Dual SIM-telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av BOP, 11 februari 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. mfm

mfm Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
  2. BOP

BOP Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Jag har kikat lite på de olika förslagen. De kinesiska lurarna känns inte helt okej, det ringer varningsklockor som säger vrierande kvalitet och en del strulande med telenäten. Jag vill nog hellre ha ett mera känt märke, till exempel Samsung eller Sony och något som är mer direkt anpassat till europeiska förhållanden.
    De flesta telefonerna av mera kända varumärken verkar ju också ligga ett par år efter med single-core, litet RAM, omoderna skärmar och liknande.
    Det måste finnas något som är mer aktuellt. Säljs det inte Dual-SIM-telefoner i exempelvis Tyskland? Det bör väl finnas nätbutiker där som levererar till Sverige.

3. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Kvaliteten är det nog inget fel på från ZTE, Huawei eller Lenovo. Men det finns från t.ex. Samsung

http://www.expansys.se/samsung-galaxy-grand-dual-white-240855/

http://www.expansys.se/samsung-galaxy-s-duos-white-eu-234860/

Men jag tycker inte dessa är prisvärda alls. Det finns nån enstaka Duo-lur från Sony och den ska vara kalas-kass.

I Kina finns Note 2 Dual Sim och väldigt snart finns även Galaxy S IV Dual Sim, men dessa kommer knappast till Europa.

Det kommer nya kinesiska mobiler nu med quad-core och dual SIM fully active, t.ex. ZTE V987. Är lite sugen på en sån eller en av de äldre modellerna V970 eller P770.

Men just nu kör jag på att det är bättre att ha en bra telefon hela tiden och ibland komplettera med en extra telefon (än att ha en halvkass telefon hela tiden bara för att man ibland skulle behöva dual SIM...).

4. Powerponken

Powerponken Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ny telefon här också

Hej där,

Jag har en Motorola Defy Mini nu men den har fått fel på högtalaren å man måste ha hörlur eller Bluetooth för attt höra bra. Sen är det ju ett aber med det lilla internminnet men jag har haft den i snart två år och varit nöjd - har inte så stora krav på min Android-lur som synes. En större skärm är ju på önskelistan dock då den jag har nu har blivit för liten för min syn tydligen:-D.

Jag har kommit på att jag behöver en dual-SIM telefon och har kollat runt här efter nåt bra råd. Jag såg en rekommendation om Star x920 som jag mycket väl skulle kunnat ha slagit till på meeeen då var det bara WCDMA 850/2100 och det är ju inte optimalt i Sverige om jag förstått det hela rätt - ska vara 900/2100 för bästa möjliga täckning....å det behövs där jag är ibland.

På den svenska marknaden har jag bara sett LG Optimus L5 II Dual och Caterpillar. LG är väl den som mest tilltalade och det p.g.a priset. VILL bara INTE lägga ned 1000-tals kr på en lur...max 2000 kr nu men det är absolut maximum...helst runt 1000-1500. Det som talar emot LG är att den har 0.5 Gb RAM och det jag sett runt på nätet är att det är väldigt klent när man har Jelly Bean...mycket klagande på felmeddelanden om low memory.

Så jag har tittat på kinesmarknaden meeeeeen då är det ju som sagts tidigare kinesiska tecken och det stora abret att Google Play inte stods bl.a utan man måste fippla på med egna installationer - är inte sååååå intresserad att göra det...kanske är lätt men vis av erfarenhet så brukar man köra huvudet i väggen som nybörjare när man ska göra nåt sånt.

Har tittat på Acer Liquid E2 Duo på Expansys.se och den verkar helt OK för mina behov. Nån som har andra bra tips?

Mvh
    Kalle

5. John-Erik

John-Erik Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    Samsung galaxy S9

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung galaxy S9
    Jag vet att detta är dubbla din budget, men jag rekommenderar ingen annan dual sim än Fairphone. Miljövanligaste jag Fairtradetelefon där ute med ungefär samma standard som galaxy s3.
    Den känns säkert mycket bättre i själen att ha.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

6. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Självklart ska du inte köpa LG-skräpet.

