Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

1. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    855

MINA ENHETER

Volvo XC90 ca 2100-2400hg,Volvo EX90 ca 2800 kg.....

2. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Nu sa jag inte att det inte finns utan vilket som är vanligast, här har ni andra exempel.
    Audi Q4 2189kg - Audi Q5 1863kg till 2150kg
    Skoda Enyaq 2150kg - Skoda Kodiaq 1733kg till 2060kg

Så det jag menar är att jag tror det är vanligare att skillnaden ligger mellan 200 - 300 kg än 500 kg.
    Tittar man sedan på mindre bilar är skillnaden mindre eftersom batterierna är mindre i dom modellerna och ju större modell desto mer skillnad pga stora batterier.

Tittar man sedan framåt så är jag övertygad om att dom viktskillnaderna kommer att bli mindre eftersom batteritekniken går framåt och batterierna blir lättare kWh/kg.

3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 486

MINA ENHETER

audi q4 etron har ingen modell med förbränningsmotor så svårt att jämföra rakt av, samma gäller skodan. Men medelvikten ökar rejält med elbilar. Och därmed även bullar som det handlar om.

4. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    855

MINA ENHETER

Skoda Enyak är som en id4 och Skoda Kodiak som en Audi Q5.

Renault Megane 1360kg,e-tech 1620 kg,häpp!

Last edited: 31 okt 2024
  5. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    263
    Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Tesla Plaid.JPG

11 lax i månaden. [​IMG] Knäcker till och med Porsche i prestanda.

6. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 071
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Bara att slå till, sen lägger du en bild på den i senaste teknikköp-tråden och vinner pris för dyraste pryl :cool:

7. leafbranch

leafbranch Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    309
    Telefon:
    Oppo X8 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Oppo X8 Ultra
    Desto fulare än de flesta elbilar på marknaden och personligen skulle jag aldrig köpa en Tesla idag med tanke på ägarens beteende.

8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4 294
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Verkar som Xiaomi SU7 blivit ett mega succe i hemlandet...hade varit coolt att åkar runt i en Xiaomi bil :cool:
    Men ja med det kommande tullarna lär det förmodligen inte bli billigt...Men något säger mig att de kommer hitta någon överrenskomelse...

9. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    432
    Har de fått ordning på kvaliteten? Tidigare Xiaomi bilar hade stora problem med det

10. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 935
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Stor Volkswagenläcka – data från tusentals svenska bilar var oskyddad

Ouff. Rätt stor läcka. Gick tydligen att spåra runt 60 000 VW, Seat, Skoda och Audi-bilar i Sverige. GPS-datan sparades i en databas som var öppen för åtkomst på någon vänster. Gick att se var bilarna startade och sedan var de stannade.

Drabbade de som var "registrerade för onlinetjänster och hade online-anslutning". Dvs de som hade "VW Connect", "Skoda Connect" och "Audi Connect" etc aktivt.

Nu ingår förstås ICE-bilar också, men majoriteten skulle jag tippa är elbilar.

Last edited: 28 dec 2024
  11. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 254

MINA ENHETER

Hos vem ligger felet om datan lagras hos Amazon?

12. bernard

Mottagna gillanden:
    46 935
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De som klantat till det är Volkswagen-ägda bolaget "Cariad" tydligen. Fanns mer att läsa om det på Der Spiegel.

eastbound gillar detta.
  13. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 254

MINA ENHETER

Nåt sån här var väl ganska väntat egentligen . Lär inte vara sista gången heller

14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 935
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, tyvärr går man ju också miste om en del funktionalitet om man inte har bilen uppkopplad. Ett alternativ är annars att främst köra Android Auto eller Apple Carplay, så slipper man ansluta bilen till molnet.

eastbound gillar detta.
  15. tomboat94

tomboat94 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Hejsan! Nybliven elbilsägare här. Bytte jobb i höstas som resulterade i att sitta i kö både till och från jobbet som inte var så kul i min manuella Hyundai i20. Därav påskyndades bilbytesplanerna som nog annars hade väntat ett par år (tills efter flytt). Varit sugen på elbil i flera år, dessutom bor jag i Norge som betyder att man får mycket för pengarna om man går för elbil eftersom de är momsfria.

Stod tidigt mellan Ford Mustang Mach-E och Hyundai Ioniq 5. Sambon gillade Mach-E bäst, jag gillade Ioniq 5 bäst även om båda var suveräna att köra. Blev till sist Mach-E eftersom sambon hade en tonårsdröm om en Mustang, samt att vi båda gillade Infotainment-displayen betydligt bättre på Mach-E:n.

Så nu har vi en Mach-E! Då till min fundering. Det fanns en anledning till att vi egentligen tänkt vänta tills efter flytt. Vi har köpt en lägenhet i ett nybygge som kommer med garage och laddstolpe. Lägenheten idag har ingen laddare, och känns sådär att pröjsa 30-40 tusen för en laddstople hemma till en lägenhet vi ska sälja inom ett par år. Just nu laddar vi medan vi handlar och liknande som fungerar bra. Kan ladda med vanligt vägguttag hemma hos svärmor, men vet att det ses som en big no-no (?). Hur hade ni gjort fram till att den nya lägenheten är klar? Pengarna det kostar är inte det största problemet, är mer orolig att det ska slita mer på batteriet att ladda i snabbladdare för mycket (som är alternativet medan vi handlar).

