Emulatorer + spelrekommendationer för Play

Diskussion i 'Xperia Play' startad av holck, 23 mars 2011.

1. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Blir mycket spel :D

2. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Har du fått telefonen? @ holck

3. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Nej.
    Ska maila och fråga var den blir av.
    Han har ökat tiden på websidan och jag pallar fan inte vänta. :D

4. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Jobbigt. Ser ut att bli lite försenad överallt. Tele2 kommer ta 4999 i fysisk affär när den släpps vilket är lite över vad jag vill ge. Kanske måste härda mig enom intro perioden och köpa efter :(
    4500 har jag lyckats övertala mig själv är ok

5. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Jag hade räknat med 4000-4500:-.

Däremot när jag insåg mervärdet med redan tusentals spel redo i form av emulering avgjorde
    det att jag kunde tänka mig upp till 5000:-.

// A

6. ernstp

ernstp Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Snes9x utvecklaren Robert Broglia säger att Snesoid och Tiger SNES bl.a. bryter mot licensen för snes9x, och att den riktiga versionen är: https://market.android.com/details?id=com.explusalpha.Snes9x
    Mailade lite med honom, han skulle lägga till så att X-knappen på gamepaden valde i menyer bl.a. ;-)

"Emulator for the SNES/Super Famicom based on Snes9x 1.43. Beware of Market apps using Snes9x commercially under different names (SNesoid, Tiger SNES, and many others). Snes9x has a non-commercial use license and these apps cannot legally be sold or force you to view ads. Snes9x EX is completely free and without ads."

Last edited: 1 april 2011
  7. mac666

mac666 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Kan någon sammanfatta emus som är funkar med plays gamepad?

8. underbrallan

underbrallan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Bara att få spela crash bandicoot igen får en att börja dregla....

9. mac666

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Haha. det är förinstallerat på telefonen ju. riktigt skitspel imo :D

10. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Det är exakt vad denna tråd är för.

Tittar du post 2 ser du några som ännu så länge kommer att fungera.
    Resten får vi testa oss fram för resultat :)

11. underbrallan

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Skitspel....ffs det äger...

Sent from my R800i using Tapatalk

12. robbanl

robbanl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Lite snabba omdömen om spel jag testat i kortare perioder under första dagen.

Asphalt 6
    Största överraskningen. Ett riktigt roligt bilspel som lånar en hel del från andra bilserier men som gör det bra.

Modern Combat 2
    Kul FPS som fungerar helt ok med kontrollen. Här är det den analoga spaken som gäller för att titta runt och det känns ovant. Tyvärr laggar det en del när det är mycket explosioner.

Cody
    Grymt plattformspel som dessutom är gratis. Än så länge finns det inte så många banor men utvecklaren uppdaterar i bra takt och nya banor är på väg.

Medieval
    Ps1 spel som trots dålig kamera och föråldrad grafik fortfarande är roligt. kan nämnas att jag gillade det mycket när det var aktuellt och kanske därför ger det ett bättre omdöme än vad det är värt.

Ett litet tips: Köper man ett spel hos Gameloft så får man ett till gratis.

13. Dr.Smith

Dr.Smith Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Jag ska vara lite trist och göra ett lite halvnegativt inlägg i emulatordiskussionen. Ta inte det här som trollande utan försök se lite öppet på saken.

Vad det gäller SNES-emulatorer bygger de flesta på Market (inklusive Snesoid) på emulatorn Snes9x som i sin källkodslicens förbjuder att man använder den kommersiellt. Gratisversionen har annonser och "fullversionen" kostar. Jag rekommenderar av det skälet Snes9x EX.

Av principiella skäl undviker jag därför Yongzhs (och "Tiger" brandade) övriga emulatorer då jag inte undersökt närmare vilka emulatorer de har baserat de övriga på.

Med det sagt är Playen en underbar skapelse för spel och SNES-emulator var nog första anledningen till att jag skaffade den. Äntligen kan man spela Super Metroid på mobiltelefonen och skjuta diagonala skott! :D Sen har medaljen lite baksidor, men den diskussionen hanteras i andra trådar.

