Elcyklar - motoralternativ, märken och rekommendationer

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 9 aug 2016.

1. pappageek

pappageek Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Bra tips, Fiido pekade mig i rätt riktning och de såg bra ut och var snälla mot plånboken.

Fiido C11 Pro City E-bike

Känner ni till märket Engwe och vet hur de sköter sig? På Reddit hittar jag en del som rackar ned på företaget, men där användarens posthistorik verkar ha personligt vendetta mot företaget då de postar bara skit om Engwe. Hittar sen lite folk här och var som hyllar dem.

ENGWE MapFour N1 Air 15.6KG Urban E-bike with 100KM Range

Men håller särskilt span på denna ENGWE P275Pro 260KM 65Nm mid-drive carbon belt urban ebike
    Verkar lite trevligare med rem och att den har mittmonterad motor?

Även Biltemas verkar vara väldigt bra bang for the buck? Elcykel 28" 7 växlar
    Problemet är dock att de inte har några på lager just nu, men ska kolla om de får in några i dagarna.

Edit: Biltema svarade att det är en utgående modell och de kommer inte ta in några fler för denna säsong.

Last edited: 10 mar 2025
  2. Winestone

Winestone Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag kollade på cyklarna, de fantiserar på ang räckvidden. 10 mil och 26 mil är rena rama fantasi. Jag har haft ett antal olika elcyklar och blivit besviken på kvalitet, batteri och försäkringsbolagen Vad vill du lägga på en cykel. Hur lång används tid ska den ha?

3. pappageek

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Jag har inga problem med att ladda ganska ofta. Men är inte sugen på att lägga ut för mycket pengar på det här. Det ska vara en cykel till och från jobbet, ca 8-10 km totalt om dagen.

Vill bara att den ska vara vänlig mot plånbok och fungera. Engwe P275 ser väldigt intressant ut, går att få loss för 1300 eur (rabattkod på 100 eur).

Så kan sträcka mig till 14-15k kanske, max.

4. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5

Då kan jag rekomendera denna cykel, jag har en Emtb från dem. Min har rullat 1600 mil utan problem. Man får mest för pengarna när man köper Fitnord cyklar i Sverige

FitNord Venture 300 Elcykel, svart (720 Wh batteri) - Sportproffsen.se

5. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Den här har jag, jag har satt på skärmar och pakethållare på min och jag fick betala fullt pris.. tänk på att med större batteri ju längre håller batteriet.

FitNord Ranger 300 Elmountainbike 2024, svart (720 Wh batteri) - Sportproffsen.se

6. pappageek

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    @Winestone@Winestone & co, då måste jag fortsätta ställa lite dumma frågor :)

Men det är flera som trycker på att det är så mycket mer värt med en mittmonterad motor än bakmonterad. Eller är det inte så noga utifrån mina rätt så enkla behov?

7. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag har haft tre cyklar med Mittmotor och det var ingen höjdare. De pajade efter 500 mil, kostade rätt mycket att lag dem. batterierna är dyra. Jag föredrar bakhjulsdrift och kraften från motorn är bättre eftersom att Mittmotor får ut mindre kraft i bakhjulet. Att Bosch är bra när det funkar ja en smaksak. Hubmotor har längre lifslängd

pappageek gillar detta.
  8. KTM

KTM Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 146

MINA ENHETER

Personligen hade jag köpt en elcykel med en mittmotor från Bosch, Shimano eller Yamaha. Tycker det blivit helt snedvriden kritik mot bl.a. Bosch i den här tråden.

9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag föredrar mittmotor på vintern särskilt, eftersom det på navmotor är en viss fördröjning mellan att du trampar och navmotorn startar/sluta driva, vilket gör det i mitt tycke lite svårare att kontrollera cykeln när det är halt eller sandigt/grusigt.

Det kan kännas lite som att någon drar cykeln framåt, medan man med mittmotor mer känns som man själv har full kontroll. Om man å andra sidan vill ha så lite motstånd som möjligt är väl navmotorn i regel lite bättre kanske, blir mer som man flyger fram.

Mittmotorn är ju sedan en mer komplex/dyrare lösning än en navmotor, så vill man komma så billigt undan som möjligt kanske en navmotor kan vara bättre/mer pålitlig än de allra billigaste noname-mittmotorerna, och som bonus kanske de övriga komponenterna på cykeln får ett snäpp högre kvalitet. Inte riktigt undersökt priserna mellan mittmotor och nav på länge.

Last edited: 10 mar 2025
    KTM och pappageek gillar detta.
  10. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Jag har haft tre cyklar med Bosch, de kostade den 65k och uppåt..när den tredje pajade och det inte fanns reservdelar i juni att laga den. Fick vänta till slutet av augusti och det kostade 6 tusen att laga den. Då är det inget roligt.

11. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Om min motor går sönder så har jag en extra på fälj .. hemma..kostar 4000kr ny

12. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Jag har kikat på Fiido några gånger och de verkar se bra ut på papper och riktigt bra pris också. Enda nackdelen är väl att det är ett kinesiskt bolag som påstår att de skickar från EU, men när jag mailar de så säger de att priserna på deras hemsida är utan moms. Vill man riskera att betala 25% mer för deras cyklar och ev tull?

13. pappageek

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Cykeln skickas från EU, du riskerar ingen moms eller tull
    Shipping & Delivery

Hittade den här Facebook-gruppen. Tycker Fiido överlag verkar leverera och håller en bra service Log into Facebook

14. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Glad vår på er alla.
    För några dagars sedan köpte jag ett nytt projekt. En hardtail som jag ska maxa för stig och asfalt. Mitt förra projekt fann en lycklig ägare igår.
    Mitt projekt Ranger 300 var att få en så maximal cykel, speed, lång räckvidd minimum 13 mil på assistans 1 och snittfart på 29km/h vid 20 grader Celsius.
    Det nya projektet heter Ranger 900. Här ska jag försöka skapa en hardtail, Hollidays bike med minimum 18 mil räckvidd på asfalt med snittfart på 30km/h vid 20 grader Celsius.
    Målet med cykeln blir sju veckors vin provingar i södra Frankrike och norra Spanien.
    Första batteri blir lite över 1250 wh enligt batteri byggaren. Orginalet batteriet har 882 Wh 36v. Byta ut display så att jag låsa upp hastigheten. Kassett, framdrev stänkskärmar Stänkskärmar, pakethållare och byta ut delar för minska vikten på cykeln. Förra projektet var väldigt roligt eftersom jag fick cykeln hyfsad lätt trampad utan att använda el. IMG_20250322_075801.jpg

bernard gillar detta.
  15. Winestone

Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Kolla in Fitnord Ranger 500, 900 Mittmotor . Ska du ha samma delar på ramen kostar det minst 50k elcyklar, du får mer för pengarna.
    Köpte en i veckan för att omvandla den till Holliday bike för stig och asfalt.

16. pappageek

Mottagna gillanden:
    75
    Telefon:
    Google Pixel 4a

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 4a
    Vet inte om det är jämförbart att ta en budgetcykel för 10 000 kr och jämföra mot en cykel för 30 000 kr?

17. Whey

Whey Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Ja de påstår att det skickas från EU och det stämmer nog säkert. När jag mailade de så säger de att priserna på hemsidan är ex moms. Så vem är det som egentligen betalar momsen? Är det något fuffens på gång?

Jag sökte nu även i den Facebook grupp du länkar till sök på "VAT" så finns det en tråd som lyfter detta också.

Men cyklarna för fiido är runt 10-15k vilket är "billigt" svårt att jämföra med cyklar för det dubbla priset. De är säkert bättre men är inte beredd att lägga så mycket för en cykel.

18. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ingen höjd åldersgräns för A-traktor

Tycker de gott kan tillåta speed pedelecs i sådana fall med, men kräva moppekörkort förstås. Tror helt galet många börjat jobbendla på cykel om det blev tillåtet, precis som i Danmark eller Nederländerna. Då är 2 mil enkel väg i ur och skur inga som helst problem, och det är i regel vad de flesta pendlar om dagen.

19. SwedeWhite

SwedeWhite Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Googel Pixel 8
    Jag köpte en Fiido C21 för några veckor sedan. Fungerat klanderfritt i de ca 25 mil jag cyklat sedan dess. Det enda JAG haft problem med är att däcken är extremt mjuka/tunna så fått punktering på bakdäcket 3 gånger. INTE kul. Kunnat konstatera att det varit pga det "spetsiga gruset" kommunen slänger ut för halkbekämpning så nu ska det förhoppningsvis vara ett minne blott inom kort.
    Jag pendlar 15 km t/r till jobbet (30 km per dag) och till det räcker batteriet gott och väl, men de utlovade 80 km har jag svårt att se.

Gällande moms och annat. Min cykel kostade 9999 EUR. Jag köpte till Pakethållaren för 75 EUR. Då jag var lite tveksam till företaget valde jag Klarna som betalningsalternativ. Med gällande EUR-kurs borde det blivit ca 11.300 SEK, men det landade på 11.800 SEK, alltså dålig växelkurs. Men inga andra avgifter för frakt, tull eller annat tillkom.
    Det tog ca 10 dagar för cykeln att anlända - trots att den skickas från Polen gick den via Irland och Nederländerna innan den landade i Sverige och hos mig. Men jag fick mail om detaljerad tracking hela tiden så det var inget stort problem.

Har ni någon fråga, fråga på så svarar jag med det JAG kan

bernard gillar detta.
  20. bernard

Mottagna gillanden:
    47 148
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dessa är djäkligt bra sett till rull/grepp om man mest cyklar asfalt: Panaracer Gravelking ST 28" Däck Svart, 700 x 380c, Vikbar, 340g - Bikeshop.se

Jag brukar köra Continentalslang, har funkat bra för mig: Slangar - Bikeshop.se

DaBull och SwedeWhite gillar detta.