Stämmer verkligen det? Räknas de inte som en moped klass II enligt detta:
Frågor och svar om en ny typ av moped klass II - Transportstyrelsen
"Från den 1 januari 2016 tillåts en ny typ av moped klass II. Den ska ha trampor och en hjälpmotor med en högsta effekt på 1 000 watt. Motorn får endast ge ett krafttillskott upp till och med 25 km i timmen. Det räcker med cykelhjälm för att få köra just den här mopedtypen."
Skillnaden rent praktiskt skulle då vara att man måste ha moppe-, traktor-, eller bilkörkort för att köra den (dvs 15-årsgräns), att man måste ha hjälm även fast man är över 15 år och att man måste ha en trafikförsäkring för moped klass II (typ 50 kr i månaden). Fördel är starkare motor och man får använda en "gaspedal" utan att behöva trampa samtidigt (förutsatt att den inte ger krafttillskott över 25 km/h). Eller vad är det jag missar som gör att de faller utanför den här lagstiftningen och gör dem olagliga på allmän väg?
Jag tyckte den IDAG lanserade Fiido T2 ser ganska intressant ut, som har 750w motor (dock bara 60 Nm i vrid), 998Wh batteri och 25 km/h topphastighet:
Fiido T2 Longtail Cargo E-bike
Fullutrustad för lite drygt 20 000 kr.
Annars har ju Crescent kommit med ungefär en motsvarande modell som heter Elast för typ 50 000 kr, som dock bara har 250w motor (och hälften så stort batteri) och därmed räknas som vanlig cykel:
Elast compact longtail, 5-vxl - Lastcykel El - Elcyklar
Den ser också intressant ut och är ju svensktillverkad, vilket är mycket bra, men frågan är om det är värt 30 000 kronor mer jämfört med Fiidon? Är det nån som har faktisk erfarenhet från Fiido?
Click to expand...