Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

1. d0rian

d0rian Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14
    Jag har förra årets modell och är nöjd. Finns en del negativa recensioner på nätet, men jag tror de köpt kopiorna.

Xigmatek gillar detta.
  2. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Xiaomi ser helt ok ut när jag ser specen men jag har ingen erfarenhet av Xiaomis skotrar utan kan bara yttra mig om Ninebot och de tål Svensk vinter/höst utan minsta problem och grejorna håller utom att några har behövt byta hjullagret fram efter något år och att man ska hålla däcken pumpade annars försvinner räckvidd och motorkraft.

Xigmatek gillar detta.
  3. johsam

johsam Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

Hej! Min gamla M365 blev stulen i höstas så nu är jag på jakt efter en ersättare.
    För enkelhetens skull så tänkte jag hålla mig till modellerna som klarar kraven på max 250W/20kmh och tittar på Ninebot F20D och E-Wheels E2S V2 som båda iaf på pappret ska vara "lagliga". Jag tar tacksamt emot input och tips vad det gäller stöldskydd, kvalitet med mera samt även tips på andra modeller klarar kraven på effekt/hastighet.

E-wheels E2S V2 | Elsparkcykel | E-Wheels®

Ninebot by Segway KickScooter elscooter F20D

4. Messier1994

Messier1994 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42
    Har bytt min Xiaomis Pro 2 mot en E-WHEELS E2S V2 LR+/30 km/h.

Är ganska förvånad över en del aspekter och har också tyckt det varit svårt att hitta info om olika alternativa. Så några tankar för att hjälpa andra:

E2S:en är ett väldigt solit bygge. Imponerad av vikten och inte minst komforten.

E2S:en har lite bättre acceleration än min gamla Xiaomi PRO 2, men farten är generellt sätt ganska mycket sämre (!) trots att den har en högre toppfart. Efter en nedförsbacke kan man komma upp i 27-28 km/h en stund men den orkar inte hålla 25 km/h med mina ca 100 kg på slätt underlag vilket är lite förvånande eftersom Xiaomis Pro 2 klarade det ganska lätt och tom kunde hålla 25 km/h med mig plus 10 åriga dottern på. Finns inte en chans att E-WHEELS E2S:en har utlovade 700w mot Pro 2:ans 350w. Den är helt klart mycket klenare än Pro 2:an.

Lite tråkigt att Ewheels kommer högt upp i alla sökningar och kan utlova produkter med hög effekt och egenskaper som uppenbart är helt nonsens.

5. Messier1994

Mottagna gillanden:
    42
    Detta kan man ju tycka vad man vill om, men man får inte heller gå mot röd gubbe, cykla om man druckit en bärs, köra 115 km/h på en helt öde landsväg mitt i natten, cyklar utan lyse, osv osv osv.

Tycker moralpredikandet går lite väl långt när det gäller elsparkcyklar som kan gå marginellt snabbare än vad lagen tillåter under optimala förutsättningar. Man blir nästan lite mörkrädd…

Obs, allmänt rant, inte svar på ditt inlägg!

6. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 585
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Håller helt med. Fullständigt uppblåst situation

Messier1994 gillar detta.
  7. Messier1994

Mottagna gillanden:
    42
    Ja, och det är ju nästan lite fascinerande -- för det är ju så oerhört främmande för en själv att tycka att väldigt marginella överträdelser av banala trafikregler skulle vara en stor sak. Måste vara en generationsfråga?

Typ alla bilar av märken som Volvo, Mercedes, BMW, Audi osv som sålts efter 1950-talent är ju byggda för att bryta mot lagen, vore ju hur enkelt som helst att sätta en spärr på dom på 120 km/h.

8. wmb

wmb Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    2 585
    Operatör:
    Halebop

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop

Tror en stor del av irritationen är att hyr-kickar ligger slängda överallt. Ingen ordning på grejorna

kincop gillar detta.
  9. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 172
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag köpte M365:an på Ali så snart den var möjlig att importera till Sverige för en vettig peng, och körde sedan en Max G1, men när den blev stulen för mig gav jag upp allt åkande. Inte för att jag inte ville ha en ny, utan för att det slog för hårt mot ryggen. Blev gradvis värre ju mer jag åkte.

