Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Lånat en Kia E-Niro 2022 medan bilen är inne på lagning. Rätt trevlig bil. Bland annat kört Malmö-Vimmerby än så länge. Främsta bekymret tycker jag är att inredningen inte känns så ordentlig i förhållande till priset, vilket nog mest beror på att de försöker hålla nere vikten.

Räckvidden var helt okej med 64kW-batteriet. Jag hade på håret klarat mig till Vimmerby utan att ladda emellan, men jag stannade i Växjö på OKQ8/150kW och fick upp bilen till >80% från 50% på mindre än 30 minuter (tvilket var ungefär samma tid som det tog att ta en burgare på donken).

Jag har för övrigt inte haft några som helst problem med att hitta lediga laddare trots att det är semestertider, men alla är kanske iväg på charter snarare än "hemmester" :) Kanske laddar de flesta hemma eller på arbetsplatsen också, då det blir betydligt billigare.

Infotainmentsystemet var rätt rappt. Använde mest Carplay och Android Auto utan problem. Lite tråkigt att den inte kan visa pilarna på heads up-displayen när man kör GMaps eller Apple Maps. Tex fick iOS 13 API för detta specifika ändamål.

En annan punkt som jag tyckte var lite synd var hur känslig den är med håll-i-ratten-sensorn. När man aktiverar väghållning och automatiskt körfältsbyte/omkörning, så gnäller den för jämnan på ratten om man inte har ett rätt fast grepp om den. Hittade ingen inställning för detta heller. Jag vill inte nästan krampaktigt behöva hålla i ratten om man skall köra 4-5h non-stop.

Laddningen är minst sagt en djungel av appar och tjänster att plöja igenom för att hitta de bästa priserna. Efter väldigt mycket om och men (tror jag installerat minst ett tjog appar) landade jag i att OKQ8 erbjöd bäst laddpriser överlag tillsammans med mängden laddare som är tillgängliga i appen. De 22KW-laddare som finns lite här och var som är kopplade till parkeringsapparna hade också hyggliga priser. Försökte sikta på max 4kr/kWh för 22 kW-laddning och sedan 6kr/kWh för snabbladdning (bilen fixade bare 50kW-laddning som mest, men 150kW-laddningen kostade ofta lika mycket med OKQ8-appen). Bubblaren blev en rätt okänd tjänst som heter "EpSpot", där jag kan ladda för 2-3kr/kWh. Många av dessa står dock ofta på privata parkeringsplatser, så man får vara lite försiktig där...

Vilken tjänst brukar ni som har elbil använda för laddning "on the go"? Vad betalar ni i regel per kWh för tillfället?

Last edited: 10 jul 2023
    Kristy, Jowee, Travolta och 2 andra gillar detta.
  2. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

Använder just nu Elli då jag har det gamla priset, till oktober. :)
    Så det blir mest det. Kör man mycket så är Tesla attraktivt om man snurrar runt där dom har sina laddare.

bernard gillar detta.
  3. art0101

art0101 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    347

MINA ENHETER

Haft Kia e-Niro MY20 i 3 år och då kört med med Ionity via KiaCharge. Fördelaktigt pris med ett fast abonnemangspris och ett lågt kWh/pris. Väldigt bra om man som jag har återkommande långkörningar. Mer har också varit bra när de hade ett fastprisabonnemang men nu känns de ganska dyra. Incharge har jag också.

Nu har jag bytt till Tesla Model Y RWD som har egentligen har lite mindre faktisk batterikapacitet än Kia e-Niro. Kört samma sträcka (Stockholm - Jönköping) och kanske har vunnit 10-20 min totalt. Fördelen har varit smidigheten med Tesla SuC. På Ionity blir det numera ofta en köbildning (speciellt i Mantorp som är strategiskt placerad men som är grovt underdimensionerad). På Tesla SuC är det mer sällan kö eftersom de ofta smäller upp ganska många laddare på en gång.

Kostnaden för laddningen har i genomsnitt landat på 2,95 kr/kWh under den tiden jag har haft Teslan (kört runt 300 mil så långt). Då inkluderar det inte laddningen hemma som utgör huvuddelen där jag betalar en fast kostnad på runt 800 kr/mån.

Kristy och bernard gillar detta.
  4. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Jag laddar för 3.53 på IONITY genom Polestar, dock är IONITY ingen kul upplevelse med konstanta köer och strul. Mitt råd är att köra Tesla så långt det bara går och komplettera med tex OKQ8.

bernard gillar detta.
  5. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Väntar själv på att min bil skall dyka upp, hoppas den kommer i början på augusti eller tidigare.
    Blir väl till att använda Audi charging första året när det är gratis, därefter får man se hur priserna ligger.
    Tyvärr gick ju Elli från att vara billigast till dyrast tidigare under året, gissar att dom inte kan hålla kvar dom priserna utan tvingas sänka igen.