Sen är det många försäljare som installerar Google Play, root och svenskt språk på mobilerna så du behöver inte göra någonting själv isåfall.

Angående Google Play så kan det vara intressant att köpa en mobil som har officiellt stöd för Google Play, annars finns det en massa appar som inte går att installera. Modeller som bara finns i Kina har inte officiellt stöd (eftersom de inte har Google Play där utan tillverkarens och/eller mobiloperatörens marknad). Det är en av anledningarna att inte köpa obskyra märken som Star, Zopo eller Neken.

Acer E2 Duo är som du kommit fram till helt OK, dock kan du få bättre mobiler för ungefär samma pengar om du köper från Kina (Huawei G700) eller mindre pengar (Lenovo S920, Lenovo A850). Lite oklart om den kinesiska S920 stödjer 900 MHz WCDMA (den kinesiska ROMen gör den definitivt inte det) eller om det är samma hårdvara som den internationella S920.

7. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Xperia C är rätt bra och prisvärd, den är snabb och har inget direkt lagg.

Sent from my C2305 using Tapatalk

8. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Prisvärd om man vill betala drygt 500 kr extra för Sony-loggan dvs.

9. Zerge

Zerge Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    551
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Telefon 2:
    Nokia X10
    Platta:
    iPad Air 2022 256GB
    Ahm, nä, men den är mkt bättre än t ex Samsung Galaxy Grand och den är också billigare. Sen är mjukvaran bättre och funkar helt perfekt.

Sent from my C2305 using Tapatalk

10. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Joo, det kan jag hålla med om att det skulle det kanske göra men tyvärr så är priset på tok för högt för min del. 325 euro är som sagt nästan det dubbla över min övre tänkta gräns. 2000 hade jag kanske kunnat tänka mig som övre gräns om det varit en exceptionell lur som i detta fall då för den goda sakens skull - den hade bra spec tycker jag . Att köpa en vanlig Android-lur för 2000 är något som går emot redan där. Min Defy mini kostade 995 för snart två år sedan med kontantkort och årskort surf å den har funkat bra som basic-lur för mig. Det svider lite att jag nu måste skaffa mig nåt annat p.g.a det dåliga ljudet + att skärmen blivit för liten för mina ögon:-D. Det klena minnet(i luren då alltså;-D) har jag lärt mig att leva med iaf.

Tappar man en >3000-kr lur i golvet så den går sönder gråter man ju dessutom blod. Man hoppar ju inte jämfota av glädje heller om man tappar en billigare men det går över fortare med ilskan åtminstone*s*.

11. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra att du håller med mig:-). Anledningen till att jag fastnat för den till början är att den finns på Elgiganten och då är det ju lätt att traska ned till affären om det blir problem med den och säga: Funkar inte - fixa! eller att få hjälp med något. Att köpa i Kina gör ju att den möjligheten försvinner misstänker jag. Jag beställde en surfplatta(No Name) och när den kom så funkade den inte och eftersom den kostade dryga 1000-lappen så ville jag inte förlora de pengarna så jag fick returnera den till en kostnad av 400 kr och sen gick jag på ICA Maxi(de hade en kampanj) och köpte en motsvarande för några 100-lappar mer.

Så därför är jag lite tveksam till att köpa från Kina igen så pass dyra saker. Jag hade nu tänkt(precis enligt ditt råd) att inte köpa nåt obskyrt märke så har man kanske chans att få eventuell reparation gjord åtminstone här i Sverige. Det står ett års garanti på Pandawill men jag vet ju inte hur den gäller - om man måste skicka till dem eller om man kan lämna in här i Sverige? Är det månne Anovo som blir mottagaren då?

Kul att du nämnde Lenovo A850 - den såg jag som högintressant(5,5" display kanske lite i största laget dock). Gillade också A760(bra recension som du gjorde här!) men hade sett att den saknade LED-flash å därmed ficklampa(som jag haft mycket nytta av på min lur). Såg att Huawei hade en G610 som föll mig på läppen prismässigt men G700 var ett ännu vassare tips. Du kanske har tipset på bästa stället å köpa den eller:-)?

G700 har ju vassare kameror men det är inte det viktigaste för mig. Bättre med minnen var det ju också.

