El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Har du någon hum var elen är per år? Brukar finnas en siffra.

    Eftersom det är en lgh så borde det inte bli så blodigt för dig vs dem med ett hus.

    Hellre ett förvaltat elfond än rörligt, helt klart.

    Annars försök leta upp ett billigt kort fast avtal tex som Göta Energi (18mån)
    Finns Cashback på 400:- om du väljer Göta Energi ;)
     
  2. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Kommer inte ihåg alls, men i en lägenhet borde drt inte bli jättehögt. Men det blir en överföringsavgift om jag väljer annat nät än de som äger nätet så det kanske går jämt upp?
     
  3. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Vågar inte svara hur det är med överföringsavgift. Om det nu blir nu mycket dyrare pga av el priset är högt.
    Men jag har inte alls tänkt på överföringsavgift, fast jag har det på min faktura.
    Så tror inte det är så högt.
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Aldrig hört talas om. Har kört olika leverantörer åtminstone senaste 10 åren typ.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Överföringsavgiften är inte beroende på vilket elhandelsbolag du har. Den lär du få betala under alla omständigheter.
     
    Lokf och katho gillar detta.
  6. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Elöverföringsavgift betalar man, vad jag vet, till nätägaren för att man använder deras nät (alltså elkablarna som för in strömmen i din anläggning). Detta betalar man oavsett vem som levererar elen i nätet.

    Har t.ex. Ellevio som nätägare och köper elen från Eksjö energi, men det hade blivit elöverföringsavgift hur som helst eftersom Ellevio vill ha betalt för brukandet av deras kablar in till min anläggning.
     
    KiloEterna och bernard gillar detta.
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Smart sätt att hålla koll på dem! Det jag inte riktigt greppar är dock att Telge-personen nämnde att "mitt pris" förhandlas över en 12mån-period fram och att man "tjänar mest på att nyttja hela 12mån perioden" när jag nämne att jag kanske likväl säger upp det med en gång pga 6mån uppsägningstid. Det jag då inte förstår är: Kan alla med förvaltade elavtal få olika månadskostnad beroende på när man väljer att teckna det? Det verkar både orimligt och på ett sätt lite rimligt i mina ögon, men om så vore fallet att alla får olika pris (annat än det man kan utläsa officiellt) så blir ju en prisjämförelse omöjlig. Är detta med "12mån upphandling" rent mumbojumbo, och alla Telges kunder med förvaltat avtal får samma elpris oavsett när det tecknades? Känns ändå mest rimligt?
    Har fortf. 14 dagars ångerrätt på avtalet givet att jag blev uppringd, så frågan vad som verkligen är mest förmånligt. Ingen månadsavgift + 300kr rabatt på första fakturan är ju en ren piss i havet givet priserna som kommer uppkomma i vinter...
     
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det låter lite som mumbo-jumbo. Vad jag förstått så förhandlas en del av den beräknade förbrukningen upp i förväg, en viss del kan säkert vara så att den har förhandlats 12 mån i förväg. Men sedan vet de ju aldrig exakt hur mycket som kommer att gå åt. Så en viss del måste köpas in till rådande dagspriser.

    Jag tror nog att alla som har samma typ av avtal betalar samma pris. Men det blir ju lite problem för företagen om kunderna nu strömmar till förvaltade avtal. De har ju köpt upp en viss del i förväg beräknat på hur många kunder de hade då. Får de nu en stor nytillströmning av kunder så måste ju en större del av elen köpas in till rådande dagspris. Men då tror jag priset stiger för alla.

    Som kund på förvaltade avtal verkar det vanligt att man får någon slags prognos vad energipriset kommer att bli framöver. Den prognosen bygger väl på hur mycket el de redan har handlat. Får de fler kunder måste de ju köpa in dyrare el med kortare varsel och då kommer väl inte prognosen att hålla. Men troligen är de väl inte skyldiga att följa prognosen, den är nog inte bindande.
     
    Kimball gillar detta.
  9. KiloEterna

    KiloEterna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2014
    Inlägg:
    975
    Mottagna gillanden:
    358
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Då har jag missuppfattat något. Aldrig brytt mig om att läsa om elavtal innan då elen aldrig varit speciellt dyr :eek: Men då så, då är det bara att tuta och köra på vilket leverantör jag vill. Tack för förklaringen!
     
