El scooter försäkring

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av osmm, 20 jul 2019.

  1. natalie bergkvist

    natalie bergkvist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2020
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0
    ja om man visste det! det hade kunnat straffa en hårt ! borde finnas nån slags "konsument tvist" mot sidan . sånt lär informeras alvarliga saker, mycket pengar å bara lägga på! om dom nu gör så de inte ens går på ens hemförsäkring lär dom ha nån garanti
     
  2. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag blev av med min Kugoo ES2 350W. Det var inget Folksam ville veta av på grund av effekten.
     
    bernard gillar detta.
  3. debbo

    debbo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min son har precis fått lära sig den hårda vägen, köpte en Xiaomi Pro2 till skolstarten, nu är den borta.

    Någon som prövat detta mot något försäkringsbolag, är ju väldigt luddigt, vissa skriver max 250W märkeffekt, medans vissa bara skriver 250W, det är ju en väsentligt skillnad.

    Reglerna är ju helt felskrivna, det intressanta borde ju vara vad man kan få ned i backen.
    En 300W märkeffekt med säg verkningsgrad ,075 ger ju bara 225W ut till hjulet. Om enns batteriet ger så mycket ström så att märkeffekten uppnås.

    Ingen fena på detta, utan bara logiskt tänkande.
    Såg en annons igår på en godkänd elcykel som producerar 70Nm vridmoment
    Läst att en Xiaomi producerar 17Nm, är ju intressant att spinna vidare på!
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 703
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Aj, aj. Kan bara tipsa om att antingen sätta in en GPS eller en airtag, så har man goda möjligheter att återfinna dem sedan. De är tyvärr stöldbegärliga, blev själv av med min inom loppet av några minuter utanför en butik, men lyckades sedan hitta den i närheten just med hjälp av en airtag. Fantastiskt fint verktyg.

    Airtag: Apple Find My/Hitta och AirTags
    GPS: Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!


    Vad gäller försäkringsfrågan är det väl egentligen bara att kontakta försäkringsbolaget och höra vad de säger. Det borde väl gå på hemförsäkringen? Det är väl enbart för en trafikförsäkring frågan om motorns effekt borde vara aktuell/hur fordonet ska klassas.
     
  5. Teelie

    Teelie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan bara dela med mig av min erfarenhet här angående att ta stulen kickbike på hemförsäkringen. Trodde inte det skulle gå för mig, då jag hade en som gick 30 km/h (som det stod på kvittot de fick!) och en stark motor på över 350.

    På min hemförsäkrings hemsida stod det att man i sin del inte får försäkring för elscootrar eftersom de inte anses vara lagliga fordon att köra enligt Transportstyrelsen, om de inte klassas som cyklar (de kan inte klassas som mopeder då de saknar vissa saker). Alltså måste elscootern uppfylla definitionen av en cykel, detta är saxat från min försäkrings hemsida (notera att jag tror 20 km/h ska vara 25 km/h, 20 km/h är gammal info).

    "Ur ett försäkringsperspektiv räknas elscootrar som cyklar så länge de har en maxhastighet under 20 kilometer i timmen och en motoreffekt under 250 watt."

    Jag hade tur i mitt fall, de sade att jag tecknat min hemförsäkring när det fanns andra krav så trots att min elscooter inte uppfyllde definitionen av cykel idag hade den tidigare fallit under hemförsäkringen när jag tecknade hemförsäkringen eller när jag köpte elscootern (osäker vilket). Så jag fick cirka 80-90% av priset för elscootern utbetalt till mig via hemförsäkringen.

    Det finns tyvärr inget bra sätt att försäkra elscootern. Det jag hade tur med att hitta är Kryptonite Lås har någon sorts anti theft protection offer. Betala väldigt litet belopp varje år beroende på vilket lås säkerhetsklass man har köpt från dom (första året var gratis för mig), så får man cirka 80% av pengarna tillbaka för kickbiken man hade om den blir stulen (men måste finnas bildbevis tror jag på att låset är sönder på platsen den blev stulen) - samt självklart måste detta ha polisanmälts.
     
    bernard gillar detta.
  6. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 085
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    Vilket försäkringsbolag?
     
  7. Teelie

    Teelie Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2021
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    If
     
  8. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det finns ju en EU-regel om fordon av typen L1e-A där vissa leverantörer har kunnat placera sig. Max 1000W & 25 km/t. Den kom till för att förenkla typgodkännanden inom EU, men jag förstår inte hur den praktiseras här. Finland verkar ha ett per pragmatiskt förhållande till den typen: "Elsparkcyklar, elskotrar, elmopeder eller seniorskotrar vars motoreffekt är högst 1 kW, hastighet högst 25 km/h och bredd högst 80 cm behöver ingen trafikförsäkring."

    Men det innebär inte att den skulle gå som cykel på hemförsäkringen hur som helst.