En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller med på moms-biten, men det är min uppfattning att i fallet med enskild firma så räknas egenavgiften som ens skatt man annars drar av på sin vanliga lön. Dvs man betalar 30% egenavgift, och resten av pengarna är sina egna och kan tas ut till sitt eget konto utan extra skatter etc. Det verkar i min mening rimligare också iom att skatten blir vidrigt hög annars. (vilket iof inte vore något nytt - vad är det man får i slutändan nu? närmre 25% av appens kostnad?)
     
  2. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Nej, egenavgiften motsvarar arbetsgivaravgiften som arbetsgivaren betalar och inte syns på ett vanligt lönebesked.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Här kan du läsa om skatter och egenavgifter:
    http://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/skatter-och-avgifter/berakna-skatten

    Här är en tjänst som räknar ut vad som blir kvar innan skatten dras:
    http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/
    Den skatt som dras är samma som för vanliga anställda.
    Här kan du räkna ut hyr mycket skatt du ska betala:
    http://www.hurmycketskatt.se/

    Jag brukar räkna med att jag får kvar ungefär hälften efter att jag har betalat egenavgifter och skatt.

    Hur mycket blir kvar på en app som säljs för 10 kr inkl. moms inom EU?
    På 10 kr så drar Google 3 kr vilket ger 7 kr utbetalt.
    Av dessa 7 kr är 2 kr moms. Alltså har du 5 kr kvar.
    Egenavgifter är 29% => 5 * (1-0,29) = 3,55 kr
    På det betalar du vanlig löntagarskatt (30% om man tar ut 40000 kr/månad i Göteborg) => 3,55 * (1-0,3) = 2,485 kr
    Det stämmer med att du får ha kvar ungefär hälften av de 5 kr du fick efter att ha betalat Google för leveranstjänsten.

    Hur många 10 kronorsappar måste man sälja (inom EU) för att få ut 40000 kr per månad före skatt?
    40000/3,55 = 11268 stycken

    Om man bara säljer utanför EU då?
    Då försvinner momsen vilket ger 7 kr * (1-0,29) = 4,97 kr i vinst.
    40000/4,97 = 8048 stycken

    Siffrorna kommer inte bli exakt så här eftersom man gör schablonavdrag och återföringar m.m. i deklarationen, men i stora drag bör det stämma. Så se upp med att ta ut pengar ur företaget utan att ha koll på moms, egenavgifter och skatter.
     
    Last edited: 8 feb 2012
    kallt_kaffe gillar detta.
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Så om man konsekvent stuvar undan två 3:e delar av det som blir kvar efter Google fått sitt så borde det med andra ord räcka till skatt, egenavgifter och moms (med lite säkerhetsmarginal).

    Man inser ju också att om man inte gör några jätteinkomster så gör man nog bäst i att använda intäkterna till att köpa utrustning som ny dator, surfplatta, telefon, samtalskostnader, bredbandsanslutning, java-kurs osv... Plocka ut rena pengar måste ju vara något man bör undvika så långt det går.

    Kanske skulle behövas en separat tråd med tips på saker som är OK att köpa in för en egenföretagare som pysslar med mobil-apps-utveckling.
     
  5. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Japp, sätt undan och investera så mycket som möjligt, men tänk på sjukförsäkring och pension om man har företaget som levebröd.

    Mot slutet av året så kan man göra lite beräkningar på var resultatet hamnar och sedan skatteplanera genom att investera i utrustning som behövs för driften av företaget. Det viktiga är att man kan motivera varför företaget behöver köpa in just den utrustningen.

    Det går även varje år att periodisera vinsten, dvs. sätta undan maximalt 30% av resultatet för senare beskattning. Då kan man återföra de pengarna då man behöver göra större investeringar eller då företaget går knackigt. Så man måste inte investera allt samma år som man får pengarna
     
  6. corgrath

    corgrath Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER


    Så med andra ord (om vi kör fortfarande med ören), så ska (i mitt exempel) ruta 109 ha 2.75 SEK och ruta 110 0.75 SEK, vilket innebär att 2.75-2=2 SEK betalas in i skatteverket.

