Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

1. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Har laddat eller laddar ständigt för dessa pengar? Eller menar du när elpriset var som högst? Med det priset blir det ju i regel dyrare än att köra på bensin men det är ju inget vanligt förekommande.
    OKQ8 en bit hemifrån tar nånstans runt 5.50 kr/kWh och det är ju mindre smickrande, men fortfarande lägre än om jag hade kört vår förra KIA som drog ca 0.75 l/mil.

2. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Nej, det var en engångshändelse för min del. Tänker undvika det stället framöver. :-)
    Ville bara peka på spännvidden mellan att ladda billigt hemmavid och vad man kan råka ut för på vägen.

DanielÖ gillar detta.
  3. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Tyvärr är ni som en sekt som äger elbilar och går inte att diskutera detta med er. [​IMG]
    Självklart blir försäljningen låg på nya fossila bilar när priset nästan stigit med 50 procent. Detta är visserligen bra för min egen bil som jag betalade 229K för 10 år sedan och numera ligger i 170K. [​IMG]

nexusS gillar detta.
  4. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Så om en mack hade tagit 50 kr/l hade du valt att tanka där också?
    Som sagt så skall man ju inte ta ett dåligt beslut som en norm för verkligheten.
    Du kan idag snabbladda för under 4 kr/kWh och ladda hemma för betydligt lägre än så.
    Du menar en sådan sekt som många fossil vurmare också ingår i? ;)

Men skämt och sido, det är inte en sekt för att man kommenterar direkta felaktigheter som många ej insatta kommer med.
    Elbil är annorlunda och ganska nytt och det är där skon klämmer för många, dom vågar helt enkelt inte anamma förändringen.

Jag var själv tveksam tills jag satte mig in i vad det innebär och testade, nu säger jag aldrig mer en fossilbil om jag inte blir tvingad av någon anledning.

Där finns även helt klart nackdelar också, men i det stora hela vinner fördelarna, iaf för mig.

Gorgeous och DanielÖ gillar detta.
  5. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Nope, *jag* kan inte ladda hemma alls och under 4,50kr har jag inte hittat utan något abonnemang med månadsavgift.

6. Helge67

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Visst jag och Alrik Söderlind vet ingenting om bilar. Därför Alrik kör en Lexus 300 för att el är bra.

7. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Är det inte han som är känd som kronisk elbilshatare? Tycker mig känna igen det från "sekt"-grupperna på Facebook.
    Förklara gärna var någon av oss vägrat säga något negativt om elbilar ovan? Jag ser styrkor med fossilbilar, men inga som i mitt fall skulle få mig att skippa elbilen.
    Som någon före mig sa så gav vi oss på dina felaktiga påståenden, ungefär alla sådana som man hittar i Bensinupproret och liknande grupper. Skillnaden här gentemot den gruppen är att du får svar på tal av folk som faktiskt lever med elbil, inte Leffe, 52 som hatar Tivolibilar och för evigt ska ströga 15 varv på Löga (någon som känner igen referensen?).

Men visst, sekter är ju kända för speciell sammanhållning så sign me up :cool:

PS. Jag hade hemskt gärna haft en Ferrari 488 istället men nu tillåter tyvärr inte ekonomin det. Med andra ord, alla elbilsnissar hatar inte fossilbilar.

8. Helge67

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Elbilshatare är han inte. Du behöver inte känna igen honom från Facebook då han varit motorjournalist i över 45 år, redaktör på auto motor & sport, tidigare motorjournalist även på Teknikens värld.

9. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Då är det honom jag tänker på i alla fall, oavsett elbilshat eller ej. Inte konstigt att jag inte direkt känner igen honom då jag inte läser någon av de tidningarna.

10. Helge67

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
  11. cjb

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Förlåt, jag menade inte du som person, det finns alltid undantag.
    Nu vet jag inte vad du har för snabbladdare runt dig där du bor, men visst om du skall under 4 kr krävs abonnemang och då beror det lite på hur mycket du laddar varje månad.
    Vad du kan har jag ingen aning om (lika lite som du vet vad jag kan), men Alrik ger jag inte mycket för när det kommer till elbilar eftersom han är en av dom som har svårt att acceptera förändringen från en mullrande V8 till en tyst elbil.
    Sen är det helt ok för min del att man väljer en fossil bil, men att motivera det med felaktigheter är väl bara tramsigt.

Jag för gärna en sansad diskussion kring ämnet, där för skall jag ge dig lite mer gällande min punktlista från tidigare post.

"Det kostar nästan lika mycket att ladda sin bil på el som det kostar att köra fossilt."
    I en del fall kan det bli ungefär samma, men generellt är det betydligt billigare drift på en elbil, det förutsätter dock att man inte endast kan snabbladda vilket dom flesta inte är hänvisade till.
    Har du tillgång till laddare hemma är skillnaden stor till fördel för elbilen.

"Behöver inte jaga efter laddare och vänta 50 minuter på att batteriet ska bli laddat."
    Idag behöver du inte jag laddare och det kommer bara fler och fler, kolla hos chargefinder så ser du att det inte är ett problem mer än på ett fåtal ställen.
    Det tar inte heller 50 min att ladda sin bil om du inte tvunget laddar från 10 - 100%, normalt laddande stannar man på 80% dels för att vara snäll mot batteriet och dels för att dom sista 20% tar lika lång tid som 20 - 80% för dom flesta elbilar.
    Har du laddare hemma har du "fulltankat" var morgon utan att ha behövt stanna på någon station.

