Elgiganten - en stor butikskedja kan tydligen ändra sig =)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Henke_83, 9 aug 2012.

1. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Fast ändå inte. Det handlar om att omfördela resurser och ge minndre inriktade kunder ett annat kundstöd i butiken kan jag tänka mig.

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

2. Henke_83

Henke_83 Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Intressant att folk tycker mat ska strunta i småkunder. Någon av er som vet vad "Word of mouth" betyder. För även de små kunderna i ett stort företag är viktigt.

Tycker stora företag att inte småkunder är viktiga ska man inte sälja till privatpersoner.

Vad hade det kostat att ge samma mobil till samma pris i en affär som jag hade kunnat hämtat. Jag hade absolut inte skrivit detta, kanske att elgiganten var väldigt tillmötesgående.

3. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Jag kan skriva vad jag tycker men du kommer inte gilla det ;)

Du beställde en vara som sedan tog slut innan du kunde få den. Dålig timing, absolut, men sådant händer. Så länge inte lagret uppdateras i realtid blir det svårt att förutse alla beställningar. Speciellt när det är ett bra erbjudande då många beställningar säkerligen kommer samtidigt.

Du kunde välja emellan två andra telefoner i samma klass eller pengarna tillbaka. Det finns alltid öppet köp på Elgiganten om du tittar på villkoren. Detta gäller på allt och bortsett ifrån mobiltelefoner och DVD-skivor (film, spel, musik) får du öppna och använda varorna i 30 dagar efter inköp för att sedan kunna lämna tillbaka varan och få alla pengar tillbaka insatt på ditt kort. Om du inte tyckte att telefonerna du kunde välja emellan var bra är det väl bara att ta tillbaka pengarna?

Eftersom du inte förstår hur en nätbeställning går till kan jag förklara det för dig. Elgiganten i Sverige har ett huvudlager utanför Jönköping. I alla butiker finns ett butikslager.

Om man följer ditt resonemang kan en av följande slutsatser dras:
    * Internetbutiken kan ta varor ifrån alla varuhus lager.
    * Butikerna har inget eget lager utan allt får hämtas ifrån Jönköpings centrallager.
    * Det finns en enda Elgiganten-butik i Sverige som samtidigt håller i webbshoppen www.elgiganten.se

Inget av ovanstående låter särskilt troligt när man tänker efter.

Webbshoppen har ibland erbjudanden som inte butikerna har. Till 99% gäller prisgarantin mot egen hemsida även i butik men för att få riktigt låga priser mot oss kunder måste de beställa in vansinnigt många telefoner. Att sedan distribuera dessa till alla butiker och fortfarande hålla samma låga pris måste du förstå blir omöjligt. Därför står det "Internetpris" på vissa vansinnigt lågprisade varor.

Att ett lager i en butik har varor kvar som inte finns på huvudlagret är verkligen inte något märkligt det heller. Speciellt inte när det handlar om en telefon som är lastgammal idag.

Bedömningsfråga. Det är dock upp till de som tillhandahåller varan att bedöma vad som är hållbart att skicka ut som ersättningsvara. Svårt att säga vem som har rätt eller fel och det är inte det jag svara på.

Först får du möjlighet att köpa en telefon till ett jäkligt bra pris. När den är slut har de mage till att erbjuda en annan telefon eller, hör på detta, pengarna tillbaka!

Vilket hutlöst företag!

EDIT:
    Strunta i småkunder? I just detta ärende har de så rent mjöl i påsen som man kan ha.

Det verkar mest som om du gnäller för att du gick miste om ett bra erbjudande. Köp en annan telefon istället eller spara ihop lite pengar och köp en nyare sådan. Jag förstår helt ärligt talat inte vad du tycker att de borde gjort istället. Kanske gett dig en fetare telefon istället?

Last edited: 9 aug 2012
    mikaelgo, googleye och acr gillar detta.
  4. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det stämmer det PS skriver. Att man skall kunna hålla samma priser på en webbshop som i en fysisk butik går inte så länge du inte heter IKEA eller Netonnet. Där får du å andra sidan plocka det ifrån lagerhyllan själv. Sen håller visserligen just Elgiganten oftast sina butikspriser mot sin webbshop. Det finns undantagsfall när nätet kör en drive på något och då budgeterar för detta men då finns detta utmärkt på hemsidan som "Internetpris".

Att du fick ett bättre pris när du beställde genom kundtjänsten ser jag endast som en stor good will. Hon kunde lika lätt lagt bort en telefon i butiken och varuhuset i fråga hade tjänat 1300:- mer på dig. Nu tyckte hon att du inte skulle betala mer än vad du behövde och rättade priset enligt hemsida åt dig.

Jag läser iofs inte ditt inlägg som ett klagande sådant men förklaringen kanske behövdes för andra :)

acr gillar detta.
  5. Henke_83

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag gillar allt alla tycker till här om, mycket intressant. Inte så bitter som det låter, mestadels principiellt.

Men hur kan man plötsligt få in en mobil som är lastgammal i lager i en fysisk butik när den inte funnits där tidigare. Detta har hänt och är för mig en gåta.

Får väl se vad chefen skriver till mig imorgon som sitter på [email protected] :)

6. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Med tanke på att telefonen fanns på huvudlagret / webbshoppen är det mycket möjligt att varuhuset i fråga fick en liten batch för att sälja själva.

Att produkter går ur sortimentet, eller rättare sagt inte finns i lager under en längre tid, för att sedan dyka upp igen händer oftare än sällan.

Jag är dock också jäkligt nyfiken på vad chefen har att säga! Det är alltid kul att se hur en person längre upp i leden behandlar sådana här ärenden! Lite som denna:
    http://www.fairshopping.se/opinions/view/13089

Ironiskt nog om samma företag.

7. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det är inte sant! Man kan naturligtvis göra reklam för olika erbjudanden som man kan friskriva sig från på detta sättet. Men i det aktuella fallet har man ingått ett köpeavtal och då måste man kunna leverera. Lagen går inte att förhandla bort på denna punkten. Om man inte gör ett lagersaldo eller liknande innan man ingår ett köpeavtal så är man korkad och får skylla sig själv, det finns ganska många fall i domstol där köparen fått rätt. Däremot inte ett enda där säljaren fått rätt, detta är ett solklart fall.

Se ovan, man kan friskriva sig för att ett erbjudande är slut innan man genomför ett köp. När köpet väl är genomfört så är det bindande för båda parter. Jag som köpare har inte rätt att i efterhand säga att jag skiter i att fullfölja för att jag hittat bättre erbjudande, lika lite kan de skita i att leverera.

(Sedan tillämpar många affärer öppet köp, men det är frivilligt, och det finns framförallt inget som heter "öppen försäljning".)

En likvärdig produkt gäller även det innan köp, dvs det är ett reklamerbjudande. Vid ett bekräftat köp gäller avtalat. Däremot om BÅDE säljare och köpare är överens så kan de göra vad de vill, men så länge det finns en tvist eller oenighet så gäller ingånget avtal.

Jag tycker inte man ska acceptera att få tillbaka pengarna för att sedan köpa en sämre telefon. Och säljaren har inte rätt att kräva detta heller. Däremot har man som köpare rätt att häva ett avtal som säljaren inte kan fullfölja om man så önskar. Men varför ska köparen stå för säljarens fel?

Den viktigaste anledningen till att jag tycker att kunden ska stå på sig är att säljaren ska ta sitt ansvar så att detta inte händer igen. Sådana här saker händer alldeles för ofta för att säljarna utnyttjar köparnas okunskap och engagemang att få rätt för sig.

Jag trodde det var ganska självklart. En likvärdig telefon har motsvarande spec eller bättre.

Nu gissar du bara och det är inte bra att du sprider detta som fakta. Du får gärna underbygga dina påståenden med fakta.

Man kan läsa konsumentköplagen på Notisum (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm), men många människor tycker det är krångligt språk så jag väljer istället att citera från Konsumentverkets sida (http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/) där de förklarar i lite enklare språk:
    Tvingande lag

Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.
    Ovanstående text betyder att det spelar ingen roll vad de skriver på sin hemsida, lagen gäller ändå.
    Om jag har beställt en vara och den kommer för sent - vad ska jag göra?

Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:

• kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:

• kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.

När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:

• den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

• den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
    Notera att jag inte har tagit med all text, utan klippt ut det väsentliga. Det finns fler delar som kan vara tillämpliga, och jag uppmuntrar var och en att läsa på innan man kommer med felaktiga påståenden.

Notera också att man inte måste vara hård och driva det som enskilt ärende i domstol. En mjukare och enklare väg är att vända sig till konsumentombudsmannen. Min tanke med domstolsargumentet var att få säljaren att förstå att man har ett ansvar. Man måste inte verkställa alla hot, utan det var tänkt att vara en dörröppnare för en rimlig förlikning som alla kan vara nöjda med.

Slutligen ett par ord om att den utgått ur sortimentet och likvärdigheten.

