparkarna, 25km i timmen kan du ju tomt cyckla så det är ju bara låta dem hålla sig till cyckel banor, vi tillåter också 30km likande moppar och köra och inte bara EU 45km moppar på vägarna.

    Epa traktorer etc vi har redan x antal olika fordonstyper i extremt låg hastighet som vi tillåter där, och ingen verka bry sig om dessa.
     
  11. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
  12. johsam

    johsam Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det är nog tyvärr bara en tidfråga innan vi ser förbud och regleringar gällande 2hjuliga fortskaffningsmedel.
    På senare tid har jag noterat en ökning av modeller som går betydligt snabbare än tillåtna 25kmh på gatorna i staden jag bor i. Såg tom en man komma åkandes på en modell med 2-taktsmotor senast igår.
     
  13. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Det är ingen krock, utan en misshandel.
     
    katho och bernard gillar detta.
  14. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Misshandel av sparkcykeln eller vad? [emoji854]
     
  15. DanielÖ

    DanielÖ Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2013
    Inlägg:
    967
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Edit: såg nu i artikeln att den uppdaterats.
     
    bernard gillar detta.
  16. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Jag tycker faktiskt hyrcyklarna är ett jäkla trist inslag i stan. I Stockholm ligger du slängda hur fasen som helst. Som det funkar idag känns inte alls ok, och jag är förvånad över att inte fler olyckor sker. Hyrsystemet tycker jag absolut måste styras upp. Privatägda sparkcyklar är jag övertygad om är ett obefintligt problem, och lär inte förbjudas. Hyrcyklarna däremot har jag inget alls emot om de begränsas kraftigt, även om ett totalt förbud låter märkligt och tveksamt.
     
    Kristy, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  17. archos70

    archos70 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    250W/20kph är för mycket för ett ostabilt fordon som en elspark. 150W och en fartbegränsning till 15 km/h är nog mer lagom, och motsvarar nog vad man kan manuellt kan sparka en sparkcykel med. Ska man upp i högre farter så får man sparka hårdare precis som man får trampa mer med en elassisterad cykel över 25 km/h. Ska man bara "åka med" så bör man ju åka moped eller mc.
     
  18. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Instämmer. Sedan fortsätter vi begränsa hastigheten på alla bilar i Sverige. Gärna 50 kmh för då är det väldigt liten risk att någon dör. Tänk dig, nästan alla som kör har tagit körkort, något som inte är helt lätt och likförbannat dör 300-600 personer per år i bilolyckor
     
    Last edited: 1 jun 2019
  19. ludde28

    ludde28 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2011
    Inlägg:
    792
    Mottagna gillanden:
    644
    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla + Telenor
    Telefon:
    S20 + 512GB mSD, P10 + 256GB mSD
    Platta:
    Samsung Tab S3 LTE
    Håller absolut inte med om det.
    En e.spark är ett förträffligt medel att ta sig fram på kortare sträckor.
    Den ska betraktas som en cykel och följa trafikregler för cykel.
    Dagens lagstiftning bör ändras till max 30-35km/h med högre tillåten effekt på 6-700W.
    Det SKALL lagstiftas om en maximal bromssträcka en spark ska kunna stanna på från sin max fart med sin max last, samt att det skall finnas minst en "riktig" broms på sparken (dvs en skiv eller trumbroms).

    Det finns en bred spektra av sparkar ute i handeln, vissa är som du skriver ostabila och osäkra, andra stabila och säkra (på samma sätt som det finns en bred spektra med bilars säkerhet).
    Får man säkerhetsmedvetande ut så är jag övertygat om att de sämsta sparkar lämnar marknaden.
     
    Kristy, mul, mld och 1 annan gillar detta.
  20. raptor

    raptor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    629
    Mottagna gillanden:
    196

    MINA ENHETER

    Håller med. Har kört en massa elsparkcyklar och vissa känns alldeles för farliga. Körde en voi I city precis och det kändes fan inte bra. Den är så instabil med så dåliga bromsar att man undrar hur de får köras på allmän väg. Jämfört med en zero 9 eller inokim ox som stannar på studs när det behövs. Sedan kan man diskutera Motorstyrka. Jag kan inte se varför en motor inte kan vara 1500 watt, bara accelerationen är rimlig och hastigheten kapad. Accelerationen på min inokim är väldigt sansad av säkerhetsskäl. Den accelererar som vilken ninebot som helst. Många vill trimma det men det tillåts inte av inokim.
     
    ludde28 och Kristy gillar detta.