Recension: DOOGEE F5 Ara-recension

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 18 nov 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Men jösses. Man ska inte ta betygen på så oerhört stort allvar som du gör. Man ska framförallt läsa recensionerna (98% av det jag skrev handlade om annat än betyg, sluta hänga upp dig) och specifikationerna inte minst. Nexus 6P är en väldigt annorlunda mobil och riktar sig knappast till samma köpare. Helt annat prisläge, helt annan storlek på skärm, helt annan upplösning på skärm, ett helt annat stöd från Google och så vidare.

    DOOGEE F5 har dessutom fördelar som Nexus 6P inte har. Som möjlighet för dubbla SIM och minneskort. Det är två väldigt olika mobiler. Din jämförelse är befängd.

    Ska du jämföra mobiler så ta två stycken som är skapligt lika nästa gång. Det blir med rimligt att jämföra då.

    Det är exakt två som skrivit och frågat om jag jobbar för DOOGEE (rätt osmakligt faktiskt). Två. Jag har fått massor av kredit för min recension och jag anser att jag har goda grunder för det jag skriver. Jag har dessutom lagt ned massor av tid för att testa mobilen så objektivet jag kan. Jag har inte satt betyg på måfå. Du är oförskämd.

    Har du ens haft DOOGEE F5 i din hand? Svar: Nej. Vem av oss vet mest om DOOGEE F5, du eller jag?

    Det är en befängd slutsats då de är väldigt olika mobiler. Båda har sina styrkor och svagheter. Jag kan dock garantera att det blir iPhone och Galaxy som blir storsäljarna som vanligt.
     
    Last edited: 22 nov 2015
  2. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    [QUOTE="Även om man blir lite äcklad av vissa personer som skriver här..[/QUOTE]


    "Även om man blir lite äcklad av vissa personer som skriver här.."

    Utveckla dig Tokas.

    Starka ord. Ett klart fördömande av enskilda medlemmar.
     
  3. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Helt rätt, och då du uppfattade mig helt korrekt så finns det ingen anledning att utveckla vidare. :)
     
    tac, christer50 och Ara gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack för din kredit! Det värmer.
     
    Micke_A, chraist och Frodrak gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack så mycket! Det värmer.
     
    Micke_A, chraist och Frodrak gillar detta.
  6. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har försökt och jag tycker att jag lyckats skapligt att tala om vad man får om man köper en DOOGEE F5. Tack för ditt stöd. Det värmer.
     
    Micke_A och Frodrak gillar detta.
  7. Clumber

    Clumber Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2011
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    tre
    Telefon:
    Sony xperia L1
    Om jag förstått det så har du köpt en Blackview BV5000 det ska bli roligt att läsa o jämföra den mot DOOGEE F5
     
    christer50 och Frodrak gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej alla Androidvänner!

    Jag har fabriksåterställt DOOGEE F5 och nu fungerar fingeravtrycksläsaren! Man ska inte ge sig! :cool:
     
    christer50, Micke_A, wiper och 3 andra gillar detta.
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Japp! Jag håller på med ett batteritest av Blackview BV5000 just nu (det tar sin runda tid... ^^). Fett batteri.

    Tack vännen! Japp, jag kommer att jämföra den med F5 och LG G3. Det är dock en väldigt annorlunda mobil, en mobil som klarar mycket stryk och väta.
     
    wiper, Clumber och Frodrak gillar detta.
  10. Frodrak

    Frodrak Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2015
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    +1
     
    Clumber och Ara gillar detta.
  11. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Trots att denna inte är aktuell för mig så tycker jag om att "läsa på" samt få lite inblick i hur andra människor upplever div olika telefoner, oavsett prisklass. Kul och uppskattat, @Ara@Ara!
     
    Last edited: 22 nov 2015
    wiper, Ara och Frodrak gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag ser också fram emot att läsa om Blackview BV5000! :)
     
    christer50, Frodrak och Ara gillar detta.
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Måste säga att du verkligen brinner för din sak Ara.
    Du har skrivit en lång recension och lagt ner mycket tid på att testa telefonen, det ska du ha cred för.

    Så långt som informativ och kul läsning av någon som vill dela med sig av en erfarenhet är det verkligen ett bra jobb du gjort.