Så undrar jag också hur mycket reduktion ni har i range på vintern? Verkar som att vi kommer runt 40 mil max just nu (WLTP är 60 mil) på vintern. Visste att den såklart skulle gå kortare på vintern, är mest nojig över hur mycket batteriet tappat i kapacitet (det är en -21 modell som hade gått 5000mil) innan vi köpte den. Mach-E har inte värmepump vilket såklart påverkar också.

Tacksam för svar! Är verkligen nöjd iaf. Saker som att alltid komma ut till en varm bil utan is på rutorna eller att kunna köra med one pedal driving i kö är verkligen guld värda för mig.

16. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det där med att folk oroar sig för snabbladdning verkar vara lite för uppförstorat... Det som verkar slita mest är om man ständigt laddar över 80% eller tömmer bilen totalt på "el", särskilt om det är kallt ute... Iaf verkar jag och mina bekanta med Tesla bedöma det så..
    Så jag tycker ... snabb-ladda istället (om du nu har möjlighet till det på smidigt sätt) och spar pengen för laddstolpe till en ev nyare bil om några år.

Har du inte möjlighet att snabbladda eller ladda på jobbet så är det hemmaladdning som gäller såklart..

tomboat94 gillar detta.
  17. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 257
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ständig snabbladdning är ju en av faktorerna som kan slita mest på batteriet, men det hänger mycket på bilens BMS (Battery Management System) och om det kan hålla temperaturerna ok vid snabbladdningen.

Sen 30-40 tusen för laddningen hemma, är det så dyrt i Norge?
    Tänker att du kanske inte behöver investera i mer än en 1-fas 3,7 kW laddare, det funkar utmärkt för mig men beror såklart på hur mycket man kör dagligen.
    Jag har haft elbil i ca 1½ år och aldrig snabbladdat (mer än ett test) och har endast en 3,7 kW laddare hemma, har man sen även tillgång till 11 kW laddare där man står en längre tid någon gång i veckan blir det inga problem alls.

18. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    528

MINA ENHETER

Så länge du har koll på att det inte är klena kablar och att du inte drar på med för hög ström så ska det gå bra i vanligt schuko.
    Det är ju otroligt mycket smidigare att kunna ladda vid sitt hem (alternativt på arbetsplatsen) och alltid börja dagen med laddat batteri.

Och grattis, va kul! Jag kan tänka mig att begagnatmarknaden för elbilar har hunnit mogna en hel del mer i Norge än i Sverige, har du ngn känsla för det?

Ang. slitage på batteriet så har det visat sig att de håller väldigt bra, även med snabbladdning, dock är tiden bilen står med överdrivet hög laddning slitande. Ta inte för vana att ladda till 100% och sedan ställa bilen i två veckor. Det är onödigt.

19. tomboat94

tomboat94 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Förhållandevis är det ganska mycket. För de flesta kostar det runt 15 tusen. Pga avståndet till parkeringen och allt med grävarbete osv som det tillför så blir det dyrare här. Om vi skulle bo kvar längre än max ett par år hade jag såklart gjort det. Hade garanterat klarat mig med låg effekt, är inga långa streckor jag kör dagligen.

Okej, det låter ju betryggande iaf! Kanske satsar på att ladda vid svärmor oftare då. Räknar med att laddaren som följde med bilen orginalt är en icke klen kabel, haha.

Vi slogs framförallt av hur få bensin- och dieselbilar det fanns hos förhandlarna när vi började kolla på bil (tänkte först bara uppgradera till en automatbensinare att ha i något år tills vi flyttar), vilket iofs inte är så konstigt när 90% av alla nya bilar som säljs här är elbilar. Verkar som att de står sig nästan lika bra i värde här som nya fossila bilar. Däremot har lite äldre fossilbilar stått sig ganska bra i värde här också, som jag tror att de gjort i Sverige. Kan inte så mycket om den svenska begagnatmarknaden för elbilar, men kollade priser på liknande bilar nu och de flesta (som vi tittade på) är ju runt 100 000 billigare i Norge än Sverige vilket är lite kul när allt annat är rätt mycket dyrare här. Så förstår att det kanske är mindre attraktivt i Sverige än Norge just nu.

Skönt att höra det! Tror inte jag ska behöva ladda oftare än typ varannan vecka när jag bara har vardagskörning så borde inte slita ut batteriet så fort då iaf.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  20. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    918
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Tänk på att du fortfarande ska undvika ladda mer än till 80%, särskillt när du inte kör mer än du gör... om det inte är LFP batteri i bilen din.

Jag kör också ganska lite, försöker hålla laddnivån mellan 40-60%, och det är rätt enkelt då jag har en 11kW laddare hemma och laddstolpar på jobbet till bra pris(2,75 SEK / kWh)

tomboat94 och Das Erdbeerkuchen gillar detta.