Efterlyser deltagare till en undersökning (Rörelsemönster - 3D-grafik)

Diskussion i 'Off Topic' startad av swe_downhill, 17 maj 2010.

1. Joe

Joe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    16

MINA ENHETER

PM:a så är jag med!

2. swe_downhill

swe_downhill Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

PM skickat... Tack så mycket!

Just nu har jag lite dåligt med kvinnliga deltagare, så skriv i tråden om det är någon på forumet, eller om ni känner någon, som kan tänka sig att ställa upp..

3. Bethlen

Bethlen Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Telefon 2:
    Apple iPhone 6S
    Info:
    Jobbtelefon. Ogillar skarpt
    Visserligen inte kvinna, men behöver du fler män, så kan jag ställa upp :)

4. swe_downhill

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Bethlen, jag avvaktar lite med utskick om det går bra.. Jag har just nu 32 manliga deltagare och 7 kvinnliga :) skulle behöva 25 kvinnliga till för att jämna ut det hela, men samtidigt kan jag inte fråga för många i min bekantskapskrets så att det inte blir partiskt på något sätt.. Nu när det handlar om exjobbet vill ju lärarna/handledarna/examinatorerna att man ska tänka på så mycket sånt som möjligt :)

Men tack för visat intresse, du får ev ett PM senare under dagen!

Last edited: 18 maj 2010
  5. swe_downhill

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Sådär.. Jag väcker tråden för att återigen tacka för att ni tog er tid och besvarade min enkät.. Arbetet har nu lämnats in och äntligen kan jag koppla bort exjobbet för en stund.

Några av er undrade vad jag ville få ut av undersökningen och jag tänkte att jag skulle ta mig tid och beskriva lite, eftersom det fanns ett "hidden message" bakom det hela.

Arbetet började med att jag intresserade mig av en effekt som kallas för "The Uncanny Valley". Den är främst kopplad till robotar men börjar mer och mer att kopplas till 3D-grafik. Det handlar om människans förmåga att urskilja om roboten/karaktären är en riktig människa eller en maskin. När den mänskliga kroppen efterliknas i till exempel utseende och rörelsemönster så uppstår en form av dalgång (uncanny valley) där människan blir osäker och det i sin tur skapar obehag. Ta till exempel en handprotes som exempel.. Den ser extremt verklig ut och har detaljer som naglar, ådror, muskler och veck. Vid första anblick ser det ut som en riktig hand, men låt säga att du går fram och ska skaka hand med personen som har protesen, så märker du i samma stund som du vidrör handen att det är en protes. Vid det ögonblicket uppstår obehag och osäkerheten träder fram. Den här effekten gäller både på rörliga objekt (t.ex. Zombies) och på icke rörliga objekt (t.ex. lik). Det handlar om att objektet efterliknar människan och att det går att relatera till, men att livsgnistan saknas och därför uppstår obehaget hos betraktaren.

Det är en väldigt intressant effekt som många spelutvecklare och andra företag har i åtanke i samband med produktioner (ni känner kanske till filmen Polarexpressen som är känd för att ge känslan av obehag). Men det finns dåligt med dokumentation om exakt vad det är som framkallar effekten och därför ville jag testa en av flera faktorer som jag tror kan påverka. Det handlar om ålder på både 3D-karaktärerna och på de som är referensmaterial i samband med skapandet. Till exempel upplever många att den lilla pojken i Polarexpressen är obehaglig och eftersom Tom Hanks spelar den rollen uppstår en ålderskillnad vilket jag tror/trodde kan påverka upplevelsen eftersom rörelsemönstret följer en äldre man, snarare än en liten pojke.

Då beslutade jag mig för att skapa egna animationer på fyra olika karaktärer (ung/gammal kvinna/man) och medvetet försöka hamna i The Uncanny Valley, om möjligt. Men för att kunna undersöka ålderns betydelse behövde jag försäkra mig om att karaktärerna av samma kön rörde sig EXAKT likadant. Därför skapade jag flera skelett som knöts samman med något som kallas för constraints (kopplingar). Så när den ena karaktären rörde sig på ett speciellt sätt, så gjorde även den andra det. På så sätt blev den utseendemässiga åldern den enda skillnaden. Till exempel animerades både den unga och den gamla manliga karaktären utefter referensmaterial från en person (jag själv) som är i ca 25-års åldern. Dessutom utfördes samma rörelse, men där den unga och gamla mannen animerades utefter en äldre referens i ca 75-års ålder (min morfar) och sen motsvarande för de två kvinnliga karaktärerna. Det gav mig totalt åtta olika animationer, där varje karaktär utförde både en ung och en gammal rörelse. När animationerna ansågs vara färdiga klipptes de ihop till fyra olika filmklipp som skulle ligga till grund för enkätundersökningen. Alla fyra videoklippen innehöll de åtta animationerna, men skillnaden var i vilken ordning de presenterades i... Till exempel så kunde den unga mannen som följde det unga rörelsemönstret hamna först i version A, men i B hamnade den som nummer tre och så vidare (obs, endast ett exempel). En slumpgenerator användes för att få fram ordningen och denna användes även när enkäten skapades. Med hjälp av kodningsscheman kunde jag enkelt hålla koll på vilken ordning animationerna presenterades i utan att öppna videoklippen. Därefter skapades fyra identiska enkätundersökningar där varje version var avsedd för motsvarande videoklipp.. Till exempel video A med enkät A och video B med enkät B. Upplägget var precis likadant i de fyra versionerna men återigen handlade det om animationernas presentationsordning.

