Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

Ja, alla transaktioner för alla dina konton som syns i Bankdroid ska det vara. Så dubbelkolla vilka du ser i Bankdroid snarare än vad som du ser i Handelsbanken, Ekonomipuls kan inte "ansvara" för att Bankdroid hämtar rätt från Bankhemsidorna.

Har planerat in att göra en databasdump-funktionalitet där användaren kan få ut en kopia av databasen till SD-kortet, för att underlätta vid sådana här tillfällen och när jag utvecklar.

Naturligtvis bör ju användaren kunna få välja bort vissa konton. Skapar en issue på det: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/23. Tack för feedback.

2. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Okej, om du ska jämföra med bankdroid så är den heeeeeeeeelt galet ute..

Ingen aning om hur den räknar i så fall, min lön finns inte med i inkomster, så den borde inte ha några inkomster alls, möjligtvis ~1500kr som kom in på mitt sparkonto.
    Ekonomipuls visar 10 520 SEK i inkomster och över 15 000 SEK i utgifter, när jag räkna alla utgifter så kom jag upp i strax över 6 000 SEK.

Då gjorde jag följande: rensade data i ekonomipuls, öppna appen för att dubbelkolla att alla tidigare värden var borta (ja).
    Sen öppna jag bankdroid, tog bort alla andra konton förutom handelsbanken, tryckte på cirkeln uppe i hörnet och uppdaterade.
    Öppna ekonomipuls igen, tröck på gula rutan längst ner, och tryckte på finish.
    Gick in i bankdroid och räknade ihop summorna och jämförde med ekonomipuls.

3. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hmm, detta var intressant och samtidigt konstigt. Hade det varit mindre summor så hade kunnat tänka mig att det var något som gick fel vid importen som du inte såg pga https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/15.

Ska se om jag kan peta in säkerhetskopiera-databas-funktionalitet i en snabb release. Så hjälper jag dig att plocka ut rådatan ur databasen, efter det kan du jämföra mer detaljerat sedan.

Jag ska bort imorgon direkt efter jobbet, men under Torsdag kanske jag kan få ihop något.

Edit: Har du en rootad telefon? Isf kan jag hjälpa dig att plocka ur datan direkt från telefonen.

Last edited: 31 maj 2011
  4. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Låter bra!

Ja, min mobil är rootad.

5. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Var något seg igår efter en fest på Onsdagen... idag har jag iaf en uppdatering.

Antar att du egentligen bara kan gå in i mappsystemet och hämta ut databasfilerna då. Här är iaf en ny release med backupfunktionalitet. Du hittar den i menyn.

Du kan läsa från databasen med hjälp av detta verktyget: https://addons.mozilla.org/sv-se/firefox/addon/sqlite-manager/

1. Datbase > Connect Database
    2. Leta upp databasen på ditt SD kort eller dit du kopierat den. (den heter ekonomipuls_analytics.db)
    3. Välj fliken Execute SQL och klistra in någon av de förbredda querysarna nedan.
    Gör följande query för att få ut vilka transaktioner som ligger i databasen:
    Kod:
    SELECT transactions._id, transactions.global_id, transactions.t_date, transactions.description, transactions.comment, transactions.amount, transactions.currency, transactions.filtered, transactions.verified, transactions.bd_account_id, categories.name FROM categories INNER JOIN categories_tags ON categories._id = categories_tags.category_fk INNER JOIN transactions_tags ON categories_tags.tag_fk = transactions_tags.tag_fk INNER JOIN transactions ON transactions_tags.transaction_fk = transactions._id ORDER BY t_date DESC

Denna summerar alla utgifter. Ändra <-tecknet till >-tecken i WHERE-satsen så får du alla inkomster.
    Kod:
    SELECT DISTINCT SUM(transactions.amount) FROM categories INNER JOIN categories_tags ON categories._id = categories_tags.category_fk INNER JOIN transactions_tags ON categories_tags.tag_fk = transactions_tags.tag_fk INNER JOIN transactions ON transactions_tags.transaction_fk = transactions._id [B]WHERE transactions.amount < 0 [/B]ORDER BY t_date DESC

Ekonomipuls-v01.Pre-Alpha-6
    Observera att den enda nya funktionaliteten är att kunna säkerhetskopiera databasen tlll SD-kortet.

