Det är inte sant! Man kan naturligtvis göra reklam för olika erbjudanden som man kan friskriva sig från på detta sättet. Men i det aktuella fallet har man ingått ett köpeavtal och då måste man kunna leverera. Lagen går inte att förhandla bort på denna punkten. Om man inte gör ett lagersaldo eller liknande innan man ingår ett köpeavtal så är man korkad och får skylla sig själv, det finns ganska många fall i domstol där köparen fått rätt. Däremot inte ett enda där säljaren fått rätt, detta är ett solklart fall.
Se ovan, man kan friskriva sig för att ett erbjudande är slut innan man genomför ett köp. När köpet väl är genomfört så är det bindande för båda parter. Jag som köpare har inte rätt att i efterhand säga att jag skiter i att fullfölja för att jag hittat bättre erbjudande, lika lite kan de skita i att leverera.
(Sedan tillämpar många affärer öppet köp, men det är frivilligt, och det finns framförallt inget som heter "öppen försäljning".)
En likvärdig produkt gäller även det innan köp, dvs det är ett reklamerbjudande. Vid ett bekräftat köp gäller avtalat. Däremot om BÅDE säljare och köpare är överens så kan de göra vad de vill, men så länge det finns en tvist eller oenighet så gäller ingånget avtal.
Jag tycker inte man ska acceptera att få tillbaka pengarna för att sedan köpa en sämre telefon. Och säljaren har inte rätt att kräva detta heller. Däremot har man som köpare rätt att häva ett avtal som säljaren inte kan fullfölja om man så önskar. Men varför ska köparen stå för säljarens fel?
Den viktigaste anledningen till att jag tycker att kunden ska stå på sig är att säljaren ska ta sitt ansvar så att detta inte händer igen. Sådana här saker händer alldeles för ofta för att säljarna utnyttjar köparnas okunskap och engagemang att få rätt för sig.
Jag trodde det var ganska självklart. En likvärdig telefon har motsvarande spec eller bättre.
Nu gissar du bara och det är inte bra att du sprider detta som fakta. Du får gärna underbygga dina påståenden med fakta.
Man kan läsa konsumentköplagen på Notisum (
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm), men många människor tycker det är krångligt språk så jag väljer istället att citera från Konsumentverkets sida (
http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/lagar/Om-konsumentkoplagen/) där de förklarar i lite enklare språk:
Tvingande lag
Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag. Det innebär en stor fördel för dig som konsument eftersom det betyder att näringsidkaren inte får ger dig sämre villkor än vad som står i lagen.
Ovanstående text betyder att det spelar ingen roll vad de skriver på sin hemsida, lagen gäller ändå.
Om jag har beställt en vara och den kommer för sent - vad ska jag göra?
Om exempelvis din beställda tvättmaskin inte levereras på den bestämda dagen kan du:
- kräva att säljaren fullgör köpet och levererar varan
Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?
Om det är något fel på din vara kan du:
- kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara.
När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:
- den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.
- den inte har de egenskaper som säljaren hänvisade till då du köpte varan.
Notera att jag inte har tagit med all text, utan klippt ut det väsentliga. Det finns fler delar som kan vara tillämpliga, och jag uppmuntrar var och en att läsa på innan man kommer med felaktiga påståenden.
Notera också att man inte måste vara hård och driva det som enskilt ärende i domstol. En mjukare och enklare väg är att vända sig till konsumentombudsmannen. Min tanke med domstolsargumentet var att få säljaren att förstå att man har ett ansvar. Man måste inte verkställa alla hot, utan det var tänkt att vara en dörröppnare för en rimlig förlikning som alla kan vara nöjda med.
Slutligen ett par ord om att den utgått ur sortimentet och likvärdigheten.
Det finns flera här som hävdar att det var otur att den tog slut, men jag vill än en gång poängtera att de har ingått avtal och säljaren är skyldig att leverera. Slut på erbjudande gäller bara så länge det inte är sålt. Tänk er själv att jag ska sälja min bil till dig för 10.000 och vi skriver avtal, du betalar och ska hämta om en vecka.
Under tiden hittar jag en annan kille som vill betala 20.000 och säljer till honom och han hämtar bilen. Till dig säger jag bara sorry, den tog slut i lager här får du dina pengar. Förhoppningsvis inser var och en att detta inte är förenligt med lagen.
Ännu mindre kan jag sälja dig min andra bil för 10.000 utan att du får godkänna det. Du upptäcker att bilen är i sämre skick, har mer rost, sämre utrustad etc. Hade den andra bilen varit ett bättre köp så hade du kanske accepterat det, men en sämre bil accepterar du inte. Och det är du som köpare som avgör om du vill ha bilen, det är inte jag som säljare som kan pracka på dig en annan.
Mvh,
E.B.
Click to expand...