    Är det korrekt?

    Hur *exakt* redovisas detta? Enligt Visma Enskild Firma så har jag bara två rutor: "Belopp inkl moms:" och "Varav moms".

    Om det är nu 3 SEK exkl moms, bör jag skriva.. Nej, jag fattar inte :-) Hur jag än vrider och vänder på det, så stämmer inte siffrorna. Jag kan inte ange att Google tog mer än 3 SEK, och momsen måste ju vara 0.75/1 SEK enligt Skatteverket..
     
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I Visma Enskild Firma så kan det bli lite problem eftersom det är förenklat där. Jag tror att du får fråga Visam hur man ska hantera omvänd skattskyldighet.

    I mitt bokföringsprogram (SpeedLedger på Swedbank) använder jag Kontoplan Bas 2010 Enskild Firma och då blir det följande:
    Kredit
    3 kr - 1910 Kassa
    0,75 kr - 2617 Utg moms omv skattskyld 25%

    Debet
    3 kr - 4425 Inköp tjänst, omv skattskyld 25%
    0,75 kr - 2647 Ing moms omv skattskyld

    Jag hittade även ett exempel på det (mitt på sidan finns en verifikationslista med verifikat A1 som visar hur det blir):
    http://www.speedledger.se/bokforing...ktioner/bokforingsprogram-omvandbyggmoms-swe/
     
  8. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Händer det inget magiskt med rutorna om du kryssar i "Inköp från utlandet" vilket det ju är frågan om i det här fallet?
     
  9. JohNan

    JohNan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    hej, mycket intressant läsning.

    Jag undrar om det är möjligt att sälja en app utan att ha ett företag som tar inkomsterna? Alltså att som privatperson stå som säljare. Vad är det för regler angående skatter då?
     
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  11. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Detta innebär, att om jag säljer en app för, 7 kr (+0.25 i moms), så måste appen köpas ~1000 gånger innan jag får börja skatta och bokföra?
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tror att beloppet 12500 kr är ett undantag just för försäljning av bär, svampar och kottar.
    Alla intäkter i en hobbyverksamhet är skattepliktiga.

    Så länge det inte är din huvudsakliga inkomstkälla så kan det gå som hobbyverksamhet. Dock ska man betala egenavgifter på överskott, moms ska betalas om omsättningen överstiger 30k m.m. Det ska även föras bok på alla transaktioner

    Jag tror att det är smidigare och enklare att driva det som en enskild firma eftersom man har ungefär samma skyldigheter i en hobbyverksamhet, men saknar en del av fördelarna med att vara ett företag. Det kan bli lite rörigt när man inte kan driva det som ett företag med riktig bokföring, F-skatt, företagsregistrering på bank och andra ställen m.m.
     
  13. nadam

    nadam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    31
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Ja, om du plockar 1000 vilt växande appar i skogen så kan du sälja dem för 7 kr styck utan att skatta och bokföra. Google tillåter inte dessa appar så du får sälja dem på annat sätt t ex på ett torg eller till vänner och bekanta.
     
  14. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Google tillåter inte appar som säljs för 7kr?:/
     
  15. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Vi tar det här för att folk ska få läsa.

    Den som vill ha mycket att läsa kan ta en titt här: http://www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800024376/34409.pdf det handlar om hobbyverksamhet.

    Så 12 500 kr "taket" gäller enbart som tidigare nämnt försäljning av vilt växande bär, svampar och kottar.

    Jag rekommenderar alla som det berör att läsa igenom hela dokumentet och inte bara läsa lite utdrag.
    Ett annat stycke som kan vara intressant för en hel del.
     
