Hej Androidvänner!
Här är min recension av DOOGEE Y6 Max. Del 6: Mjukvaran.
Jag har ägt flertalet mobiler ifrån DOOGEE och de fortsätter i samma stil som tidigare med mjukvaran, grunden är Android stock och sen har de lagt till lite egna lösningar ovanpå och ett fåtal appar. Launchern är fortfarande långt ifrån så bra som exempelvis Nova Launcher och den bör omedelbart bytas.
Android flyter på fint i lågprismobilen DOOGEE Y6 Max, inga problem på den punkten. Det finns gott om inställningsmöjligheter men det är ganska rörigt med blandad text svenska/engelska och saker och ting ligger inte alltid där man förväntar sig. Men man lär säg ganska snart att hitta.
Det finns saker som möjlighet att videofilma det som händer på skärmen, batterisparläge, möjlighet att ta en bild på delar av skärmen, ljudförbättring, mängder av inställningar för skärmen och mycket annat. Den som gillar att ställa in saker kommer att trivas.
DOOGEE har blivit bättre på mjukvara (såväl som på hårdvara), men det finns fortfarande rätt mycket som kan bli snyggare och smidigare, det känns lite omoget och rått i menyerna stundtals. Det är inget som jag upplever som något problem dock, det är lite kul med en tillverkare som är lite rå och inte helt polerad.
Fingeravtrycksläsaren fungerar okej, men det är långt ifrån de bästa. Vad kan man förvänta sig av en mobil som kostar runt 1300 SEK. Fantastiskt att det ens finns en fingeravtrycksläsare.
Sammanfattningsvis så fungerar mjukvaran bra och den finns inget bloat att tala om. Uppdateringar till nyare Androidversion ska man dock inte förvänta sig. Android 6.0 är nog vad den stannar på.
Jag ska även nämna att DOOGEE kallar sin version av Android för dido OS.
edit: Vad gäller buggar och problem så har jag inte hittat något alls.
Last edited: Dec 30, 2016