/M

6. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jag får bara "Application not installed" med Alpha 6?

7. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hummm... har jag gjort något dumt i manifestet då tro? Ska titta på det.

8. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Ser inte ut som Ekonomipuls fungerar alls på min SGS2. Jag lyckades installera alpha6 och starta appen. Men väl inne så kan jag inte göra något.

Jag ser en mörk cirkel där diagrammet ska ligga, Ekonomisk översikt och Ingen data.

Det händer inget om jag trycker på meny-knappen.

Är det jag som har missat nått?

9. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Det beror hur man ser på det:
    Är användarupplevelsen tillräckligt bra för att du skulle ha förstått intuitivt? Nej, just för tillfället är den verkligen inte fantastisk.

Har du missat vissa instruktioner: Ja, det har du gjort. Men jag kan förstå varför. :)

Kolla på denna posten och följ instruktionerna, fast med den senaste versionen. https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=497529&postcount=89

Jag har varit lite off track senaste veckan pga storstädning och uppsättning av IKEA-hyllor. Ska se om jag inte kan fixa till en bättre användarupplevelse för ihopparningen av BankDroid och Ekonomipuls.

10. martinh

martinh Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

aha! Jo, den posten hade jag missat.

Jag trodde man i ekonomipuls skulle trycka på meny-knappen för att få upp nån form av meny för att kunna fylla i api-nyckeln från bankdroid.

Fick igång det nu iaf :-)

11. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja, det är bra att du trodde det. För det kommer att vara något i den stilen som jag har tänkt. Men det är inte klart iaf. :)

Edit: Läste lite mer noggrant. Det kommer att vara en wizard liknande process är min tanke. Så att man slipper fylla i några nycklar öht.

Last edited: 8 jun 2011
  12. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Magnusart gillar detta.
  13. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Konkurans är bra, då håller man sig skärpt. :)

14. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ja. Det är bra med konkurrens. Visserligen så känner jag mig inte så konkurrensutsatt av Syrligt. :)
    Ok, har de tittat på den internationella kommersiella konkurrensen? Hur utmärker de sig? https://market.android.com/apps/FINANCE

Ang. automatisk bokföring inom en snar framtid. Vad bra! Hoppas de också tänker använda BankDroid, då kan de få hjälpa till att implementera! :) Det går nämligen inte att få till en bra integration i dagsläget (Global UID för transaktioner). :P

Andra skillnader
    • Syrligt är ett företag, de gör en kommersiell app för en internationell användare som vill göra manuell bokföring. Vi har olika slutanvändare och olika fokus
    • Syrligt kan jobba heltid på sin app, inte kvällar och helger som för mig (klar fördel för Syrligt)
    • Syrligt försöker lösa ett problem som redan är löst (anser jag), samtidigt som de riktar sig mot en stor marknad. Stor utmaning! o_O
    Jag vill göra automatisk bokföring och översikt så bra som det bara går, jag vill göra det främst för svenskar, jag vill ha väldigt lite konfiguration och jag vill inte lösa allas problem.

Detta är min användare:
    • Min användare bor i Sverige
    • Min användare vill inte manuellt skriva in transaktioner, det måste tekniken klara av
    • Min användare använder uteslutande bara kort, kontanter kommer fram endast i undantagsfall.
    • Min användare har testat andra "halvautomatiska" ekonomiprogram tidigare gett upp för de har tröttnat på att importera transaktioner manuellt
    • Min användare är inte en revisor och vill därför inte sätta upp ett eget kategorisystem, egna filter eller detaljkonfigurera något över huvud taget.
    • Min användare vill att appen "bara fungerar"
    • Min användare är (dels) mig själv. :)
    OBS! Skriver detta delvis med glimten i ögat. All lycka och välgång till Syrligt, hoppas att det går bra för dem! Framförallt så är vi inte konkurrenter i dagsläget.