Om man ställer upp Huawei G700, G610 och Lenovo A850 så har jag fått fram priser från 1647, 1210 resp 1036 kr, Räknar man bort det vassare kamerafunktionerna på G700 (och halverar RAM och ROM där) så är dessa lurar prestandamässigt likvärdiga vad jag kan se. Har man inte behovet av supervass kamera och plats för en massa spelappar t.ex så lutar det väl åt G610 och A850 misstänker jag.

Lenovo S920 är en väldigt trivsam lur det också men den verkar bara ha WCDMA 2100 MHz enl de specar jag sett.

12. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Problemet med LGn är ju att det är en skittelefon med usel prestanda, så att du kan få den fixad är ju en klen tröst.

Du lär inte kunna lämna in i Sverige utan får skicka till Kina.

När flickvännens Huawei Honor 2 fick trasig skärm efter en månad så lämnade vi in den personligen till säljaren i Kina (för att vi hade möjligheten) sen fixade de den och skickade den utan kostnad för mig till Sverige igen.

Kanske hade vi fått den fixad ännu snabbare om felet hade visat sig hela tiden, för vi lämnade in den Huawei Device Service Center men när vi var där så visade sig inte felet (men jag hade video på när det visade sig och vi visade en tjej där dagen innan när det faktiskt var fel, men de vägrade byta skärmen så vi var inte jätteglada på Huawei då).

På Huawei kan du lagra appar och spel på minneskortet. på en del Lenovo-modeller går det men inte på A850 utan tricks tror jag (vilket är konstigt, för det gick på A760).

En annan modell för ungefär samma pengar som är rätt trevlig är ZTE V967S. Huawei G610s är den enda diskuterade mobilen jag inte provat själv, men den verkar ju OK.

Nu finns Lenovo A880 också som verkar vara samma som A850 men med 6"-skärm...

"Problemet" med Lenovo-lurar är att ibland finns det bara en Kina-modell (A760), ibland finns det bara en modell som är samma för Kina och för resten av världen (A850) och ibland är det olika hårdvara i Kina-modellen och i modellen för resten av världen även om de har samma modellnummer (P780 och A706).

Den kinesiska stödjer bara 2100 MHz medan den internationella S920 även stödjer 900 Mhz, så är det bara mjukvaran som skiljer Kina-modellen så kan man ju flasha den internationella mjukvaran och basbandet för att få 900 MHz WCDMA. Det lutar till att det är så, men jag är inte 100%.

13. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Joo, jag har insett att LG:n inte är den hippaste luren till det priset:-D.

Om det står 2100 MHz så är det en Kina-lur - innebär det då också att Google Play store inte fungerar på den? Jag har sett bilder av displayen där man kan se symbolen för Play store och listan över språk där svenska funnits med men det har ändå kunnat stå bara 3 G WCDMA 2100 MHz. Man får väl ändå hoppas på att de visat från telefonen som man klickat på för att se. Kan man på samma sätt dra slutsatsen om det står WCDMA 900/2100 att det är internationell SW med fullt fungerande Google?

Att hålla på att flasha själv är inte nåt som jag direkt känner för i nuläget - risken är att man "lagar sönder" nåt. Bäst är det om det kommer som installerat och klart och fungerar det inte då så får man svära lite och ge sig på saken då. Såg att det fanns youtube-instruktioner på hur man skulle få A850 att fungera med att lagra appar på SD-kortet.

I mina undersökningar så har jag sen sist sett att man klagar på samtalsljudet i Huawei 610 - eftersom samtalsljudet är huvudorsaken till att jag behöver byta(numera kan det låta som svenske kocken från Mupparna ibland och nivån går upp å ned själv - måste då sätta i lurar eller Bluetooth) så undrar jag hur det är på de Lenovo-lurar som du har?

Jag hade ju från början tänkt mig en 4,5" skärm men det verkar inte mycket att välja på där - som jag skrev tidigare så känns 5,5" väääldigt stort för mig men det är kanske bara en smärre vanesak. Den blir ju onekligen ganska stor i fickan och näven.

