Det finns en kille som heter David Lundback som med jämna mellanrum, ca var 6-10 vecka, uppdaterar en lista på nya snabbladdare i Sverige. De publiceras i en Facebookgrupp och på Elbilsveckans forum.
Dels är det smått galet hur han (med hjälp av någon mer) har koll på allt nytt som dyker upp, men det är väldigt intressant data också, nu sammanställt för helåret.
Under 2024 har det enligt honom öppnat 688 st laddstationer, med sammanlagt 3253 CCS-laddpunkter (kablar). Det ger ett snitt på 4,7 punkter/station.
En intressant sak är hur några operatörer har vitt skilda taktiker.
OKQ8 har öppnat 120 stationer med i snitt 2,9 uttag / station (346 uttag).
Circle K har öppnat 60 stationer med i snitt 5,5 uttag / stationer (334 uttag).
Slutligen har Recharge bara öppnat 35 nya platser, men har i snitt 7 uttag / plats istället (244 uttag).
Sistnämnda jobbar nästan uteslutande med Kempower på sina nya siter, och de är förhållandevis billiga att bygga fler uttag på, då laddmodulerna inte är integrerade i laddstolpen, på ett liknande sätt som Tesla gör. Gissar att detta tillåter att trycka upp antal punkter/plats på ett mer kostnadseffektivt sätt.
OKQ8 å andra sidan sätter upp en hel del siter med endast två punkter. Min gissning är att det redan finns tillgänglig kapacitet i elnätet för små siter på dessa platser, kanske till och med utan att öka sitt abonnemang på tankstation, och de väljer att börja smått där och eventuellt ansöker om mer effekt och bygger ut om de ser att det är hög beläggning.
Senast tråden på Elbilsveckans forum:
Nyheter inom snabbladdning, vecka 49-52 2024
Facebook-gruppen Elbilsladdning Sverige:
Log into Facebook
Angående laddkaoset i Malung vill jag flika in att det enligt min mening inte har med snabbladdning att göra i första hand. Utan brist på långsamladdare i Sälen. Skidresenärerna där borde kunna börja med minst 80% och därmed komma längre än till Malung, trots takbox på bilen.
Last edited: 7 januari 2025
Travolta, DanielÖ och svenix gillar detta.