Arias och YoX gillar detta.
  15. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jobbar nu på en wizard för ihopparningen av Bankdroid och Ekonomipuls. Kommer att börja släppa både en BankDroid och en Ekonomipuls ett tag framåt, tills koden sammanslås upstream av liato.

kivimart gillar detta.
  16. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Ok, nu har jag implementerat en wizard för ihopparning mellan Ekonomipuls (eller annan app) och BankDroid. Nu slipper ni gå in i BankDroid och pilla med API-nyckeln.

Processen är inte helt klar dessa två issues återstår:
    Issue #25 Create welcome screen that explains the pairing process
    Issue #24 Import transactions when paired with BankDroid

Instruktioner
    ========================================
    OBS! Eftersom jag inte har Liatos krypteringsnyckel för signera apk-paketet med, så får ni en osignerad variant av BankDroid. Jag har inte heller Liatos krypteringsnyckel för att kryptera inloggningslösenord i databasen utan jag använder det som finns på GitHub. Om ni inte förstår vad detta innebär så bör ni vänta tills det kommer en officiell release från Liato.
    ========================================

1. Avinstallera nuvarande BankDroid helt och hållet. OBS! detta innebär att ni blir av med era inställningar, widgetar etc.
    2. Installera mitt bygge av BankDroid nedan: Bankdroidv1.7.3-Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-7.apk
    3. Avinstallera Ekonomipuls (enklast) eller välj clear user data för att vara säker på att alla settings försvinner.
    4. Installera Ekonomipuls nedan: Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-7.apk
    5. Starta Ekonomipuls, ni bör nu direkt få upp samma skärm som i screenshotet ovan.
    6. Välj "Godkänn"
    7. Starta BankDroid, lägg till er bank som vanligt
    8. Gå tillbaka till Ekonomipuls, det finns nu nya transaktioner, importera dessa
    9. Det var det hela för denna uppdateringen

Överkurs:
    1. Gå in i BankDroid settings och ändra på API-nyckeln
    2. Uppdatera en Bank i bankdroid (uppdatera ikonen i högra hörnet brevid banknamnet)
    3. Gå tillbaka till Ekonomipuls, ni ska nu få upp ihopparningsskärmen
      eftersom API-nyckeln har ändrats.
    4. Här kommer det att finnas en infoskärm om vad ihopparningsprocessen innebär när Issue #25 är klar
    5. Godkänn API-nyckeln
    6. Här kommer det att automatiskt hämtas nya transaktioner när Issue #24 är klar
    7. Gå tillbaka till BankDroid och uppdatera så ska det fungera som vanligt igen. Nya transaktioner i Ekonomipuls.

Ekonomipuls v0.1.Pre-Alpha-7.apk

Bankdroidv1.7.3-Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-7.apk

Enjoy. :)

Last edited: 10 jun 2011
    goober gillar detta.
  17. Syrligt

Syrligt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Fungerar fin fint måste jag säga! Fick endast en FC när jag öppnade den första gången, men de löste sig snabbt! :)

En fråga dock; ska ikonen för "godkänn" vara en bock eller ett "v", för just nu ser de ut som ett "v"?

Testat på en gammal sur ZTE Blade

Bra jobbat! :D

/Arvid - Creative Director @ Syrligt

18. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hmmm... FC är aldrig bra. Har du några loggar kvar?
    Edit: apk:n tillåter inte debug, så det lär du nog inte ha...

Jaså du såg den? ;) I dunkelt ljus sent på kvällen så såg det ut som en avbockning. Men jag märkte sedan att det stämde ju inte alls. Har tänkt att ordna upp det ikväll...

Såg att Liato redan dragit in koden i BankDroid så det kommer med i nästa BankDroid release.

Last edited: 10 jun 2011
  19. Syrligt

Syrligt Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Haha, jag såg de knappt i mobilen, men printscreenen du postade såg man de desto tydligare ;) Men som sagt, de é ju småpotatis!

/Arvid - Creative Director @ Syrligt

20. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER