Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

1. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är inget fel på Fidos vanliga cykel heller, mer prisvärd än biltemas, julas osv:
    Fiido C11 city E-bike

Om man cyklar i stan mycket och har lite ärenden och pyssel för sig är den typen av ram också bäst.

Last edited: 8 apr 2024
    flipp gillar detta.
  2. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den ser riktigt bra ut. Leker också lite med tanken att höja budgeten och köpa en Fiido Titan för snöig och isig Umeåvinter. Hur pass bra fungerar elcyklar i -10? Behöver den förvaras inomhus på vintern? Har ett garage utan isolering så blir rejält kallt på vintern.

3. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 492
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Det här med att inte ha stänkskydd över kedjan vid pedalarmen som jag ser på många cyklar nu för tiden, blir det inte så att det stänker upp olja, vatten och smuts på byxorna?

4. DaBull

DaBull Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    795
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 pro
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Denna skydd ser jag mer som en säkerhet, med att inte för breda/fladdriga byxor ska trassla in sig i kedjan/drevet fram.
    Cykel pendlar dagligen året runt och har för att jag aldrig set stänk av olja mm på kläder, sedan använder jag olja avsedd för cykelkedjan

milky81 gillar detta.
  5. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hur lång är du?

6. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    -10C går väl, men du får under inga förutsättningar ladda cykeln om batteriet är så kallt/cykeln stått ute länge. Batteriet måste vara >0C+, men helst vänta så det hinner bli varmare så man har marginal. Det är främst räckvidden som blir påverkad, hade väl räknat med ungefär halva räckvidden vid -10C. Jag har nog aldrig cyklat kallare än ungefär -10C (...skåne), så hur de beter sig då vet jag inte. Ner till nollan märker jag ingen större skillnad på räckvidden, utan det är främst vid minus det börjar märkas ordentligt. Jag har en strumpa på min elcykel över vintermånaderna, om det gör någon större nytta vet jag dock ej. Finns olika varianter, bara ett exempel: Amazon.se

flipp gillar detta.
  7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Så länge man har denna typ av kedjeskydd, så är det inget större problem. Jag har liksom @DaBull@DaBull inte heller märkt av något problem, även med nyoljad kedja kommer det inget på byxorna (har väl inte supervida byxor direkt å andra sidan): https://www.bikester.se/sv/articles/2.2755.15880/kedjeskydd-shimano-fc-ty501-42t-inkl-skruvar

Men jag hade absolut inte cyklat utan ett skydd i stil med det ovan. En del cyklar saknar till och med det, och då är det nog överhängande risk att man kan få oljestänk på byxorna.

Det beror ju lite på typen av cykeln med och om den har navväxel eller inte kring vilken typ av kedjeskydd man kan sätta på, men mycket går ju att montera i efterhand också beroende på vad man behöver, så det borde inte vara en dealbreaker.

DaBull, milky81 och flipp gillar detta.
  8. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tack för svar! Förstår. Kanske vore bättre med en Fiido D11 då som man enklare kan ta in i huset och ladda. Dock är jag 193 cm lång men kanske fungerar hjälpligt åndå om man höjer sadeln till max.

9. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ytterligare en fråga. Hur fungerar det med Fiidos elcyklar som har motorer kraftigare än 250w? Är de olagliga i Sverige?

10. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, ja, det är ju bra att tänka på. Ja, motorn får max ha en effekt på 250W och hastigheten får inte överstiga 25km/h. Annars blir det samma problem som med sparkcyklarna (max 20km/h, 250W), att de inte får framföras på allmän väg.

flipp gillar detta.
  11. klaugust

klaugust Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2
    Stämmer verkligen det? Räknas de inte som en moped klass II enligt detta:
    Frågor och svar om en ny typ av moped klass II - Transportstyrelsen

"Från den 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen."

Skillnaden rent praktiskt skulle då vara att man måste ha moppe-, traktor-, eller bilkörkort för att köra den (dvs 15-årsgräns), att man måste ha hjälm även fast man är över 15 år och att man måste ha en trafikförsäkring för moped klass II (typ 50 kr i månaden). Fördel är starkare motor och man får använda en "gaspedal" utan att behöva trampa samtidigt (förutsatt att den inte ger krafttillskott över 25 km/h). Eller vad är det jag missar som gör att de faller utanför den här lagstiftningen och gör dem olagliga på allmän väg?

Jag tyckte den IDAG lanserade Fiido T2 ser ganska intressant ut, som har 750w motor (dock bara 60 Nm i vrid), 998Wh batteri och 25 km/h topphastighet:
    Fiido T2 Longtail Cargo E-bike
    Fullutrustad för lite drygt 20 000 kr.

Annars har ju Crescent kommit med ungefär en motsvarande modell som heter Elast för typ 50 000 kr, som dock bara har 250w motor (och hälften så stort batteri) och därmed räknas som vanlig cykel:
    Elast compact longtail, 5-vxl - Lastcykel El - Elcyklar
    Den ser också intressant ut och är ju svensktillverkad, vilket är mycket bra, men frågan är om det är värt 30 000 kronor mer jämfört med Fiidon? Är det nån som har faktisk erfarenhet från Fiido?

Last edited: 9 apr 2024
    flipp gillar detta.
  12. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Vilka fördelar har den över T1 Pro?

13. klaugust

Mottagna gillanden:
    2
    Inte särskilt påläst men USPen för mig skulle vara att den är än mer "longtail", med fotstöden och buren som gör att man kan ha med två ungar där bak.
    upload_2024-4-9_15-52-24.png
    Den funktionaliteten saknas nog hos T1, men finns hos Crescent-modellen:
    upload_2024-4-9_15-53-44.png
    Båda funkar också att sätta dubbla cykelbarnstolar på pakethållaren istället för buren om man föredrar det.

flipp gillar detta.
  14. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, men om den skall klassas som moped kräver det att fordonet också har ett CoC-intyg som visar att den är typgodkänd (klarar alla EU-kraven), vilket få tyvärr har.: CoC - Transportstyrelsen

Men visst, hittar man det fungerar det ju så klart också om man bor i en kommun där det inte är så många förbudsskyltar för mopeder på cykelbanorna, så man slipper biltrafiken.

Jag vet att bla Rawbike har sådana cyklar, där det ingår CoC-intyg för deras "elmopeder". Jämför | Rawbike

Last edited: 9 apr 2024
    milky81 och klaugust gillar detta.
  15. klaugust

Mottagna gillanden:
    2
    Jag mailade Fiidos kundtjänst och frågade om de har relevanta EU-godkännande och CoC-dokument för att användas som en "road legal class II moped in Sweden" och de svarade:

"Hi,sir,
    Our bicycle types are all approved by the European Union. You can see our certificates in the attachment.
    The T2 bicycle currently also has a certificate of conformity.
    Looking forward to your reply

Best regards
    zed
    Fido Team"

Certifikatet som de bifogade ser ut så här (har tagit screenshot eftersom det var en PDF):
    upload_2024-4-10_14-0-27.png

Dock saknas både T1 och T2 i listan på de angivna modellerna.

På Transportstyrelsens hemsida, på sidan med exempel på CoC:er från olika tillverkare som du länkade till tidigare, ser exempelvis Baotians (också kinamopeder) ut så här:
    upload_2024-4-10_14-3-31.png

Kollar man på andra intyg på sidan kan man konstatera att de kan se väldigt olika ut. Hur vet man att intyget man har fått är tillräckligt? Till skillnad från hur jag tolkar hur du skriver så tror jag inte att Transportstyrelsens sida ska ses som en förteckning över samtliga godkända CoC:er utan bara som exempel på hur de kan se ut. De skriver (min fetstil):

"På denna sida hittar du exempel på CoC-dokument (Certificate of Conformity, EG-intyg om överensstämmelse) fordonsvis."

