Fråga: E/os, graphene os?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Yrgwulf, 13 dec 2023.

1. Boris92

Boris92 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    977
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

MINA ENHETER

Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LineageOS
    Info:
    Degoogled med MicroG
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    ROM:
    DivestOS
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Jag tror att flesta utvecklare som lever på imposter syndrome och ego förr eller senare blir skurkar. Men dom är rätt allergiska för "dumma frågor" och kör stupid questions get stupid answers policy.
    Det finns fraktioner inom privacy influenser marknaden där man lever och dör för sitt val av tekniskt lösning. T.ex. under WhatsApp krisen var det väldigt mycket skitsnack om vad man ska använda, i slutändan misslyckades man att koordinera och nu är man tillbaka till ruta ett.

Så ja, det är inte YouTube drama men influenser drama.

2. tazgraph

tazgraph Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Jag har läst att andra lyckats få Bank ID att fungera på Graphene, men hur jag än testar och vad för permissions jag än ger till både Bank ID-appen och Google Play Service/Framework så kan jag inte få det att fungera.

Appen startar som vanligt, jag trycker på att lägga till ett nytt Bank ID - kameran startar för att skanna QR-kod på gamla mobilen. Skannar QR-koden, och trycker i min säkerhetskod men möts sedan av:

"Error
    A Technical error (179) has occured. Restart your device and try again. If the fault persists, you need to delete the BankID app, reinstall it and then obtain a new BankID in your bank's app or on their website"

Har startat om miljoner gånger och testat att installera både från Google Play Store och Aurora Store. Google Play Service, Framework och Store är installerade. Play services har i princip alla permissions som jag kan ge den. Jag har även slagit på "Exploit protection compatibility mode" och "Native code debugging" som jag sett tips om på annan sida - vilket alltså inte hjälpt.

Någon som vet lösning?

3. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Fick det att fungera till slut. Exakt hur är inte helt klart, så lär tyvärr inte vara till så mycket hjälp till nästa person. De inställningarna jag haft när det börjat fungera (trots att jag haft samma inställningar tidigare, när det inte fungerat) skriver jag nedan. En skillnad på när det inte fungerat och nu är också att jag testade på min "owner"-profil istället för en separat profil.

Google Play Service
    Permissions: Network, notifications, and sensors.
    App battery usage: Optimized
    Exploit protection compatibility mode: On
    Native code debugging: Allowed

BankID
    Permissions: Camera, location, network, notifications, sensors
    App battery usage: Optimized
    Exploit protection compatibility mode: On
    Native code debugging: Allowed

Övriga två Google-tjänster gjorde jag 0 ändringar på efter installation. Hade VPN avslagen på denna profilen hela tiden, men fick ett meddelande om att OpenVPN crashat en bit innan det började fungera. Oklart om detta hade med saken att göra eller ej, vore logiskt men förstår inte hur det påverkat utan att ha varit igång.

4. Jayjay2

Jayjay2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Starta ny profil och lämna allt default och installera inga övriga appar.
    Installera GPS, Google framworks osv först. De ska ha networks permissions.
    Ladda ned Google Chrome och sätt den webläsaren som Default browser.
    Ladda ned Bankid via Googles Appstore inte Aurora.
    Testa om det fungerar nu.

Om det gör det så är det något fel i ordningen du installerat allt i.

5. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Fick det att fungera en min innan du skrev, men ska pröva detta också - vill helst inte ha Google Services på owner-profilen

6. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Intressant nog fungerade detta inte på en ny profil. Min (outbildade) slutats är att BankID av någon anledning enbart fungerar på huvudprofilen.

7. Nightwing

Nightwing Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Yikes. Hoppas jag verkligen inte. De har ju iofs förklarat krig mot att ha mer än 1 BankID per telefon så kanske kanske.

Gör en tråd på GrapheneOS forum och se vad de har att säga om det hela är mitt tips.

8. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

För mig fungerar det på en sekundär profil, som jag enbart använder för bankid via gplay etc.
    Har inte godkänt mer permissions än de basala, snarare strypt till det mer.

9. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Ja du, då har jag ingen aning om varför jag inte kan få igång det där. Testade för tredje gången att skapa en ny profil där jag enbart installerar Google Play-delarna samt BankID från Google Play store, men kan fortfarande inte få det att fungera på annat än huvudprofilen, trots samma inställningar/permissions I apparna.

Det vore intresssant om någon annan har lust att pröva att lägga upp ett nytt BankID på en ny profil. Blir nästan fundersam om det kan ha gått tidigare men inte nu? Annars har jag väl ett märkligt unikt problem.

Last edited: 14 jan 2024
  10. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

@tazgraph@tazgraph
    Låter ju märkligt. Vad använder för du för inlogg för att ladda ner bankID via gplay?

Jag kan inte komma på att jag gjorde något speciellt för att få det att funka. Jag beställde nytt bankid istället för att ta från min tidigare telefon. Men det ska ju knappast spela någon roll?

Vilken pixel använder du?

Last edited: 15 jan 2024
  11. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Använder min vanliga epost för att ladda ned BankID appen från Google Play Store, inte aurora store.

Detta är på en Google Pixel 7a. Testade igen idag men fungerar förstås inte på andra profiler. Aja, kommer någon på något förslag så testar jag gärna. Annars är det inte jordens undergång om den får ligga på min huvudprofil. Mest lite frustrerad då jag sett andra få det att funka

12. tazgraph

Mottagna gillanden:
    0
    Nu jävlar fick jag det att fungera till slut även på annan profil. Tydligen var det "Reroute location requests to the OS" som behövde vara påslaget på alla profiler som haft gplay installerat.

Någon nisse på Discord sa också att det kunde ta en kort stund för appen att regga platsen ordentligt, så gav den ca 10 sekunder innan jag godkände sista steget för BankID. Ingen aning om det stämmer ellet hjälpte, men tänkte nämna det ändå.

Jävligt skönt att det är klart, tur att man bara behöver platstjänster första gången på nya enheten.

13. cog

cog Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    252
    Telefon:
    Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 Pro
    Från BankID supportsidan:

Varför är platstjänster tvingande?
    Platstjänster är bara tvingande när du skaffar nytt eller flyttar ditt BankID från en enhet till en annan via bankens app. Då behöver du slå på platstjänster så att vi kan säkerställa att din gamla och nya enhet befinner sig på samma plats. Det är en extra säkerhetsåtgärd för att skydda dig mot distansbedrägerier. Du behöver inte ha platstjänster påslaget när du använder BankID, men det ger dig ökad säkerhet. Platsinformationen delas bara när BankID-appen används. Du kan när som helst välja att sluta dela din plats med BankID-appen.

14. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Någon som har koll på vad Orbot är?
    Hur funkar det?
    Användningsområden?

Hittills älskar jag Graphene.
    Inte så stor saknad av varken Apple, google eller andra major techs.

15. Nightwing

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Orbot är en app för att köra andra appar över Tor. Det gör att du är anonym på nätet på apparna du använder det för. I teorin iaf.

Det görs genom att den får apparna att tunnlas genom Tor vilket är ett nätverk där din trafik hoppar runt lite innan den når målet eller vad jag ska säga.

Jag ser det mest som en rolig grej men om du vill vara anonymare på nätet kan det vara en idé att använda det.

16. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Är den lätt att få igång?
    Funkar det att routa om trafiken för webläsaren med, tex Vanadium?

Påverkas hastigheten något?

17. Nightwing

Mottagna gillanden:
    224
    Telefon:
    Fairphone 4

MINA ENHETER

Telefon:
    Fairphone 4
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Vilken? GrapheneOS? Finns videor på YouTube som håller dig i handen genom hela vägen. Det är ett program i webbläsaren som gör 99%

Orbot? Det är jätteenkelt. Bara att starta programmet när du installerat det och sen klicka i vilka program du vill använda.

Japp det fungerar. För just Orbot rekommenderas Orfox som webbläsare vad jag vet, men den är samtidigt inte lika säker som Vanadium.

Hastigheten påverkas definitivt men det går helt klart fortfarande att använda. I alla fall om du sitter stilla och inte på tåget till exempel.

18. Yrgwulf

Yrgwulf Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    25

MINA ENHETER

Nää Graphene är igång sen någon månad nu. Supernöjd!
    Verkligen detta jag velat ha i flera års tid utan att veta om det.

Perfekt! Ska ge orbot ett test. Sen huruvida jag kommer använda det är en annan femma.

19. maxmaxmaxmax

maxmaxmaxmax Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    tjena
    är fast på flash realese när jag försöker ladda ner grapheneOS
    står att jag måste ladda ner en version först? hur gör jag detta? kan någon förklara?

20. Jayjay2

Jayjay2 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Du har en knapp där på Download release.
    Tryck på den så laddar den ned auto. När den är nedladdad så trycker du på Flash release.
    upload_2024-8-9_14-19-14.png