Det är en hel djungel att hitta rätt i detta - många saker som ska stämma även om man inte har så stora krav. Frekvensband, simkortstorlek, om det fungerar med Google Play och så ljudet förståsssss. Sen blir man förvirrad av att det står original och unlocked på till synes samma telefoner - i alla fall modellnr.

ZTE har jag inte fått något större förtroende för än dessvärre även om jag får hålla med om att modellen du pekar på verkar trivsam.

14. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du kan inte dra några slutsatser av 2100 MHz, språklistan eller google play. Det går att få in Google Play på en mobil som inte stöds officiellt på Google Play, men många appar kommer inte komma upp när du söker (som Viber, Volvo on Call, Bredbandskollen etc...). Sen finns det program för att komma runt problemet så att google play tror att du egentligen kör en Galaxy S3 när det i själva verket är en skum Neken, men det är väldigt osmidigt och måste manuellt aktiveras efter en omboot och kräver root osv.

Det är väl rätt bra ljud men jag har inte provat så noga (men min mormor kommenterade samtalsljudet på A850 med att det var väldigt bra). Det är bra samtalsljud på flickvännens Huawei och gissar att det är rätt bra på 610S också, den verkar ha extra mikrofon för att reducera brus. Det finns snedseglare som har problem med allt så man ska nog inte hänga upp sig för mycket på en recension, jag tror inte att samtalskvaliteten skulle vara sämre på Huaweis lite dyrare modeller än på andra mobiler.

Huawei är väl störst i världen på mobilbasstationer så de vet nog hur man gör en mobil. På kinesiska landsbyggden fick vi in full 3G med Huawei Honor 2 när min LG Optimus G bara hade edge... och då har Optimus G redan bättre täckning än Galaxy S3 när jag jämförde.

Det är stora skärmar som gäller i Asien, man tittar på TV-serier i tunnelbanan, chattar och surfar på nätet. Om du vill ha liten skärm finns ju Xiaomi M2S som är bara 4,3", dock är den ju inte dual sim. Sen finns en del 4,7" som Xiaomi Hongmi men annars är det minimum 5" som gäller.

Det är väl för att de bara säjer skräpmodeller i Sverige...

15. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man nu får tag på en som har en icke fullödig Google Play så kan man alltså flasha om den med annan SW och sån går att få tag på t.ex det här forumet eller....?

Den A850 har du köpt i Kina då antar jag friskt? Funkade den helt rakt av eller har du fått göra något för att den skulle bli bra? Vad det gäller ljudet så låter det betryggande för A850:-).
    Det är sant att snedseglare finns det ju alltid men det kan ju också faktiskt vara så att Huawei misslyckats och gjort en modell med problem - man kan ju inte alltid vara säker på att allt är felfritt.

Då pratar vi lite myskomärken och såna hoppar jag gärna över efter mitt debacle med surfplattan. Dual-SIM går före i kravlistan än en mindre skärm så då får jag hålla mig till de större mobilerna med andra ord.

Måste bara tala om att jag nämnde för en bekant att jag nu tänkte mig köpa mobilen i Kina i alla fall istället för på Elgiganten och fick till svar "Tokstolle - vågar du chansa igen i alla fall?! Minns hur det gick förra gången....snålheten bedrar lätt visheten" osv osv osv. Man får ju hoppas att det inte går snett igen så bekantingen får rätt:-D.

Det lutar nog åt A850 eller Huawei G610 men troligast blir det nog A850 p.g.a det mycket passande priset på en knapp hundring över 1000-lappen samt dina erfarenheter av den. Har sett den både på Pandawill och aliexpress. Jag antar att det är hugget som stucket på vilken av dem man beställer eller har du några andra erfarenheter i det fallet?

16. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det går men behöver inte nödvändigtvis fungera jättebra, särskilt inte om mobilen inte stöds av google play.

Ah det var ju inte ens i recensionen utan en random kommentar? Finns hundratals kommentarer på GSMArena istället, någon tycker volymen är låg men någon annan tycker att det är "Voice calls are pretty neat and clear. Loud speaker also impressive."

På Honor 2 är det i alla fall inte låg volym.

