Ekonomipuls - Ta pulsen på din ekonomi! - [19/7] Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-9.apk

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av Magnusart, 23 jan 2011.

1. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

En liten petitess bara: Du skulle inte kunna förminska texten något så att å-ringen inte blir skuren i tu? Misstänker att det är av samma anledning som det står Ovriga och inte Övriga.

Du får lov att ursäkta språknörden inom mig, men undvik gärna användningen av versal begynnelsebokstav på ord som, i det här fallet, varken inleder en rubrik eller är egennamn (Nöjen/Shopping -> Nöjen/shopping, 0 Transaktioner -> 0 transaktioner).

Byt gärna ut SEK mot kr. SEK känns väldigt internationellt.

Enligt svenskt språkbruk sätts dessutom ett mellanslag före procenttecknet.

Last edited: 26 maj 2011
  2. Magnusart

Magnusart Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Jag ska ta dina kommentarer i beaktning när jag gör nästa uppdatering. Det finns naturligtvis skäl till vissa val, men jag ska utvärdera en gång till. Tack för feedback.

3. Sigma78

Sigma78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Jag tycker att SEK är bättre än kr. Kronor används som valuta i andra länder också, men SEK är entydigt.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

4. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Förstår inte hur man ska tolka kr som något annat än svenska kronor.
    Det är en svensk app som interagerar med en annan svensk app som interagerar med svenska banker - ingen risk att den blir internationell.

5. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Inte på kort sikt nej, men jag har gjort översättningar idagsläget, så har du Engelsk locale så blir appen på Engelska. Det finns även icke svensktalande personer som bor i Sverige. Så på sätt och vis är SEK mer tydligt.

Det är även så att BankDroid har inbyggt stöd för flera olika valutor (vilket är skälet till att jag har gjort på samma sätt). Det finns inget tekniskt hinder till att BankDroid expanderar till andra marknader och länder.

Men som jag skrev innan, jag tar åsikter i beaktning men i slutändan gör jag som jag vill :P Fördelen med att vara envåldshärskare. ;)

6. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Försöker isolera buggen som uppstår på Android 2.1 och hoppas att den ska lösa upp de andra FC som finns. Jag har hittat att problemet är, på en hög nivå, SQLite med databasvyer i Android 2.1.

Sjukt ologisk bugg som inte borde vara möjligt att den finns med tanke på hur gediget SQLite ändå är. Men jag orkar nog inte grotta mer utan ska jobba runt den imorgon tänkte jag.

Här är en tydligare förklaring: http://stackoverflow.com/questions/...s-between-android-2-1-and-2-2/6144501#6144501

7. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Trevligt med ny version, har längtat!

Något jag missat, har bankdroid 1.7.3, senaste Ekonomipuls. Har följ installationen enligt tidigare inlägg.

När jag startar Ekonomipuls efter att ha synkat bankdroid, så får jag upp gula "notifikationen" längst ner, med texten "You have new transactions available". Jag klickar på den och kommer till "Verify new transactions" (som är helt tom), trycker på "Finish verification" och kommer tillbaka till startsidan av Ekonomipuls. Det ser nu ut som i början, helt tomt.. "Economic overview" No data..

Har jag gjort något fel?

Android 2.3.3

8. Nus

Nus Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kommer detta att fixas snart? Lite lurigt att sortera upp mina transaktioner när jag har alla dessa att välja på. ;)
    Jag avinstallerade den gamla innan jag slängde in Ekonomipuls-v0.1.Pre-Alpha-4, och sitter med en Optimus 2X med Android 2.2.2.

Bifogade filer:

9. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

En heldag på IKEA och Mors dag kärver både sin tid och energi. Har kodat lite nu på kvällskvisten och släpper en ny version.

Ändringar:
    Ekonomipuls på Android 2.1 emulatorn utan FC.

Hoppas det fungerar bättre för er också. Har ni fortfarande FC-buggar så vill jag gärna ha reda på dem!

