Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Discussion in 'Elektriska fordon' started by Larsgmb, Feb 9, 2020.

1. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ja vad skall man säga, för det första bekräftar den filmen precis det jag sa om Alrik i posten ovan.
    Sen en annan sak som slog mig är att han säger "gör jobbet ordentligt" när det gäller att räkna på elbilen, synd han inte lever som han lär, för dom uträkningarna han nämner ger jag inte mycket för samt han jämför lite äpple med päron.

Ducceman, DanielÖ and Gorgeous like this.
  2. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Ja jag är väl lite likadan med att ha svårt att erkänna brister men just med Teslan så tycker jag det dåliga är så allvarligt att jag inte kan annat.
    Vi kan ta farthållaren som exempel, körde igår på bred fin 60 väg, mötande bil hade två hjul på mittlinjen när jag är bredvid så tokbromsar min bil pga detta, hade kanske kunnat accepterat om det skedde innan pga fara men när jag är bredvid så är det ju redan försent. Dessa saker händer ständigt och enda gången det går att använda farthållaren något sånär dugligt är på motorvägen men även där var min tidigare golf från 2013 behagligare då den anpassade hastigheten på ett betydligt bättre sätt än Teslan.

Edit: kan tillägga att jag är på senaste programvaran

Das Erdbeerkuchen likes this.
  3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Aj, en dålig farthållare hade jag inte velat leva med. Och detta bara för att tjäna några dollar mer. "Kameror löser det lika bra", sure.
    Det jag hunnit testa med vår bil hittills så fungerar den bra, men behöver köra långresor innan jag kan kommentera helt.

4. Das Erdbeerkuchen

MINA ENHETER

Hej på er, elbils-sekten!

I helgen har vi kört vår första resa som kräver snabbladdning längs vägen. Jönköping - Öckerö på fredagen, på ett besök som inte gav möjlighet till AC-laddning, och tillbaka samma väg hem igen på söndagen.
    Jag laddade upp id.4:an till 100 % på jobbet så vi kom iväg med fullt batteri, framme efter 172km med 54% kvar i batteriet. Vi körde några smårundor och hade provkörningar på lördagen och kom iväg hemåt med 46% vid start. Vi laddade 27,5 kWh i Borås, och bilen var tillräckligt laddad innan vi var klara med pausen trots förvånande låg laddhastighet, slutligen kom vi hem med 32%.
    Jag måste testa och lära mig mer om laddhastigheten på vår bil. Det var inte så varmt ute, 6-7°C, så det var nog begränsande i detta fallet, men jag trodde att det skulle hinna komma upp lite högre än 80kW ändå. Men som sagt, bilen väntade på oss, inte tvärt om.

För mig som kommer från att köra i äldre fossilbilar, en MY 2008 och en 2011, så är det otroligt skönt att köra/åka en nyare bil på lite längre resor. Nu gick mycket tid och energi till att lära oss och varandra funktioner och inställningar, men på sikt kommer det vara otroligt bekvämt och lugnt att köra denna bil på såväl lands- som motorväg. Helt fantastiskt att kunna prata med sin passagerare utan att behöva ropa till varandra. Vilket iofs inte är unikt för elbil, men ändå!

(En fördel med elbil ut till öarna är att det är okej att ha igång klimatanläggningen för värme/kyla bär man står på bilfärjan, där bilmotorer annars ska vara avstängda.)

Jag har för övrigt försökt att hjälpa bekanta som inte är så intresserade av appar och teknik med att hitta den bästa setupen för att kunna ladda på så många stationer som möjligt, med så få appar som möjligt, utan att det för den delen ska bli oskäligt mycket dyrare. Tänkte passa på att dela med mig av mitt förslag. Det är som nedan, vilket bara kräver två appar: Elton + Incharge. (Tesla går ju såklart lägga till, vilket kräver deras app. Jag har jag planerat att inte ladda hos Tesla.)

Station --- Betalningsmetod.
    Circle K --- Elton/kortbetalning.
    Recharge --- Elton.
    Ionity --- Elton.
    Eviny --- Kortbetalning.
    OKQ8 --- Kortbetalning.
    Nima --- Kortbetalning.
    Vattenfall --- InCharge.
    ST1 --- Kortbetalning (lite dyr, dessutom går inte antal lediga stolpar i att hitta).
    Snittet här är nog ca 5,50 - 6:-/kWh.

Om man vill spara några kronor kan man lägga till två appar och göra följande istället.
    Ionity --- Shell. (Spara 44 öre/kWh mot Elton)
    Recharge --- Preem. (Spara 30 öre/kWh mot Elton)

Allego väljer jag att bortse från pga hög kostnad, och det känns spontant som att deras stationer inte är ett must have.
    Eon drive-appen fungerar tydligen liknande en dålig variant av kontantkortet, appen laddas med 200kr, och varje gång saldot sjunker under 100kr fylls det automatiskt på med 200 färska kronor. Då verkar appen för OKQ8 ha samma pris på eons station, men utan kontantkortslösningen.

SwedeWhite, Helge67, nexusS and 7 others like this.
  5. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  6. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Experter: Mer farligt buller på motorvägarna med elbilar
    "Klimatet vinner på fler elbilar, men för alla dem som bor nära motorvägar innebär fler elbilar en allvarlig nackdel. De ofta flera ton tunga elbilarna bullrar nämligen mer.

