Elektrisk sparkcykel - vad gäller i Sverige/erfarenheter?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av bernard, 19 maj 2016.

1. ingfre

ingfre Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    93
    I så fal är det bra att ha koll på § hur läget är. Ferrari föraren enligt er skulle slippa punga ut med pengar tydligen. Även om hen var orsaken till krocken?

2. patroN

patroN Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Har själv beställt hem en elektrisk longboard som jag otåligt sitter och väntar på. Den har tre hastighetslägen, varpå det långsammaste av dessa är 20 km/h. Mellan och hög går upp i 30 km/h respektive 38 km/h, men dessa känns lite för fort bland människor och trafik.

bernard gillar detta.
  3. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Spännande! Tänk bara på att de omfattas av samma regler som andra eldrivna fordon som inte har pedaler. Det vill säga max motoreffekt på 250W och en högsta tillåtna hastighet på 20km/h (...för allmän väg vill säga)

Tycker man ser eldrivna longboards rätt ofta på stan numera. Hade önskat att de uppdaterade reglerna till att tillåta högre motoreffekt i alla fall. Kunde man ha samma regler för elcyklar som för elsparkcyklar och liknande fordon hade det varit bra också/skapat mindre förvirring.

4. patroN

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Instämmer, känns inte som att regler och lagar hängt med i utvecklingen. Är det någon på forumet som har några direkta erfarenheter med polis eller liknande i dessa sammanhang? Verkar vara rätt många här som äger eldriva scooters och liknande.

bernard gillar detta.
  5. bernard

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har inte läst om någon som haft problem i forumet ännu, men det blir ju naturligtvis jobbigt att förklara om man är inblandad i en olycka eller dylikt.

De flesta kör nog rätt ansvarsfullt och tar det försiktigt i trafiken. I stan är det också rätt knepigt att färdas så mycket fortare än 20km/h rent praktiskt. I alla fall mitt på dagen.

Det lär dock bli vanligare med kontroller framöver i takt som fordonen blir vanligare. Jag vore inte förvånad om de börjar klocka speciellt cyklisterna sedan den där vansinneskörningen i Stockholm där någon byggt en elcykel som gick i 100km/h: Elcyklist stoppad i 100 km/h

Last edited: 8 maj 2018
  6. patroN

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

Ja, rent fördomsfullt så tror jag att de flesta early adopters är ansvarsfulla och kör därefter. Men dessa fordon, leksaker (eller vad man nu vill kalla dem :P) blir allt mer populära. Väldigt kontroversiella i ex. San Francisco där dom väckt mycket åsikter då folk kör som idioter på trottoarer.
    View: https://www.youtube.com/watch?v=T2SK_60VpHs

Jag kommer hålla mig till mina 20 km/h när jag kör i Stockholm. Men skulle ljuga om jag sa att jag inte kommer prova att brädans snabbare hastigheter när tillfälle ges :D

7. bernard

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, jag vet inte hur lagen ser ut. Tror för närvarande att elsparkcykeln inte skiljer sig från den vanliga sparkcykeln vad gäller lagstiftningen sett till var man skall hålla sig på vägen.

I Sverige betraktas man som gående på sparkcykeln om jag förstått saken rätt: Får man åka sparkcykel på en gångbana? - Övrigt om lagar och regler - Övrigt - Frågor och svar - NTF

Far man fram på trottoarerna blir nog folk mindre glada. De är i regel mycket större än de vanliga sparkcyklarna och kan ju färdas lika fort som en cykel, så det blir garanterat vanligare med olyckor så länge det är tillåtet.

8. Nerderer

Nerderer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

9. sydeu

sydeu Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    429
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Tror inte gångbana är tillåtet (i högre än gångfart) då fordonet ju räknas som en cykel eller?

bernard gillar detta.
  10. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Finns det något nytt i ämnet? Såg några produkter men är osäker på vad som fungerar bra. Behöver ca 25km.

