Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 februari 2020.

1. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2.199

MINA ENHETER

Andra dagen med bilen var det en annan förälder vid dagis som inte tänker sig för och slängde upp sin dörr och gav vår bil en liten repa.

Liten repa men ganska djup och bilen är felfri. Så det fick bli försäkringen, tog lite tid för värderingsmannen på verkstaden var sjuk.

2. Millwad

Millwad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2.064
    Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G

MINA ENHETER

Telefon:
    Redmi Note 12 Pro 5G
    Kul att du frågar!

Vi gick till både Skoda och Volkswagen och Enyaq:en lockade mest men det finns en panel på passagerarsidan som gick rakt in i mitt knä. Jag är 195 cm lång och har långa ben. Visst, man kan skjuta tillbaka stolen men då satt man inte lika naturligt och då når man plötsligt inte skärmen och så vidare. Hade nog varit jobbigt när vi åker långt och man inte kör.

Hos VW testade vi ID.4:an och det är ju inga stora skillnader mellan bilarna men den gillade vi och den fick det bli. Känns ändå komiskt att en panel på passagerarsidan avgör vilken bil det till slut blev. Vi får den i maj!

Tack igen för din input!

Last edited: 3 april 2025
    bernard, Buzz, Spode och 1 annan gillar detta.
  3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    543

MINA ENHETER

Kul, är övertygad om att ni blir nöjda!
    Jag tror att jag bara satt i förarsätet när jag testade Enyaq, minns inte det problemet, trots liknande längd. Det är bra att det finns flera alternativ att välja på idag.
    I Polestar 2 upplevde jag liknande, både på förar- och passagerarsidan.

bernard gillar detta.
  4. tpalsson

tpalsson Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Jag har en liten fråga, lyckades gå lite för nära med högtryckstvätten när jag tvättade Teslan.. så jag fick ett litet lacksläpp, typ 2-3 cm långt streck + ett litet till, båda strax under förardörren.
    Hur göra?
    Att försöka få igenom på Tesla garantin är väl utopi? ... Kan vanliga bilförsäkringen ta det? .. eller ska man ta skiten själv.. Jag kör maxad bilförsäkring hos Trygg Hansa och har nog alla tillägg som gick att kryssa i.

Not... vi skippar snacket om att Teslas lack är skit - det är lösningen jag vill ha förslag på :)

5. Klurre

Klurre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    859

MINA ENHETER

Var bara tvungen att ta en bild.
    Utrustning Ultra tror jag.

Bifogade filer:

bernard gillar detta.
  6. snej81

snej81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Jag bytte till en kinesisk Xpeng G6 i december, där får man löjligt mycket för pengarna om man gillar teknik och komfort. Fullutrustad som standard, finns inga irriterande "teknikpaket". Trådlös Android Auto och CarPlay, helt nyckellös (mobilen är nyckel), röststyrning av precis allt mm mm... Otroligt trevlig bil med hög premiumkänsla (betydligt bättre än MY/M3 enligt mig). 800V snabbladdning 10-80% på ~18min.

Just nu har de oslagbara priser på privatleasing, 5999kr /månaden för Performancemodellen med AWD 480hk (inkl. service och försäkring). Bilia är försäljningsorgan i Sverige.

upload_2025-4-4_6-52-18.png

Last edited: 4 april 2025
    flipp, Klurre och DanielÖ gillar detta.
  7. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Hur ser serviceintervaller ut på dessa bilar? Tänkte främst på Bilia och vad det ställs för krav för ett garantier ska gälla. Vore kul att se nån bild inifrån också för att se hur kupen ser ut.

8. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Tror jag har en service på tre år på min leasing, den är efter ett år eller 2000mil. Det brukar vara standard hos de flesta biltillverkare nu för tiden att man måste sköta servicen enligt handboken för att garantier ska gälla. Hade en Kia EV6 tidigare på privatleasing och det var samma där.

Har ingen bild på interiören på min bil, men hittade ett par med svart inredning som jag har. Ser exakt ut såhär, finns som sagt inga tillval utöver motor och batteristorlek vilket är riktigt najs. Eller ja, olika färg finns såklart att välja bland + dragkrok, men inget mer.

Det är bland annat trådlösa mobilladdare med inbyggda fläktar i mittenpanelen mellan framsätena, riktigt coolt :). Sedan är det även stolsvärme i alla säten, även bak + ventilerade framsäten (inbyggda fläktar som blåser kalluft).

upload_2025-4-4_8-4-35.png

upload_2025-4-4_8-4-58.png

maww, bernard och DanielÖ gillar detta.
  9. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ser ju trevligt ut. Väldigt likt Teslorna (3/y) med skärmen och även mittkonsolen. Hur smidigt är det att komma ut utrymmet under laddarna? I vår bil (Y) har vi samma utrymme fast där skjuter man fram luckan för att komma åt det som ligger där i istället.

Just serviceprogrammen var det som gjorde att vi skrotade KIA EV6 som alternativ innan vi köpte vår 3a för några år sedan, när de skulle ha 1500mil plus Hedin bils oheliga priser för servicearbetet.

10. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Jag har knappt använt det utrymmet, men ganska säker på att det inte går att skjuta ut utan är fast. Sedan en negativ grej är att det inte finns något handsfack.. Finns ingen förvaring alls där.

Ang. service och priser så privatleasar alltid jag, så har inte brytt mig så mycket om detta eftersom det ingår. Vet inte vad servicen kostar alls faktiskt.

DanielÖ gillar detta.
  11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.295
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är många som talar gott om Xpeng G6 och kommande G7 ser ju också lovande ut. Hade jag satsat på en Xpeng hade jag nog kört på leasing med. Det jag är lite orolig över att det finns så många varumärken från Kina just nu. De varumärken som har störst investeringar från staten och som ser ut att ha bäst ekonomi är för närvarande SAIC (MG mfl ) och BYD.

Om man tänker köpa en bil man ämnar sitta på länge (typ 5-10 år+)/som man förväntar sig ha reservdelar till och dylikt, så kanske BYD kan vara mer optimalt, men byter man oftare är det nog inget större problem.

Det är också något av ett frågetecken kring hur det kommer se ut med OTA.s över tid. Det är ju en av styrkorna med Tesla, att de uppdaterar samtliga av sina modeller fortfarande. I alla fall från Model S, 2012 och framåt. Den får regelbundet OTA:s än idag, dvs 13 år efter lanseringen.

snej81 gillar detta.
  12. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Håller med i allt du säger. Och om jag ska vara ärlig, jag hade aldrig köpt en kinesisk bil öht, men mest pga det mycket osäkra andrahandsvärdet. En av de absolut främsta orsakerna till varför jag privatleasar.

Xpeng är riktigt i framkant vad gäller OTA också vilket är kul, de har t.om ett globalt BETA-program som man kan ansöka till och vara med och direkt påverka kommande funktioner osv. En svensk ägare i en av Xpeng's FB-grupper som är ambassadör i Sverige har bidragit med mängder av förbättringar från beta-programmen, som införts redan ett par månader senare i den officiella releasen. Nu är nästa BETA i slutfasen och förväntas gå ut live i början av maj.

bernard gillar detta.
  13. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.528
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Nice :)

Men vad finns det för backup när man inte har nyckel alls? Låta säga mobilen blir stulen/går helt sönder och man bara är en person som har tillgång till bilen?

14. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Det finns en fysik nyckel.. :P Jag har dock aldrig använt den, men är väl ändå bra att det finns.

Sedan finns en annan käck funktion, man kan fjärrstarta bilen från appen så kan någon annan person köra med bilen helt utan någon nyckel.

milky81 gillar detta.
  15. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.528
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Okej tänkte det :) Det är det jag gillar med kinesiska prylar man får mer för pengarna, sen är det ju lite av en moralisk fråga att handla från diktaturer som spionerar på oss kanske men det blundar jag för ;) Mobilerna har ju mycket mer funktinoer för pengarna, snabbare snabbladdare osv... Bara kolla på senaste Poco Phone som är på gång. Typ 8k för en flaggskeppstelefon.

16. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nu smyger jag in som en liten (icke-sur) gubbe i lådan, men allt det där är saker som Tesla redan haft i ett stort gäng år, enda skillnaden är att i deras fall har man ett litet kort i plånboken (kreditkortsstorlek) för den gången då man glömmer mobilen hemma. 800v laddning hade jag däremot gärna nallat från Xpeng o co. :)

milky81 gillar detta.
  17. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Ja, teknikmässigt har ju alltid Tesla varit i framkant så sätt. Den stora skillnaden för åtminstone Xpeng är att man får en fullutrustad bil helt utan tillval, flera tusenlappar billigare per månad (privatleasing) jämfört med MY som är G6:ans "target-bil" som de konkurrerar mot. Skulle man t.ex. maxa en MY med alla tillval och välja Performance-modellen, så hade den minst kostat 10k i månaden om det ens stoppat, att jämföra med 6k i månaden för en Xpeng G6.

Sen är Android Auto ett måste för mig, bilar som inte har det (t.ex Tesla) är dealbreakers. Trådlös AA är rena drömmen, älskar det.

bernard och DanielÖ gillar detta.
  18. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Ja det där med privatleasing har jag aldrig ens funderat på och än mindre kollat på det. Där är ju kineserna rätt mycket bättre prismässigt såklart.
    Hur står sig G6an med självkörning jämfört med Tesla? Har de motsvarande nivåer på sina? Skippa allt det där med helt självkörande för där är Tesla ändå inte, oavsett hur mycket de vill det :D

Jag har t.ex. skippat tillval för enhanced auto-pilot på båda mina bilar, kan inte se att det är värt ca 40k för automatiska filbyten och att bilen ska komma till mig på en parkeringsplats.

milky81 och bernard gillar detta.
  19. snej81

Mottagna gillanden:
    701
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    De är på samma nivå, åtminstone vad som gäller den kommersiella nivån som är godkänd inom EU, allt det som du skriver ingår som standard i samtliga Xpeng modeller.

DanielÖ gillar detta.
  20. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.095
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop