Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 februari 2020.

1. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Ja om man tolkar uppställningen så och skall använda det på annat sätt än att räkna ut maximal effekt från en laddare (som vi pratade om här) kan det misstolkas.

Ska man sen vara noga det så har jag aldrig skrivit att 3-fas är 3 x 230 volt utan jag har bara gjort en uppställning där man räknar med 230 per fas för att få fram effekten. ;)
    Men det stämmer ju att 3-fas har en spänning på 400 volt.

Sen eftersom jag inte är elektriker var jag inte säker på den korrekt formeln när du räknar på 3-fas (tack @DrT@DrT som infoga den) men jag visste att man kan använda den uppställningen jag gjorde för att få fram max effekt :)

Kristy och svenix gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Staff Member

Mottagna gillanden:
    47.279
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 9 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Easypark och Renault i nytt samarbete

Verkar som Easypark anpassat sin app för bilar med Android Automotive:

Men ingen "Autostart" då? :)

Vivaldi har också lanserat sin webbläsare för Android Automotive: Vivaldi and Renault team up for the best on-road experience | Vivaldi Browser

Last edited: 18 maj 2022
  3. cjb

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Synd bara att easypark tar ut extra avgifter när du använder appen, därför kör jag endast med parkster när jag parkerar.

Skinksallad och bernard gillar detta.
  4. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  5. Oceanic

Oceanic Android Veteran Medlem

Mottagna gillanden:
    4.327
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

MINA ENHETER

Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  6. inact_046

inact_046 Professional Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    7.100

MINA ENHETER

Har nu haft en Tesla ett tag (Model S) och det är en intressant upplevelse. Det som fick mig att ta beslutet att skaffa en elbil är att min brf har en stor solcellsanläggning och snabbladdare i garaget som gör det rätt billigt att "tanka". Sen är man ju tekniknörd och nyfiken på det "senaste".

Har kört en Audi A5 TFSI quattro med en bra bit över 200 hästar i några år och gillar den verkligen. Snabb acceleration/prestanda, mjuka växlingar i automatlådan och väldigt trevlig väghållning.

Nu har jag en bra bit över det dubbla antalet hästar under huven i Teslan och ingen växellåda. Det är en mycket annorlunda körupplevelse. Accelerationen är ju förstås helt absurd och får en att tryckas tillbaka i sätet oavsett om man går från 0-100 eller 100-150.

Det extrema accet är kanske mer en kul grej än något som känns nödvändigt egentligen. Audin har alltid räckt till fint för snabba omkörningar. Men det går såklart inte att jämföra med Teslan som bara blåser förbi precis vad som helst nästan samtidigt som man trycker på gaspedalen.

Accelerationen är så brutal att den nästan är obehaglig. Jag har några kompisar som älskar "plattan i mattan" men jag tycker att det är lite otrevligt och ingen körstil jag någonsin skulle tillämpa till vardags. Jag uppskattar Teslans karaktär mest när jag bara kör lugnt och försiktigt. Tack vare att den inte behöver växla så blir det så sömlöst och mjukt. Mycket komfortabelt.

Men visst är det lite svårt att komma över att det inte riktigt känns som en "riktig bil". Nu låter jag som en äkta bakåtsträvare men varje gång jag kör Audin (ja, jag har inte haft hjärta att sälja den) så känns det mer som kött och blod. Den har mer personlighet och känns inte lika "kliniskt perfekt". Den har något som är svårt att glömma trots att den på pappret är så underlägsen. Det låter, luktar, vibrerar och rycker. Men det är charmigt.

Något som givetvis är helt suveränt med elbilen är att slippa åka till bensinmacken. Jag har laddare både på jobbet och hemma och har nästan alltid 50+ mil i räckvidd när jag åker iväg. Det är givetvis svårt att motivera Teslans pris som ett sunt ekonomiskt beslut, men det är iaf skönt att slippa se siffrorna på bensinpumpen snurra ett par gånger i månaden.

Vad det gäller förarmiljön så har Teslan ett par fördelar mot Audin. En gigantisk display som är suverän för navigering och underhållning (när man väntar på någon/något i bilen). Möjligheten att köra både AC eller värme utan att behöva ha en förbränningsmotor som puttrar och släpper ut avgaser. Att kunna kyla/värma bilen innan avfärd. Men jag hade gärna önskat att vissa kontroller som temperatur eller stolsvärme gick att aktivera med en enkel knapp istället för att behöva peta på en touch-skärm.

Väghållning, styrning, balans i chassi och körglädje är förvånansvärt bra i Teslan. Inte som någon annan amerikansk bil jag kört tidigare. Jag har adaptiv fjädring och kan justera bilen mellan 13cm och 17cm beroende på hur/var jag ska köra. Och det känns verkligen skillnad. Med servot i sportläge och lägsta chassi-höjd är den faktiskt oväntat rolig att köra på smala och krokiga landsvägar. Audin är kanske snäppet tightare och mer "kommunikativ" i ratten (man känner underlagets egenskaper när man kör) men jag är ändå imponerad av hur körglad elbilen är.

Teslan är stor. Fäller jag baksätena har jag en enorm bra lastkapacitet och halvkombi-utförandet kombinerar den slanka snygga sedan-looken med kombins praktiska fördelar. Även Audin är halvkombi och det är nog den enda chassitypen jag är intresserad av. Baksätet är helt suveränt och man sitter lika bra som i framsätena. Komforten förstärks ytterligare av klimatkontroll och stolsvärme för platserna i bak. Otroligt komfortabel resa för fyra personer och helt okej även för en femte.

Sentry mode är riktigt coolt och bilen spelar automatiskt in videoklipp från alla kameror om något dåligt händer när den står parkerad. T.ex. om en annan bil kör in i den eller vid skadegörelse. Kamerorna aktiveras även när något händer när nan kör ("dashcam") vilket kan vara bra vid en olycka för att bevisa att man inte gjort något fel :innocent:.

Autopiloten är en funktion som jag länge varit skeptisk till och jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle använda den. Men nu är den svår att leva utan, särskilt vid tråkig pendling på motorväg. Jag har inte behövt ingripa en enda gång. Den hanterar trafik, fotgängare, cyklister, trafikljus, stopp-plikt, filbyten - kort sagt hela körningen - hur bra som helst. Det kändes lite konstigt till en början men det tar inte länge innan det är helt naturligt att bilen får sköta sig själv. Grymt!

Kort sagt kan man säga att Teslans hela mjukvaruupplevelse är "iPhone-lik". Allt är så grymt snyggt och responsivt. Displayen bakom ratten är föredömligt tydlig i alla ljusförhållanden och kan anpassas efter vilken information jag är mest intresserad av att se. Här är konkurrensen långt efter, jag fick nästan en chock när jag åkte i kompisens Jaguar i-PACE som kostar lika mycket som en Tesla men har ett laggigt och fult designat gränssnitt som känns många år efter. Samma med en Audi e-TRON för sjusiffrigt belopp.

Så även om A5an får vara kvar på obestämd framtid för lite myskörning då och då är Teslan en fantastiskt njutbar bil att färdas i och fördelarna överväger helt klart nackdelarna.

Zawaq, DanielÖ, SwedeWhite och 5 andra gillar detta.
  7. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.526
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Kul läsning! Häftigt med autopiloten, om ett gäng år kör nog de flesta fordon på autopilot och kommunicerar med varandra. Olyckor borde minska rejält :)

Hade gärna köpt elfordon men bilar är ingen vidare investering så min bensinbil från 2010 får leva kvar ett tag till. I alla fall tills skatten på diesel/bensin-fordon höjs riktigt tokrejält vilket jag gissar på kommer ske om några år eller mer.

bernard gillar detta.
  8. bernard

Mottagna gillanden:
    47.279
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, detta är så märkligt. De var tidiga med en stor och någorlunda högupplöst skärm till att börja med, men den största skillnaden är prestandan och sedan uppdateringstakten.

Jag hoppas testa Renaults nya Megane med Android on board snart. Renault verkar ha Snapdragon 820, vilket på pappret innebär att den bör vara bland det snabbaste på marknaden (frånsett Teslas Ryzen-chipp då).

Teslas 2022-modeller kör väl ett Ryzen 5-baserat chipp medan de andra ligger och tuffar på med någon många år gammal ARM-SoC som lanserades i budgetklassen till att börja med, dessutom kan man ju förhållandevis enkelt få systemet uppgraderat med nyare chippet om man har ett äldre, vilket jag inte tror någon annan riktigt erbjuder.

Det blir lite ironiskt när bilar som kan kosta uppåt miljonen eller mer kommer med chipp som presterar sämre än vad några av de billigaste telefonerna på marknaden för närvarande erbjuder.

