Recension: DOOGEE F5 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 18 nov 2015.

1. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Även jag har trott det då du hyllar dom enormt, men börjar tro att det bara råkar vara så att du testat just DOOGEE-mobiler och har väldigt låga krav.

dalton gillar detta.
  2. sektledaren

sektledaren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    106

MINA ENHETER

För att jag gillar också Kina mobiler men just nu får man ta det för vad det är.

De är oerhört prisvärda men går inte att jämföra med "stora" märkena.

tpalsson och sydeu gillar detta.
  3. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Hyllar dom enormt? Du kan inte ha läst min recension. Gör det. Låga krav? Jag jämför med LG G3 vilket är en mycket bra mobil och DOOGEE F5 står sig väl på många områden (inte alla dock). Du har ingen grund för det du påstår.

Kritisera det jag skriver sakligt och motivera det sakligt, med verkliga argument underbyggda av fakta av något slag. Nu slänger du bara skit och det är direkt opassande och förstör tråden.

4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det där var knappast en förklaring. Klart de går att jämföra med de stora märkena. Jag har jämfört DOOGEE F5 med LG G3 och det går utmärkt.

5. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Har läst din recension och såg hur du sammanfattade allt på en skala till 10. Jag har även sett den långa video-recensionen och kan själv se att du satt alldeles för högt på nästan allt. Därmed har du låga krav.

Du säger att mobilen inte är en mobil för gamers men har en prestanda på 9.5/10. Det säger ju sig självt att det är omöjligt? :)

Du säger att man måste ha diverse tålamod för kameran men att den är bra, går inte ihop. En bra kamera ska kunna ta bilder snabbt och smidigt i vardagliga situationer, vilket den per din defintion inte kan. Att ha tålamod för att få till en bra bild går bara för vissa specifika bilder därmed är kameran dålig om den är så långsam och svår att få bra foton med.

Den har inte en ganska ren version av android då den kör en egen launcher som ser ut som skit, ja den kan man byta ut men det är inte en ren version av android. Alla mobiler kan krypteras och det är inte något unikt för doogee och gör inte att de satsat mycket på säkerhet. Dessutom har mobilen inte dedikerad hårdvara för det vilket skulle göra den långsammare så det är bara dumt att använda.

Dina batteritestet via geekbench säger ju ingenting då 100% ljusstyrka kanske bara är 200 nit, vilket på andra mobiler skulle vara 30-40%. Att slänga fram såna batteritester utan att mäta ljusstyrkan är meningslöst och går då inte att jämföra med några andra telefoner.

Räcker det som konkreta punkter? ...

För övrigt är små uppdateringar för fel som de själva orsakat som inte uppdaterar android-versionen inte att hålla mobilen uppdaterad. Köper man en DOOGEE eller annan billig kina-mobil av oseriös tillverkare (inte xiaomi, meizu, huawei, oneplus) så ska man veta att när mobilen är såld så känner de sig färdiga och tänker inte uppdatera till nyare och bättre android-versioner.

dalton, tpalsson och sektledaren gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det har du inga som helst belägg för. Det finns inget i videon som motsäger mina betyg. Har du själv ens hållt i en DOOGEE F5? Helt säkert inte, så uttala dig inte om saker du inte vet en smack om. Jag har underbyggt alla mina betyg väldigt noga och gjort en lång rad tester och jag har visat allt helt öppet. Du får gärna visa med fakta vad som är orimligt med betygen.

Du noterar inte att spelprestanda är ett separat betyg? 7/10? Jag har motiverat mig mycket noga på dessa punkter och jag har även redovisat tester som stödjer mitt betyg. Du verkar ha läst min recension extremt slarvigt.

Exakt, men jag skrev "den är bra om man har tålamod" OM(!) och därför har jag gett kameran det mycket låga betyget 6/10 (trots att det går att få fina bilder med tålamod). Vad är problemet?

