DOOGEE V

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av Ara, 14 jan 2018.

1. platburk

platburk Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Angående Doogee BL12000
    https://wiredleaks.com/2323/doogee-bl12000-breaks-the-guinness-world-record/
    Rätt kul :-)

2. Ara

Ara Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Fortfarande märkligt dålig batteritid även med 10 000 mAh. Tydligen så hade Ulefone Power 3 med 6000 mAh bättre batteritid.

3. platburk

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Inte så märkligt.
    Doogee är inte så bra med att optimera mjukvara och sen kör telefonen en gammal Mediatek MT6750T som är en octa-core fabrikerad i 28nm.
    Medans Ulefone Power och Vernee X(båda lika i form,design, specs m.m även om Vernee säger att deras lur har 6200mha vet man inte om det stämmer), kör på Helio P23 som är en octa-core fabrikerad i 16nm. Sen kör båda lurarna stock android utan någon bloat.

Ara, katho och flipp gillar detta.
  4. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Vad gäller bloat så är även DOOGEE mobiler i stort sätt helt fritt ifrån sånt också. Det som drar mest ström är skärmen.

5. platburk

Mottagna gillanden:
    240

MINA ENHETER

Nja håller inte helt med där. Om vi kollar på Doogee lurar innan Mix, ja. Då fanns det inte bloat, det var mer eller mindre stock android. Efter Mix så körs deras Doogee OS, finns en del skräp som körs, främst i bakgrunden som man kan inte stänga av.
    Vernee hade i början tänkt köra på med Vernee OS men skippade det eftersom det var mycket sämre än stock.
    https://www.gizmochina.com/2017/03/11/vernee-apollo-x-will-first-feature-vos-vernee-os/

flipp och Ara gillar detta.
  6. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är säkerligen också därför Mix hade fler mjukvaruproblem än någon annan DOOGEE mobil jag haft. DOOGEE OS är en riktigt dålig idé.

7. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det sägs att priset på DOOGEE V ska hamna mellan $300 och $350. Helt ointressant då för min del åtminstone.

8. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Åneeej inte en till Doogee! Bland det värsta i Smartphone väg man kan kan utsättas för. Buggig mjukvara (Y6Max). Tar leeco eller xiaomi alla dagar i veckan.

9. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

De två DOOGEE Y6 MAX som jag köpt har inte haft några som helst problem med mjukvaran och inte heller med hårdvaran. De har fungerat väl ifrån dag ett och gör det fortfarande.

Jag är mycket, mycket nöjd med köpen. Pris/prestanda är svårslaget.

Micke_A gillar detta.
  10. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    26 betyg på kimovil och låga 6.8 i snitt.
    https://www.kimovil.com/en/opinions/doogee-y6-max
    Jämför t.ex. med Mi Max som släpptes ungefär samtidigt. Den har 9.2 i snittbetyg.
    https://www.kimovil.com/en/opinions/xiaomi-mi-max-3gb-32gb

11. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Mi MAX har ett betydligt högre pris.

12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo men man får ju anta att folk väger in priset när de sätter betyg. Redmi 4x kostar runt $120 och har ändå 8.7 i snittbetyg. Leeco Cool1, från $118 och har 9.4 i snitt. https://www.kimovil.com/en/opinions/leeco-cool1

Vattendelaren är källarföretag vs. stora etablerade tillverkare. Det kostar att göra telefonen med hög kvalitet och det har inte Doogee råd med. De tvingas därför trixa, fuska och skarva, t o m i högre utsträckning än de flesta andra småföretag.

13. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Dels så är DOOGEE inget litet källarföretag och dels så har jag inte hittat några direkta brister på Y6 MAX. Dessutom är det knappast samma personer som sätter betyg på de olika modellerna varför de ska tas med en hel skopa salt.

14. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Jag har läst recensionerna på Y6 Max som du länkade till och det ger en ganska tydlig bild. De som fått välfungerande Y6 Max ger riktigt höga betyg, 9-10 poäng. Sen är det ett gäng som helt klart fått dåliga exemplar och ger den botten betyg.

