Eltra Svensk elscooter

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Dunderbobo, 14 aug 2019.

  1. dubisoft

    dubisoft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad 8th Gen Wifi 32Gb
    Övrigt:
    Apple Watch Series 4 wifi, AirPods Pro
    Det finns en Eltra app. Och då kopplade jag bara upp mig en gång så kunde jag ställa in lite inställningar där :)
     
  2. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Ska kolla genast, tack för tipset
     
  3. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Du får gärna återkomma när du kört en längre teststräcka. Är just den delen som gnager mig lite angående just 67. Även om byggkvalitén är bättre och allt annat på varenda sätt så känns det inte så kul att få ner i total räckvidd. Använder min titt som tätt för turer på dryga 3 mil, och brukar då komma hem med ungefär 30%, eller strax under.
    Känns som att marginalerna för denna modell är det som skulle kunna fälla hela avgörandet för ett köp då det inte inte finns så mycket marginaler över. Anger ex G30 som sagt 60km räckvidd så får jag i bästa fall, med strax under 50psi däcken, ut ungefär lite över 4 mil. Med mestadels körning på D läget och kanske mindre än 10% i S läget, endast vid uppförsbackar.

    Nu är det visserligen inte läge att uppgradera min G30, utan tidigast nästa år. Men jag får hoppas att tills dess att det antingen via Eltra har kommit en modell med minst 60km räckvidd och samma byggkvalité som ex denna. Helst också till ett pris under 10.000
     
  4. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Kollade appen och även deras hemsida, tror appen bara är för Eltra 67.
     
  5. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Körde en skvätt idag ca 1,5 mil. Så totalt på 1 laddning så har jag kört ca 52km, har fortfarande 2 pluppar kvar på batteriet så jag tror att jag skulle kunna komma upp i minst 7-8 mil på en laddning. Har kört helt och hållet i 30km/h och 95% asfalt och en del uppförsbackar.

    Dock måste jag se över varför fram bromsskivan fortfarande låter samt därbak låter bromsskivan enbart när man svänger höger. Ska ta och och kolla om ngt tar i eller vad. Märkt attstyret i helhet är lite löst, alla skruvarna sitter fast där men antar att det är så då styrhandtagen kan vikas ihop.

    Utöver styret och bromsarna så är jag extremt nöjd, den breda stå plattan är en riktig fröjd att stå på och över lag är den snabb och bekväm, en skvätt ryckig vid start men bara jag som är ovan i kraften.
     
  6. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Är 30km/h max hastighet? Hur mycket volt har du kvar? Vid runt 49 volt så ska accelerationen (o hastigheten?) bli sämre o vid 42v stängs scootern av (Emove iallafall)
     
  7. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Tror på ultran enligt deras hemsida så ska den ha en max hastighet på 55km/h, har ej testat det bara 45km/h. Hade ca 52-51v igår med 2 pluttar kvar på displayen.
     
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Ultran har väl fingergas, hur gillar ni den?, tycker att det blir konstig vinkel på handen och svårt att nå bromshandtaget snabbt
     
  9. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Vet ej om det är en vanesak, gasen i sig är helt ok men att snabbt ta i bromsen där efter blir svår, kanske man måste ställa in den bättre. Men bromsen vid gasen är för frambromsarna och den till höger är för bakre. Bromsarna i sig är rätt bra, tycker de griper åt bra.
     
  10. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Körde en till sväng idag, enligt skotern så hade jag kört ca 3mil, hade inte fullt batteri men stod ändå 5 pluttar på displayen samt 57,4V. Höll en hastighet av ca 15-22km/h (följde med frugan när hon var ute och cyklade). När jag kom hem så hade jag 4 pluttar kvar på displayen och 54,8v.


    Mailade även de på Eltra ang att bromsskivorna låter en hel del, speciellt den bakre när man svänger höger och de sa att man måste justera bromsarna. Så hittad denna till Emove Cruisern efteersom den och Ultran är i princip samma.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=-XudIUStji4
     
    Last edited: 21 jul 2022
  11. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Tack
    Får hoppas 45km/h stämmer någorlunda med verkligheten, synd att man aldrig kan prova scootrarna man köper....bor i Malmö, hoppas återförsäljaren får in dom i morgon


    Förstår inte hur en sväng kan få bromsbeläggen att vidröra skivan, det e inte plastskyddet som kommer i kontakt med däcket? Läste någonstans att skyddet fram tar emot vid vissa tillfällen - om jag inte minns helt fel
     
  12. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Kan bara jämföra min gamla scooter xiaomi pro2 som gick max 25km/h, Ultran känns som det går 30km/h, har inte testat med en hastighets app än. Men det är jäkla dra i Ultran, den rycker våldsamt när man kör gasen i botten.

