Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 februari 2020.

1. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Jag var nog otydlig, menade fastighetens kablar. Finns lite otäcka historier om hobbyelektriker som dragit för klena kablar/inte räknat med hög last på kablarna och som då får väldig värdeutveckling.

tomboat94 gillar detta.
  2. 40%

40% Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    47
  3. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Som sagt, det är kablarna fram till uttaget det gäller och inte själva laddaren ;)
    Schuko uttag är inte gjorda för den konstanta belastning elbilsladdning innebär, tips är att ställa ner laddaren på 50% (om det går) när du laddar.

tomboat94 och tpalsson gillar detta.
  4. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har sett vad schuko (vanliga vägguttag) uttagen kan ställa till det, och som @cjb@cjb skriver så är de inte gjorda för hög konstant belastning som en billaddare innebär. Det är bara en tidsfråga innan de börjar ge med sig med risk för brand som följd.

Om du ska överväga 1-fas laddningen hos svärmor, så försök kläm dit ett riktigt uttag som är mer anpassat för strömmarna.. förslagsvis då ett CEE uttag 216-6: CEE Vägguttag 216-6 Vinklat 16A IP44

Det krävs såklart motsvarande kontakt på din laddkabel.

**edit: Och precis som i Sverige så ska du ta hjälp av en auktoriserad elinstallatör för arbetet.

5. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    På min arbetsplats så är alla laddare till elbilar av typen schucko, flera hundra. Så att avfärda schucko utan att veta hur det ser ut är onödigt.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  6. tpalsson

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Grymt intressant, vet du mer, typ exakt vad för uttag.. sitter de inomhus eller utomhus, har du en bild på uttagen?

7. tpalsson

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    *edit* jag säger inte att det är olagligt med schuko (typ vanlig vägguttag för hemmet) , men de slits lätt och det innebär hög risk för varmgång... Även elsäkerhetsverket avråder sådana.
    Man bör isåfall ha någon form av ytterligare skydd eller övervakning som bryter kraften vid varmgång alternativt annan anordning som förhindrar varmgång.

Anläggningsägaren är ytterst ansvarig för elanläggningen och tillsynen av denna. I hemmet innebär det fastighetsägaren.

cjb gillar detta.
  8. cjb

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ingen som avfärdar schuko kontakt i sig, men som det ser ut i en vanlig bostad 230V/16A så kommer kontakten inte må bra av detta under längre tid, ställer man ner till max 10A på något sätt kan det fungera.
    Har man installerat alla uttagen med tanke på elbilsladdning har man säkert tagit höjd för detta och kontrollerar så att uttaget och kablar inte överhettar, men uttag i bostäder är inte installerade med elbilsladdning i åtanke.

9. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    445
    Vet tyvärr inte vad det är för uttag men de påminner om de som finns för motorvärmare, sitter utomhus. De har jordfelsbrytare och är begränsade till 10A, försöker man ladda med mer så bryter de.

10. tpalsson

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Då är det säkerligen avsedda för 16A peak ström iaf.. bra, oftast är de lite bättre byggda än vanliga hemmauttag också..
    Det är fjäderspänningen mot stickproppens stift som brukar börja ge med sig och då blir det inte samma anläggningsyta varvid det är risk för värmeutveckling.

Last edited by a moderator: 5 januari 2025
  11. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Det finns en kille som heter David Lundback som med jämna mellanrum, ca var 6-10 vecka, uppdaterar en lista på nya snabbladdare i Sverige. De publiceras i en Facebookgrupp och på Elbilsveckans forum.
    Dels är det smått galet hur han (med hjälp av någon mer) har koll på allt nytt som dyker upp, men det är väldigt intressant data också, nu sammanställt för helåret.
    Under 2024 har det enligt honom öppnat 688 st laddstationer, med sammanlagt 3253 CCS-laddpunkter (kablar). Det ger ett snitt på 4,7 punkter/station.

En intressant sak är hur några operatörer har vitt skilda taktiker.
    OKQ8 har öppnat 120 stationer med i snitt 2,9 uttag / station (346 uttag).
    Circle K har öppnat 60 stationer med i snitt 5,5 uttag / stationer (334 uttag).
    Slutligen har Recharge bara öppnat 35 nya platser, men har i snitt 7 uttag / plats istället (244 uttag).

