Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

1. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Ionity har ett abonnemang som kan löna sig, sen har du såklart Tesla med. Teslas laddnätverk borde räcka men kanske finns några kronor att spara om du vill köra på andra laddnätverk också.

patts och bernard gillar detta.
  2. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Nu har jag och min fru köpt elbil!
    För dryga 10 år sedan köpte jag en Saab 9-3 sedan, bensin/etanolhybrid. Det var inte jättelångt efter konkursen, prissänkningarna på beg. som kom i och med det gjorde att jag fick ett bra deal. Saaben har tjänat mig väl, även om den har krånglat en hel del de senaste åren och rosten har spridit sig mer och mer över bilen. I vintras rasade ljuddämparen (rost) och i somras byttes hela bromsservorörsystemet (läckte pga rost). Med med 27500 mil på mätaren för man förvänta sig strul.

Redan när jag köpte Saaben, min andra bil i livet, sa jag att min tredje bil skulle vara en elbil. Och efter allt strul den senaste tiden så bestämde jag och min fru oss för att köpa en ny bil.

Det slutade med att vi i veckan hämtade en VW ID.4 Pro performance 2021.

Jag satte upp en kalkyl efter bästa förmåga (och bästa gissningar på värdeminskningar) för att jämföra bilar i rätt storleksklass som fyller våra krav.
    Så vid jämförelse mellan Skoda Karoq, med 1.0L resp. 1.5L bensin samt VW ID.4 (bakhjulsdrift och stora batteriet, en bil som utrymmesmässigt är lite större än vårt behov) ca 4 år gamla och 5000-6000 mil på mätaren så visar sig ID.4 ha en likvärdig totalekonomi som Karoq med lilla motorn för oss vid 10% värdeminskning. Och då är Karoq mindre och saknade automatlåda, det sistnämnda var ett krav för oss om vi skulle valt fossilbil.
    Så för att jämföra med en automatväxlad Karoq krävdes årliga värdeminskningar på över 20% för att Karoq skulle ge en bättre totalekonomi, något som jag inte tror kommer ske (förutom kanske på fossilbilar om bränslepriserna sticker iväg igen).

Även om miljöskäl står för 90% av viljan att välja elbil, 5% av komfortskäl och 5% är av nördskäl, så är ekonomin en faktor för att faktiskt kunna köpa bil, så kalkylen gjorde valet rätt enkelt faktiskt.

Vi vet om problemet med avsaknad av batteriförvärmning och att det kan resultera i långsamma snabbladdningar vintertid, vi är dock inte utförsåkare när det kommer till skidor, så de får gånger som vi kommer drabbas av detta rättfärdigar inte ett annorlunda val.

Vi hade även krav på matrix-ljus, då vi kör längs vägar utan viltstängsel en hel del, och detta gjorde att vi råkade få tag i en, mer eller mindre, fullutrustad bil. Med massagestolar, panoramatak och head-up-display! Ön har vi bara hunnit köra till och från jobb, men jag ser fram emot första längre resan, och är nyfiken på hur det kommer gå att planera resorna som kräver snabbladdning längs vägen.

Den tysta och steglösa accelerationen är otrolig i elbil och även om detta inte är ett fartmonster så är suget från 0~50 km/h fortfarande kittlande!

Allt som allt så är det ett steg upp - på egentligen alla fronter - i jämförelse med en rostig Saab 9-3 sedan från 2008, ifall det är någon där ute som tvekar på det.

Om någon ha funderingar så är det bara att hojta!

SwedeWhite, patts, Travolta och 7 andra gillar detta.
  3. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Kul att följa! Ett tips jag kan ge inför långresa är att kolla Chargefinder.com där du kan se var alla snabbladdare finns längs din planerade rutt. Jag har själv inte behövt använda den skarpt då jag kör efter bilens navigation (Tesla) och använder deras laddare.

Laddningarna vänjer man sig snabbt vid, för vår del brukar det bli 15-20 min laddning längs vägen vilket är perfekt paus för att banta blåsan och köpa lite onyttigheter :)

4. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Tack för tips! Men som den heltidsnörd jag är har jag haft koll på chargefinder länge, i säker två års tid och följt utbyggnaden kring våra vanliga rutter. Även lekt massor i A better route planner med olika alternativa bilar längs de rutter vi oftast kör, eller under tiden vi åkt på semester för att se hur en elbil hade påverkat resan. Resan från Umeå till Småland i somras hade såklart lagt till tid på resan, men mest hade det bara styrt var vi skulle ta våra pauser, inte utökat tiden jättemycket.
    Jag gillar redan idag att pausa på längre resor, så jag tror inte att vi kommer att uppleva det som betungande.
    Kör du 3/Y/ annan Tesla?