Det finns flera här som hävdar att det var otur att den tog slut, men jag vill än en gång poängtera att de har ingått avtal och säljaren är skyldig att leverera. Slut på erbjudande gäller bara så länge det inte är sålt. Tänk er själv att jag ska sälja min bil till dig för 10.000 och vi skriver avtal, du betalar och ska hämta om en vecka.

Under tiden hittar jag en annan kille som vill betala 20.000 och säljer till honom och han hämtar bilen. Till dig säger jag bara sorry, den tog slut i lager här får du dina pengar. Förhoppningsvis inser var och en att detta inte är förenligt med lagen.

Ännu mindre kan jag sälja dig min andra bil för 10.000 utan att du får godkänna det. Du upptäcker att bilen är i sämre skick, har mer rost, sämre utrustad etc. Hade den andra bilen varit ett bättre köp så hade du kanske accepterat det, men en sämre bil accepterar du inte. Och det är du som köpare som avgör om du vill ha bilen, det är inte jag som säljare som kan pracka på dig en annan.

Mvh,
    E.B.

ulsa, blysprutan, Henke_83 och 1 annan gillar detta.
  8. bihslk

bihslk Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Iphone 11
    ROM:
    IOS 13.1
    tyvärr kan det bli så dock fick jag bra erfarenhet av EG. köpte en LG L7 vart ej nöjd seg och hackig gick och bytte till min SG2:a med bruten förpackning fast de har en stark policy att ej ta emot obruten förpackning så jag e nöjd

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

9. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Att jag ens orkar svara är för att du postar något och själv inte sedan förstår vad du postat. I huvudsak betyder att det i regel är så, men att det inte alltid är så. Man kan se det som en riktlinje. I det här fallet har de följt riktlinjerna.
    - De har ju gjort precis enligt vad du själv skriver men köparen är ändå inte nöjd - ALLTSÅ har han ett tredje alternativ att häva köpet. Vill han inte det heller så får han väl komma med ett eget realistiskt förslag?

Och gällande en ersättnings telefon - Som sagt, visa mig en telefon med likvärdiga specs som EG saluför som ligger i samma segment - då kommer du troligtvis visa mig de två som TS blivit erbjuden. Likvärdig är inte samma sak som identisk.

10. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Istället för att komma med svepande kommentarer om att jag inte förstår så får du påpeka vari felaktigheten ligger och gärna hänvisa till tillämpliga lagar och liknande referenser. Troll is a troll...

Men för att förtydliga så har de inte följt lagen då de har inte levererat enligt bindande avtal.

De har inte ens ansträngt sig för att leverera en likvärdig telefon. Du skriver flummigt om samma segment etc. Det är fullständigt ovidkommande vilka segment man rör sig i. Jag upprepar (eftersom du tydligen missade eller ignorerade):
    När är varan felaktig?

Din vara är felaktig om:

• den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
    De telefoner som Elgiganten vill sälja istället är väsentligt sämre.

Om jag nappat på detta erbjudandet så kan det t.ex. bero på att den hade en viss upplösning som jag vill ha, att då bli erbjuden något annat är bara löjeväckande. För övrigt så vilar ansvaret på säljaren att påvisa att den är likvärdig då det är de som vill bryta avtalet, som köpare har jag inget som helst krav på mig att varken förklara eller acceptera något sämre. I slutändan kan man be en domstol göra bedömningen om likvärdigheten, men i detta fallet känns det ganska solklart då flera väsentliga parametrar är sämre.

Återigen, man har sålt något som man inte har och då får man skaffa fram det eller bättre. Det är fullständigt irrelevant vad man normalt saluför eller inte. Läs gärna mitt exempel med bilförsäljningen igen så tror jag att det klarnar att jag inte kan sälja något jag inte har och sedan slippa undan.

Återkom gärna med relevanta synpunkter, och när du citerar så peka på det som du anser är fel. Att ta ett helt inlägg och sedan försöka avfärda med kommentarer om att det är fel är fullständigt absurt. Bara det faktum att du skriva "orkar svara" tyder på att du mer är ute efter att driva ett flamewar än att vilja sätta dig in i och försöka förstå ärendet.

Jag tänker inte kommentera mer trams från din sida, däremot är jag mer än väl intresserad att diskutera sakfrågan.

11. Henke_83

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Intressant att se vad Elgiganten tycker är likvärdigt. Vi tar och jämför med datorer i sambandet. Smartphones är små datorer i mycket tycke som man kan ringa med. Vi börjar med telefonerna. Detta har jag köpt.