    Asawi gillar detta.
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Låter fullt rimligt ja. Känns ändå som någon form av hyfsad medelväg givet dagens läge om man inte vill låsa sig 12-18mån på hutlösa priser. Det handlar gudskelov inte om att vinna eller försvinna för oss givet 4-5000 kWh/år, men det blir ju ändå några tusenlappar över vintern nu så man vill ju gärna vara så kostnadseffektiv som möjligt...

    Vad är din plan, att ev gå in i förvaltad om 1-2 mån utifrån vilka som varit billigast?
     
  11. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Kolla upp bara så din nätägare inte plockar utan någon annan suspekt hittepå-avgift bara för att du inte köper elen via de också.
     
    KiloEterna gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tänker följa hur de förvaltade avtalen utvecklar sig några månader. Och sedan väljer jag troligen något av dem om det fortfarande verkar fördelaktigt.

    Enda ev. nackdelen med förvaltade avtal som jag kan se nu är om priserna plötsligt skulle falla. Då kommer sannolikt inte de förvaltade avtalen att följa med lika snabbt nedåt. Men att priserna skulle falla känns rätt avlägset nu. En annan nackdel kan ju vara om man binder sig på lång tid då minskar man sin handlingsfrihet. Men de flesta förvaltade avtal verkar ha 3 mån uppsägningstid och det är väl rätt OK.
     
  13. AxxT

    AxxT Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2016
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    217
    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    HaleBop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro 256GB
    Kolla även upp er nuvarande avtal hur lång uppsägningstid ni har.
    Även om ni inte har bundet så brukar de flesta ha en uppsättning på minst 1 månad.
    Att säga upp det och få ett datum när ni kan byta el leverantör.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 002
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har rörligt nu med en månads uppsägningstid.
     
    AxxT gillar detta.
  15. Tomi

    Tomi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2020
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    9
    Vad tror ni om Beräkna ditt elpris

    Deras förvaltade elavtal "klok" med 325 kr i års avgift.

    Ångrar att jag inte jag körde 3 års bindningstid på mitt nuvarande avtal som löper ut sista september 89 öre..kändes dyrt då.
     
  16. alexelrey

    alexelrey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    961
    Mottagna gillanden:
    292
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 14 PRO
    Sa precis upp mitt avtal hos TelgeEnergi, det var ett lustigt samtal. Han försökte inte rädda mig som kund vilket alltid händer i vanliga fall. Samtalet varade 30 sekunder;)
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har precis pratat med Fortum och en ofantligt trevlig kvinna som inte gjorde minsta försök att få mig att ångra mig utan vi hade istället ett mycket trevligt samtal. Gällde i detta fall mitt fritidshus som jag ska låta gå på timdebitering under vintern. Det är uppkopplat och lätt att fjärrstyra det mesta så uppvärmning/skydd av vatten kommer i huvudsak att ske nattetid. (Jag föredrar att inte helt kallställa och stänga av vattnet då jag åker ut titt som tätt även vintertid.)
     
    bernard gillar detta.
  18. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    "För er som har ett rörligt avtal så innebär detta att om ni då hade enstaka månadsfakturor på 5 000 – 10 000 kr så lär motsvarande faktura denna vinter ligga på i storleksordningen 15 000 – 40 000 kr, skriver Varbergs energi och fortsätter:

    För att inte hamna i ett hopplöst läge när vinterns elräkningar dimper ner i brevlådan/inboxen så bör därför den genomsnittliga villaägaren redan nu sätta av en buffert på cirka 50 000 kronor. Har man inte den möjligheten så är det en bra idé att börja prata med sin bank redan nu".
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tror det redan var uppe i tråden, men lägger in källan också: Energiläget just nu

    Edit: Det var i den här tråden Jösses vilka elpriser!.
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag överväger att dumpa timdebiteringen. För augusti verkar jag hamna på 359 öre/kWh (SE4) enligt Greenely, medan snittpriset enligt elbruk för augusti i SE4 låg på 304,99 öre/kWh, och då har jag försökt att köra diskmaskin/tvättmaskin osv när det är billigare.
     
    svenix gillar detta.