Fler som upplever att det är otrevligt för ryggen? Nu finns det för all del modeller med bättre dämpning, men jag vettefasen om det är så bra att åka i alla fall odämpat i längden. Det blir rätt kraftiga stötar när man tex åker nedför en trottoar, stöter på pot holes eller bara åker på ojämnt underlag som tex kullersten.

kincop, Messier1994, Helge67 och 1 annan gillar detta.
  10. schrödinger

schrödinger Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Tele2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Nope, inte märkt av något sådant. Kanske är något du bör kolla upp? Är ju rätt vanligt att t.ex. en sån mjuk disk som sitter mellan ryggkotorna lossnar.

muSPK, Messier1994 och bernard gillar detta.
  11. Adam West

Adam West Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    288

MINA ENHETER

Kan säga att efter dryga 750 mil på min G30 så längtar jag efter att få uppgradera till en G3.
    Har endast haft stötdämpning på nån av de diverse hyr-scootrar man testat, men då är det ju superhårda plastdäck på så man kanske inte känner så stor skillnad.

Messier1994 och bernard gillar detta.
  12. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 172
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, den dämpning av framgaffeln som finns på hyrsparkarna är inte värd namnet, särskilt inte jämfört med G3 som är heldämpad.

kincop, Messier1994 och Adam West gillar detta.
  13. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    211

MINA ENHETER

Men det är väl ändå en skillnad på att framföra ett fordon med kapacitet att bryta mot lagen jämfört med att köra runt oförsäkrad med ett fordon som har körförbud? Var och en är naturligtvis fri att tycka vad man vill om reglerna för elsparkcyklar, men det otäcka är att det nu är lätt för någon att bryta mot lagen utan att vara medveten om att ett fel har begåtts.

Problemet är att mer eller mindre oseriösa aktörer säljer fordon som inte får framföras på allmän väg utan att tydligt uppge att så är fallet. Det har alltid funnits mer eller mindre kriminellt lagda individer som tar lätt på det där med lagar och regler, det är dock trist när någon hederlig männsika investerat i en elsparkcykel för att sedan upptäcka att den inte kan framföras lagligt på allmän väg.

m v h Henrik

14. Chesluk

Chesluk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

Tänkvärda inlägg... (risk för rant)

Min känsla är att det finns ett släng av "det får inte vara för enkelt". Vi har ett fantastiskt transportmedel (som delar plats med vikbar elcykel) och man genomför lagar som i princip gör det omöjligt att ha den som bruksfordon.

Liknande parallel kan dras till nätsprit, alkoholskatten måste betalas om du inte transporterar det själv.

Eller elcyklar där den inte får ha och/eller pedaler för att få assistera upp till 25 km/h

De farliga brukarna är småbarnsföräldrar som skjutsar sina ungar, eller grabb/tjejgäng som åker tre åt gången på hyrscootrar. Sen är det irriterande med människor som, inte kan skilja på en hyrscooter eller en privat. Jag ta alltid tillfället att rapportera felparkerade hyrscootrar så fort jag ser en.

Jag har haft min Eltra Ultra i snart två år, försäkrat den billigt, använder hjälm och skött mig exemplariskt. Den första friheten fick jag när jag tog körkortet. Den andra friheten var när jag upptäckte hyrscootrar innan de spärrades kollektivt från 25km/h till 20km/h (19km/h enligt GPS). Den är som mitt biologiska barn.

Slut på rant.

kincop och Messier1994 gillar detta.
  15. Chesluk

Chesluk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17
    Kunde inte ändra till tumgas.

Bifogade filer:

16. ANDROID_ADDICT

ANDROID_ADDICT Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Comviq
    Telefon:
    Galaxy S23 Ultra 12GB/512GB SVART
    Hur aktiverar man bluetooth för parning med iScooter i10Max? Fattar inte alls hur jag ska para den. Telefonen hittar inte alls den.

17. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
  18. hagbarden

hagbarden Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    139
    Den är laglig. Den nominella effekten är 250w där 450w är en maximal effekt den kan använda korta perioder vid tex uppförsbackar.

19. mul

mul Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    S23 Ultra
    Du har rätt. Det står kontinuerlig effekt faktiskt, skumt dem skrivit annat på power bara.
    Elsparkcykel - Transportstyrelse

Vad tror ni om den då? Har ni något annat förslag?

20. milky81

milky81 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 515
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 9 Pro
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Är den verkligen laglig? Står på Powers produktsida att den inte är det men det kanske är för att dom vill vara fria från allt ansvar. Är lite otydligt kan jag tycka. Står inget om maximal effekt på Transportstyrelsens sida, bara kontinuerlig...
    Frågade Perplexity som anser att det är olagligt.

upload_2025-5-16_8-16-2.png

Edit: frågade Chatgpt med och där säger den som ni säger att nominell/kontinuerlig effekt är det viktiga.

upload_2025-5-16_8-25-2.png

muSPK gillar detta.