Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

1. Chesluk

Chesluk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Jag lyckades registrera min som moped klass 2 (har försäkring också). Åker man ansvarsfullt är det inga problem.

Ska vi hjälpa användaren med sitt köp?

2. nalle

nalle Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129

MINA ENHETER

8 km klarar alla elsparkcyklar som jag sett men valet mellan cykel eller spark är mer beroende på vägunderlaget, är det hyffsat bra cykelbanor/trottoarer som är asfalterade så funkar en spark bra men är det grus eller dålig asfalt så är det cykel som gäller. Väg in att spark är värdelös när det är halt ute och en cykel med sina större hjul klarar det bättre.

Jag har sett bara ett fåtal sparkar som du kan tabort batteriet på, men en spark är hyffsat portabel kan oftas tas in men har du inte den möjligheten så kommer den stjälas snabbt och då är en cykel med löstagbart batteri ett bättre val.

Med så kort sträcka som 4 km behöver du inte gå på värsting modellerna då du endast åker i 15-20 minuter. Men ska du ha den i flera år skulle jag gå på en hållbar model typ Ninebot MAX (som är nästan underhållsfri).

Chesluk gillar detta.
  3. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 702

MINA ENHETER

Elcykel är klart bättre för att pendla med. Klarar mer i väderlek och inte lika känslig för varierande underlag. Och sen rör man på sig så lite gratis träning.

4. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Elspark är mycket mer versatile och därför bättre enligt mig. Du kan gå in i dom allra flesta butikerna med den och förvara den i olika lokaler (och ditt eget hem), otroligt praktiskt att slippa hålla på med lås hit och dit. Du slipper också trampa så som elcyklar forcerar dig att göra för att inte stämplas som elmoppar.

Den största nackdelen är att du oftast inte får sitta ner och att snabbare modeller egentligen kräver försäkring. 20km/h är lite för lite du vill hest ha möjligheten att nå lite mer, 30 eller 40.

Jag har den där Eltran 67 som postades och har själv skitit i allt försäkringar heter och har aldrig varken blivit stoppad eller varit i närheten av det. Det är inte lönt att betala månad ut och in i åratal. Den är liten och "hyr-aktig" nog att smälta in så du ska ha väldigt stor otur om polisen får för sig att stoppa dig.

Chesluk gillar detta.
  5. stelex

stelex Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 577
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    8 Pro, Buds Pro & Stand II
    Versatile = mångsidig
    Ett ord jag aldrig hört, kanske mer än jag :D
    Elsparken är också grymt smidig att slänga in i bagaget på bilen om man ska göra ärenden någonstans, för det är inte alltid man kan parkera där man ska uträtta något. Eller som jag gjort när bilen ska på service så kör jag hem och tillbaka med elsparken.

henca gillar detta.
  6. cobbe

cobbe Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    401

MINA ENHETER

7. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Ja kanske är så det heter:D
    Vissa elcyklar finns ju iofs. som är ihopfällbara men just att kunna gå in med elsparken på olika ställen och sen bara åka vidare är något jag haft stort värde av.

Elcykeln har också sitt batteri som kan bli enskilt snott och många därför helst inte lämnar kvar så då blir det ett runtbärande på det med.

8. DrT

DrT Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 702

MINA ENHETER

Jobbar man inte på vintern så funkar elsparkar... Och lämna den inte ute för då blir den stulen.

9. Matte_N

Matte_N Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    640
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 9a
    Telefon 3:
    Pixel 6
    Platta:
    ZTE Light
    Inte här där jag bor, tror inte en enda butik i kommunen tillåter elsparkcykel tas med in, sitter förbudsskyltar i varenda ingång.

10. Parma

Parma Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Här i Västerås kan man gå in nästan överallt.

Nikolodien gillar detta.
  11. Nikolodien

Nikolodien Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    280
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro max

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro max
    I många fall brukar väl ändå förbudsskyltarna vara mot att köra elscootern inne i butiken och inte mot att rulla den bredvid sig?
    Detta p.g.a. alla ungdomar som åker runt med dem inomhus.

Chesluk och stelex gillar detta.
  12. Chesluk

Chesluk Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Ja, kör man vettigt är det inga som helst problem. Har hjälm också, men mest för min egen skull.

Ett tag placerade jag i den i kundvagnen, vissa har ju ett "bottenfack" så då smutsade den inte ner livsmedel eller var i vägen.

Jag parkerar alltid min inomhus och har pratat med butiksägare etc om att få ta in den.

När jag väl låser den så trär jag bygeln genom hjulet och ramen (stort lås) så det går inte att rulla iväg med en utan det behövs en vinkelslip. Det drar till sig uppmärksamhet...