En annan fråga; någon med lösning av kringgå BankId via gplay? Det är bara bankid och bankapp som håller mig kvar vid googleplay. Är det via Aurora isf?
Du kan ladda ner bank id och din bankapp via Aurora Store eller deras egna Google Play Store som är i en sandlåda. Det bästa med Sverige är att svenska utvecklare inte har gått full simple jack när det kommit i root. GOS lösning är bättre än MicroG, sen får ni RCS men det som inte funkar är Gpay men börja använd Swish istället
Jag har installerat /e/os version 2.4.1 på en Samsung Galaxy S9 Plus (SM-G965F). Aktiverat microG. BankID fungerar på denna setup.
Jag har det installerat, och har svårt att se mig gå tillbaka till stock. Bankappar fungerar utan problem. Har bankappar på en sekundär profil tillsammans med gplay. Main profile är bara foss appar.
Jag kör en 7a sen några år tillbaka sen. Inte varit ett enda strul sen dess. Har du kollat så 10-serien kommer utvecklas på? Google hade väl ändrat något som skulle försvåra utveckling av oberoende utvecklare i custom OS:s? (Kanske bara va rykten?)
Verkar vara så, det google gjorde gör inte så mycket skada än. Men gissar att Pixel 11 kommer med låst bootloader så 10 är nog sista året för en nyare mobil med Grapene
Samsung blockerade upplåsning av bootloader med senaste uppdateringen, kan nästa sätta en peng på att google gör detsamma
Galet dåligt. Liksom, äger jag min telefon, eller äger Samsung den trots att jag betalat för den? Kommer aldrig köpa en telefon som jag inte kan låsa upp bootloadern på.
Den dagen Graphene slutar utvecklas eller om det avvecklas så vettefasen vad man ska köra på för telefon... En dumtelefon kanske i så fall.
Håller med. Tycker det är synd att Android fortfarande inte fått ett bra open source-ekosystem. Har uteslutande kört Linux de senaste 15 åren på mina vanliga datorer och det fungerar klockrent, t.o.m. min pensionerade farsa kör Linux. Hade velat ha något liknande på telefoner...
Tycker det mesta som är Open source har så dåligt gui. Åtminstone om du inte har någon större kunskap hur du ändrar. Vilken linux distribution kör du?
Ja, det är lite olyckligt. Jag hoppades på Ubuntu Touch ett tag, men det verkar helt enkelt mycket knepigt eftersom det är så många olika komponenter som är rätt specifika för smartphones/varje enskild telefonmodell som måste ha stöd. Det närmaste man kommer bland tillverkare numera är väl Fairphone+/e/OS om man vill ha något "out of the box", men Linux-stödet ser ju dåligt ut. För Linux är BankID också ett problem.