Här kommer en bild också, som jag missade i förra inlägget.
    Screenshot_2024-10-19-07-38-35-984_com.miui.gallery-edit.jpg

DaBull, Buzz och bernard gillar detta.
  5. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Tjusig bil! Har alltid gillat ID4 men skippade den när vi köpte Tesla då de var så sjukt svåra att få fram ett pris på med alla tillbehör osv.

Vi körde till Sälen i vintras med vår dåvarande 3 Long Range och som du sa så ändrades egentligen bara var man pausade, inte tiden (förutom en tabbe i Grums där jag missade och tog en trasig laddare vilket gav oss 40 min försening).

Nu kör jag en Model Y Performance som vi hämtade ut förra veckan efter att ha bytt in förra 3an.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  6. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

ID4 är väl inte en drömbil för mig, på det sätt som Ioniq 5 väcker mina känslor. Men prisskillnaden går inte att rättfärdiga. Och med utrustningen som vi lyckades få tag i så är det faktiskt en väldigt fin bil!

Tesla ska ändå prisas för fin mjukvara och integration med all hårdvara. Förvärmningen funkar sömlöst för dig antar jag?
    Grattis till din nya bil också!

Nu ska jag nog ut och pilla med mjukvaran och dra igång Android Auto (det är väl ända mjukvarufunktionen där VW trumfar Tesla?)

DanielÖ och bernard gillar detta.
  7. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Åh älskar också ionic 5 men för min del blev det för ganska exakt 1 år sedan en model 3, älskade bilen i början men efter smekmånaden så såg man bristerna och förstod varför bilen är ganska billig. Är sugen att byta in och köpa id3 men har förlorat för mycket pengar på bilen så får snällt leva med den.
    Skulle verkligen uppskatta CarPlay på Teslan men men.

8. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Stark att "erkänna" att du inte älskar allt med bilen. Jag upplever att många (inklusive jag själv) blir irrationella när det kommer recensioner av sånt som en har köpt, och klarar inte erkänna att allt inte är perfekt. Det kan handla om bil, hus, tv eller telefon. Som om någon stolthet att man gjort rätt val står i vägen.
    Vad är det som gör att du upplever bilen som billig?

bernard gillar detta.
  9. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Förvärmning är klockrent, speciellt i Sälen att kunna sätta sig i en 20gradig bil när det är -20 utanför bara några minuter efter man startat det.
    Sen kör jag in bilen i varmgarage så jag använder det inte sådär jättemycket, men bara att få bort snön via förvärmning är guld värt.

Alltid kul med ny bil (oavsett ny eller begagnad) i hushållet. Ut och njut! :)

10. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    263
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Jag tror inte ett dugg på elbil. Vad är andrahandsvärdet på en elbil om 5 år? När de modellerna som kommer att finnas då, ha allt betydligt bättre och den dubbla räckvidden minst, samt kosta mycket mindre än vad de gör idag. Det kostar nästan lika mycket att ladda sin bil på el som det kostar att köra fossilt. Behöver inte jaga efter laddare och vänta 50 minuter på att batteriet ska bli laddat. Elbil är något för de som bor i storstad i första hand som inte behöver köra längre sträckor samt förorena luften för tätbefolkade. Åka till Sälen osv då är man helt fel ute med en elbil som knappt ens har någon värme i kupén (om man inte extra utrustar sin bil med värmepaket) men det drar el också så många måste stänga av detta när batterinivå börjar bli låg och el laddare ligger några kilometer bort.

Fast visst en Porsche Taycan Turbo som kostade över 2 mille men idag ligger i 800K, 2 år gammal skulle kanske möjligtvis kunna vara något??

eastbound gillar detta.
  11. mange76

mange76 Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 446
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Har funderat på elbil ett tag men har kommit fram till att avvakta. Vår bensinare är ”bara” fem år gammal och är betald. Då vi kör 1000-1500 mil/år har jag inte lyckats motivera ett köp av elbil. Även då jag har solceller på huset.

Men mycket beror på att en elbil som har de funktioner jag önskar kostar från ca 550.000, en av de viktiga funktionerna är att ha möjlighet till att bl.a. dra ett hästsläp.

Har aldrig köpt en bil som kostar mer än 230.000, den summan kostade vår nya Kia Ceed 2019. Skulle jag köpa motsvarande Ceed idag så har de ökat till 410.000kr. Det verkar som att alla bilar, oavsett drivmedel har ökat 50-100% att köpa kontant och i det perspektivet är inte en elbil för 500.000kr dyr, det är ju det många bilar kostar idag tyvärr.

Men om vår bil från 2019 skulle haverera så hade jag nog starkt övervägt en elbil, men det är ju mest beroende på att en fosssilbil kostar mycket också.

