Ej blockerat nummer även när det ska vara blockerat

Diskussion i 'Xiaomi Redmi Note 7 & Redmi Note 7 Pro' startad av Kloppstock, 3 nov 2024.

1. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Tjänster och återkoppling heter den hos min telefon.
    Sen kan du skicka genom din profil felanmälan. Som i deras webläsare,klicka på feedback och vidare där tex. Gjort det några gånger och fått svar ibland,,,,
    Eller välj inställningar,feedback (svenska) längst ner,klicka där. Du borde ha samma eller?
    Sen vill dom gärna att man använder Xiaomi Community appen (engelska) om du har den. Vilket jag har gjort. Där finns det Xiaomi support som svarar eller dom som här tror sig veta svar på problem.

I Community appen gäller ett Xiaomi konto vad jag förstår.

Last edited: 5 nov 2024
    Kloppstock gillar detta.
  2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 042

MINA ENHETER

Tutandet är i moderna mobiltelefonistandarder inte längre ett ljud som skickas över en talkanal, utan det är en signal som skickas som sedan telefonen omvandlar till ett ljud, enligt vad jag förstått. Någon annan får rätta ifall jag minns detta fel.

Jag håller med om att det är jobbigt att det inte alltid hörs ett tutande, vilket man är van vid att höra. Jag vill minnas att det har förklarats här i forumet att det är ett samspel mellan operatörer, telefontillverkare och hur det är upplagt hos den man ringer till (växel m.m.), som avgör om man hör tutandet och hur det låter. Jag tror de flesta har upplevt att det nuförtiden inte är alltid man hör ett tutande, utan bara till vissa nummer/vissa operatörer.

3. Kloppstock

Kloppstock Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12
    Den appen finns faktiskt i min också, man kan lämna rapporten, men har du fått återkoppling inuti själva appen?

Hur ska man veta vilket språk man ska skriva på?

Last edited: 7 nov 2024
  4. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Och det här rör sig om en helt vanlig privatperson där jag inte längre hör ljudet, på Alcatel 1 för några veckor sedan hördes tut till den personen så det här måste vara en direkt konsekvens av samspel mellan operatörer, telefontillverkare snarare än växeln, det var alltså detta man lägger ner det fasta telefonnätet för, att inte höra hur många signaler man ringer till någon som inte svarar

Kan det ha med privatpersonens telefon som skapar problemet? vederbörande har bytt till just en Alcatel 1 :)
    Du kan garantera att det inte handlar om en inställning på min telefon iaf?

5. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Jag har skrivit på svenska.
    Kommer inte ihåg hur svaret kommer. Använder Community appen mest nu. Du får prova får du se.

6. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Vad har du för telefon då som du skrivit på svenska till? har du kina telefon? har du rentav Xiomi?

Jag tänker definit anmäla att jag inte får tut-i-luren till en vanlig privatperson, det är helt oacceptabelt
    av leva med det

7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    De använder säkert översättningsfunktion, så du kan nog använda vilket språk som helst.

Kollade förresten min Xiaomi med Vimla och Halebop-kort i och jag får "tut i luren" (ringer så sällan så set var inget jag tänkt på förut). Så det är då inget som är slopat generellt!

8. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Det ska vara tut i luren till privatpersoner, jag har inte så många att välja på ;) och testa detta, företag däremot har sällan tut före kundtjänst eller så är det att min hjärna har ställt om och raderat det korrekta minnet av att det var 3 signaler innan man kom till kundtjänst?

Jag har Hallon, med tanke på det mycket skumma problemet som nyligen uppstått som jag beskrev i en annan tråd, om hur Hallon börjat kalla sitt nät för "Tre" över två olika telefoner, svaret jag fick från Hallon när jag frågade vad dom tänkte om detta, var att dom skickade ut ett nytt simkort till mig, och vad händer? det nya simkortet kopplar upp sig till 3 igen, trots att kundtjänst har sagt att det ska stå Hallon, inte 3 i min telefon, jag har knipit om detta, men borde väl? lyfta det fortsatta problemet nu

Om den är uppkopplat mot både 3 och Hallon samtidigt! så förstår jag ifall tut-tonen försvinner

Det sugiga med Xiomi är att det inte går att läsa vilket nät den här uppkopplad till genom att titta efter texten uppe i vänster hörn av telefonen i operativsystemet, enda gången det syns är när du sätter in sim-kortet & det registreras, då stod det Hallon sedan övergick det till att stå 3, sedan försvann båda skyltarna

9. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 415

MINA ENHETER

Är inte det en inställning?

10. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Jag har en Xiaomi och har skrivit det till dig tidigare i tråden! Och varför skulle man inte kunna skriva till en support på svenska fast det är en Kina lur!
    Antingen kan dom svenska eller översätter.

11. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Kanske det, orkar inte leta i online manualen då den är kass, allt ska tydligen ha en inställning, istället för att tillverkaren bestämmer åt mig, och att dom gör det korrekta valet vilket borde vara att visa texten med vilket nät som gäller :)

12. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Jag kan se Telia hos min i övre högra hörnet när jag drar neråt högst upp så menyn åker ner om det är det du menar?
    Xiaomi 13 Pro!

13. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 415

MINA ENHETER

Nej det är subjektiv, vad du tycker är rätt är inte rätt för alla. Det är därför det är en inställning så man kan ställa in själv hur man vill ha det.

14. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Hmm...tror faktiskt det är som du säger att jag fick fylla i redigera? operatörs namnet i någon inställning. Kanske i nätverk,sim,operatör typ? Länge sedan nu. Står Telia hos min högst upp höger när man drar ner menyn.

15. Kloppstock

Mottagna gillanden:
    12
    Ja, det vare en formulering du gjorde rörande supportappen som jag missförstod som att du skulle ha en annan telefon och att det inte var relevant vilken.

Ja det syntes på min Alcatel där nånstans, men allt jagt ser på Xiomi är detta

Screenshot_2024-11-07-18-54-27-686_com.miui.home.jpg

16. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Gå in på inställningar mobila nätverk klicka på sim 1 välj sedan redigera operatörsnamn om du har typ lika inställningar. Telia på min,bilden.

Bifogade filer:

17. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Varför ar det så viktigt för dig att se nätet direkt?
    Nätet är ju för övrigt Tre. Operatören är Hallon. Lite olika vad som visas verkar det som.
    På min Xiaomi syns operatörens namn (Vimla i mitt fall) när jag drar ner snabb-knappsfältet. Det syns också på låsskärmen.

Bifogade filer:

18. Leo83

Leo83 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    5 415

MINA ENHETER

Borde väl ligga under Notifications and Control center - Status bar

19. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Borde kanske ja men jag var tvungen att skriva in manuellt som jag har beskrivit då iallafall. Kan finnas fler sätt. Ska kolla.

20. Klurre

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Har kollat. Står Telia där hos min men inget på statusbaren tyvärr om du menar den man ser jämt. Jag måste dra ner till höger för att se.
    Tror att på sim ett var Telia texten grånad,blek. Fick klicka och skriva i Telia på sim 1. Då syntes det.