Jo, den har en ganska ren version av Android och det kan du läsa om i stort sätt alla recensioner som finns om DOOGEE-mobiler oavsett källa. Du har fel i sak. DOOGEE har en lång rad säkerhetsfunktioner, vilka jag har nämnt. Du har fel även här. Om det är dumt att använda uttalar jag mig inte om.

Du har fel även här. Geekbench ställer in så att ljusstyrkan är den samma oavsett mobil. De kör den inte på högsta nivå. Kanske bara 200 nit? Tar du alltid "fakta" helt ur luften helt utan rimlig grund? Ljusstyrkan är utmärkt och bättre än på LG G3. Någon exakt siffra har jag dock inte.

Absolut, men det är inte mycket som stämmer med verkligheten.

Själva orsakat? Vad vet du om det? Det kan mycket väl röra saker som de själva inte kan påverka alls. Jag håller inte alls med om att det är samma sak att inte komma med uppdateringar regelbundet och ofta och att inte komma med någon uppdatering alls. Faktum är att det är mil skillnad.

Nej, det kommer troligen ingen ny Androidversion. Det gör det sällan i denna prisklass och det gäller även större märken.

Last edited: 22 nov 2015
  7. Iman

Iman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 6S 64GB Rymdgrå
    Platta:
    Nexus 7 2012
    Lugna ner dig! Du behöver inte inta försvarsställning så fort någon ställer en fråga. En helt befogad sådan också!
    Hur vet du att fingeravtrycksläsaren är trasig, och inte bara någon mjukvarufel som kan åtgärdas med uppdatering?
    Alla personer som någonsin fått hem en mobil med något som kanske inte fungerar, tror du tillverkarna skickar en trasig med flit?
    Ta ett djupt andetag och tänk lite kära du

sydeu och tpalsson gillar detta.
  8. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jo det noterade jag, även 7/10 är mycket högt. Som exempel kan ju tas att galaxy s6 som är en äldre mobil får mer än dubbla i poängen i antutu.. Ja den är i en helt annan prisklass men du säger ju själv att du vill jämföra med flaggskepp. Priset ska inte tas in i individuella betyg för prestanda. Prestandan bör vara ett objektivt värde.

En potatis kan få fina bilder om man har tillräckligt tålamod. En bra kamera ska vara snabb, inte kunna ta bra bilder under ultimata förhållanden. 6/10 är ett betyg HÖGRE än snittet och inte ett ganska lågt betyg som du verkar tro.

Det jag såg i video-recensionen var inte en ren version av android. Testa en Nexus så kan du se hur det ska se ut. Jag såg vilka säkerhetsfunktioner du skrev och är övertygad om att de finns. Faktum kvarstår att dedikerad hårdvara för kryptering ej finns och kommer sega ner mobilen, arm v8 har detta däremot. Och faktum kvarstår att detta är en funktion i Android som alla andra också har. Ja doogee har lite andra funktioner också som eventuellt är bra/dåliga det sa jag aldrig emot.

Hur mäter geekbench din ljusstyrka? procenten på mobilen säger ingenting om hur ljusstarkt det faktiskt är... 100% DOOGEE F5 är inte lika med 100% LG G3. Kan vara att DOOGEE har högre, eller så har G3. Faktum kvarstår att det inte behöver vara samma och kan vara mycket olika och därför inte är tillförlitligt.

Allt det jag skrev stämde, du verkar bara försöka smutskasta alla som ifrågasätter ditt älskade doogee.

dalton och tpalsson gillar detta.
  9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Nej, den är inte befogad och en sån fråga kan man ta privat. Jag har massor av prylar från olika tillverkare vilket framgår tydligt och jag har testat många olika tillverkares prylar så, nej. Frågan är inte rimlig och den är inte trevlig.

Mjukvaran är en del av fingeravtrycksläsaren och om den inte fungerar så är den trasig. Javisst hoppas jag på att en mjukvauuppdatering ska lösa problemet. Men jag har lite hopp då den fungerar på andra exemplar. Vi får se.
    Om de skickar en mobil till en anställd som ska recensera mobilen så lär de kolla jävligt noga att den fungerar felfritt. Tror du inte?
    Dito.

10. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mycket högt? I vilken värld då? Det är sällan en mobilprodukt får under 7/10 i tester. Det gäller på Swedroid och på Mobil och på alla testsidor jag hittat. 7/10 är strax över medel och det stämmer väl överens med spelprestandatestat jag redovisade. DOOGEE F5 klarar de flesta spel galant och därför förtjänar den en 7:a.

Galaxy S6 får troligen 10/10 eller 9,5/10 i spelprestanda. Det stämmer väl. 7/10 är ett långt lägre betyg. Man ska också komma ihåg att F5 har en skärm som har lägre upplösning och är mer lättdriven därmed.

Nej, det är inte ett högre betyg än snittet. Kollar du snittbetyg på testsiter (som Swedroid exempelvis) så ligger snittet kring 7,5 och inte 5. Jag bedömer att 8/10 krävs för att kalla en kamera bra.

edit: 50 står inte för ett snitt, det står för 50% av hur bra en kamera kan vara (en kamera i detta fall). Jag ger alltså DOOGEE F5:s kamera betyg 60% av vad en perfekt kamera är. Det är långt ifrån ett bra betyg.

Jag har aldrig sagt en ren version. En GANSKA ren version skriver jag. Det är en klar skillnad. Samma beskrivning (eller liknande) kan du hitta på otaliga ställen där de recenserat DOOGEE-mobiler.

Jag tycker testet fungerar mycket väl och stämmer väl överens med praktisk erfarenhet. Jag har ingen som helst orsak att tvivla på testets tillförlitlighet. Men om du kan ge mig ett bättre test så är jag villig att testa ett sånt. Har du ett bättre test?

Nej, det stämde väldigt dåligt och ibland hade du rena sakfel. Jag älskar inte DOOGEE, rent larv. Jag älskar androidmobiler, tillverkare saknar betydelse.

Micke_A gillar detta.
  11. Micke_A

Micke_A Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla, Wifog
    Telefon:
    Sony Xperia 10 Plus
    Telefon 2:
    Sony Xperia XA2 Ultra
    Telefon 3:
    WileyFox Swift
    Tack för din recension! Den var av stort värde för mig i alla fall. Det är en av de lurar jag funderar mycket starkt på just nu. Xiaomi Redmi Note 2, Wileyfox Storm, Yu Yureka och Lenovo K3 Note är de andra.

wiper, Frodrak och Ara gillar detta.
  12. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    I vilken värld lever du där 7/10 är ett dåligt betyg? (1+10)/2=5.5. 5.5 är ett medelbetyg, allt över det är bra. Över 8 är fantastiskt. Swedroid recenserar mestadels flaggskepp därmed får de flesta väldigt höga betyg, det betyder inte att 7 är dåligt.

Men okej, du baserar alltså ditt betygsystem på hur t.ex. swedroid sätter sina siffror mellan 1-10.

Låt oss då direkt jämföra nexus 6p med sd810 som är avsevärt kraftfullare, särskilt grafikdelen, gentemot doogee f5.

GRÄNSSNITT/MJUKVARA
    9.5/10
    BYGGKVALITET
    9/10
    SKÄRM
    8/10
    KAMERA
    9/10
    PRESTANDA
    9/10
    BATTERITID
    8/10

Alltså har doogee f5 bättre prestanda, lika bra skärm, batteritid och byggkvalitet. Låter mycket mycket konstigt att doogees telefon slår det bästa google själva har att komma med.

Tittar vi på swedroids recension av Ulefone Be Touch 2, som har ett BÄTTRE chip än doogee f5 så ser vi att swedroid gett den 6.5 i prestanda... doogee är troligen 5/10, så då är frågan om alla dina övriga betyg också fått en höjning med 80%...

