Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Discussion in 'Elektriska fordon' started by Larsgmb, Feb 9, 2020.

1. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Nio vann ju SECC förra året tack vare batteribyte men i år fick de se sig slagna av Porsche, vet att Nio bilen hade lite strul vid någon laddning men det kan ju hända alla.

bernard likes this.
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  3. reiman

reiman Adult Droid Medlem

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    halebop
    Telefon:
    iPhone 14 pro
    Har sån beslutsångest. Har 110.000 att lägga på kontantinsats. Siktar på köp i 320-370 tkr. Tesla MY. Volvo xc/c40, Kia ev6 , Ioniq 5 är väl de som är av något intresse. Alla har sina svagheter (iccu fel, Elon, osv). Vad hade ni satsat på? Är just nu inne på model y standard , billigare försäkring med ca 3-400 kr än long range. Men kan svänga. Behöver åsikter!

4. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    @reiman@reiman
    Skiljer det mycket i inköp mellan Y Long Range och Standard? Long range är bra mycket kvickare än Standard, något som åtminstone jag värdesätter (du kan alltid tänka att omkörningar går snabbare att genomföra ;) ).

Bortsett från det är framför allt den extra räckvidden verkligen värd en extra slant. Nu tycker jag inte det är jobbigt med laddningar längs vägen i sig, men för den sakens skull vill jag inte göra det mer än nödvändigt.

Hur gammal är bilen, och hur långt har den gått? Försäkring är ju tyvärr inte direkt billig för Tesla när den är över 3 år.

reiman likes this.
  5. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Jsg tycker Teslas kvalitetsbrister är avgörande (tillsammans med Elon) de är ju outstanding på mjukvara men det är för många dyra fel på bilarna, vanligt att framvagnen blir dålig (visst vanligt på många elbilar men inte lika dyrt att laga som på Tesla som jag förstått det), kompressorn till luftvärmepumpen är också en svag länk och riktigt dyr att laga, sen massa små grejer som knakande dörrar, vatten i bakljusen mm

Jag är ju en VW person från början men är riktigt nöjd med den Born som vi har nu, visst infotaiment och app är inte i närheten av Teslas men känns ändå som en riktig bil.

reiman and Ducceman like this.
  6. paulreedsmith

paulreedsmith Senior Droid Medlem

MINA ENHETER

Brukar lägga månader/år på att läsa på om den bilen jag ska köpa, men är nu inne på att köpa en begagnad MY. Provkörde en Juniper och både jag och min tjej tyckte det var en urtråkig bil på alla sätt. Men vill ha en bil som tar mig från A-B tills dess att jag hittar den bilen jag egentligen vill ha. Jag tänker att det inte är några problem eller servicebehov på en Tesla men antar att det kanske inte stämmer. Om jag köper en MY 2021 med ca 8K mil. Vad kan jag vänta mig för kostnader under 12 månader tror ni? Tittar på en ix3 men förstår inte riktigt varför ix3 är så mycket dyrare då den saknar AWD, mindre HK, mindre räckvid etc. Inredningen är ju såklart mycket mer premium, men verkar prissatt helt fel!

DanielÖ likes this.
  7. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Tesla har ju inget uttalat servicebehov men rekommenderar att byta kupé filter och smörja bromsarna en gång per år. Vad som skulle kunna dyka upp är jättesvårt att sia om men förhoppningsvis ingenting.

BMW vs Tesla, Tesla är ingen premium bil, de har inga sensorer för torkare, parkeringsvarning, automatiska farthållaren osv, de litar på kamerorna och i många fall fungerar det bra men i andra fall sämre, googla ghost break Tesla tex. Vidare så är lacken tunnare och man har sparat in på mycket för att kunna hålla sitt väldigt låga pris, nu är det ett tag sedan jag kollade men det finns väl ingen bil i närheten för samma pengar?

Låter som jag är värsta Tesla hataren men faktum är att det finns många saker som jag saknar men när garantitiden gick ut så vågade jag inte ha den kvar pga risken för kostsamma reparationer. Jag hade ju en del strul med bilen och det verkar inte som de lagar bilen med uppdaterade komponenter utan bara vill att bilen ska hålla tills garantin är slut. Detta är ju bara mina tankar såklart men när jag skaffar något som läser jag på väldigt mycket.

paulreedsmith likes this.
  8. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    av de elibilsmärken som finns nu tycker jag Xiaomi och Zeekr verkar mest intressanta.

Med det sagt kommer det dröjja länge till jag köper en ny bil och en elbil...

batteriteknik och andrahandsvärde osv måste mogna... då det är en stor investering...

Vi kommer se att trots elbilar kommer med löftet att vara mer miljövänliga så kommer vi också se att de kommer ha överlägset kortast livscykel.. finns redan om gott om exempel på elbilar som skrotas som funkar felfritt förutom batteriet...

EU måste komma med lagstiftning som ställer högre krav på batterier och garantiner samt krav på reservdelar från de kinesiska tillverkarna... Att bilar skrotas i förtid pga av för dyra batterier och reservdelar är ju knappast något som kan vara bra för miljön när en bensinbil kan köras i 30 år eller mer...