Ekonomipuls-v01.Pre-Alpha-5
    Var vänlig och avinstallera tidigare version av Ekonomipuls. Ifall ni börjar från scratch så var vänliga och följ tidigare något knöliga instruktioner. Jag ska försöka förbättra detta till nästa alpha

OBS! Läs kända fel så att ni vet vad jag redan känner till:
    https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues?direction=desc&labels=Bug&sort=created&state=open

Det jag ska lösa till nästa release:
    https://github.com/magnusart/Ekonom...&direction=desc&state=open&page=1&milestone=1

@Arlas: Hmmm antagligen så är det något fel som jag sväljer som inte dyker upp som ett FC (ganska troligt, lägger upp en bugg på det)

Testa med nya version och se om det fungerar.

@Nus: Lite osäker på vad "detta" är i detta fallet? Menar du transaktioner som ej hamnar i rätt kategori och nya regler som skall kunna skapas via ett peer review verktyg? Ja, det finns planer där, men det dröjer nog lite till.

Edit: Såg att det var en bild med. Ja jag ska fixa detta till nästa bygge: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/17

@Alla: Jag har lagt upp issues på det som diskuterats i tråden. Jag tar gärna emot hjälp av er på den punkten också. Här är länken: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues

Finns issuen med där så kan jag planera in det i en milestone och det dyker upp direkt i mitt utvecklingsverktyg när jag arbetar på Ekonomipuls.

Tack för all support hittills! :)

Last edited: 30 maj 2011
    Nus och svenke gillar detta.
  10. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Gillar starkt hur seriösa och engagerad du är med utvecklingen!

Uppdateringen verkade lösa mitt problem.

Är några filter inlaga än? Jag får bara två olika, övriga utgifter och övriga inkomster.

Utgifterna är nästan det dubbla mot inkomsterna. Har ingen aning om hur långt tillbaka den hämtar uppgifter ifrån. Antar att den lyckades hämta så att den precis missade förra lönen?

Färgerna på tårtan verkar inte stämma med texten nedtill, fast finns en risk att jag lyckas vara lite färgblind..

Sent from my HTC Desire

11. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Nu fungerar det att importera från Bankdroid för mig. :) Det behövs en hel del jobb, men det fungerar iaf, vilket är ett steg åt rätt riktning.

12. svenke

svenke Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Med alpha5 funkar det för mig nu på en Hero med 2.1.

13. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

@Hund: Skönt att höra. Jag håller med dig, det finns jobb kvar. :)

Har nog underskattat hur mycket tid det tar att få upp ett bra GUI, så jag bet av lite för mycket till att börja med. Det kommer att krävas lite samarbete med Liato framöver också för att få till en bra integration mellan applikationerna som är vettig för användaren.

@Svenke: Skitbra, då kan jag fokusera på att utöka funktionaliteten framåt.

@Arias: Tack, normalt är jag den som driver på andra att utveckla, så jag trivs av utmaningen att själv leverera. :)

Det är kända fel du beskriver och just det som du beskriver är en kombination av: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/16 och https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/21

Kanske inte perfekt beskrivna i dagsläget, men jag var trött när jag lade till dem. :)

Lite om filter hittar du i denna posten: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=32272&page=8
    Kort sagt behöver jag hjälp att skapa upp filter i dagsläget. I framtiden kommer jag att bygga in stöd för detta men just nu är det alpha-mjukvara.

14. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Tack! Var jag som var lite slarvig och inte läste så noga i rapporterna. Blir lätt så när man skriver mitt i natten från mobilen..

Ska kolla noggrannare på de länkarna när jag kommer hem.

Hjälper gärna till med filter, så tar en titt på det och ser vad jag kan hjälpa till med.

Har verkligen längtat efter en app som denna, så hjälper gärna till så mycket jag kan!

Sent from my HTC Desire

15. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Har börjat titta lite på att fixa till GUI:t. Siffrorna är det ID jag får från bankdroid i dagsläget. Ska ha vilka taggar som transaktionen fick där istället sedan. Har lite kvar att fundera över hur jag vill att denna skärmen ska fungera tror jag också.:P

16. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

En fråga, hur långt bak hämtar den info från bankdroid?
    Den verkar ju hämta mer än vad man själv kan se i bankdroid.

