Lånat en Kia E-Niro 2022 medan bilen är inne på lagning. Rätt trevlig bil. Bland annat kört Malmö-Vimmerby än så länge. Främsta bekymret tycker jag är att inredningen inte känns så ordentlig i förhållande till priset, vilket nog mest beror på att de försöker hålla nere vikten.
Räckvidden var helt okej med 64kW-batteriet. Jag hade på håret klarat mig till Vimmerby utan att ladda emellan, men jag stannade i Växjö på OKQ8/150kW och fick upp bilen till >80% från 50% på mindre än 30 minuter (tvilket var ungefär samma tid som det tog att ta en burgare på donken).
Jag har för övrigt inte haft några som helst problem med att hitta lediga laddare trots att det är semestertider, men alla är kanske iväg på charter snarare än "hemmester"

Kanske laddar de flesta hemma eller på arbetsplatsen också, då det blir betydligt billigare.
Infotainmentsystemet var rätt rappt. Använde mest Carplay och Android Auto utan problem. Lite tråkigt att den inte kan visa pilarna på heads up-displayen när man kör GMaps eller Apple Maps. Tex fick iOS 13 API för detta specifika ändamål.
En annan punkt som jag tyckte var lite synd var hur känslig den är med håll-i-ratten-sensorn. När man aktiverar väghållning och automatiskt körfältsbyte/omkörning, så gnäller den för jämnan på ratten om man inte har ett rätt fast grepp om den. Hittade ingen inställning för detta heller. Jag vill inte nästan krampaktigt behöva hålla i ratten om man skall köra 4-5h non-stop.
Laddningen är minst sagt en djungel av appar och tjänster att plöja igenom för att hitta de bästa priserna. Efter väldigt mycket om och men (tror jag installerat minst ett tjog appar) landade jag i att
OKQ8 erbjöd bäst laddpriser överlag tillsammans med mängden laddare som är tillgängliga i appen. De 22KW-laddare som finns lite här och var som är kopplade till parkeringsapparna hade också hyggliga priser. Försökte sikta på max 4kr/kWh för 22 kW-laddning och sedan 6kr/kWh för snabbladdning (bilen fixade bare 50kW-laddning som mest, men 150kW-laddningen kostade ofta lika mycket med OKQ8-appen). Bubblaren blev en rätt okänd tjänst som heter "
EpSpot", där jag kan ladda för 2-3kr/kWh. Många av dessa står dock ofta på privata parkeringsplatser, så man får vara lite försiktig där...
Vilken tjänst brukar ni som har elbil använda för laddning "on the go"? Vad betalar ni i regel per kWh för tillfället?
Click to expand...