Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

1. flipp

flipp Android Expert Moderator

Mottagna gillanden:
    8 729
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Idag fick jag en notifikation från paypal om att de gjort en återbetalning av hela summan för cykeln. Krävdes dock att jag tjatade ganska länge och hotade med att skriva om hur usel service de har på sajter som trustpilot, reddit samt att hota om att öppna ett ärende på paypal m.m. Tyvärr måste man ha hårda nypor när man handskas med liknande företag annars är risken att man bli blåst.

demonen och bernard gillar detta.
  2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad tusan. Jag har bra erfarenheter av UPS, tråkigt att det inte fungerar bättre. Hoppas den kommer fram idag då.

3. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Icke, i alla fall inte mellan utsatta tider, efter ett, med svenska mått, upprört samtal är enda svaret "det är prio".....

bernard gillar detta.
  4. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 9 pro 256 GB

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag är väldigt överraskad, på ett mycket positivt sätt av elcykel!

Köpte min första elhoj för en tid sedan, har varit extremt skeptisk och som många andra tänkt att det är ju "fusk" om man vill få någon träning öht...

(Tesoro Neo X 2)

Inte direkt en sexig hoj, klar gubbvarning, men fan vad jag gillar den! Har straxt under 6 km till jobbet och bor i en rackrns kupperad stad (Stälje) och mitt mål med detta var lite vardagsmotion men primärt les på den enorma kostnaden för bilen.
    Så jag vill undvika att komma genomsvettig till jobbet om möjligt.

Nu får det visa sig om det är nyhetens behag och jag återfaller till bilen, eller om detta kan hålla i som mitt primära fordon, jag är en ganska bekväm person...

Så har du inte testat elhoj, gör det! :)

milky81, demonen, nalle och 1 annan gillar detta.
  5. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Inne på tredje veckan, med en utlands semester där emellan, men via mail i söndags fick jag veta att den skulle levereras i måndags vilket inte skedde. Fick en försenings uppdatering via ups hemsida kl 11. Ringde 5 gånger och fick till slut en återkoppling att cykeln skulle definitivt levereras idag.....
    11:18 kom uppdateringen om försening, ytterligare utlovade återkopplingar innom en timme vilket än så länge uteblivit.

bernard gillar detta.
  6. bernard

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Sanslöst dåligt, obegripligt hur de inte kan sköta det bättre.

7. Asawi

Asawi Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    4 909
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Haha! Tof första turen med min elcykel förra våren och tänkte "Wow! Men vad lat jag kommer att bli!" Det visade sig vara precis motsatsen! "Acceptabelt cykelavstånd" har utökats, cyklar "överallt" och jag har bättre (eller rättare sagt mindre dålig...) kondis nu än innan elcykeln.

Kan bara hålla med i

Droid_301, Matte_N, Salvion och 1 annan gillar detta.
  8. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Helt galet. helt maktlös är man också, finns inget jag kan göra. Mer än att spendera semestern hemma för att inte missa eventuell leverans försök. Kameran är riktad och klar.....

bernard gillar detta.
  9. Salvion

Salvion Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 272
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Info:
    Färg: Hazel
    Platta:
    Google Pixelbook
    Ja precis, att cykla nu är ju asgryymt, blir fan irriterad på mig själv för att jag inte testat förut...

Tiden från och med nu till mitten av september får bli en testtid hur bra/dåligt jag håller i detta, för då flyttar jag och i ett vips har jag 15 km enkel resa till jobbet, och då har jag fler valmöjligheter, Pendel, Tuben eller cykel...
    Målet kanske inte direkt är att cykla året runt första året, men att ha valmöjligheter året runt är ju trevligt.

10. Thade

Thade Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    149

MINA ENHETER

Tjenare gubbar!

Fick en Ecoride Ambassadeur 28 tum 7 växlar av farsan nyss. Han sade att det är punkteringsfria däck, någon som vet om det stämmer?

11. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Punkteringsfria däck är inte helt och hållet punkteringsfria, dom tål bara lite mer och oftast väger dom mer, dämpar stötar sämre och har högre rullmotstånd än vanliga däck.

12. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    610
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Har tidigare aldrig haft problem med UPS, men nu var det dags, blev lovad en hemleverans igår som raskt ändrades till idag 10;30-12;30, som ändrades till 14;00-16;00 och nu har dom levererat paketet till ett utlämningsställe 800m härifrån.

bernard gillar detta.
  13. MrKarisma

MrKarisma Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Förlåt om jag tar upp något som ni redan diskuterat klart i tråden, men stämmer detta påstående nu med de nya reglerna? - Det spelar ingen roll hur fort en elscooter går, eller hur stor effekt motorn har så länge som du behandlar den som en moped - kör där mopeder får köra och har en trafikförsäkring? Eller räknas en motoreffekt över 250W och en topphastighet över 20km/h fortfarande som olagligt oavsett vad du gör på allmän väg?

14. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Så däck som är 100% luftfria kan alltså få punktering..? Hur funkar det? o_O

15. MrKarisma

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Har man jobbat inom e-handel i 15 år så är det där egentligen inget konstigt - fraktbolagen lovar alldeles för mycket som de aldrig kan hålla i verkligheten. Hemleveranser är i 99 fall av 100 en total brakförlust om den kostar under 1000kr till kunden och därav - Chaufförerna på de stora fraktbolagen (DHL, Postnord, Schenker, DSV osv) får ingen som helst utbildning av något slag förutom att "Köra lastbil", de får inte ens en introduktion i "transport och leverans till privatperson" utan anställs endast för att "köra lastbil" - Det fraktbolag som förstår att chaufförerna tillhandahåller en "tjänst" och betalar dem för det snarare än ett praktiskt arbete som "chaufförer" när de kör ut till privatpersoner kommer snabbt bli dominerande på marknaden då service-nivån snabbt kommer springa ifrån de övriga frakbolagen med ljusets hastighet.

16. pvee

pvee Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126
    Som jag har tolkat artiklar i tidningar så får inte elscooter-elsparkcykel som driver på mer än upp till 20kmh (22 kmh (inklusive felmarginal) framföras på allmän väg. Vare sig du har försäkring eller inte de är olagliga att använda. De är även olagliga om de är kontinuerligt starkare än 250W vare sig du har tecknat en försäkring eller inte.
    Så de flesta elscootrar du ser här på vägarna i Sverige får inte vara där.

Inte läst lika mkt om vanliga cyklar.

Men där är det väl samma styrka som gäller men de får driva på i ytterligare 5kmh högre hastighet.

Hjälper din elmotor till i högre hastigheter eller är för stark så är den olaglig att använda på allmän väg

De e trist men så har jag uppfattat reglerna här i Sverige. Gör många av oss till lagbrytare med möjliga tråkiga konsekvenser.

Last edited: 7 jul 2024
  17. bernard

Mottagna gillanden:
    47 187
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    LovelyLife och MrKarisma gillar detta.
  18. Hampa_D

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Cykel levererades i torsdags, utan signatur, så all väntan hemma vid heeelt i onödan, blir ett klagomål till pts oavsett. Nu till cykeln en Fiido c11, bland det fulaste jag sett! Sent 90tal city bike.... Kantig och jävlig.
    Skaffade en korg fram från fiido, en större modell avhjälpte lite.
    Sadeln är bland det obekvämaste jag suttit på, 1km pallade jag innan jag på sidan av vägen beställde en ny.
    Utöver det går den som en raket så hjälm åkte på.
    För 10k är jag nöjd än så länge
    Frågor?

LovelyLife och bernard gillar detta.
  19. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Tråden handlar om elcyklar, inte elsparkcyklar, så börja inte blanda in det här, det förvirrar bara.
    Såhär har jag förstått att det ligger till med ELCYKLAR.

Går den snabbare än 25 km/h och har en motor över 250w så klassas den som moped klass 1. Då ska den ha trafikförsäkring. Detta är även om den har gasreglage. Du får inte ha gasreglage på en som klassas som cykel, men absolut om den klassas som moped.

Har den en motoreffekt på över 1000w och kan köra 45km/ så klassas den som moped klass 2.

Båda måste du ha antingen mopedkörkort för, eller ettv anligt B körkort (bil). Du måste även ha mopedhjälm, och ej köra i cykelbanor med dessa, de ska köras efter samma regler som moped. Viktigt är att de har CE godkännanden, annars får de ej köras alls.

20. timoat

timoat Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Jo de får föras fram på allmän väg, men under rätt förhållanden, de räknas inte som cyklar längre och ska följa reglerna som gäller för moped 1/2. De ska även ha godkänd CE märkning.

Jag själv sitter och funderar över om jag ska köra Himo z20 max, Fiido D11, X eller Lankeleisi G660: Best City Folding Bike - Köp nu (ebikesdiscount.com)

Jag kör stads men även skog och stigar. G660 har bättre däck, dämpning, starkare motor, höjbart styre men är tung, medans D11 är billig och lätt. X kommer man längre med och kan välja 350w motor, samt att den har vridmomentssensor. Dock är den ganska mycket dyrare och har ingen throttle mode. Jag kommer trafikförsäkra dem som moped klass 1, samt använda hjälm etc.

Last edited: 8 jul 2024