Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Discussion in 'Elektriska fordon' started by Larsgmb, Feb 9, 2020.

1. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Hej elbilsgänget!

Jag och min fru har i veckan kommit hem från vår första riktiga långtur med vår VW ID4 (2021). Det blev en knapp vecka i Haag, på vägen ner med ett par nätter i Bremen, men hem reste vi hela vägen på en dag, iom avbruten semester pga sjukdom.

Totalt körde vi 2310 km, mer eller mindre samma väg dit som hem, så 1155 km i vardera riktning.

Vi valde att köra en månad med Ionitys abonnemang för att få ner kWh-priset till 3,5 sek (liknande rabatt utomlands, men lite billigare pris i DK och dyrare i euro-zonen).

På vägen ner fick vi vänta i ca 15 minuter på en laddplats, i övrigt har vi sluppit det helt. Den kön hade gått att undvika om vi åkt till en annan laddare, men vi var bekväma av oss och ville bara ladda på Ionity ute i Europa. Det hade inte heller behövts om någon av de två som laddade till höga procent hade valt att ladda mer effekt-optimerat, upp till ca 80% och sedan dra vidare.

Det är ingen brist på laddare längs autobahn, jag tror att man inte behöver planera sina laddstopp om man kan tänka sig att ladda hos olika operatörer. Majoriteten av gångerna som vi laddade hade stationen max 30 % beläggning, eller var vi helt själva.

Vi var lite fega i vår planering och kom fram till laddstationer med relativt höga procent, 20-25, i undantagsfall över det (exempelvis när bilen laddade snabbare än vad vi hann med vid föregående laddare). Men mot slutet, när vi var mer bekväma i planeringen, så kom vi in med närmare 10% i batteriet, det gör skillnad för laddhastigheten för vår bil. Då når vi cirka 140kW max-effekt istället för ca 90-100 kW, utetemperatureren låg mellan 15-25°C.

Totalt snabbladdade vi 353 kWh (4,58 gånger vår fulla batteri-kapacitet). Total kostnad för drivmedel (inkl. hemma-laddningen och abonnemang) blev 1799:- eller 7,78:-/mil.

Uppskattningsvis tog den långa hemresan 30-60 min längre än om vi tagit vår diesel-bil (som är mindre, bullrigare samt långsammare och därmed farligare på autobahn), detta på en resa som tog 15,5h.

För att drivmedelskostnaden skulle bli samma för den bilen uppskattar jag att dieseln hade behövt vara nere i 13,70:-/l, Sverige har nu låga dieselpriser på ca 16:-/l. Tyskland ligger lite högre.

Allt som allt så kunde vi konstatera att det fungerade bra för oss att ta elbil på resan, men lite mer vana och en halv generation nyare bil hade det varit ännu smidigare. De påtvingade pauserna gjorde oss gott på den långa resan hem.

vandahl9, Bowe, SwedeWhite and 7 others like this.
  2. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Så 7-8kr/milen med er bil. Hade ni tagit dieseln borde det ha blivit runt 8-10kr/ milen antar jag. Beror ju på hur törstig bilen är men säg att den drar 0.70 liter/mil.

Ingen jättevinst sett till milkostnad vid de olika energislagen.

Sitter själv o funderar på ”behålla bensinbilen vs köpa elbil”, men känner inte att jag ekonomiskt kan motivera elbil ännu.

eastbound likes this.
  3. Das Erdbeerkuchen

Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Observera att detta är när vi körde snabbladdning på en 2310 km lång resa.
    Vår övriga körning, som står för 95% av milen, laddar vi i vår förening för 2kr/kWh vintertid och hälften sommartid. Snittet över året är det högt räknat 2,9:-/mil. Använder man sig av timpris och anpassar laddningen så går det komma undan mycket billigare.

För oss är det mycket billigare med eldrift. Edit: (Drivmedelskostnaden är mycket billigare, totalkostnaden är billigare än en motsvarande diesel/bensin, men inte med någon jättestor marginal för vårt körmönster.)

mange76 and Ducceman like this.
  4. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Någon som provat Aimo Subscription? Jag är lite sugen på att hyra en VW ID.3 över ett par månader den vägen. Priset är rätt hyggligt om man jämför med en vanlig hyrbil.

5. nDre

nDre Adult Droid Medlem

MINA ENHETER

Beror på. Jag skapade en TCO där jag räknar in allt (försäkring, däck, service (gör själv)).
    V70 diesel kostade 22kr/mil
    Mindre beg. elbil kostar 11kr/mil (laddar hemma så kostnaden inkl. allt blir 2kr/kWh)
    Vad jag kör minst varje år blir det en besparing på minst 10k/år
    (sen jag tycker det är mycket roligare att köra elbil men den är en annan sak)

thurstoon and mange76 like this.
  6. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Sitter o kikar på en WV id4 men den landar på dryga 600k, för mig blir det nog dyra mil med tanke vårat körmönster, ca 1000-1500 mil/år.