Last edited: 24 augusti 2022
    matssoderstrom och DanielÖ gillar detta.
  9. Geggan

Geggan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    178

MINA ENHETER

Jag kör en Polestar 2 sedan ett år tillbaka och jag har mer och mer insett att Google hanterar Android Automotive som många av sina andra halvhjärtade satsningar. De verkar lägga allt ansvar på biltillverkarna att ta fram appar.
    Den största nyheten som kommit till bilen på ett år är Apple Carplay vilket fått mig att efter över 10 år med Android fundera på att gå över till iOS för att få Waze och Whatsapp support.
    Waze!! Som ägs av Google!!

Zawaq och bernard gillar detta.
  10. cjb

Mottagna gillanden:
    1.280
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Beror kanske på att det just är en bil och inte en smartphone?
    Att Teslan har bättre chipp gör väl att den lever upp till sitt smeknamn, "en smartphone på hjul" ;)

Själv väntar jag på en Audi Q4 och gillar att den ser mer ut som en bil invändigt än många andra elbilar och då inkluderat Tesla, jag gillar när det är fysiska knappar till merparten av sakerna.

Skulle dock gärna tagit Teslans drivlina som är bland den bästa bland elbilarna.

11. inact_046

Mottagna gillanden:
    7.100

MINA ENHETER

Kollade lite filmer från dashcam och Sentry mode idag på datorn. Riktigt imponerande bildkvalitet från de inbyggda kamerorna, även i mörker. Tesla har inte snålat där. Jag använder en vanlig 128GB USB-sticka för att lagra inspelningar. Bilen gör konstant en tillfällig inspelning och vill man spara ett klipp av de senaste händelserna finns det en smidig snabbknapp på den stora skärmen. Situationer som triggar bilen att automatiskt spara ner videoklipp är om den känner av en olycka eller om man använder biltutan.

En annan smart funktion med alla kameror är att de kan aktiveras när man byter fil för att visa vad som finns i döda vinkeln.

Jag hade också möjligheten att testa hundläget - riktigt snygg implementation. Skärmen visar ett stort och tydligt meddelande att hunden har det bra och visar innertemperaturen i bilen om en förbipasserande blir orolig och kanske överväger att krossa en ruta.

Nästa sak som jag bara måste testa är campingläget. Model S är ju lång och rymlig och det finns flera tillverkare som säljer madrasser specifikt anpassade för varje Tesla-modell så att man kan sova i bilen. Campingläget ser till att bilen ger tempererad frisk luft hela natten när man sover och man kan även ha mysig belysning aktiverad. Allt onödigt stängs av för att dra så lite batteri som möjligt. Jag har dessutom panoramaglastak och kan tänka mig att man kan sova rätt bra på en vacker plats i naturen och titta upp på himlen.

Sen måste jag skriva lite om ljudet. Jag har det största högtalarpaketet och det låter verkligen suveränt bra både på hög och låg volym. Tack vare att bilen är så tyst även i motorvägsfart behöver man inte ösa på så högt för att musiken ska höras över buller. Podcasts och radio med mycket röster låter mycket tydligt vilket gör resandet i denna bil väldigt avslappnat när man dessutom glider fram med autopilot. Köade till biltvätten idag och testade lite Netflix och blev riktigt imponerad över hur filmljud låter. Subwoofern kunde verkligen leverera biokänsla när det var mycket ljudeffekter utan att något skallrar eller rasslar även med volymen uppskruvad lite för högt... Surroundeffekten var övertygande och väldigt omslutande. Dialog upplevdes komma centrerat både för mig och passageraren i framsätet.

Har aktiverat så att bilen låser sig automatiskt när jag går från den. Har för vana att ändå låsa den med nyckeln men det känns tryggt att veta att den låser sig själv om jag skulle glömma det. Mycket bra att man också kan sätta en PIN-kod på upplåsningen av handskfacket om man behöver förvara något värdefullt där.

Och just det, användarprofiler är suveränt när man har fler än en förare som regelbundet använder bilen. Den sparar allt - förarstolens position, rattjusteringen, mediakonton (t.ex. Spotify så att man får sina egna playlists osv) och allt annat som kan konfigureras i bilen. Man byter enkelt användarprofil med ett klick och man kan även knyta profilerna till en nyckel eller mobiltelefon så att bilen direkt justeras beroende på vem som närmar sig förardörren. Grymt smidigt och funkar helt problemfritt.