Inne i städerna kör elbilarna nästan ljudlöst, men när hastigheten överstiger cirka 40 km/h tar bullret från däckens kontakt med vägen över. På framförallt motorvägarna – men även motortrafikleder och landsvägar – innebär framtidens elbilar därför mer buller."

Helge67 likes this.
  7. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag bor nära motorvägen och står ofta rakt över motorvägen med kidsen och vevar med armen (tut tut) och att elbilar skulle bullra mer har jag inte märkt av.
    Lastbilarna låter ju betydligt mer så jag kan inte se hur elbilar generellt skulle upplevas som ett problem i jämförelse.

Om man bortser från att de låter noll så är vägljudet inte mer omfattande på elbilar än andra bilar enligt mig åtminstone. Finns ju lika tunga bensinbilar också. Sen med en elbil hör man ju bara vägljudet, medans en bensinbil t.ex. hörs ordentligt med tanke på motorn.

Last edited: Oct 28, 2024
    Ducceman likes this.
  8. patts

patts Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    För att få optimal laddhastighet på min id.3 bör du ligga på 15-20% kvar av batteriet samt att det är uppvärmt ordentligt (gärna lite jo-jo körning innan laddstopp för att få upp värmen).

9. Das Erdbeerkuchen

MINA ENHETER

Lika bra att dela med sig till flera när jobbet redan är gjort! :)

Jag tycker detta är en viktig sak att belysa och undersöka. Jag vill inte förminska men gärna nyansera bilden lite:
    • I artikeln som länkas till står det att elbilar är i princip ljudlösa under 40km/h och "lyckligtvis är det ofta i närheten av där människor bor".
    • Trenden hos bilar har generellt, oavsett drivmedel, gått mot stora SUVar/höga crossovers. Jag har haft anledning att jämföra storleken på id4 och XC60, yttermåtten är relativt lika, men på invändigt utrymme är id4 större. Viktskillnaden mellan dessa är 119kg till Volvons fördel (1847 kg vs. 1966kg). Men ja, generellt är elbilar idag tyngre, men kanske inte så mycket som artikeln ger sken av?
    • Buller är enkelt att bygga bort, med välkända metoder. Ja, det är dyrt. Men koldioxidinfångning är både dyrt och med osäker funktion.
    • Teknikoptimisten (och de flesta andra) tror att batterivikterna kommer att gå neråt. Frågan är bara hur snabbt.

Jag började vid 20%, efter en fadäs med en fossilbil i somras vågade jag inte gå ner lägre nu vid första snabbladdningen, haha!
    Bra tips, jo-jo-körning har jag läst om innan men glömt av! Det kan jag testa när jag inte har passagerare som lätt blir åksjuka.

10. patts

patts Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S25 Ultra 512GB
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Nexus 9
    ROM:
    Stock
    Övrigt:
    Google TV Streamer 4k
    Nvidia Shield TV Pro (2015)
    Räckvidds ångesten kommer du över med tiden ;) Kom ihåg att du har en buffert i batteriet. 0% är inte 0% haha

11. nexusS

nexusS Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Jag har tyvärr ingen möjlighet att ladda hemma än så elbil är tyvärr inget alternativ än.
    MEN, när jag kollar på Blocket t ex ID5 Gtx, är de överprisade som fossilbilarna eller ligger de rätt i pris?
    Hade ni köpt en VW eller Tesla?

12. jimel

jimel Adult Droid Medlem

VW, inte imponerad av kvaliteten på min Tesla model 3.

nexusS likes this.
  13. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Varför inte jämföra bilar av samma modell?
    Alla jag kollat på så väger eldito 400-500 kg mer => mer buller med elbilar alltså

14. Das Erdbeerkuchen

MINA ENHETER

Jag tyckte jag var tydlig med att det var två bilar jag haft anledning att jämföra innan. Det var inte ett handplockat exempel för just detta argumentet.

Men jag tycker att det är mer rättvist att jämföra en fossilbil på en plattform som är optimerad för en drivlina med förbränningsmotor och bränsletank, med en elbil på en plattform som är optimerad för elmotor och batteri.

15. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Mer relevant att jämföra bilar av samma modell o fabrikat. Det är ju faktiska data på bilarna som finns ute. Att en elfiesta är lättare än en diesel jättesuv är ju irrelevant.

matssoderstrom likes this.
  16. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Atto 3 har en tjänstevikt 1750 kg och är en halvstor SUV. Finns många fossilbilar som väger mycket mer.

17. Das Erdbeerkuchen

MINA ENHETER

Du tycker inte på riktigt att jämförelsen Id4 och Xc60 är att likställa med en jämförelse mellan Ford fiesta och Bmw X7.

Men tyvärr låter det som att vi inte håller med varandra om vad som är relevant att jämföra. Jag tycker det är mest rätt att jämföra bilar på plattformar som är anpassade för sin drivlina (i samma storlek, såklart). Det tycker inte du.

18. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Och flesta elbilarna väger 500 kg mer än sin motsvarande bensin eller diesel dito.

19. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det är väl lite av en myt, tror det är betydligt vanligare att dom ligger 2 - 300 kg mer.
    Sen varierar fossilbilarna betydligt mer inom modellen beroende på vilken motor som väljs, en och samma modell kan variera 300 kg beroende på motor.

20. DrT

DrT Android Medlem

MINA ENHETER

Exempel: MB GLB diesel 1564 kg, EQB 2175 kg