14. Gladjolt

Gladjolt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Har med Xperia Play testat:

NES- Nesoid
    SNES- Snesoid (endast problem med starfox)
    Gameboy Advanced- GameBoid
    N64- n64oid (Vissa spel har buggade texturer)
    PSX- FPse (antialaising kan sega ner lite)

De funkar som en dröm med Xperia Play! inga slowdowns heller i FPse och n64oid (bortsett från vissa cutscenes). (GT2, Crash warped, spyro 3, mario 64, SSB, Starfox 64 testat bla)
    De emulatorerna funkar utmärkt att binda alla knappar oxo. n64oid är emulerat så man slipper pixlig 3d grafik, det ser bättre ut o flyter bättre än spelen på mitt riktiga n64 :D

PSX- Psx4Droid/v2 (rekommenderas ej, spel flyter inte bra alls jämfört med FPse)

mac666 gillar detta.
  15. mac666

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Schysst!
    Länk till N64oid apk: http://www.megaupload.com/?d=13AYQQ5W
    tack...

16. Sasori

Sasori Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    38

MINA ENHETER

Eftersom jag inte har en play men ändå vill bidra till att förbättra det här subforumet tänkte jag slänga ihop en liten lista över spel jag tror ni kommer att tycka om. Jag tänkte välja 3 per konsol som man kan emulera och förhoppningsvis är det inte de självklara valen ni ändå tänker spela.

Nes

Little Nemo the Dream Master

Nemo har precis somnat och då börjar spelet. Man spelar i hanns drömvärld där man kastar godis på djur och tar deras skin och därmed får deras krafter. Helt absurt och jättekul.

Snake Rattle n’ Roll

Man ska här se till att en orm lyckas ta sig från en sida av banan till en annan medan man käkar saker på vägen. Det är nästan som ett förhistoriskt Snake men mycket roligare. Banorna är som labyrinter och spelet i sig är utmanande och riktigt kul

Ice hockey

Spelet är föråldrat ja men fortfarande ett väldigt kul spel. Man spelar hockey som namnet avslöjar hyfsat väl, man får välja sitt lag baserat på hur tjocka eller smala spelarna är och det get upphov till olika fysiska nack eller fördelar när man spelar.

SNES

Mega Man X3

Ett av de allra bästa Mega Man spelen, glömd av de flesta då SNES versionen (den europeiska) ligger på över 2000 begagnat. En dyrgrip dvs så vill man spela det får mane muleraoch det är riktigt bra. Jag hade tur då en kompis faktiskt köpte det när det väl kom ut. Det är ett högkvalitativt spel med bra bandesign och en hel del uppgraderingar och bra bossar som utmanar en ordentligt.

Harvest Moon

Bondespel. Man flyttar till en bondgård och sen börjar man livet som en bonde. Det låter inte så jättekul kanske men det är otroligt givande att ta sig igenom ens karaktärs lilla liv. Det är också ett spel som är väldigt lätt att lägga ner för att sedan plocka upp vid rätt tillfälle

Street Figther Alpha 2

Det här är enligt mig det bästa Street Fighter spelet på SNES. Definitivt det snyggaste. Det finns massor med karaktärer, alla varierade och trevliga att spela med. Utmaningen får man ställa in själv så det blir som man själv gör det. Pröva

Sega Genesis

Earth Worm Jim

Spelet bygger på en barnserie som var populär för kanske en 15 år sen eller så. Väldigt skum serie där en mask får tag på en dräkt som gör honom till en form av dum rymdhjälte. Spelet hr väldigt skruvad humor och är snyggt och kul att spela.

Zombies Ate My Neighbors

Största problemet med det här spelet är att det är absolut roligast att spela om man är två. Det funkar dock helt ok i singelläget också. Zombies attackerar staden och man ska rensa ut alla med allt från vattenpistol till bazooka.

The Lost Vikings

Du har 3 vikingar, alla har olika egenskaper och man ska använda sig av dessa för att ta sig igenom spelet. Det är ett pusselspel och ett väldigt trevligt sådant. Jag har lagt ner många timmar på det är spelet.

Playstation

Castlevania Symhpony of the Night

Bästa Castlevaniaspelet någonsin, precis när man tror att man gjort allt finns det lika mycket kvar. För er som har missat detta kan det närmast jämföras med de spel som finns på Nintendo DS. Hur mycket som helst att utforska och karaktärerna är underbara. Lyssna även gärna på ett av världens sämsta röstskådespeleri försök, fruktansvärt uselt :P

Tenchu

Känns som att detta förutom Ninja Gaien är det enda lyckade försöket på ett Ninja Spel. Här är det dock mer fokus på ninjamoment. Man ska smyga, gömma sig, göra sig och använda sig av redskap för att kunna utföra sina uppgifter. Det är alltså ingen idé att bara springa in och slåss.