16. bernard

Mottagna gillanden:
    46 921
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Utmärkt, ja, då borde det inte vara några konstigheter. Jag letade faktiskt på deras hemsida, men hittade inget. Märkligt att informationen inte var tydligare, men mycket bra att veta. Fido är klart prisvärdare än tex Rawbike.

Ja, det är bara exempel på den där sidan, det är ingen fullständig förteckning. Skall se om jag kan hitta något CoC-intyg på en svensksåld elmoped att jämföra mot.

flipp och klaugust gillar detta.
  17. klaugust

Mottagna gillanden:
    2
    Ja man tycker faktiskt att man skulle kunna hitta ALL relevant information när man ska köpa saker för 20 000 eller mer. Det gäller inte bara kinesiska tillverkare utan även svenska. Den där Crescent Elast som vi är intresserade av och som jag skrev om tidigare, hur många får man egentligen åka på den? Det framgår inte supertydligt om den är "byggd för" fler personer än en.

Får man skjutsa på cykel? - Lagar och regler - Cyklar - Frågor och svar - NTF
    Crescent skriver att "Pakethållaren är utvecklad för att säkert kunna bära två barn sittande efter varandra." men lagtexten om "byggd för" använder bara ordet "person" (oavsett om de är barn eller ej), så är den då byggd för att två personer ska kunna åka på pakethållaren?

Om den inte är byggd för fler än en "person" så gäller de vanliga undantagskraven för skjutsning, även om just skjutsperspektivet är en viktig bit i marknadsföringen. Dvs två barn under sex år eller ett barn under tio år (förutsatt att föraren är vuxen). Man får då inte skjutsa en annan vuxen eller ens två barn om det äldre av dem har fyllt 6 (vilket vår äldsta gör i december).

Är den "byggd för" två personer så får man skjutsa en annan vuxen + barnen enligt undantagsbestämmelsen. Med tanke på nettolastvikten om (210 kg totalvikt-44 kg tjänstevikt= ) 166 kg så går det ju att åka två hyfsat normalbyggda vuxna (eller 1 vuxen och 1 tonåring exempelvis) på den.

Misstänker att samma resonemang är tillämpligt på olika lådcyklar. Standard där är ju fyra barnplatser i lådan och om den bara är byggd för en "person" så blir det ju rätt knepigt. Kan den vara byggd för 1 vuxen och 4 barn rent juridiskt? Hur definieras barn i sammanhanget, under 18 år? Så får man då skjutsa fyra undernärda sjuttonåringar (misstänker att man måste förhålla sig till den av tillverkarens stipulerade maxvikten)?. Och vem är det som avgör hur många personer en cykel är byggd för, har cyklar något typintyg där det står svart på vitt? Tillverkaren själv? Transportstyrelsen? Polisen? Domstolen om det kommer till det? Det är nog inte brukaren i alla fall.

18. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  19. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 486

MINA ENHETER

Oklart med EDO om den är momentstyrd eller kadencestyrd. Kadensstyrning ska man ju inte ha enligt mig. Priset var trevligt annars

20. flipp

Mottagna gillanden:
    8 703
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    I den prisklassen är det väldigt svårt att hitta en momentstyrd.

Fiido har en variant som är €200 dyrare och momentstyrd och säkert bättre överlag.Fiido E-Gravel C21 Electric Bike
    Dock inbyggd batteri vilket inte passar mig då jag måste kunna ta ut batteriet enkelt på vintern för att kunna ladda inomhus.

Riktigt svårt att välja. Fiido C11 ser riktigt bra ut men den skickas inte fören i slutet på maj. Skulle behöva en elcykel relativt snart. Funderar också på Fiido M1 Pro, men kanske blir för liten i längden om man är strax över 190 cm lång. Dock ska jag endast cykla kortare sträckor (2-3 km).