Sistnämnda jobbar nästan uteslutande med Kempower på sina nya siter, och de är förhållandevis billiga att bygga fler uttag på, då laddmodulerna inte är integrerade i laddstolpen, på ett liknande sätt som Tesla gör. Gissar att detta tillåter att trycka upp antal punkter/plats på ett mer kostnadseffektivt sätt.
    OKQ8 å andra sidan sätter upp en hel del siter med endast två punkter. Min gissning är att det redan finns tillgänglig kapacitet i elnätet för små siter på dessa platser, kanske till och med utan att öka sitt abonnemang på tankstation, och de väljer att börja smått där och eventuellt ansöker om mer effekt och bygger ut om de ser att det är hög beläggning.

Senast tråden på Elbilsveckans forum:
    Nyheter inom snabbladdning, vecka 49-52 2024
    Facebook-gruppen Elbilsladdning Sverige:
    Log into Facebook

Angående laddkaoset i Malung vill jag flika in att det enligt min mening inte har med snabbladdning att göra i första hand. Utan brist på långsamladdare i Sälen. Skidresenärerna där borde kunna börja med minst 80% och därmed komma längre än till Malung, trots takbox på bilen.

Last edited: 7 januari 2025
    Travolta, DanielÖ och svenix gillar detta.
  12. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2.228

MINA ENHETER

Jag har sett en del påståenden om att laddkaoset var Teslabilar som kör till Teslaladdare. Hade de höjt blicken från skärmen och tittat ut så hade de sett lediga laddare bara något kvarter bort, men då av annat märke. Ligger det någon sanning i det?

13. cjb

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Kan det säkert göra eftersom Teslabilar laddar betydligt billigare på en SuC än på andra stationer, detta beror i sin tur på att inte många Teslaförare har abonnemang hos andra laddstationer.

14. Das Erdbeerkuchen

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Av det jag läst så var det köer på andra laddare i just Malung, åtminstone stundvis, så jag är lite tveksam till om det stämmer. Men osvuret är bäst.
    Men stugbytardagarna i fjällen är ju ändå det riktiga eldprovet för svenska elbilsförare. Få dagar, med mycket hög belastning gör att det inte är så attraktivt att investera i snabbladdare, med hög investeringskostnad och kostsamma effektabonnemang. Ofta är det lite kallare också under denna belastning, så bilarna drar mer än under sommarsemestern.

15. Travolta

Travolta Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    869
    Telefon:
    Google Pixel 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Och tajmar man sin resa fel så ska man inte bara köa med alla som är påväg FRÅN stugorna utan man möter också de som är påväg TILL stugorna och då blir det tillsammans med kyla, få laddare lite av en perfekt storm :) Fler laddare på skidorterna skulle lösa en del av detta.

Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  16. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    479

MINA ENHETER

Vi har 2 veckor i Åre om året och har sett dessa köer till laddare många gånger. I Gävlebro, och nu vid Coop I Åre såg jag samma sak 2 ggr över julen. Är nog anledningen att vår nästa bil också blir hybrid. Skulle bli tokig om jag var tvungen att vänta på laddning, då resan till och från Stockholm är så otroligt seg som den är.

17. Aprikos

Aprikos Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

18. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    DanielÖ gillar detta.
  19. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Värt att nämna är att denna Launch edition inkluderar Acceleration Boost (ca 20k), 20" fälgar (runt 25k för nuvarande Y LR) sams färgen Svart (15k) eller Quiksilver (30k) om man skulle köpa motsvarande av den nuvarande modellen. Bör bli en helt annan prisbild framöver när de skippar Launch Edition.

Nu är jag själv väldigt nöjd med men Y Performance -24 men vetitusan om jag hade köpt en ny nu om jag inte hade den, baken är inte alls något jag gillar på den. Får se när när man kan se den med egna ögon hur den upplevs.

20. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.304
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, det är inget praktiskt utförande direkt, utan främst för de som gillar att trycka på gasen. 20" ger ju mindre komfort, sämre räckvidd och innebär dyrare däck.

Blir mer intressant när det blir möjligt att välja bland de "vanliga" varianterna.

DanielÖ gillar detta.