Jag kommer behålla min Cupra Formentor i åtminstonde 10 år till...och trimma den till 400 hästar och undertiden har elbilsmarknaden hunnit mogna lite...

Men är fortfarande kluven till elbil... men det blir allt mer klart om man drömmer om hyper bilprestanda med över 1000 hästkrafter osv så är eilbilen det största hoppet... de behöver bara få ner vikten på bilarna....

hyundai teknik för att simulera en vanlig växellåda kan verka löjlig men av de vidoes jag sett så ser man helt klart att det verkar ha en påverkan på den känslomässiga upplevelsen ganska stor skillnad när man ser launch control med en helt tyst elbil och hyundai "låssas växklingar"

Som sagt väldigt kluven till elbil... jag hoppas tillverkarna på de mer sprotiga bilarna kan få till ett ljud från själva motorerna som bidrar till den känslomässiga upplevelsen. För det här med konstgjorda ljud från högtalarna är något som gör att jag inte vill ha en elbil...
    Men om de kan få till ett akustiskt ljud som påminner om turbo ljudet ... så kommer de bidra till något iallafall... sedan vill man ju så klart kunna ha en helt tyst bil vid långfärd när man kör på farthållare osv.

9. DanielÖ

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Mycket av de felen du nämner är vanliga på äldre bilar. Jag har haft en 3 från -22 som gick 8000 mil och nu en Y -24 på ca 2500 mil, hittills inga av de problemen du nämner. TS tittar vad jag förstår inte på äldre bilar än så.
    Edit: Stavfel.

10. paulreedsmith

MINA ENHETER

Nej verkar inte finnas något jämförbart i samma prisklass. Just över 300k för en med 8-9k mil! Blir lite av en chansning då jag inte har en aning om vad man ska kolla efter eller vara uppmärksam med! Får också hoppas att dom inte tappar allt för mycket i värde under den tiden vi har den.

jimel likes this.
  11. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Om du bara skall ha ett tillfälligt åk kan du bencha mot kostnaden för en Lynk (72k/år inkl försäkring, obunden, 1500 mil etc). Dock är det en hybrid. https://www.lynkco.com/sv-se/order/01/personal/subscribe/urban/automatic. Vet inte vad diffen blir mot teslan om man räknar in försäkring, värdeminskning osv, men kan vara värt att ha i åtanke.

paulreedsmith likes this.
  12. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Min var en -21a så i princip samma bil som -22an, hade gått 7500 mil när jag sålde den och hade alla problem som jag nämnde.

Nästan 1500:- i försäkring och 10000:- i värdeminskning per månad blev mitt facit över 1,5 år så leasa är inte alls så dumt, Cupran vi har är en beg leasing och den kostar drygt 4000:- i månaden ink däck och försäkring, dock bara 1500 mil/år och med Teslan körde jag mer.

13. Prodrive

Prodrive Adult Droid Medlem

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max
    Jag kör en Volvo EX40 extended range och älskar verkligen den bilen. Hade en Cupra born innan som också var fantastisk bil men appstyrningen var ju katastrof. För mig är det viktigt med en bra och vettig app.

Vi bor i Volvo landet och är man rädd om värdeminskning osv så är ändå Volvo det bästa kortet och satsa på för att den är alltid attraktiv hos svenska kunder. Det enda jag ångrar med min Volvo är att jag inte valde till mer utrustning så som helljusassistent , lädersäten osv.

Last edited: Jul 17, 2025 at 09:01
  14. paulreedsmith

MINA ENHETER

Ja skulle kunna vara ett alternativ medan jag letar en bil jag verkligen vill ha. Men ett stort problem jag har är att jag inte sitter bra i många bilar, så förutsätter att jag ryms i bilen! Men om jag hittar en MY med 7k mil för säg 320k så räknar jag kallt med att inte förlora mer än max 30k på ett år! Förutsätter att jag säljer privat såklart! Försäkringen skulle vara 1800 i månaden vilket såklart är groteskt, men är samma summa vi idag betalar för vår BMW X5.

15. DanielÖ

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Det kom ju en facelift där i krokarna runt 21/22 men minns inte exakt när. Klart att problemen existerar, men som vanligt är det så att de som hörs är de som har problemen. De som inte har problemen hörs inte alls, alltså låter det som alla har problemen när det är tvärtom att en klick i jämförelse har dem.

Ekonomin med ett köpa ny Tesla lägger jag mig inte i, det är en rätt sorglig sten att vända på :teeth:

16. jimel

jimel Adult Droid Medlem

Ja min var en facelift.

köpte min begagnad privat så var inte ny heller.

sen det här med kollektivavtal har vi ju inte ens nämnt, jag står ju på fackets sida här och köpte min en månad ungefär innan strejken bröt ut vilket gav smolk i min Tesla bägare.

Ducceman and Das Erdbeerkuchen like this.
  17. DanielÖ

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Vissa väljer bil pga. Elon och kollektivavtal osv. Jag väljer bil pga. att jag vill ha den bästa, i mitt tycke, elbilen. Vad jag anser om strejken lämnar jag med andra ord utanför detta forum då det inte tillför något av värde.
    Jag väljer att svara TS om vad jag anser om bilen, vill han/hon sen väga in dessa delar får TS själv ta ansvar för att läsa på om den biten.