12. msandstedt

msandstedt Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    5 616
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 8
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv, Nest Hub
    Du är nog lite fel ute, körde Skara Åre tur och retur i vintras, ca 70 mil enkel, var väl mellan 15 och 20 minusgrader både på dit och hemresan, Bilen vad en ID4, standardutsustad,varm och gott i bilen, visserligen 4 laddstopp och ca 2 timmar längre restid på grund av det men funkade utan problem. Vad gäller kostnad för laddning pratade jag med grannen som kört på el i 3 år och laddat hemma mestadels, driftskostnad i snitt 1,50 milen på de 9000 mil han har kört.

Ducceman gillar detta.
  13. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Oj oj oj så många felaktigheter i ett och samma inlägg.
    Tror du seriöst räckvidden kommmer bara fördubblad inom 5 år? Så mycket händer inte på batteri fronten för tillfället åtminstone. På längre sikt? Säkerligen en fördubbling.

Ladda längs vägen är dyrt, ja. Och det tar lång tid om man ska ladda till 100% men det gör man inte pga. att laddhastigheten sjunker ju mer du fyller upp batteriet. Går det snabbare att tanka fullt? Ja det är ju svårslaget men är enligt mig iaf inget problem.

Ladda hemma? Beroende på vad du har för avtal, tar man mitt exempel så betalar jag just nu -39 öre/kWh, tack vara timpris och Tibber Grid Rewards. Det innebär att jag får avdrag på fakturan som tack för att jag hjälper till att balansera elnätet. För tidigt att säga vad nya bilen drar i snitt men gamla 3an landade jag på ca 1.8 kWh/mil i snitt över 7800 mil. Det ska rätt mycket till för att det ska bli dyrare att ladda bilen hemma jämfört med att åka till macken för bensin eller diesel.

Nu talar jag för Tesla för det är de jag kan mest om, men värme i kupen? Varför skulle man inte kunna ha det? Senare årsmodeller har värmepump och även årsmodeller före dessa hade värme i kupen även på vintern. Upp till Sälen hade vi ca -18 grader hela vägen men behagliga 21-22 grader inne, helt enligt vad vi önskade. Riktigt behaglig tur med andra ord, precis som en fossilbil.

Om man måste stänga av värmen pga. för låg batterinivå behöver man gå en grundkurs i att planera. Jag har som lägst kommit hem med 1% kvar, men då visste jag också att jag skulle komma hem plus att jag laddar hemma (plus att jag såg en kul utmaning). Skulle det skita sig får jag väl ringa bärgare. Precis samma som jag hade gjort med en fossilbil om jag fick slut i tanken.

Ducceman, Das Erdbeerkuchen och Jowee gillar detta.
  14. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 976
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror disksusionen varit uppe i tråden tidigare, men det handlar ju alltid om vad man har för behov: https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2022/korstrackor-2022.pdf

Diesel går i genomsnitt ~1500 mil om året, men en bensin går bara ~800 mil om året, eller ~70 mil i månaden . De som idag kör diesel och pendlar långt och ofta har kanske inte så mycket att vinna, men för de som kör kortare duger räckvidden en "enkel" eller begagnad elbil erbjuder idag gott och väl. Man behöver ju inte köpa den nyaste och värsta som finns på marknaden, och servicekostnaden/underhåll är ju mycket låg.

Det går dock inte att förneka att värdeminksningen är stor på en helt ny elbil, men även bensin och diesel har gått upp rätt mycket i pris medan elbilarna snarare gått ned i pris. "Lyxbilar" som Taycan är ju sedan ett rätt extremt exempel, och de som köper bilar i miljonklassen är kanske inte så bekymrade över värdeminskningen i första taget.

Bara för att det sedan kommer mycket bättre bilar med längre räckvidd osv. så förändras ju inte ens situation nämnvärt om man fortfarande i regel kör lika långt. Dvs ~70 mil i månaden som genomsnittet verkar vara för de med bensin. Då kvittar det ju lite om bilen kan köra 40 mil, 60 mil eller 100 mil på en laddning, annat än att man får ladda lite oftare förstås, men det spelar nog inte så stor betydelse om det handlar om 1,2 eller 3 laddningar i månaden mot låt säga 1 tankning i månaden.

Last edited: 19 okt 2024
    Kristy, matssoderstrom, Buzz och 2 andra gillar detta.
  15. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 259
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Där var inte många rätt i det inlägget, det är t.o.m. så fel att det inte är lönt att diskutera.
    Läs på igen och återkom så kanske det går att diskutera ;)

Men för att hjälpa dig på traven så listar jag felaktigheterna.
    1. "Det kostar nästan lika mycket att ladda sin bil på el som det kostar att köra fossilt."
    2. "Behöver inte jaga efter laddare och vänta 50 minuter på att batteriet ska bli laddat."
    3. "Elbil är något för de som bor i storstad i första hand som inte behöver köra längre sträckor"
    4. "Åka till Sälen osv då är man helt fel ute med en elbil som knappt ens har någon värme i kupén"
    5. "så många måste stänga av detta när batterinivå börjar bli låg och el laddare ligger några kilometer bort."