Videoklippen publicerades på Youtube för att göra det lättåtkomligt för respondenterna och enkäten publicerades med hjälp av Google Documents av samma anledning, samtidigt som jag kunde garantera 100% anonymitet eftersom inget behövde skickas tillbaka till mig via t.ex. mail utan att allting sköttes direkt via webbläsaren. Den enda information som jag kunde läsa ut ifrån de inskickade resultaten är angivet kön och angiven ålder.

Enkäten låg uppe i 3 dagar och totalt kom det in 51 svar ifrån män och kvinnor i alla åldrar. Svaren sammanställdes, dels i varje version (A till D) men även en total sammanställning med alla 51-respondenters svar. Det analyserades och jag kom fram till att animationerna i min undersökning visar att åldern har betydelse på Uncanny Valley eftersom de yngre karaktärerna upplevdes som både mer obehagliga och komiska än de äldre karaktärerna (dock oavsett rörelsemönster). Men det handlar alltså om att den utseendemässiga åldern påverkar, snarare än den rörelsemässiga som jag först hade föreställt mig.

EDIT: Men att de unga karaktärerna upplevs som mer obehagliga/komiska än de äldre kan ha flera orsaker.. Till exempel överrepresentationen av yngre respondenter.. Dessutom upplevdes de kvinnliga karaktärerna som mer obehagliga/komiska än de manliga och även detta kan bero på flera orsaker.. Dels är håret väldigt överdrivet och rör sig minst sagt orealistiskt (dock är det en dynamisk simulering och jag saknar kunskap/erfarenhet inom området och tvingades överge finslipningen på grund av tidsbrist). Det kan även ha med överrepresentationen av manliga respondenter att göra... Det kom in 17 svar ifrån kvinnliga respondenter och 34 manliga.

Vad gäller kvalitén på animationerna så är jag medveten om att den är väldigt bristande. Det har flera anledningar som bland annat rör problem med geometrin och hur den böjer sig vid deformation. Från början var tanken att två animationer skulle skapas utefter unga referenser och dessutom appliceras på de äldre karaktäerna, men handledare/examinator såg hellre att det skapades ytterliggare animationer utefter äldre rörelsemönster snarare än enbart unga rörelsemönster som jag först tänkt mig. Det satte mig i enorm tidspress och planeringen gick i kras.. Därför blev jag tvungen att försöka få gjort alla och se hur mycket tid som återstår till finputsning och försöka fördela tiden som återstår och finputsa såpass så att alla i alla fall håller samma/liknande kvalité. Men jag är väl medveten om att det uppstår en del hack och andra konstiga saker i animationerna och kommer att ta med mig all kritik och ha det i åtanke i framtiden.

Vad gäller deformationen som några reagerade på så har det att göra med att karaktärerna tyvärr delades upp i trianglar INNAN de kopplades till skelett. Det är ett "big no-no" inom 3D-grafik men var ingenting som jag kände till och när problemet väl upptäcktes var det försent att rätta till.. Detta är även en av flera orsaker till varför håret stundtals gick rakt igenom karaktärerna istället för att kollidera med geometrin.

Men man går ju i skolan för att lära sig, och det har jag verkligen gjort.. Men det är synd att tidspressen blev ett faktum och att såpass mycket artefakter uppstod som jag aldrig fick möjlighet att rätta till. Artefakterna är givetvis någonting som också kan påverka resultatet av undersökningen, men jag utser mig heller inte att vara en expert inom området, så mitt testresultat väger ju inte så tungt i jämförelse med andra undersökningar.

Men tack igen för all hjälp!

Last edited: 21 maj 2010
  6. robot

robot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    159

MINA ENHETER

Det låter väldigt intressant och jag instämmer med exemplet om filmen. Finns det någon möjlighet att få titta på klippet? Bra jobbat!

7. swe_downhill

Mottagna gillanden:
    422

MINA ENHETER

Tja..

Filmklippen finns att se på min Youtube-kanal: http://www.youtube.com/user/SweDownhill
    Det är SET - A, B, C och D som användes till undersökningen och det som skiljer är alltså i vilken ordning animationerna presenteras.

Jag passar även på att skriva ner mitt lilla kodningsschema också, så kan du/ni se vilken video som motsvarar vilket rörelsemönster. Nedan följer därför en lista med åtta olika animationer, med hjälp av en slumpgenerator slumpade jag dessa nummer i fyra olika SET och placerade därefter in videoklippen i den ordning som slumpgeneratorn gett mig.

1. Ung man med ungt rörelsemönster
    2. Ung kvinna med ungt rörelsemönster
    3. Gammal man med ungt rörelsemönster
    4. Gammal kvinna med ungt rörelsemönster
    5. Ung man med äldre rörelsemönster
    6. Ung kvinna med äldre rörelsemönster
    7. Gammal man med äldre rörelsemönster
    8. Gammal kvinna med äldre rörelsemönster

SET - A = 4, 1, 6, 3, 7, 5, 2, 8
    SET - B = 5, 4, 3, 6, 1, 2, 7, 8
    SET - C = 8, 3, 4, 7, 2, 5, 6, 1
    SET - D = 5, 2, 4, 6, 1, 7, 8, 3