Sent from my HTC Desire

17. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hej

Detta är problemet med GUID/UID (Global Unique Identifier) som jag skrivit lite om innan. Bankdroid har inte tillgång till några transaktionsidn när den hämtar transaktioner från bankerna. Det är bara en lista. Därför så fungerar Bankdroid så att den hämtar alla transaktioner som visas i mobilbanken (på första sidan iaf), varje gång den synkar.

Scenario
    1. Hämta transaktioner för första gånger
    2. Spara i Bankdroid databas (alla transaktioner får ett sekvensid)
    3. Exportera till Ekonomipuls
    4. Ekonomipuls sparar i en staging databas
    5. Användaren trycker på "du har nya transaktioner tillgängliga".
    6. Ekonomipuls importerar till sin analytics databas (nu kategoriseras och Visas transaktionerna i Piecharten)
    7. Bankdroid synkroniserar ytterligare en gång
    8. Om totalsumman på ditt konto har ändrats (dvs en ny transaktion finns) så tömmer Bankdroid alla sina transaktioner ur databasen för det kontot
    9. Lägg till nya och "gamla" transaktioner (alla transaktioner får ett nytt sekvensid)
    10. Exportera till Ekonomipuls
    11. Ekonomipuls sparar i en staging databas, alla transaktioner ser ut att vara nya (även de "gamla")
    12. Användaren trycker på "du har nya transaktioner tillgängliga".
    13. Ekonomipuls importerar till sin analytics databas. De flesta transaktioner som importerats nu är egentligen dubletter.
    14. Det ser ut som du har en väldigt massa transaktioner i GUI:t
    Lösningen diskuterade vi länge och väl Bankdroid-tråden innan jag satte igång Ekonomipuls. Det blir ganska bökigt men vi kan plocka ihop information om användaren, kontot, datumet osv för att kunna generera en nyckel. Det finns även en hel del luriga corner cases!

Det behöver implementeras i Bankdroid. Jobbet är startat https://github.com/liato/android-bankdroid/tree/transaction-uid men jag har inte hunnit titta på hur långt Liato har kommit. Ska även hjälpa till att driva det framåt själv när det börjar stabilisera sig med GUI:t i Ekonomipuls.

18. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jo, det märkte jag av. Det jag syftade på var att det blir så efter endast EN importering. Alltså, från clean install och sen en enda synk. Summorna är inte omöjliga, känns bara som att de går väldigt långt tillbaka..

Edit: det kanske har med det här att göra ? https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/21

19. Magnusart

Mottagna gillanden:
    52

MINA ENHETER

Hehe, jag var trött när jag skrev den. Ja om du har många överföringar mellan egna kontot så kan det bli konstigt. Procentandelen stämmer då men det ser ut som du har fått mer inkomster och utgifter än förväntat.

Edit: Fel igen, trodde det var denna du pratade om: https://github.com/magnusart/Ekonomipuls/issues/20

Det som du beskriver där är att eftersom vi aldrig har den totala historiken av transaktioner (mobilbanken visar inte upp alla) så blir summan av alla transaktioner inte samma som pengarna på kontot. Därför behövs det en initial fejktransaktion för att balansera ut så att summorna stämmer. Stämmer det in på problemet du ser?

Last edited: 31 maj 2011
  20. Arias

Arias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Hmm, nu börjar jag bli förvirrad.. Men jag tror inte att det stämmer in med mitt "problem", jag för inte så ofta över pengar mellan konton och även om jag gjorde det så borde jag ha mer inkomster än utgifter..

Men jag kan väl alltid kontrollräkna, den hämtar alla transaktioner som man själv kan se om man loggar in på "mobilbanken" med mobilen. T ex m.handelsbanken.se?

Edit: om fallet är så, så borde jag ligga på plus. om man räknar ihop alla inkomster och utgifter från .handelsbanken.se

Last edited: 31 maj 2011