Jag tror du underskattar hur otroligt väl batterier håller idag, om man bara tar hand om dem. Tippar att det kommer gå minst fem år innan du kommer behöva skänka batteriet någon tanke.
Jag köpte min nuvarande cykel med Bosch Active Line Plus med ett 500Wh-batteri 2019-04 och har cyklat strax över 4000 mil sedan dess.
Batteriet fungerar fortfarande exemplariskt och jag har inga planer på att byta det. Räckvidden motsvarar ~90% av vad jag fick ut när cykeln var ny.
Laddar i princip aldrig ur batteriet helt och laddar bara upp till 70-80% om jag inte skall cykla riktigt långt, så cykeln aldrig står och vilar med 100% på batteriet. Om jag skall cykla långt laddar jag upp till 100% så det blir fullt strax före avfärd.
Min mor köpte en Ecoride samma år och hon får nog strax över 50% av sitt batteri idag, så det är dags att byta nu, men hon har alltid låtit den stå och ladda fullt.
Vad gäller motorn håller de i regel 8000-10 000 mil innan det är tal om att börja byta lager (börjar märkas rätt tydligt när det är dags), men finns exmempel på många som gått längre än så utan problem. Att byta lager är sedan inte särskilt dyrt. Kör man MTB och ofta åker i lera/skog och dylikt kanske man får byta lager tidigare.
Vad berör val av cykel hade jag satsat på en Bosch med 800Wh, då kan du enkelt hålla nere laddnivån till 70/80% och spara på batteriet så det håller många, många år. Tar du riktigt väl hand om det är nog ett decennium ingen omöjlighet idag med den kapaciteten:
https://www.bike24.com/p2861981.html
En fördel med Bosch är att de garanterar tillgången på reservdelar över mycket lång tid, och att det finns tydliga instruktioner för service överallt. En nackdel är att systemet är låst (...precis som med deras verktyg), så att du måste betala för deras dyra batterier när det är dags att byta.
Click to expand...