Tittar vi på andra recensioner från swedroid och jämför ser vi även där att doogee i princip verkar vara den bästa telefonen på marknaden eller åtminstone jämförbar. Tror att vi alla utom du förstår att detta inte är fallet. Även ifall f5 säkert kan vara en GANSKA BRA telefon, som kan passa vissa speciella grupper. För de allra flesta passar inte en telefon där man ej får android-uppdateringar och mycket tveksamma garantier. Att de ofta ljuger om specs också är ju inget som gör saken bättre.

Det är kul att folk recenserar kina-mobiler, men jag hoppas att vi får folk som är lite mer kritiska och sätter rimliga siffror. Swedroids egna recensioner av kina-mobiler känns lite mer trovärdiga.

dalton och Iman gillar detta.
  13. Frodrak

Frodrak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag tycker att det är synd att det blir en så trist ton i en tråd om en subjektiv test.
    En bör hålla i minnet att recensioner är just subjektiva, och därför väga in vad en vet om recensenten.
    Vet en om att vederbörande har för vana att lägga sina betyg mot den övre delen av skalan, så är det ju lätt att väga in det i bedömningen av nämnda recension.

Imho.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har aldrig sagt att 7/10 är ett dåligt betyg. Som jag skrev så klarar F5 de flesta spel galant och förtjänar ett gott betyg.

Nej, du har fel i sak. 5,5 är inget medelbetyg. 5,5 betyder att det är ett betyg som motsvarar 55% av idealet. Det är alltså en riktigt ursuselt betyg.

Jag anser att vi ligger ganska lika i bedöming, ja. Identiskt har jag inte skrivit. Det skiljer säkert lite.

Visst, men så enkelt är det ju inte(!) F5 driver en betydligt mindre skärm med långt lägre upplösning. Den har alltså klart mindre att behöva jobba med. Spelprestanda och prestanda överlag i ett sammanslaget betyg på 9/10 känns rimligt med tanke på hur tung skärm som ska drivas. Det stämmer väl överens med mitt betyg på DOOGEE F5.

Nej, den slutsatsen går inte att dra. Jag har ju inte ens samma betygsystem eftersom jag har två olika betyg för prestanda och Swedroid har ett sammanslaget betyg. Du har fel i sak.

Lika bra skärm? Möjligt, jag har inte kollat in skärmen på Nexus P6. Mitt betyg baseras (som jag skrev i min recension) på en jämförelse med LG G3. Skärmen är utmärkt och förtjänar en 8 i betyg. Jag kan dock inte ta ansvar för Swedroids betygsättning, även om den verkar stämma rätt överens med min.

Du säger emot dig själv och detta rejält. Du skrev precis innan att det enda som jag gett DOOGEE F5 bättre i betyg än Swedriod gett Nexus 6Pi betyg är prestanda (och det är inte ens korrekt).

Bättre chip är långt ifrån allt som du borde veta. Mycket handlar om hur väl optimerad mjuk- och hårdvara är. DOOGEE F5 är otroligt väloptimerad och därför ger jag den högt prestandabetyg. Jag har dessutom tester som bekräftar mitt betyg.

Jag står för alla betyg jag satt och jag har god grund för dessa. Jag har redovisat tester som väl stödjer mina betyg. Bästa mobilen på marknaden? Nonsens. Den mest prisvärda kan det dock vara >om< kameran inte är en prioriterad del. Den får visst uppdateringar. Uppgraderingar, nej troligen inte. Men vilken mobil under 2000:- får det? Försvinnande få.

Swedroid har inte testa DOOGEE F5 så det är ett rätt löjligt påstående.

15. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag håller med och givetvis är det subjektivt. Men jag har dessutom gjort en lång rad tester för att se vad mobilen klarar, så visst finns det ett mått av objektivitet också.