Behöver en bil med lite dragvikt så de mindre bilarna är inte så intressanta.

Det är lätt att bli lockad av biltillverkarnas räntekampanjer, Tesla med 0% och andra med 1%. Till syvende o sist ska bilen betalas och en bil för dryga halvmiljonen är en del pengar oavsett ränta.

Ryktas det inte om en ny batterilösning som ev kommer nästa år? Uppfattade att räckvidden på nästa generation blir betydligt bättre.

DanielÖ likes this.
  7. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Tänk bara på att (om du inte redan gjort det) få med kostnad för service i kalkylen. VW låter jag vara osagt hur de har det, men Tesla har noll i servicekostnader jämfört med många andra som har skyhöga kostnader bara för att hålla bilen rullandes med bibehållen nybilsgaranti.
    Vet att det blivit tjafs om det hos t.ex. KIA där Hedin velat tvinga folk att serva hos den för att garantin ska gälla.

Viktigaste detaljen gällande milkostnaden som nämndes ovan är också hur stor/liten del som utgörs av snabbladdning. Kör man snabbladdning oftast blir det svårt att räkna in någon bra besparing, men laddning hemma är det en annan sak.

8. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

MINA ENHETER

VW ID har två-års intervall för service eller inspektion som de kallar det. Service av elbilar | Volkswagen Sverige

DanielÖ likes this.
  9. Helge67

Helge67 Adult Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Comviq.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+ 12/1TB
    Vad kostar en elbil att försäkra gentemot en fossil bil? Tesla bör man undvika i alla fall då de är väldigt dyra i försäkring.

10. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man bör ju också beakta att räntan inte är bunden till 0% under perioden, så om räntorna skulle gå upp igen sedan, så kommer det inte vara 0% längre. Men visst, klart bättre att inleda med 0%/1% vs 5-6%+ som många andra har :)

En annan punkt är ju sedan att vissa garanterar ett visst restvärde, medab andra inte gör det. Tesla tror jag tex inte garanterar något, medan tex Kia gör det. Dvs om man tex vill byta till en ny bil framför att betala av det sista.

mange76 likes this.
  11. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Jag tror att Tesla är bland dem dyraste att försäkra år 3. Knappade in en model Y från 2021 och månadskostnaden för helförsäkring låg mellan 1000-1500kr/mån beroende på försäkringsbolag.

Men att Tesla är dyra kan väl bero på antal hästkrafter också. Tror model Y har 400-500 hästar vilket är dubbla mot vad tex Kia EV3 har.

12. mange76

mange76 Android Medlem

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 16 pro
    Platta:
    iPad Pro M4
    Jag har ju dessutom solceller på kåken så jag skulle i princip åka gratis mellan april-september. Men vi kör så få mil per år så jag är tveksam i kalkylen om det lönar sig ändå.

13. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Att Tesla har noll i servicekostnad betyder inte att bilen inte behöver servas, det har ju visat sig hos besiktningen där Tesla har betydligt mer anmärkningar än andra bilar.

Sen har ju KIA varit uppe i rätten redan en gång gällande den typen av krav och förlorat, så det kan Hedins (som för övrigt är en handlare man skall undvika oavsett) glömma.
    Det som gäller är att bilen skall serveras hos en auktoriserad bilverkstad, dvs behöver inte vara märkesverkstad.

jimel likes this.
  14. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Kör en MG4 idag. Vill ha en bil med lite mer utrymme och räckvidd. Är inne på att köpa en beg Tesla MY eller något annat roligt. Vad hade ni gjort? Kör ca 1000-1500 mil per år. Har 90.000 i kontantinsats. Leasa eller köpa beg? Hmm... Ska jag leasa vill jag komma runt 4k. Köper jag tänker jag nog behålla länge 5-8 år.

15. DanielÖ

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Nej, givetvis måste bilen fortfarande skötas om. Det jag syftade på var att det inte finns några serviceintervaller att förhålla sig till.
    En stor styrka som de har är också att mycket av reparationer kommer de hem och fixar (beroende på var man bor) med deras mobile service.

Så får du din Tesla genom besiktningen – Tesla Club Sweden

Där nämns några vanliga fel, den första som nämns om skivorna är enkel att fixa, gjorde det själv på min förra trea i servicemenyn. Den menyn hade ingen annan traditionell tillverkare låtit en komma åt, just för att de vill ha servicepengarna.
    Ang. KIA nämner du det jag tänkte på, hade bara inte koll på vem och när osv. :)

16. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Hade personligen undvikit Tesla, har haft en -21 model 3 och det var mycket kvalitetsstrul, inte kul att behöva betala det själv efter garantitiden.

17. demonen

demonen Adult Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 16 pro
  18. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Dock täcker väl en bra försäkring motorhaveri och annat.

19. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Ja men fortfarande ska du betala självrisk och behöva lämna in den, jag vågade inte ha den kvar iaf. Galet dyr försäkring också.

20. DanielÖ

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Av nyfikenhet, var det grejer som krävde inlämning eller kunde du få hem mobile service?