6. cjb

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Då fick man det efterlängtade samtalet, bilen är nu i Sverige och leverans blir i vecka 30 :D

7. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 292
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  8. katho

katho Android Medlem

Mottagna gillanden:
    4 343

MINA ENHETER

9. bernard

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som vet hur det ligger till med kombibilarna? Jag är inte alls förtjust i SUV/crossovers, utan vill ha en "vanlig" kombi som kan lasta mycket, men det enda jag sett hittills är NIO ET5. De verkar dock satsa på någon lösning där man byter batterierna och behöver då ha ett abonnemang, vilket kanske inte är så tilltalande. Hade hellre sett något från VW, Volvo eller Tesla (de verkar inte ha några planer öht på en kombi).

Last edited: 21 jan 2024
  10. Jowee

Jowee Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 009
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    VW ID.7 Tourer kanske skulle kunna vara något? :) Lite oklart när och om den ska släppas, men finns några få tidiga tester och förhandsvisningar att hitta ute på www:

Första bilderna på Volkswagen ID.7 Tourer – äntligen en eldriven kombi – Allt om Elbil

bernard gillar detta.
  11. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

Kolla upp Hongqi, riktigt stor och biffig bil, dock kinabil.

Aldrig provkört den, bara provsuttit och tyckte den verkade lyxig med extra allt.
    Hongqi E-HS9 | HONGQI Sverige

bernard gillar detta.
  12. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Förutom ID.7 Tourer (som lanseras i år va?) kommer ju även Audis motsvarande Audi A6 Avant e-tron.
    Även BMW i5 Touring är på gång i samma tidsspann om jag förstått det rätt.

bernard gillar detta.
  13. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

Kolla även vad du tycker om Fiskers senaste bilar. Använd gärna min Fisker referral nedan.

Annars rekommenderar jag Tesla alla dagar i veckan. Har varit supernöjd ägare i 7+ år.
    Har även rabattkod till Tesla om någon skulle vara intresserad att få lite extra perks vid köp. Bara skicka ett PM i så fall.

14. cjb

Mottagna gillanden:
    1 252
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Förutom redan nämnda modeller har du även MG5 om du kan tänka dig en Kina bil.
    MG5 Electric - MG Sverige (mgmotor.eu)

15. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Lite tunnt där nu speciellt om du inte är mångmiljonär eller känner för att bli en än bättre kund för din bank med höga lån ;)

Peugeot 308 ser fin ut men har lite tråkig spec samt pris, men kommer det bra erbjudanden på den kan det vara ett bra alternativ.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 855
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det verkar som VW ID.7 Pro Touring är riktigt bra. Fin räckvidd och ingen har direkt klagat på kvaliten eller infotainmentsystemet från vad jag sett, där särskilt sistnämnda brukar vara en väldigt svag punkts med VW:s bilar: ID.7 Tourer | Volkswagen Sverige

Lastkapaciteten är det inget fel på heller, betydligt bättre än de flesta SUV:ar, tourer har förstås lite mer utrymme:

View: https://youtu.be/DJ5QYQHr5Hw?si=wf09j93a3XJA9EUI

Skall bli intressant att se vad de ligger på vid årsslutet i andra hand.

Här mätte de upp 431 km i frisk vind och på blöt väg med 10C. Den snittar 5,6km per kWh och hamnar bara efter Model 3 Highland, som gör 6,2km per kWh. Siffrorna matchade också vad som uppges i specifikationsbladet (VW presterade tom en aning bättre). Kinesiska BYD verkar ha använt glädjekalkyler, då de inte var i närheten av vad som uppgavs. MG:s värde stämde däremot.

View: https://youtu.be/c10Ck84QgEI?si:D8c0YYYzN91zWt6e

Last edited: 14 mar 2024
    milky81 och Gorgeous gillar detta.
  17. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Går idoga rykten om förestående konkurs när det gäller Fisker.

18. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 055
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ja, svenska bolaget var väl i likvidation (?) om jag förstod saken rätt.

19. patts

patts Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    678
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Skakar liv i denna tråden lite.

Nybliven VW ID.3 ägare, utan möjlighet att ladda hemma. Bor i en samfällighet med parkering vid en garagelänga. Har möjlighet att ladda 22kWh på jobbet, så egentligen inga större problem.

Tänkte bara kolla vad ni som elbilsägare använder för appar/abonnemang. Nu när det är semestertider, så lär det bli en del resande runt om i landet (även Tyskland, Danmark). Vad ska man använda för operatörer? Priser täckning Sverige/Europa. Hade varit kul att höra från era erfarenheter.

bernard gillar detta.
  20. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ingen som kikat på Smart #1 eller Smart #3... Den senare tycker jag ser väldigt intressant ut på "papperet". Hyfsat i pris och trevlig modell.. Nackdelarna är väl att den är något liten, framförallt i lastutrymmet och lite klen räckvidd/batteri kapacitet.

Last edited: 14 jun 2024