  16. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jag skrev ett Google Apps Script för att summera försäljningen från en månad till de olika momsgrupperna (Sverige, EU, Utanför EU). Tyvärr fick jag inte skriptet publicerat i galleriet så man får köra det manuellt. Importera csv-filen för en månadsrapport till Google Spredsheet. Tools > Script editor, klistra in skriptet och kör Run > showChooseCountry.

    Här är skriptet: https://script.google.com/d/1KZorYpDpI2VDsuAuExPobrktOHljVPCZqKe_gTv5m_J8CoYYm7LFGRqk/edit

    Jag tar gladeligen emot tips på hur man kan köra körningen av skriptet ännu enklare! Dessutom får man gärna granska skriptet förstås. Jag har mest gjort lite enklare sanity checks än så länge.
     
  17. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Sen kan jag också ge ett besked om hobbyverksamhet/enskild firma. Jag befann mig själv i sitsen där jag sålt en app sedan januari i år som hobbyverksamhet. Eftersom det började bli lite pengar beslutade jag mig att starta enskild firma. Firman registrerades i juli i år.

    Min frågeställning var om jag kunde föra in försäljningen som varit in i firman och jag fick till slut svaret att det var helt okej (trots att det löpt flera månader). Intäkterna fram tills dess att jag fått ett momsregnr skulle bokföras som momsfria intäkter. Kan vara intressant information för någon i liknande sits.
     
    Nixi gillar detta.
  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    I september sålde jag mina första appar och fick en utbetalning den 2 oktober.
    Jag bokför varje månad i början av nästa månad så nu är det dags att bokföra det som hände i oktober.
    Efter några tafatta försök att få fram all data från Google med valutakonverteringar, avgifter och moms etc. så insåg jag att jag är tvungen att automatisera det på något sätt.

    Resultatet blev ett Google Spreadsheet som tar fram alla värden som ska matas in i verifikatet.
    Observera att jag precis har skapat det så det kan vara något jag missat. Det finns just nu inget stöd för refunds eller några andra typer av transaktioner. Dokumentet utökas när jag råkar ut för nya saker.

    Länk till dokumentet:
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlyTri1aCnsfdDhOdTBycHl1NnduZFY4WU1TU1I1aXc

    Hur man använder det:
    Logga in på Developer Console och https://play.google.com/apps/publish/Home
    Ladda hem den "Monthly Payout Report" som ska beräknas.
    Öppna "Monthly Payout Report" i Google Docs och konvertera samtidigt till ett Spreadsheet.
    Markera och kopiera allt.
    Klistra in det på fliken i mitt dokument som heter "payout_report".
    Nu beräknas alla värden fram automatiskt och presenteras på fliken "Results".
    Beräkningar kan ses på fliken "Calculations".

    Om ni hittar något fel så säg till.

    Edit:
    Nu har jag även lagt till möjlighet att få fram preliminära resultat utifrån en sales_report som då klistras in på fliken sales_report. Det man måste komma ihåg är att måste ange valutakurser på fliken currency_rates.
    Resultatet hittas på fliken preliminary_sales_report.

    Edit:
    Jag tog bort de flikar som inte används. Om jag behöver dem senare så lägger jag till dem på nytt.
     
    Last edited: 12 nov 2012
    pulsar och evening.beam gillar detta.
  19. Magnus_Triolith

    Magnus_Triolith Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan tyvärr inte använda ditt dokument då min försäljning är för stor. Går det att fixa på något annat sätt? excell tex?
     
  20. Magnus_Triolith

    Magnus_Triolith Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Här är förresten hur Google räknar ut moms osv vet ej om det står med innan. Säg att appen kostar 10kr

    App kostnad 10kr
    lägg på 2.50 i moms.
    användaren betalar 12.50

    ta bort momsent så 10 kr blir kvar.
    dra av googles cut ie 3kr.
    lägg på 2.50 igen för att se vad du får ut.