Nu har jag och min fru köpt elbil!
För dryga 10 år sedan köpte jag en Saab 9-3 sedan, bensin/etanolhybrid. Det var inte jättelångt efter konkursen, prissänkningarna på beg. som kom i och med det gjorde att jag fick ett bra deal. Saaben har tjänat mig väl, även om den har krånglat en hel del de senaste åren och rosten har spridit sig mer och mer över bilen. I vintras rasade ljuddämparen (rost) och i somras byttes hela bromsservorörsystemet (läckte pga rost). Med med 27500 mil på mätaren för man förvänta sig strul.
Redan när jag köpte Saaben, min andra bil i livet, sa jag att min tredje bil skulle vara en elbil. Och efter allt strul den senaste tiden så bestämde jag och min fru oss för att köpa en ny bil.
Det slutade med att vi i veckan hämtade en VW ID.4 Pro performance 2021.
Jag satte upp en kalkyl efter bästa förmåga (och bästa gissningar på värdeminskningar) för att jämföra bilar i rätt storleksklass som fyller våra krav.
Så vid jämförelse mellan Skoda Karoq, med 1.0L resp. 1.5L bensin samt VW ID.4 (bakhjulsdrift och stora batteriet, en bil som utrymmesmässigt är lite större än vårt behov) ca 4 år gamla och 5000-6000 mil på mätaren så visar sig ID.4 ha en likvärdig totalekonomi som Karoq med lilla motorn för oss vid 10% värdeminskning. Och då är Karoq mindre och saknade automatlåda, det sistnämnda var ett krav för oss om vi skulle valt fossilbil.
Så för att jämföra med en automatväxlad Karoq krävdes årliga värdeminskningar på över 20% för att Karoq skulle ge en bättre totalekonomi, något som jag inte tror kommer ske (förutom kanske på fossilbilar om bränslepriserna sticker iväg igen).
Även om miljöskäl står för 90% av viljan att välja elbil, 5% av komfortskäl och 5% är av nördskäl, så är ekonomin en faktor för att faktiskt kunna köpa bil, så kalkylen gjorde valet rätt enkelt faktiskt.
Vi vet om problemet med avsaknad av batteriförvärmning och att det kan resultera i långsamma snabbladdningar vintertid, vi är dock inte utförsåkare när det kommer till skidor, så de får gånger som vi kommer drabbas av detta rättfärdigar inte ett annorlunda val.
Vi hade även krav på matrix-ljus, då vi kör längs vägar utan viltstängsel en hel del, och detta gjorde att vi råkade få tag i en, mer eller mindre, fullutrustad bil. Med massagestolar, panoramatak och head-up-display! Ön har vi bara hunnit köra till och från jobb, men jag ser fram emot första längre resan, och är nyfiken på hur det kommer gå att planera resorna som kräver snabbladdning längs vägen.
Den tysta och steglösa accelerationen är otrolig i elbil och även om detta inte är ett fartmonster så är suget från 0~50 km/h fortfarande kittlande!
Allt som allt så är det ett steg upp - på egentligen alla fronter - i jämförelse med en rostig Saab 9-3 sedan från 2008, ifall det är någon där ute som tvekar på det.
Om någon ha funderingar så är det bara att hojta!
Click to expand...