Final Fantasy Tactics

Ett rutbaserat strategi RPG, låter kanske inte så skoj men det blir riktigt bra. Det är turbaserat så man får planera i förväg, styra sina gubbar rätt och se till att alltid ha koll på vad som händer. Det är inte något högt tempo i spelet vilket kan vara skönt.

Vargant Story

Ett RPG som många missat, det är ett helt underbar spel och kanske det typ näst bästa till konsolen beroende på smak. Stridssystemet var underhållande och det gav många timmars spelglädje

Nintendo 64

Zelda Majoras Mask

Det här är ett spel som bör fungera helt ok. Många tycker bättre om det än Ocarina of Time, jag är inte en av den skaran men spelet är trots allt väldigt innovtivt och roligt att spela. Snyggs som satan för sin tid var det också :)

Blast Corps

Ett pusselspel typ, du får kontroll över rivningsaskiner och sak runt och förstöra på bästa sätt. Lite hjärndött men också väldigt kul

Banjo-Kazooie

Banjo-Kazooie som karaktärer är tyvärr inte så intressanta men spelen de är med i är det däremot. Påminner om Donkey Kong 64 om ni spelat det men faktiskt ganska mycket bättre.

Perfect Dark

Futuristiskt fps från skaparna av Goldeneye. Det absolut roligaste spelet när man ska köra flera på N64 men för en spelare ärt det minst lika bra. Massvis med roliga vapen att använa som man bland annat kan skjuta genom väggarna med eller lämna efter sig som fällor. Spela det här om ni får chansen.

Last edited: 3 april 2011
    nioh och underbrallan gillar detta.
  17. mac666

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Här finns Rom gripper apk http://www.mediafire.com/?ad6s20mac4mf4sg
    Om ni tankar den via telefonen, byt namn på filen till .apk istället för .zip.
    När jag tankar via min play så blir det zip format! Men via datorn APK. vet ej varför

18. underbrallan

Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre just nu
    Telefon:
    S9 och Asus
    Info:
    Ask and you will know!
    Har suttit och spelat Ghosts 'n Goblins så att tummarna blöder.....
    så jäkla kul att kunna spela såna spel men ändå ha en riktigt bra telefon....

19. nioh

nioh Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    91

MINA ENHETER

Ghosts n goblins är skitkul.
    @sasori, final fantasy tactics ska jag kolla in. Jag har spelat jättemycket vandal hearts på min playstation, det är typ samma spel.

20. Gladjolt

Gladjolt Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Tänkte oxo ta upp lite spelrekomendationer :)

NES

Life Force

Klassisk side scroller space shooter. Ett av de bästa.

Megaman 2

Oj va många timmar jag satt framför detta när jag var liten :D

SNES

ASMT- A Super Mario Thing

SuperMario World mod, utmärkt för den som lirat ut Super Mario World och tröttnat på det. Detta spelet är seriöst svårt och savestates är en väldigt bra sak här. Omöjligt att klara utan de fysiska kontrollerna som Play har, kör detta om man vill ha en riktig utmaning :)

TMNT - Turtles in time

Riktigt kul co-op, har dock inte testat det med emulatorn via wifi. Via bluetooth fungerade netplay inte bra.

Gameboy Advanced

Touhoumon

Pokemon mod, återigen utmärkt om man tröttnat på originalet och behöver ny utmaning :) Det är baserat på Touhou-spelserien på PC.

N64

Ja här är väll några ganska självklara titlar :) Super Mario 64, Starfox 64, Super Smash Bros, Zelda. Alla funkar näst intill klockrent.

Skulle tipsa o berätta mer om Re-Volt, Carmageddon, Destruction Derby men de spelen fungerar ej bra med n64oid ännu.

PSX

Legend of the Dragoon

Tror jag tagit upp de tidigare men gör det igen. Fantastiskt turnbased RPG som krävs lite skicklighet för att få till attackerna rätt. Väldigt långt spel och intressant story.

Abe's Oddysey

Kul spel som kräver att man tänker till lite innan man gör saker, finns även en uppföljare.

Skulle även tipsat om Crash Team Racing, men den fungerar ej bra i FPse. Spelar upp ljud helt fel och fastnar.

Det var det, kanske uppdaterar posten o lägger till mer senare. Längtar tills dom fixar emulerar analogsticksen i FPse för play så man kan testa medal of honor och andra FPS :D