    Men, jag vill ändå säga att den lista med 1-10 betyg du presenterar inte känns helt genomtänkt.
    Jag har försökt läsa igenom tråden och kan inte hitta något argument som gör ditt ställningstagande i den bedömningen hållbar.

    Och ändå ger du den toppbetyg på nästan alla punkter. Utom den mest uppenbara, den dåliga kameran.

    Nu har jag inte haft en Doogee F5 i mina händer, men har ändå läst lite och sett på videos, och att lägga den luren på betyg som överstiger många flaggskepp är för mig helt obegripligt.
    Visst kan det vara en bra telefon, men ärligt talat.


    Det skulle vara intressant att se vad Swedroid kom fram till i en eventuell recension, eller Mobil, eller någon annan som faktiskt har handhaft några telefoner i syfte att testa dem.



    Jag har haft en hel del telefoner. Men skulle inte ge mig på att ge någon telefon betyg på det här sättet.
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Hej vännen och vänner!

    Jag ska ge er lite bilder på min Blackview BV5000. Tyvärr fick jag avbryta mitt batteritest då många vänner ville titta på mobilen (helt okej, givetvis..och kul). Jag startar om testet inatt.

    Håll till goda (bilderna är tagna med F5:s kamera, en kamera som inte förtjänade 60% i betyg enligt vissa.. )
     

    Bifogade filer:

    Frodrak och chraist gillar detta.
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Tack!

    Tack igen.

    Du är mer en gärna välkommen att påvisa att mina betyg är orimliga. Det är fritt fram. Lägg fram fakta som visar på något annat. Jag har fullt förtroende för mina tester och slutsatser. Jag tål att de granskas och kritieras.

    Ja, DOOGEE F5 är en fantastisk mobil i sin prisklass och jag har testat många i den lägre prisklassen. Det är inte bara min uppfattning:

    http://www.xiaomitoday.com/doogee-f5-review-sub-200-king/

    Om du vill motbevisa mig så är du mer än välkommen. Ord väger dock lätt. Har du ens haft den i din hand?

    Du svarade visst på min fråga.. då så. Betyg som överstiger många flaggskepp, vilket flaggskepp har jag gett lägre betyg? Det är dessutom ett faktum att många flaggskepp (Galaxy 6 exempelvis) har långt tyngre skärmar att driva.. DOOGEE F5 har en lättdriven skärm med en ganska ren Androidversion. Det ger fördelar vad gäller flyt och upplevelse av prestanda.

    Jag tycker att du ska testa F5 och sen uttala dig. Det blir bättre och mer trovärdigt så.

    Jag har tjatat på Swedroid att testa F5, men de verkar mer luta åt DOOGEE F3 Pro, det går bra det också (rätt lika vad gäller specs). Men vad menar du, skulle inte jag ha F5 för att testa den? DOOGEE F5 är inte min premiummobil och jag har den troligen inte mer än några månader. Det är en kul mobil att testa.

    Nej, du har väl aldrig gjort en riktig (omfattande) recension i hela ditt liv, ägnat dagar åt att testa och se till att det man skriver är något som man kan stå för, har du?
     
    Last edited: 23 nov 2015
  16. jack63

    jack63 Guest

    Blev medlem:
    5 apr 2015
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag önskar att jag kunnat känna någon form av sympati för din bedrift Ara. Men det kan jag inte. Ganska arrogant och stöddigt fortsätter du att hävda Doogee förträfflighet i ditt svar till "Rosspig". Sedan ser jag att du är ivrigt påhejad av svenix. Det luktar Ubuntu.se lång väg. Nu vet jag inte vem som står bakom swedroid.se eller om forumet sköts separat. Men har Ubuntu.se något inflytande eller har skapat samlingsplatsen swedroid.se så kan administrationen ta bort min profil omedelbart. Jag vill inte vistas i en sådan miljö. Jag betackar mig för att klassa ned som mindre värd.
     
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du har problem, kompis. Stora problem. Sök hjälp istället för att förstöra trådar för oss som vill diskutera smartmobiler.
     
  18. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    försök att inte bråka med varandra.
     
    sydeu, wiper, Frodrak och 1 annan gillar detta.
  19. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 168
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Nej, precis, det var exakt det jag menade.
    Jag har inte intresset att lägga ner den tiden.
    Men när du nu gör ett så bra jobb, så faller det lite med de där betygen.
    Då känns det inte så trovärdigt längre.