Jag upptäcker nya saker varje dag med denna bil som känns så genomtänkt och användarfokuserat. Inte tekniska innovationer bara för att det är kul eller coolt utan verkligen sånt som gör bilen till ett verktyg fokuserat på att underlätta mig i min vardag. Blir svårare och svårare att se att jag skulle kunna nöja mig med något annat än en bil som har liknande finesser. Hoppas andra tillverkare kopierar och inspireras så att det finns fler bilmärken att välja mellan i framtiden.

DanielÖ och milky81 gillar detta.
  12. DanielÖ

DanielÖ Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1.093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Gällande Sentry mode kan jag rekommendera den här lösningen: GitHub - marcone/teslausb: Steps and scripts for turning a Raspberry Pi into a useful USB drive for a Tesla

Kortfattat går det ut på att du pluggar in en Raspberry Pi Zero istället för USB-minnet. Funkar som vanligt men med skillnaden att när den kopplar upp sig mot WiFi hemma kan den kopiera över alla filmer till en NAS eller annan liknande lösning hemma.

Så gör jag i min Model 3 och vet att alla filmer från allt som kan ha hänt ligger i min Nas för enkel access.

Du kan förresten spara ett klipp om du tutar så behöver du inte hitta rätt knapp på skärmen. Det måste nog aktiveras i inställningarna om jag inte minns fel.

bernard gillar detta.
  13. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

Körde denna ett tag 2019 och älskar konceptet. Dock klagade bilen på att minnet var för långsamt. Finns nån tråd på github som bekräftar problematiken. Minns inte om det var ju pi zero som var boven i dramat.

Kör du detta nu och funkar det bra som i att det är en ”set and forget” lösning nu om jag konfar upp det.

Vilken årsmodell kör du? Kanske är så att -19 inte lirar lika bra. Har ju en -21:a nu med uttaget i handskfacket istället.

DanielÖ och bernard gillar detta.
  14. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Jag kör med en Raspberry Pi Zero WH (W var slut överallt, men enda skillnaden är att här finns io pins fastlödda).
    Jag har ingen problem alls, funkar toppen. Skulle jag ge mig på den nu får jag läsa på från början igen för jag har glömt hur det gick till att fixa det. Har använt det i snart 6 månader i min -22 Long Range som jag hämtade ut i mars.

15. inact_046

Mottagna gillanden:
    7.100

MINA ENHETER

Ska nog bygga nåt liknande. Obegripligt att Tesla inte fixat så att alla sentryklipp är åtkomliga via cloud.

DanielÖ och bernard gillar detta.
  16. maccis

maccis Ultra Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    752

MINA ENHETER

ok sätter upp detta på min todo att testa igen då.

DanielÖ gillar detta.
  17. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Det tycker jag definitivt. Hade gärna fixat så den kan nå NASen överallt för en direkt överföring, men det får duga att den tankar över när jag kommer in i garaget. Det svåraste i hela projektet var att få tag i en Raspberry Pi Zero, men numera funkar det även med en Zero 2.

18. inact_046

Mottagna gillanden:
    7.100

MINA ENHETER

Idag är det första servicetillfället. Ett garantiärende med ena framlyktan vars LED-strip slutat fungera till hälften. Bokade en servicetid i appen och Tesla kommer ut på plats och gör jobbet utan min inblandning. Riktigt imponerande kundservice.

Bifogade filer:

DanielÖ och Merketh gillar detta.
  19. DanielÖ

Mottagna gillanden:
    1.093
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro XL
    Behöver du be om Mobile Service på något sätt, eller planerar Tesla in det själva baserat på vad det är för sorts ärende?

20. bernard

Mottagna gillanden:
    47.279
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Polestar 3: The Polestar 3 is an electric SUV that trades fancy distractions for raw technological prowess

De kör Snapdragon nu, men jag undrar mer exakt vilken SoC. Tidigare var det en Intel Atom-baserad SoC, som var rätt seg, för att uttrycka det milt.

Verkar köra Nvidias Orin-plattform som verkar bestå av 8-core Arm® Cortex®-A78AE v8.2 64-bit CPU samt 32GB 256-bit LPDDR5 204.8 GB/s.

Hemsidan: Polestar 3 | Polestar Sverige

Last edited: 12 oktober 2022
    msandstedt gillar detta.