"Elbil är något för de som bor i storstad i första hand som inte behöver köra längre sträckor"
    Beror på hur man ser det, ju mer/längre du kör desto mer sparar du in eftersom (i majoriteten av fall) driften är billigare med el.

"Åka till Sälen osv då är man helt fel ute med en elbil som knappt ens har någon värme i kupén"
    Alla elbilar har värmare som är mer effektiv än vanlig värme i en fossilbil, har du sen värmepump (vilket dom flesta har idag) är den ännu effektivare. Det krävs ingen motor för att få det varmt i bilen och det går snabbare att få värme än i en fossil bil.

"så många måste stänga av detta när batterinivå börjar bli låg och el laddare ligger några kilometer bort."
    Nja, har du kommit i den sitsen har du dig själv att skylla, samma som om du kör soppa torsk i en fossilare. Sen är det inte heller mycket du sparar i ett sådant läge genom att stänga av värmen.

Kristy, Ducceman och DanielÖ gillar detta.
  12. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nu jämför han ju också med en bil där han anger värdefallet till 0kr i sista stycket/sammanfattningen så det är ju spännande. Jag tänker dock inte ge mig in i diskussionen om värdeminskningen hit och dit för olika bilar av olika anledningar. Sa han förresten vad det är för årsmodell på bilen? En likadan jämförelse mellan åtminstone samma årsmodeller vore ju intressant.

En av fördelarna med Tesla är avsaknaden av service på samma nivå som t.ex. KIA med 3000 mils intervall. Under vår tid med den (3an) köpte vi nya torkarblad och fyllde på spolarvätska, plus att vi hade nybilsgaranti. Det kan inte Alrik konkurrera med i sin jämförelse så den saknade tyvär en hel del info i mitt tycke.

Ducceman gillar detta.
  13. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ett litet tillägg till din input om storstad är att där har ju färre tillgång till laddning hemma pga gatuparkering och då är hänvisade till snabbladdning långtbortistan, så den liknelsen är ju också direkt felaktig av den anledningen.

Kristy gillar detta.
  14. Helge67

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Stockholm stad prioriterar elbilar. Laddstolpar installeras lite överallt och även jag kan beställa det till min parkering eftersom min bostad ingår i Stockholm stads bostadsbestånd. Många gator i innerstan ska det bli förbjudet att åka med fossil bränslebil. Jag tycker att det bra eftersom luften blir renare som man andas. Dubbdäck är förbjudet på många gator sedan tidigare.

Alriks Lexus är årsmodell 2009 och har en V8 på 4,6 liter samt 381 hk. årsskatt 3660 kr.

15. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Hahahah!

Detta är anekdotiskt men kanske intressant för vissa, samtliga av mina kollegor som är resande säljare som tagit ut nya bilar i år har valt elbil. De ligger på 4000-5000 mil / år. De som ska plocka ut nästa år lutar även de på elbil. De behöver ju inte ligga ute med pengar, men väljer ändå elbil.

Kristy och DanielÖ gillar detta.
  16. Helge67

Mottagna gillanden:
    269
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Hej,
    Du använder tjänstebil eller hur?

17. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1 095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Låter bra med det de håller på med, men hur långt gänget är det i praktiken? Märker man av det än? (Jag är genuint nyfiken). Malmö som är den storstad jag vistas mest i är komplett värdelös när det gäller såna insatser, där skulle jag inte kunna motivera elbil om jag bodde där. Göteborg säkert liknande skulle jag tro.

En V8 från 2009 som han dessutom säger ökat i värde sedan han köpte den är ju en helt skadad jämförelse mot en elbil från nånstans 2020-2024. Det kan ju bara gå på ett sätt, att bensinbilen vinner. Jag vill se en likadan kalkyl men med en ny bensinare, då kommer det se brutalt annorlunda ut.

Tyvärr får jag säga som föregående talar om Alrik, vad han säger i det här ämnet är totalt ointressant baserat på det vi diskuterar här.

18. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Hej. Hur så?
    Läs mitt inlägg på förra sidan, där tycker jag att det framgår att vi köpt bilen privat. Hämtade den nu i veckan och går från 10 år med en – nu över 15 år – gammal Saab.

DanielÖ gillar detta.
  19. cjb

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Bor i hyreslägenhet i Malmö och har egen laddare som hyresvärden bekostat, så helt omöjligt är det inte ;)
    Men jag håller med att Malmö som kommun inte är bra på det här med laddare, däremot blir det fler och fler laddare i föreningar som har egen parkering.

DanielÖ gillar detta.
  20. cjb

Mottagna gillanden:
    1 280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det är bra med kommuner som satsar på den infrastrukturen, men det gör ju inte elbilen mer lämpad för enbart städer för det.
    Det finns ett par saker som fossilbilen är mer lämpad för, men i dom allra flesta fall går det lika bra med elbil.

DanielÖ gillar detta.