11. bernard

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nja, inte om du menar begränsningarna i hastighet. Det är fortfarande maximalt 20km/h och motoreffekt på 250W som gäller för elfordon utan pedaler, och 25km/h om fordonet drivs framåt med pedaler.

I annat fall måste du registrera fordonet som en moped, men då skall det också vara typklassat tror jag, så det är nog inte i praktiken genomförbart.

12. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Sådant förtar ju vitsen med ett sådant fortdon. Å andra sidan skulle nog el fordon kunna ha längre sträcka per laddning.

13. Fredro

Fredro Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Finns det nått rekommenderat märke, model som har ca 25km och som kan köpas i Sverige. Finns flera modeller men svårt att avgöra hur bra de kan vara

14. sparresparre

sparresparre Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1
    Kan en Xiaomi M365 anses laglig, går det att hålla den under 20 km/h? Går det annars art anse den som en moped klass II och istället trafikförsäkringar den?

15. bernard

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, hastighetsspärren måste finnas på plats från tillverkaren för att det skall vara godkänt. Du kan inte begränsa hastigheten själv genom exempelvis en annan firmware.

Den kan inte klassas som en moped om den inte är typgodkänd, och det är den inte, så den är olaglig att framföra på allmän väg vad du än gör är jag rädd för.

Typgodkännande: Typgodkännanden - Transportstyrelsen
    Fordon som är EG-typgodkända - Transportstyrelsen

16. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Någon som testat någon av dessa sparkcyklar på vinterväglag?

Funderar på att införskaffa en för mitt nya pendlande på 9 km enkel. Är det något som är realistiskt eller är de mer för "den sista kilometern"?

17. bernard

Mottagna gillanden:
    46 933
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag har kört M365 på snö. Det största problemet är att snö samlas under stänkskyddet, så annat än några centimeter lössnö fungerar inte så bra.

Kompakt snö eller slask är däremot inget större problem. Jag brukar lägga större vikt på framdäcket genom att stå närmare styrstången för större friktion mellan underlaget och det drivande hjulet. Eco-läget fungerar bäst i snö/på halt väglag då större acceleration bara leder till att hjulen snurrar/inte får fäste.

Om man orkar kan man förstås dubba antingen framdäcket eller bägge däcken. Man behöver bara en dubbadapter för skruvdragaren och sedan matchande dubb. Tex: dubbverktyg till skruvdragare 4mm

Last edited: 25 jul 2018
  18. rufy93

rufy93 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    431
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Just, det blir samma problem som med de cykel, med små hjul som gör det jobbigare.

Har du någon anelse om hur Es1/2 skulle vara?

19. ingfre

Mottagna gillanden:
    93
    Kallar dem för "leksaker" pga räckvidd per laddning. Synd att dom inte kommer att vara ett seriöst arbetsredskap. Hastighet & effekt borde ju inte överstigas bara för att man skulle ha ökat räckvidden per laddning. 10km/laddning är lite väl snålt.

20. japs

japs Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    258

MINA ENHETER

Kan någon förklara hur en Segway uttryckligen är laglig att använda på allmän väg? Den är ju utan pedaler samt har väl starkare motor än 250W och går väl snabbare än 20km/h?

Regler för cykel - Transportstyrelsen

Segway och andra typer av eldrivna fordon
    Den 1 oktober 2010 ändrades lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner så att begreppet cykel fick en vidare definition. Det skedde för att vissa eldrivna fordon som exempelvis Segway ska få föras fram i trafiken. På marknaden finns olika typer av eldrivna fordon avsedda för en person, såsom el-skotrar, elrullstolar och andra fordon med liknande användningsområde. Ett sådant fordon är Segway, som är ett alternativ till cykel och rullstol för såväl personer med som utan funktionsnedsättningar.

De här fordonen är i huvudsak avsedda att användas på gång- och cykelbanor. Genom en ändring i Transportstyrelsens föreskrifter om cyklar, hästfordon och sparkstöttingar (2010:144) har de tekniska kraven för de här typerna av eldrivna fordon blivit desamma som för cykel.