ZTE Blade med 3,5" skärm 400x800 pixlar. CPU: ARM11 - 600MHz, RAM: 512MB , GPU: Adreno 200, ROM: 512Mb, OS: Android 2.3

Detta har jag att välja mellan- kundtjänst sa att dessa var bättre?
    Liknande produkter enligt Elgiganten?
    SonyEricsson Xperia X8 eller Samsung Y.

Sony Ericsson X8 med 3" skärm, 320x480 pixlar.CPU: ARM 11 600MHz, RAM: 168MB RAM, GPU: Adreno 200, ROM: 0 MB. OS: Android 2.1

Galaxy Y med 3" skärm 240x320 pixlar,CPU: ARM 11 832MHz, RAM: 290MB, GPU: Ingen, ROM:NEJ, OS: Android 2.1

Ni ser skillnaden. Säg då att jag hade köpt en dator med liknande specar. Titta och jämför, skulle ni vara nöjda med detta erbjudande? Inte jag.

I datorväg är det så här:
    Laptop 17" 1920x1080, CPU: i7, GPU: Geforce 540M, RAM: 4GB, HDD: 2TB,OS: WIN 7

Liknande produkter enligt Elgiganten
    Laptop 15" 1600x900, CPU: i7, GPU: Ingen, RAM:1GB, HDD: Ingen, OS: Win 7
    Laptop 15" 1600x900, CPU: i7, GPU: Geforce 540M, HDD: Ingen, OS: Win 7

Tänk folk som köper saker som inte kan något om teknik, är det rätt att dessa bolag lurar kunderna? Det tycker inte jag.

12. freddus

freddus Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    85

MINA ENHETER

Hade jag inte varit nöjd så hade jag tagit pengarna tillbaka (eller gjort som du gjorde och försökt få kontakt med en högre upp med förhoppning om att få ett bättre erbjudande. Förhoppningsvis 599 för en Blade i närmsta varuhus).

13. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Det handlar om en över två år gammal telefon som tog slut via internetbeställning. Shit happens.

De har erbjudit dig telefoner istället som du tackade nej till. När du tackat nej erbjuder de dig pengarna tillbaka.

Duger inte det är det bara att dra det till domstol och hoppas på att någon packad domstol tar upp det men jag tvekar starkt på att du vinner mycket på att tjata över 599:- i en rättssal.

Jag förstår ärligt talat inte vad du är så irriterad över Henke_83?

EDIT:
    Vilken tycker du själv är skälig att du skall ha?
    http://www.elgiganten.se/catalog/mo...ListPrice=0&SelectedAttribute=250.00+-+999.99

Last edited: 10 aug 2012
  14. Playstation

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Du kan ju förfan inte jämföra äpplen och päron.

Som sagt, kan du bara svara på frågan vilken telefon du anser att du skulle blivit erbjuden? Föreslog du en telefon själv? Varför inte bara ta pengarna tillbaka?

Skickat från min U20i via Tapatalk 2

15. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Vill bara förtydliga att du absolut skall dra det till en domstol ifall du känner dig så kränkt och orättvist behandlad som det verkar. Det är din rätt att tycka som du vill.

Jag förstår det bara inte. Det är inte menat som något personligt. Jag håller helt enkelt inte med alls eller någonstans.

16. Henke_83

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag tycker jag borde fått denna, eftersom den finns i 18 varuhus! http://www.elgiganten.se/product/mo...ZTEBLADET2S/zte-blade-smartphone-svart-comviq

Men nu har jag sagt att de får skicka en Sony Ericsson X8, den kostar ju 990:- i fysisk butik. Kan väl gå in och lämna den tillbaks den i en fysisk butik och hämta ut en ZTE Blade. Det är ju samma pris i varuhusen. Funkar det? Annars behåller jag luren.

17. Henke_83

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Dåliga dagar! :)

Det blir nog bra till slut detta, någon gång!

18. pakerfeldt

pakerfeldt Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    72

MINA ENHETER

Du kan säkert lämna tillbaka den i fysisk butik men du får ju bara tillbaka den summa du själv betalat (dvs den som står på kvittot). Inte vad den råkar kosta i butiken för tillfället.

19. Dirk Diggler

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Du det skulle faktiskt kunnat funka. Öppna den bara inte!

Ifall du får vad du betalt eller vad den är värd vet jag inte men om du drar din historia lite snabbt kanske killen i varuhuset du besöker är lite schysst...

20. blysprutan

blysprutan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    17

MINA ENHETER

Domstol? Börja med ARN istället

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2