Skönt att det löste sig till slut.
Det som är tråkigt i denna historien och som ger en bitter eftersmak är hur man ser på sina kunder och sin kundsupport.
Ett reklamationsärende är egentligen något bra för ett företag om man vet hur man ska hantera det. Om de hade gett bra service från första början och löst problemet så leder det till följande:
1) Du som kund blir nöjd med deras ypperliga service och kommer att ha dem högt uppe på din lista att handla från igen
2) Du berättar sannolikt för kompisar om din upplevelse och kan generera merförsäljning och reklam
Men i detta fallet så blir det ju tyvärr motsatt effekt:
1) En massa negativt skrivande för dem
2) Man lär sig att man måste lägga ner en massa jobb och vara envis för att få minsta lilla rätt (är det värt detta jobbet eller ska man handla någon annanstans?)
3) De är inte intresserade att kompensera för allt strul, all tid du lagt ned och de kostnader för telefonsamtal du haft
4) Risken är stor att du och många andra väljer bort detta företag i många fall
Så det som kunde varit en kanonaffär för Elgiganten blir ett praktfiasko, trots att man faktiskt i slutändan fixat rätt produkt.
Det är sorgligt att respekten för sina kunder ibland kan vara så usel och insikten att det är vi som betalar deras löner kan vara så låg. Jag säger inte att kunden alltid ha rätt (det är ett bisarrt och felaktigt talesätt), däremot säger jag att man som företag måste vara ödmjuk och göra rätt för sig. Och alla gör fel någon gång ibland, och då får man göra en pudel och be om ursäkt rejält.
Mvh,
E.B.
Click to expand...