Elgiganten - en stor butikskedja kan tydligen ändra sig =)

Diskussion i 'Allmänt' startad av Henke_83, 9 aug 2012.

1. evening.beam

evening.beam Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Skönt att det löste sig till slut. :)

Det som är tråkigt i denna historien och som ger en bitter eftersmak är hur man ser på sina kunder och sin kundsupport. :(

Ett reklamationsärende är egentligen något bra för ett företag om man vet hur man ska hantera det. Om de hade gett bra service från första början och löst problemet så leder det till följande:
    1) Du som kund blir nöjd med deras ypperliga service och kommer att ha dem högt uppe på din lista att handla från igen
    2) Du berättar sannolikt för kompisar om din upplevelse och kan generera merförsäljning och reklam

Men i detta fallet så blir det ju tyvärr motsatt effekt:
    1) En massa negativt skrivande för dem
    2) Man lär sig att man måste lägga ner en massa jobb och vara envis för att få minsta lilla rätt (är det värt detta jobbet eller ska man handla någon annanstans?)
    3) De är inte intresserade att kompensera för allt strul, all tid du lagt ned och de kostnader för telefonsamtal du haft
    4) Risken är stor att du och många andra väljer bort detta företag i många fall

Så det som kunde varit en kanonaffär för Elgiganten blir ett praktfiasko, trots att man faktiskt i slutändan fixat rätt produkt.

Det är sorgligt att respekten för sina kunder ibland kan vara så usel och insikten att det är vi som betalar deras löner kan vara så låg. Jag säger inte att kunden alltid ha rätt (det är ett bisarrt och felaktigt talesätt), däremot säger jag att man som företag måste vara ödmjuk och göra rätt för sig. Och alla gör fel någon gång ibland, och då får man göra en pudel och be om ursäkt rejält.

Mvh,
    E.B.

2. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Sant. Men jag tycker väldigt mycket handlar om vem man pratar med också. Inte bara vilken typ av person utan vilken position denne sitter i också. Försäljare finns det både trevliga och de som vill ta sig igenom dagen utan huvudbry. Jag personligen har fått flera tusen kr rabatt när jag köpte vitvaror till köket och ha nu kontakt med säljaren som hjälpte mig. Visst han sålde varorna billigare men tjänade flera kunder också.

Kundtjänst, enligt min upplevelse, är nästan alltid okunnig personal som är otroligt trötta på alla samtal och blir bittra. Ibland har man dock tur.

Cheferna sen får man ju alltid bäst resultat med :rolleyes: det är deras ansvar om något går fel så de är väldigt måna om att ta hand som sina kunder

Skickat från min LT26i

3. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3 144

MINA ENHETER

Elgiganten ger jag egentligen inte mycket för. På vår semester till och från Finland besökte vi en antal Elgiganten-butiker, även deras s.k. megastore. Vårt mål var skal till Transformer Prime och/eller Galaxy Note. Svaret vi fick blixtsnabbt efter frågan var: "Nej."

Inte brydde sig om att kolla i datorer eller sådant, utan de sade snabbt och bestämt nej.

4. Gryph

Gryph Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    986
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Enligt hemsidan har de inga tillbehör till transformer eller note.

Skall väl inte förvänta sig att de skulle ha tillbehör till något annat än iphone och ipad. Enda tillbehören jag sett, kanske något till nokias telefoner också.

5. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag letade efter en Transformer till tanten i julas.
    Den var slut överallt. Fick tag på en på Mediamarkt dock.

Oavsett,

På Elchimpansen som ligger ett par km bort frågade jag om de hade den.
    Lite tufft svarade säljaren att de inte säljer leksaker ;)
    Jag avväpnade säljaren ganska fort. Jag trodde säljare hade mer koll på
    marknaden de jobbar inom - så att säga.

Han pekade ointresserad bort mot ett bord ett par Androidtablets stod.
    Kunde från avståndet se att det var Samsung + Acer-tablets. Inte intressant.
    Säljaren sade då att han hade inget som helst intresse i att lägga tid på att
    varken förklara skillnad, sälja eller bemöda sig med att beställa in någon annan
    tablet än iPads.

Inte särskilt tillmötesgående och ganska trist att han blandar professionella
    stadiet med sin egna personliga smak.

Hade jag haft samma typ av jobb hade jag haft intresse i att göra kunden nöjd,
    hålla min säljkvot på rimlig nivå.

Detta hade nog inte denna tjomme.

Jag handlar på Elchimpansen. Men jag måste veta vad jag vill ha för de är sannerligen
    i sällsynta fall mer pålästa än vad jag är.

Offtopic ;)

Ontopic = Bra att allt löste sig.

// A

6. Playstation

Playstation Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    95

MINA ENHETER

Grattis - du lade ned massvis av tid och energi på en ZTE Blade i augusti 2012.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

7. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

De kanske inte hade några skal?

Playstation och evening.beam gillar detta.