Xiaomi säljer nog fler mobiler i Kina än vad Apple, LG och Sony gör tillsammans...

Fast förra gången köpte du nått obskyrt billigt skit och inte Huawei eller Lenovo. Ganska stor skillnad, jag skulle inte rekommendera någon att köpa en "Kina-tablet" av okänt märke heller...

Jag har köpt på Aliexpress utan några större problem. Jag beställde en till A850 faktiskt, för att jag vet att den funkar fint... får se om den blir för stor.

EDIT: Kan tillägga att jag köpte A850 redan fixad med multilanguage och google play.

Angående låg volym på Huawei G610S (eller andra MediaTek-mobiler) kan man fixa det själv: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2248396

Last edited: 6 januari 2014
  17. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ja, jag har sett där också att det verkar vara bra betyg på ljudet och övrigt också på A850.

Jag tror på dig:-) - för mig lät det som ett myskomärke men å andra sidan är jag inte insatt heller vad som finns på marknaden.

Jag kan inte annat än instämma i allt vad du skriver. Jag hade kollat på recensioner av plattan och de verkade positiva men för mig sket det sig. Det kan det ju också göra med märkestelefoner - det är ju många reklamationer i Sverige på mobiler. Många kan ju vara ovarsamt handhavande och otillåtet pillande som ligger till grund för dessa men det finns alltid måndagsexemplar. Min bekant som kallade mig tokstolle fick också fel på ljudet på sin Samsung S II och fick lämna in den efter ett halvår - men den blev inte riktigt bra ändå. Nu är den utbytt till en IPhone 4 efter att ljudet blev sämre igen efter att garantin gått ut. Hon skulle inte våga köpa en lur från Kina - hon vill kunna gå ned på t.ex Elgiganten och lämna utan att behöva kosta på frakt och maila och stå i så därför kallas jag tokstolle i alla fall även om jag köper märkestelefon:-D.

Efter ytterligare letande så hittade jag denna som verkar som gjord för mig med tanke på skärmstorleken OCH vattentålighet. Rootad och klar med Google Play. Gorillaglas har jag på min nuvarande. Prestandan och minnet i klass med A850 vad jag kan se MEEEEN stöder bara 3G 2100 MHz och då är ju frågan hur man klarar sig med det i Sverige? Har du nån uppfattning om det?

http://www.etotalk.com/lenovo-s750_p4015.html

EDIT: Jag har kollat runt mer angående frekvenser och kommit fram till att eftersom jag använder Telia och 2G/3G så använder jag 900 Mhz på 2G och 2100 MHz på 3G som det är idag. Telia ska tydligen börja bygga 3G på 900 MHz - allt enligt surfvaljaren.se. Min 3G telefon använder idag då alltså 2G: 900 MHz, 3G:2100 MHz även fast den stödjer 3G:900 också. Jag trodde i min enfald att det fanns 3G för Telia på 900 MHz och att telefonen bytte när det blev dåligt med täckningen på den ena till den med bättre räckvidd men det verkar som det byts direkt till 2G då. Då bör inte S750 ha några sämre egenskaper och borde fungera alldeles utmärkt i Telias nät.

Last edited: 6 januari 2014
  18. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Med tanke på hur konsumentfientliga Samsungs och HTCs garantier är (speciella hårdvarufunktioner för att blåsa kunden på garantin om man rootat, regionlåsning så mobilen inte kan användas utomlands osv) så hade jag tagit "Kina-garanti" varje dag i veckan över dessa ruttna företag.

Problemet är ju att man inte är garanterad något annat än att man kan bli debiterad felsökningsavgift även om man är varje dag hos Elgiganten...

Pappa köpte en Samsung på SIBA (tror jag), den gick sönder och blev utbytt på garantin en gång redan innan jag sett den, nu blir det "force closed" på appar slumpmässigt men inte kommer SIBA kunna fixa det. Den kör en gammal Android-version för att tydligen fungerar Samsungs officiella och testade JellyBean-version jättedåligt på den. o_O Den ska bytas ut mot en A850 så snart som möjligt, mest för att han behöver dual-SIM, men han får ju en bättre mobil "på köpet".