Så det är nog faktiskt så att får man som jag välfungerande exemplar av DOOGEE Y6 Max så är det ett väldigt bra köp för de få slantar den kostar. Dock så verkar det helt klart finnas många dåliga exemplar.

Att dra slutsatser om hur bra en mobil är på snittbetyg ger en väldigt falsk bild.

Last edited: 15 jan 2018
  15. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Felprocenten är en viktig parameter om ska köpa en telefon så det är inte missvisande om den är en av förklaringarna till de låga betygen för Doogee.

16. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det håller jag inte med om, är det fel på mobilen så byter man ut den. Det är inte svårare än så.

17. flipp

Mottagna gillanden:
    8 706
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Och hur smidig är den processen när man importerar en telefon från Kina? Det tar i regel veckor eller ibland flera månader innan man fått ett nytt exemplar. Jag tror de flesta avstår från ett köpa en telefon om den har hög felprocent, speciellt när det inte finns någon tydlig uppsida med att välja t.ex. Doogee. Inte ens om felprocenten varit låg hade de varit prisvärda.

Ekman, katho och jnsson gillar detta.
  18. Ara

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är ju helt upp till var och en, jag har inte haft några problem att byta ut felexemplar. Några garantier för att det inte är fel på din mobil finns det dock inte oavsett tillverkare. Jag finner DOOGEE:s mobiler överlag mycket mer prisvärda än din favorit Xiaomi. Alla svenska band, lägre pris, mer minne, mer för pengarna.

19. flat7

flat7 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Jag tycker att man definitivt ska lyssna till vad folk har att säga om mobilen innan man köper vare sig det är på kimovil eller på swedroid. Det ger i detta fallet en ganska tydlig bild om vad doogee bygger för telefoner. Sen har Ara verkat ha tur med sina doogee lurar och prisar pris/prestanda förhållandet men så har han använt sin doogee y6max uteslutande som en surfplatta hemma och då behöver bluetooth inte funka nödvändigtvis. Högtalartelefonen gör det inget om den inte fungerar heller. Ljudet i filmerna endast låter i ena kanalen eller gps inte fungerar, då är jag beredd att hålla med. Doogee y6max funkar att surfa på i soffan.

flipp gillar detta.
  20. Qui vivra verra

Qui vivra verra Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    ROM:
    Android 9.0 Pie
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 2:
    Doogee Y6 MAX, Nubia m2, Xperia X
    ROM:
    Marshmellow 6.0, Oreo 8.0
    Info:
    Smart Launcher 5.0
    Telefon 3:
    Windows Phone Lumia 635
    Info:
    Nödtelefon
    Platta:
    Motorola Zoom
    ROM:
    Android 4.0
    Platta 2:
    Archos 70B (katt-platta)
    Info:
    Lek-platta för mina katter!
    Övrigt:
    Lenovo Chromebook 11
    Hmm...

Vad bra att det finns olika åsikter om Doogee, och även om andra lurar, som ex Xiaomi.

Min y6 Max har nu fungerat i princip klanderfritt i ett års tid och jag hoppas att den fortsätter med det.

Bluetooth fungerar tillräckligt bra när jag behöver det, ljudet är t o m så bra att jag tidvis använt luren även som mp3 spelare och varit mycket nöjd med det, kameran tar dugliga bilder i vanligt dagsljus, text kan anpassas i storlek och tack vare den stora skärmen bli ännu större, vilket är bra för mina ögon, batteritiden är minst 3 dagar vid min normala användning.

Att det sprakar en del och ekar vid samtal är ju inte bra, men det är i princip det enda som jag stör mig på, och andra också.

I övrigt gillar jag min y6 Max tämligen mycket! Ett av de bättre teknikköp jag gjort!

Xiaomi har jag inte ägt och känner att dessa lurar med sina egenheter som att begära upplåsning av bootloader, krångla med olika rommar för att få Svenska eller en stabil rom i övrigt irriterar bara mig.

Men den som gillar Xiaomi får väl göra det, så gillar jag Doogee istället!

Var och en blir då nöjd på sin kant...

/d:-)

Micke_A och Ara gillar detta.