    Måste kolla igenom hel bakdäcket för att se vad som kan låta så mycket, enda jag kan komma på är att bromsskivan tar i bromsarna. Skivan sitter rätt långt ifrån bakskärmen så tror inte att det kan vara den.
     
  13. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Nu har jag kollat bakdäcket och allt sitter sten hårt åt behövde inte skruva en enda skruv. Bakre bromsskivan låter ingen nu när man snurrar på däcket så behövde inte justera det. Däremot frambromsen var ett mindre projekt, fick skruva loss skärmen då jag inte hade nog långa insexnycklar. Men väl av så höll jag på en bra timme och fick bara inte till det, det är ju extremt tajt mellan bromsskivorna och bromsskivan. Jag fick inte till det på något sätt så jag misstänker att bromsskivan kan vara snäppet skev, för att kolla de måste jag skriva loss hela däcket och sen bromsskivan och det orkade jag verkligen inte.
     
  14. Agrik

    Agrik Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2020
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    19
    Kan du inte bara lyfta upp framdelen av scootern så däcket snurrar fritt, fixera blicken på skivan framifrån/uppifrån o sen snurra hjulet, borde synas rätt snabbt om den e sned - har inge problem med att göra så på min Kugoo iallafall.

    Hade ni inte bägge problem med oljud från bromsarna?
     
  15. Sickannn

    Sickannn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tjena! Jag är sanslöst nyfiken på att höra från någon som haft g30max och sedan äger en eltra67. För och nackdelar. Värt att byta till eltran etc.
    Jag kör just nu en g30max och den är härlig, men känner att det sackar en del uppför men det kan man väl förvänta sig när man väger 110kg.
     
    Last edited: 25 jul 2022
    JockeN gillar detta.
  16. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Jo mest från fram bromsarna, kanske går till sig vem vet.
     
  17. Sickannn

    Sickannn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2022
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Berätta gärna mer, när tillfälle ges
     
  18. Siionare

    Siionare Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2022
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    14
    Sant ! Uppdatering:
    Skruvade åt något där bak. Så fungerade bromsen igen. Ljudet som lät förut har försvunnit! Så just nu finns det inget att klaga på.
     
  19. PositivaÅke

    PositivaÅke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2018
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    64
    Kan du visa vad det var du skruvade på eller vart?
     
  20. dubisoft

    dubisoft Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2020
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Platta:
    iPad 8th Gen Wifi 32Gb
    Övrigt:
    Apple Watch Series 4 wifi, AirPods Pro
    Har båda (nåja den ena är svågerns men använder den ibland) och jag kan bara slå ett slag för Eltran, klarar backar mycket bättre. Är snabbare än G30 och mycket trevligare vid körning.

    Räckvidden har ännu inte varit ett problem för mig, men känner att den kommer ca lika långt iaf (inte hunnit testa ordentligt ännu då jag varit på Böda Sand en vecka).

    Den var extremt bra för att tömma latrintanken på husvagnen iaf. Bara ställa den på ståplattan och köra bort till tömningsplatsen. Sen var det bara att spola av den lite lätt från allt snusk :D (rekommenderas ej lol)

    Körde lite i sand och även på en skogsväg, och den klarade sig väldigt bra faktiskt. Rekommenderas heller inte men det gick iaf väldigt bra. Hade lite mindre luft i framdäcket (ca 40 psi). Men har fyllt till 50 nu (xiaomi elpump).

    Kom hem ikväll så ska testas mer ingående under veckan. Återkommer igen med mer svar!

    Var jäkligt trevligt med nfc-läsare när man var på camping. Då kunde ingen bara ställa sig och åka iväg med den :) Rekommenderas heller inte för övrigt lol.

    Den enda nackdelen är väl att den är lite tyngre så man får väl äta mer spenat. Och lite längre så fick fälla sätet på min V90 CC för att få in den ordentligt. Men går säkert att få in den på längden också. Kunde inte testa så noga.

    Nu ska den sättas på laddning, har inga som helst problem med den efter en hård vecka på böda (körde jäkligt mycket because lat och stora avstånd där) 132 mil avklarade så lagom mör nu hehe.
     

    Bifogade filer: