Tack för denna tråd, den slutade med att jag köpte 2 Y100 Pro i vintras lätt begagnade på Tradera från folk som hade importerat dem själva från Kina. En hade inte fått 4G att fungera, men hon hade en biliighets operatör (Lycra - något?) som inte har 4G tydligen. Hon var ärlig, men den andra hade förstört mikrofonen och talade inte om det. Min frus bror, som lagar mobiler som en extraknäck i Riga, sade att någon (ett barn?) hade antagligen stoppat in en nål i mikrofonhålet och petat runt. Han bytte mikrofonen åt mig för en hundring.
Nåja,vi har varit jätte nöjda med dessa, som har fungerat helt perfekt överallt i Sverige och i Lettland med olika operatörer, en dell konstiga appar, SIP telefoni osv.
Utom för två saker: batteritiden och den lilla skärmen.
Ok, ok, vem vill kånka omkring på en 20" surfplatta och ett extra bilbatteri?
Vad göra? Jag började leta överallt och tittade på allt möjligt, dock i samma budgetklass (smålänning som jag är i djupet av mitt hjärta, om inte DNA-mässigt), dvs under en tusenlapp. Och hittade till sist:
Doogee Valencia 2 Y100 Plus ! Ta-da!! Skratta inte nu . . .
Men det inressantaste var, att Plus säljs nu billigare än Pro f.n. av någon anledning, t.o.m. billigare än vad jag gav för 2 lätt begagnade Pro på Tradera för några månader sedan.
Utgående ifrån sajten Kimovil (som jag också tackar er för) hittade denna säljare i Spanien på Ebay som just har accepterat mitt bud för 3 st. Plus @ 80 eur/st., fraktfritt och med ett års garanti. Med Paypals mågot snåla valutaomräkning blir det 768:- / st, och inte 745:. som jag hade förväntat mig i mitt småländska hjärta. Hemskt överpris!! Nåja, vi får se om de motsvarar förväntnigarna, paketet har just gått iväg tydligen.
http://www.ebay.es/itm/DOOGEE-Y100-...636158?hash=item3d148aa73e:g:rXEAAOSwh-1W6QZc
Last edited: 22 april 2016