Jo Lenovo S750 är en fin mobil, jag tycker den är bra. Kollade nu och den verkar stödjas av Google Play också, trodde det var en modell bara för Kina.

Om du kör Tre/Hallon/Fogg bör du verkligen ha 900 MHz WCDMA, jag hade inte kört utan det. Tydligen kommer Telia att bygga ut på 900 MHz också, men det finns nog inget ännu. De andra operatörerna har inget på 900 MHz så där behövs det inte.

19. Powerponken

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaa, det kan ju gå snett även om man har garanti. Även om det är i Sverige servicen görs så kan det ju ta en våldsam tid i alla fall så det kanske inte blir så stor skillnad jmf om man skickar till Kina för service i slutändan. Det är ju frakten som är ett kostsamt kapitel - man får ju stå för den i bägge riktningarna:-( .

Tråkigt när det blir så när man köpt en ny produkt - man blir ganska less...
    Bra att veta ditt förtroende för A850:-). Jag har blivit väldigt osäker nu på vem av de båda jag ska välja. S750 är ju dock 500 dyrare men jag kommer ju ändå inte upp i priset för den nämnda LG:n som jag från början tittade på och får ju en betydligt mer påkostad telefon med saker som jag uppskattar(vattentålighet har jag haft nytta av på min Defy mini, skärmstorleken som jag hade tänkt dessutom).

Menar du att Google själva låser ut vissa modeller?? Var i så fall ser man det?

Det är Telia för hela slanten för min del. Där jag tillbringar tiden en del så räcker inte ens GSM till ibland så jag får gå ut och ringa istället inifrån huset. En-två pinnar som bäst i mottagning. 3G är ju inte att drömma om ens:-D. Så nån annan operatör är inte att tänka på. Nu vet jag ju inte vad Hallon/Fogg kör på för nät men det är inte aktuellt i vilket fall som helst.

20. mfm

Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Jag tänkte mer på att man kan bli nekad service på sin svenskköpta 6500 kr-mobil bara för att man rootat även om felet inte har något med rootningen att göra. Eller att ens mobil för 6500 kr inte fungerar i Thailand utan bara låser sig eftersom genierna tycker att man ska "förhindra gråimport" (den omfattande gråimporten från Europa till Asien o_O ?)

Jag slapp frakten till Sverige när jag lämnade in den i Shenzhen, Kina och hade den i handen lagad och klar i Sverige två veckor senare. Vet inte hur deras policy är egentligen.

Ja det är inte så lätt att välja... Ångrar nästan att jag inte tog någon annan modell som ZTE V967S eller Huawei G610S, roligare att prova en ny mobil även om det inte är så rationellt.

Tvärt om, Google måste godkänna telefonen och testa att den fungerar som den ska för att man ska få skicka med Google Play (och man måste betala en avgift till Google). Sen kan app-tillverkare välja att appen ska visas även för enheter som inte är godkända för Google Play verkar det som, eller bara för vissa mobiler osv. Även om du lägger in Google Play själv så känner den av vilken telefonmodell du har och om den är godkänd eller inte.

Om en modell bara är för kinesiska marknaden så finns det förstås ingen anledning att betala Google för att testa att den funkar med Google Play eftersom mobilerna ändå inte kommer ha det.

Dock kollade jag lite idag och Huawei verkar få sina nya modeller godkända av Google inann de ens kommer ut på den kinesiska marknaden (och det inte är säkert att de kommer utanför Kina). Jag blir lite imponerad faktiskt, det gör det mycket lättare att använda mobilerna om man importerar. Finns en del bara-Kina modeller från Lenovo på listan också. det är också bra. Även A760 finns med, tror den inte fanns med för några dagar sedan...

Här kan man se: https://support.google.com/googleplay/answer/1727131?hl=en#L

Du kanske borde testa Tre/Hallon (samma nät), på vissa ställen har de bättre täckning än Telia GSM. Det är därför min Pappa (som bor i Norrland) behöver dual-SIM med 900 MHz 3G. Hemma fungerar Tre mycket bättre än Telia men om han åker iväg någonstans fungerar Telia oftast bättre. Nu har han en extra Telia-telefon som han brukar glömma hemma...

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.