Tips: En av mina bästa "investeringar" nånsin.

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 22 jul 2023.

1. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Din halvt sentimentala analys av det att äga en bil är totalt irrelevant till mitt "investeringgstips".

Mitt "investeringstips" riktar sig mot folk som äger en bil man nästan inte använder, men tror att man är tvungen att behålla för att få vardagslivet att gå ihop när det finns enkla billiga alternativ. Det borde framgå av mitt TS inlägg.

Det riktar sig inte alls mot typ folk som jobbar på natten, har tre mil till jobbet, fem km till närmsta busshålleplats, eller t.ex en ung aktiv familj med barn, som bor utanför där det finns tillgång till kollektiv transport.

Btw, jag är inte alls emot det att äga bil. Har jobbat med bilar hela mitt yrkesaktiva liv, och har i alla år haft bil, gamla jänkare, som hobby, och har ägt ett större antal bilar. I en ålder av 77 har jag äntligen lärt mig att det inte är något fel på att försöka snåla in lite på det där med onödiga bilutgifter.

Heleg gillar detta.
  2. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

Vi är på ett diskussionsforum..där man diskuterar. Varför starta upp en tråd om generella åsikter inte tillåts enligt dig?

Pfefe, katho och Nicole gillar detta.
  3. junkan

junkan Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184

MINA ENHETER

Jag har två bilar jag, bara för att det är kul!

4. geobjork

geobjork Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 263

MINA ENHETER

Jovisst ska man diskutera på ett diskussionsforum. Men jag måste väl har rätt att respondera till ett inlägg som direkt hänvänder sig till mig och om hur jag tänker?

Citat, "Innan jag skaffade körkort samt bil så tänkte jag som dig, men efter jag upplevt friheten som det innebär har jag väldigt svårt att gå tillbaka."

5. Yoko666

Yoko666 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    935
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    helt klockrent! det är schysst pris som främjar att åka kollektivt så det snarare blir det självklara alternativet istället för bilen och framförallt många avgångar, många alternativa rutter för att ta sig från punkt a till punkt b.
    Här är det rätt få avgångar och rätt trist routing att ta mig från punkt a till punkt b med bil tar 45 min och med buss typ 2 h om man har ett kort byte.

6. drzap

drzap Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 191

MINA ENHETER

Du har tur du. Jag försökte se om jag kunde åka till en släkting 24 mil bort med buss över helgen. Går jättebra, startar hemifrån med buss fredag eftermiddag (14:45) och kommer halvvägs, sen blir det hotell för anslutningen går 11:00 på lördag. Den bussen går förbi dit jag ska men om jag vill hem igen får jag hoppa på mötande buss en timme efter jag kommit fram. lyckligtvis hinner jag då med anslutningen hem igen och är hemma bra tid lördag kväll. Söndagsbuss finnes ej.

Pfefe, MultiMan, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. r12500

r12500 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Tror inte det hade funkat för mig, alls, jag har 81,2 km/dag. jobbar på en annan ort där det finns tåg till från stationen till stationen men tyvärr måste ta buss hemifrån till stationen och sedan tåg och sedan buss till jobbet vilket tar så lång tid. för det måste jag åka hem ifrån kl. 5 på morgonen för att vara framme på jobbet kl. 8. medans med bil åker jag 7:20 hem ifrån och är framme 07:53.

8. Heleg

Heleg Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2 175
    Jag arbetar hemifrån (tidigare som anställd, nu som egenföretagare) så jag slipper att pendla (det tog på mina krafter att pendla, jag har pendlat som längst 12,5 mil enkel resa med egen bil/tjänstebil bl.a. och kollektivt till ett antal olika arbeten genom åren).

Jag behöver följaktligen inte åka så ofta, det är mestadels läkarbesök och några andra resor för att åka och handla, sällan mer än två gånger per vecka som jag far iväg.

9. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Även jag bor i Östergötland, i Linköping, Sveriges 5e största stad. Jag bor i den så kallade "ytterstaden", d v s inte de allra mest centrala delarna, men inte heller i någon förort.

Att ta bilen till jobbet tar mig ungefär 20 minuter dörr till dörr. Google säger att bilresan tar 9 minuter och det stämmer nog, det tillkommer ju lite promenerande till och från parkeringen också.

Att åka buss tar enligt google 39 minuter. Den resan inleds med 14 minuters promenad till min närmaste busshålplats som ligger 1 km från hemmet. Därefter blir det 5 minuters bussresa med östgötatrafiken, uppskattningsvis ca 2 km, google skriver inte den sträckan. Slutligen avslutas resan med 20 minuters promenad, 1.7 km från busshållplatsen till jobbet. Behöver jag säga att jag aldrig funderat på att ta mig till eller från jobbet på detta vis? Då kan man nästan lika gärna promenera hela vägen till eller från jobbet vilket enligt google skulle ta 59 minuter så slipper man åtminstone att anpassa sina tider efter en buss-tidtabell.

Att cykla tar enligt google 16 minuter, det har jag provat några gånger och det funkar. Dock är bil snabbast och smidigast, särskilt under den ruskiga delen av året.

I Östgötatrafikens årsredovisning kan man läsa att de år 2022 hade en omsättning på nästan 2 miljarder. Av dessa intäkter kom drygt 500 miljoner från biljettintäkter. Nästan tre gånger så mycket som de får av biljettköparna får de alltså av skattemedel. Då ingår visserligen sånt som skolskjuts och färdtjänst i deras verksamhet, men ändock känns det alarmerande att närmare tre fjärdedelar av Östgötatrafikens intäkter kommer från skattebetalare i stället för resenärer.

Om jag skulle köpa mig en bussbiljett skulle jag vara medveten om att jag betalat åtminstone 3/4 av biljettpriset via skatten. Med tanke på hur långt jag har till busshållplatser kan jag inte låta bli att fråga mig "vad f-n får jag för pengarna?".

Region Stockholm skriver i sin årsrapport att kollektivtrafikens skattefinansieringsgrad för 2022 var 51%. D v s du betalar ungefär 40 kr till för din resa via din skatt.

m v h Henrik

Yoko666, Kristy och eastbound gillar detta.
  10. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 331
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det stämmer att den är till hälften skattefinansierad, det har den varit så länge jag kan minnas. Däremot får jag resa på rabatterade priser :)

11. Andersgog

Andersgog Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    76
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL

MINA ENHETER

Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 4XL
    möjligt att det är en klassfråga, men varför ska jag betala mer skatt för att en kund skall köpa elbil för
    500.000 ist 570.000 ? Har man råd att köpa bil för 500.000 har man råd med 570.000 också. Lite så tänker jag, finns säkert mycket annat som är orättvist i Sverige, men just i bilfrågan tycker jag så. Kanske lite off topic :o

Last edited: 24 jul 2023
  12. eastbound

eastbound Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3 292

MINA ENHETER

70k är mycket pengar oavsett. Kolla leasing priserna hur dom ser ut nu. Bilpriserna generellt har ju ökan nåt oerhört i pris,och vad jag kunnat se så började det när elbilarna kom på allvar. I min bok är det en klassfråga. Vill regeringen att omställningen skall ske så krävs det lättnader för vanligt folk. Just d...moderaterna och co styr nu...

Jowee gillar detta.