    Mer som att du maniskt vill höja Doogee till skyarna.

    Jag vill fortfarande hävda att de betyg du gett den luren är alldeles för höga.
    Du behöver inte säga att jag inte haft den i handen.
    Det hade räckt med texten, med betygen och ditt maniska försvarande av dessa blir det bara konstigt.

    Testet du hänvisar till är ju för lurar under 200$. Det är ju också där dina poäng hamnar.
    Under 200$

    Det är ju konstigt att ingen annan har upptäckt denna fantastiska tillverkare, inköpare borde ju stå på kö för att göra bra business på den här telefonen.
    Enligt dina betyg så borde det inte vara några problem att sälja luren till minst det dubbla mot vad den kostar i inköp.

    Det som är mest anmärkningsvärt är hur du viftar bort deras lögner om vad det är dem säljer.
    Bara där faller tanken på att köpa något från denna tillverkare. I alla fall innan de visat bättring.
     
    Last edited: 23 nov 2015
    sydeu gillar detta.
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du kommer bara med en massa tomma ord. Du har inga som helst belägg för att betygen skulle vara missvisande. Du har inte ens haft mobilen i din hand. Du har inte visat upp ett enda fakta som skulle kunna stödja att mina betyg är missvisande. Det är du som helt saknar trovärdighet i det du skriver.

    Betyg är dock ingen exakt vetenskap och givetvis finns det alltid olika uppfattningar om vad betygen ska ligga på. Man kommer aldrig någonsin kunna skriva betyg utan att det kommer finnas folk som tycker de är felaktiga, oavsett vilka betyg man ger. Så är det.

    Som jag länkade tidigare så har jag visat att mina betyg på DOOGEE F5 inte alls är särskilt höga jämfört med andra som sätter betyg, faktum är att mina betyg är lägre:


    http://www.xiaomitoday.com/doogee-f3-pro-review-the-best-upgrade-you-can-hope-for-after-doogee-f3/

    • Build Quality: 10 out of 10
    • Appearance: 10 out of 10
    • Button placement: 9 out of 10
    • Interface experience: 9 out of 10
    • Display quality: 9 out of 10
    • Price/performance ratio : 8 out of 10
    • Camera performance: 7 out of 10
    • Battery performance: 6 out of 10


    Just det, samtidigt som jag förklarar att kameran är tämligen värdelös för annat än att fotografera färg som torkar (alltså inget för rörliga motiv). Du kommer med tomma ord igen. Jag har visat tester och fakta som stödjer alla mina betyg.

    Du vill hävda något som du faktiskt inte vet något alls om. Det är ytterst förmätet och direkt olämpligt om man vill ha någon trovärdighet. Man testar grejer och sen kan man uttala sig. Du utalar dig om något som du inte har några som helst kunskaper om.

    Nej, testet är inte alls för lurar under $200. Det är en test av DOOGEE F5. De skriver däremot att det kanske är den bästa mobilen under $200 och det kan mycket väl stämma, med brasklappen att kameran inte får vara en prioriterad del för att det ska stämma.

    Jag har tagit hänsyn till pris vad gäller ett betyg. Nämligen hur prisvärd produkten är. DOOGEE F5 får av mig 9,5 i prisvärdhet. Hade den haft en bra AF så vore det en solklar 10:a. Då pratar vi givetvis om kinapriset som ligger på runt 1200:- Det svenska priset på 2495:- skulle givetvis ge ett annat betyg vad gäller prisvärdhet.

    Det är exakt vad som har hänt:
    http://www.perifa.se/?gclid=Cj0KEQi...La4tsLKD1AZ6a0vbsstsb-peO4qcJJB1nIaAoTC8P8HAQ

    Viftar bort? Nonsens. Jag har otaliga gånger skrivit att det är helt åt fanders och hur korkat som helst de lögner DOOGEE kommer med. Det kommer skada varumärket och har säkert redan gjort just detta. Det förändrar dock inte att det är väldigt bra mobiler till småpengar.
     
    Last edited: 23 nov 2015
    christer50 gillar detta.