Tja, jag tycker inte att jag utmärker mig med höga betyg:
    • Build Quality: 10 out of 10
    • Appearance: 10 out of 10
    • Button placement: 9 out of 10
    • Interface experience: 9 out of 10
    • Display quality: 9 out of 10
    • Price/performance ratio : 8 out of 10
    • Camera performance: 7 out of 10
    • Battery performance: 6 out of 10

http://www.xiaomitoday.com/doogee-f3-pro-review-the-best-upgrade-you-can-hope-for-after-doogee-f3/

16. sydeu

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Jag känner mig färdig här. Om folk vill tro på dina betyg och förvänta sig en upplevelse som nexus 6p när de köper en doogee (bortsett från kameran) då får de göra det. Om de läser lite i tråden och ser att vi är många som till och med tror att du jobbar för doogee och tänker efter lite så kanske förväntningarna blir mer rimliga och de baserar sina beslut på lite mer sunda grunder. Vi får helt enkelt se om DOOGEE F5 blir den telefon som nästan alla svenskar har, då det enligt denna recension är en gudomlig telefon med tanke på att den för 1200 kr slår eller är minst likvärdig alla telefoner för 6000 kr på de flesta punkterna.

dalton, Iman och tpalsson gillar detta.
  17. Frodrak

Frodrak Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Menade inte att mena att dina (ara) betyg skulle vara för höga, utan ville peka på att en recension är subjektiv.
    Att redovisa gjorda tester från en vedertagen testare typ antutu (tror jagd en hette) är ju inte recensionen, utan visar bara gjorda tester.

Och jag vill tacka alla! som gör tester och skriver recensioner.

christer50, Micke_A och Ara gillar detta.
  18. svenix

svenix Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    7 957
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker att om en medlem på forumet gjort sig besvär att skriva en recension som vi andra kan ta del av så är det en bra sak och något som i alla fall jag är tacksam för! :) :)

Det finns ingen anledning att racka ner på Ara för hans åsikter och bedömningar. Han har gjort detta frivilligt och oavlönat till nytta för oss andra. Han förtjänar lite mer positivt bemötande än det klagande som förekommit här i tråden.

Bra jobbat Ara! Låt dig inte slås ner av gnällspikarna. :)

kissidor, carlsson.d7, jnsson och 9 andra gillar detta.
  19. Tokas

Tokas Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    332

MINA ENHETER

Vissa typer här är ju helt galna. När man sätter betyg så tar man ju in kostnaden och förväntningar i beräkningen och därför är det inte alls konstigt att ge en telefon för över 1000-lappen 9 av 10 i betyg i tex byggkvalitén.

Hade man senare recenserat tex Sonys nyaste mobil för 7000kr som har samma byggkvalité som den billiga telefon som fått 9 av 10 i betyg så hade den knappast Sonyn fått 9 av 10 i betyg, då man självklart förväntar sig att byggkvalitén ska vara av en helt annan klass.

Jag själv köpte Chuwi VI10 för ett tag sedan, en kinasurfplatta för ca 1500kr inklusive frakt. Mitt snittbetyg på den är minst 9 av 10 i betyg. Men det betyder ju såklart inte att jag hade gett Surface Pro 4 samma betyg om den hade haft samma prestanda, byggkvalité etc, då hade Surface Pro 4 fått 1 av 10 i betyg.

Fortsätt gärna att göra fler recensioner, både Ara och andra. Någon gång kanske jag gör min egen. Även om man blir lite äcklad av vissa personer som skriver här..

christer50, Ara, Clumber och 1 annan gillar detta.
  20. Clumber

Clumber Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

MINA ENHETER

Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Ja detta har väl spårat ur lite,jag för min del har inte råd i dagsläget att köpa en telefon för tusentals kr men är glad att det finns folk som köper o recenserar telefoner i denna prisklass.
    Jag begriper ju att denna telefonen inte är i samma klass som dom topp of the line telefonerna.

Så tack för denna recension och väntar på det som ska komma hoppas att flera gör liknande med sina telefoner.

Micke_A, wiper, Ara och 1 annan gillar detta.