Ej äkta andriod?

Discussion in 'Hero' started by 2infinity, Jul 15, 2009.

1. Farmfield

Farmfield Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Du har helt fel - men gav ett bra exempel. Jag har nämligen hanterat ett ton ärenden där vi (som ÅF och/eller butik) just varit VÄLDIGT säkra på att ett moderkort dött för att kunden gjort fel, fupplat med CPU'n eller (som ditt exempel) gjort fel när dom flashat BIOS, men det är i 99% av fallen bara att lämna ut ett nytt till kunden.

Ni som inte kopplar detta kan läsa på i http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Garanti/ och fundera på hur tillverkaren skulle gå tillväga för att vägra garanti - för i praktiken så är det i princip omöjligt för tillverkaren att få rätt mot kunden...

PS/ Om folk fattade sin konsumenträtt skulle ingen sälja något i sverige alls tror jag, hehe, för vi har sjukt hård konsumenträtt... /DS

Ang. att HTC skulle ha förstört - eller gjort deras Android-implementationer oäkta - så har ju dom implementerat en massa sociala funktioner & shoit som inte ens finns i Android 2.0 som standard... Så med Sense får man ju nästan mer än i en standard Android 2.0'a... Fruktansvärt skumt att gnälla öcver att HTC förbättrar det underliggande operativet jämntemot 'original' Android...

Jag personligen tycker Sense är 10ggr snyggare än originalen med den där grå flärpen i underkant och dom halvtaskigt designade widgets'arna - samt att kopplingarna mellan det sociala i kontakter, widgets till mail, sms o.s.v. är helt grymt snygga såväl som funktionella... Men smaken är som baken... Jag kan iaf inte vänta på att HTC släpper sin uppdatering med Sense ovanpå 2.x (2.1?)... F***n va najs! :D

Last edited: Nov 28, 2009
  2. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Önskade vi bara hade som Norge 5 år reklamations garanti på allt ;)

3. Farmfield

MINA ENHETER

När ägde man något teknologiskt som man ens ville behålla i 5 år, hehe... Jag planerar helt klart att uppgradera till nån HTC med större skärm när det kommer till våren eller så...

4. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Återigen så faller det inte på garantin.
    det handlar ju om att kunna bevisa att personen ifråga har gjort fel och själv åsamkat skadan.
    Vilket även står på sidan du hänvisade till.
    -"onormal användning"
    -"en olyckshändelse efter det att du har fått varan,
    vanvård"
    Så ja garantin ryker men det handlar fortfarande om bevisfråga och det är relativt enkelt att bevisa det om man inte helt brickat mobilen som jag gjorde när jag pajjade min.
    Bevisbördan ligger ju som sagt på handlarens sida. Därav att det är ganska svårt i dem flesta fall.

5. Farmfield

MINA ENHETER

Men dom skall bevisa att moddningen orsakat problemet... Hur skall dom lyckas med det? Och det är dessutom svensk lagstiftning som gäller, inte vad HTC angett i sina garantipapper... ;D

6. PatBenson

PatBenson Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nja, bevisbördan ligger hos återförsäljaren/tillverkaren de första 6 månaderna, efter det så ligger bevisbördan på konsumenten att bevisa att det är ett produktfel.

Last edited: Dec 1, 2009
  7. Farmfield

MINA ENHETER

Måste erkänna att jag var säker på att det var första året men det var tydligen bara 6 mån då... Bra att du klargjorde det. :)