Dina åsikter har jag inga problem med, tyck du vad du vill om elbilar
Felaktiga påståenden är dock en annan sak som jag påpekade redan i förra inlägget.
Ja, värdeminskningen suger, men är den rent procentuellt så hemsk jämfört med en ny fossilbil. Säg en Volvo V90 eller något liknande, hur står sig den rent procentuellt i jämförelse? Att värdeminskningen i antal kronor blir stor på 50% är ju inte så konstigt om bilen kostar 6-700k i inköp.
Sant, Tesla har sänkt sina priser men för att sedan höja dem igen också. Om man ska ta dem som exempel så är de sjukt kåta på att kränga bilar och framför allt när det närmar sig kvartalsslut, då är det ju perfekt att sänka priset eller köra med nollränta som nu för att få ut fler bilar.
Konkurs skulle förvåna mig något oerhört med de resultat som visas upp och allt de har på gång också.
Att folk inte vill ha elbil håller jag nog inte med om. Se bara denna statistik för nyregistrerade bilar i Sverige från årets första dag till och med oktober i år. Fler än dubbelt så många rena elbilar som bensinbilar.
Sen är inte Sverige hela världen såklart, siffrorna utomlands har jag inget sätt att få fram vad jag vet om iaf.
Vad jag tycker är spännande är att så vitt jag vet är planen fortfarande att sluta sälja fossilbilar 2030, eller 2035 inom EU (minns inte vilket). Att då tillverkarna inte har några bilar att sälja lär ju komma tillbaka och bita dem i häcken.
Last edited: 19 oktober 2024