Hej på er, elbils-sekten!
I helgen har vi kört vår första resa som kräver snabbladdning längs vägen. Jönköping - Öckerö på fredagen, på ett besök som inte gav möjlighet till AC-laddning, och tillbaka samma väg hem igen på söndagen.
Jag laddade upp id.4:an till 100 % på jobbet så vi kom iväg med fullt batteri, framme efter 172km med 54% kvar i batteriet. Vi körde några smårundor och hade provkörningar på lördagen och kom iväg hemåt med 46% vid start. Vi laddade 27,5 kWh i Borås, och bilen var tillräckligt laddad innan vi var klara med pausen trots förvånande låg laddhastighet, slutligen kom vi hem med 32%.
Jag måste testa och lära mig mer om laddhastigheten på vår bil. Det var inte så varmt ute, 6-7°C, så det var nog begränsande i detta fallet, men jag trodde att det skulle hinna komma upp lite högre än 80kW ändå. Men som sagt, bilen väntade på oss, inte tvärt om.
För mig som kommer från att köra i äldre fossilbilar, en MY 2008 och en 2011, så är det otroligt skönt att köra/åka en nyare bil på lite längre resor. Nu gick mycket tid och energi till att lära oss och varandra funktioner och inställningar, men på sikt kommer det vara otroligt bekvämt och lugnt att köra denna bil på såväl lands- som motorväg. Helt fantastiskt att kunna prata med sin passagerare utan att behöva ropa till varandra. Vilket iofs inte är unikt för elbil, men ändå!
(En fördel med elbil ut till öarna är att det är okej att ha igång klimatanläggningen för värme/kyla bär man står på bilfärjan, där bilmotorer annars ska vara avstängda.)
Jag har för övrigt försökt att hjälpa bekanta som inte är så intresserade av appar och teknik med att hitta den bästa setupen för att kunna ladda på så många stationer som möjligt, med så få appar som möjligt, utan att det för den delen ska bli oskäligt mycket dyrare. Tänkte passa på att dela med mig av mitt förslag. Det är som nedan, vilket bara kräver två appar: Elton + Incharge. (Tesla går ju såklart lägga till, vilket kräver deras app. Jag har jag planerat att inte ladda hos Tesla.)
Station --- Betalningsmetod.
Circle K --- Elton/kortbetalning.
Recharge --- Elton.
Ionity --- Elton.
Eviny --- Kortbetalning.
OKQ8 --- Kortbetalning.
Nima --- Kortbetalning.
Vattenfall --- InCharge.
ST1 --- Kortbetalning (lite dyr, dessutom går inte antal lediga stolpar i att hitta).
Snittet här är nog ca 5,50 - 6:-/kWh.
Om man vill spara några kronor kan man lägga till två appar och göra följande istället.
Ionity --- Shell. (Spara 44 öre/kWh mot Elton)
Recharge --- Preem. (Spara 30 öre/kWh mot Elton)
Allego väljer jag att bortse från pga hög kostnad, och det känns spontant som att deras stationer inte är ett must have.
Eon drive-appen fungerar tydligen liknande en dålig variant av kontantkortet, appen laddas med 200kr, och varje gång saldot sjunker under 100kr fylls det automatiskt på med 200 färska kronor. Då verkar appen för OKQ8 ha samma pris på eons station, men utan kontantkortslösningen.
Click to expand...