Ducceman och DanielÖ gillar detta.
  16. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Att säga till någon att lära sig att planera är att vända på problemet åt fel håll tycker jag. Är det inte prylarna som ska underlätta för oss istället för att vi ska anpassa oss efter dem?

Jag har nyligen bytt till batteribil och det är något jag saknar med gamla bensinaren: det bekymmerfria åkandet vad gäller tankning/laddning. Att behöva planera stenhårt med hur långt man kommer och att behöva ladda ofta på längre resor är trist. Men det blir väl bättre om några år när det finns fler laddare och det blir vanliga med större batteri i bilarna (nu har jag det mindre, runt 55 kWh)

DanielÖ gillar detta.
  17. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 217

MINA ENHETER

Det är inte strikt fel skulle jag säga. Jag har laddat för närmare 9kr/kWh och då ligger det väl i samma prisklass. Men sitter man med villa, solceller och prisavtal som periodvis ger minuspriser så är det förstås en helt annan sak.

18. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    263
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Alla har egna åsikter så är det, men du kan aldrig komma ifrån den dåliga värdeminskningen, som det är på en elbil. Alla större bil fabriker minskar tillverkning på elbil för att de insett att de flesta inte vill ha elbilar. Tesla har sänkt sina priser flera gånger och många tror faktiskt att de är nära en konkurs. Jag betalar också min el och väljer elavtal, visst just nu är det billigt men vem vet när det är minus 20 hur mycket det rörliga elpriset kommer att kosta. Har för övrigt fast elavtal 1 år till januari. Åkt med i en Skoda Enyaq taxi, visst trevlig bil och fungerar säkert som taxi, då den får förtur på alla körningar. Dessutom kör en taxi 30.000 mil per år och byter efter 2 år. Fast som privatperson undrar jag om elbil är något att ha just nu. Kanske om 5 år när man kommer 200 mil på en laddning.

19. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nja, jag tänker inte så om prylarna. Med en elbil vet jag att jag har värmepaketet som påverkar räckvidden, även om den är ytterst liten. Förvärmning inför snabbladdning drar betydligt mycket mer t.ex.

Mitt inlägg om att lära sig planera är lite samma som med en fossilbil där man börjar köra på reserven, kör man vidare förbi en mack utan att veta om det finns en mack innan reserven är slut har man ju tabbat sig.
    Vet jag att jag har 75 mils räckvidd med bensin och det räcker för att komma dit jag ska så kan jag ju inte köra med plattan i mattan hela tiden eftersom den då drar en hel massa mer.

Likadant med elbil, man måste ju hålla lite koll på var det finns laddning. Teslan är klockren på att tala om var laddning finns längs den rutt man navigerar, hur andra fungerar låter jag vara osagt då jag helt enkelt inte vet. Det kan övriga ID-förare i tråden säga mer om :)

20. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 075
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Dina åsikter har jag inga problem med, tyck du vad du vill om elbilar :) Felaktiga påståenden är dock en annan sak som jag påpekade redan i förra inlägget.

Ja, värdeminskningen suger, men är den rent procentuellt så hemsk jämfört med en ny fossilbil. Säg en Volvo V90 eller något liknande, hur står sig den rent procentuellt i jämförelse? Att värdeminskningen i antal kronor blir stor på 50% är ju inte så konstigt om bilen kostar 6-700k i inköp.

Sant, Tesla har sänkt sina priser men för att sedan höja dem igen också. Om man ska ta dem som exempel så är de sjukt kåta på att kränga bilar och framför allt när det närmar sig kvartalsslut, då är det ju perfekt att sänka priset eller köra med nollränta som nu för att få ut fler bilar.

Konkurs skulle förvåna mig något oerhört med de resultat som visas upp och allt de har på gång också.

Att folk inte vill ha elbil håller jag nog inte med om. Se bara denna statistik för nyregistrerade bilar i Sverige från årets första dag till och med oktober i år. Fler än dubbelt så många rena elbilar som bensinbilar.
    Sen är inte Sverige hela världen såklart, siffrorna utomlands har jag inget sätt att få fram vad jag vet om iaf.

Vad jag tycker är spännande är att så vitt jag vet är planen fortfarande att sluta sälja fossilbilar 2030, eller 2035 inom EU (minns inte vilket). Att då tillverkarna inte har några bilar att sälja lär ju komma tillbaka och bita dem i häcken.

Screenshot_20241019-165720.png

Last edited: 19 okt 2024
    Leo83 gillar detta.