En guide till hur man använder e7andy utmärkta spreadsheet om man är helt nybörjare:
1) Hämta hem informationen från Google Play
- Gå till https://play.google.com/apps/publish
- Välj "financial reports" till vänster
- Välj år och månad som du vill göra rapporten för. Eller flera om du vill ta flera på en gång. Tex alla för 2012. En csv-fil laddas ner för varje månad.
2) Skapa ditt eget spreadsheet.
Nu har du ditt eget.
Första fliken så ser du resultaten, tomt nu förstås.
3) Importera information till ditt nya fina kalkylark.
- Gå till fliken payout report (flikarna finns längst ner) och ställ dig på första rutan, A1, råka inte scrolla någonstans eller så.
- På menyn välj, "importera..."
- Välj din första/enda månad du laddade ner från Google Play publish console.
- I listan under, välj "Replace data starting at selected cell", det nedersta valet för mig just nu i varje fall.
- Välj separator character till "comma". Obs viktigt, väljer man auto blir det ibland fel med dubbla decimaler i siffror, kan tex bli 9.00.00 istället för 9,00 (eller 9.00 beroende på vilket land du har inställt). Jag behövde även välja United States i spreadsheet settings på file-menyn för att det skulle funka.
- Kolla att alla siffrorna ser bra ut i preview. Extimated FX rate tex blev fel om jag inte hade valt United State i spreadsheet settings innan import.
- Tryck blåa import-knappen!
- Repetera med fler månader men se då till att 1) Ta bort extra rubriken med "clear row" efteråt, inte delete! Då slutar det funka. 2)Se till att stå i exakt rätt cell när du väljer importera. Har man scrollar lite i sidled tex för att kontrollera... Fegisar kan ju ta "Append" istället för replace...
Jag välde "Replace..." istället för "Append" vid importen helt enkelt för att har man råkat göra något fel någon gång så fanns formatering kvar ibland annars och då blev det knas med siffrorna/beräkningarna.
Kolla att värdena är rimliga! Det går lätt och fort att göra fel 
Sedan hur man för in sådana siffror i sin enskilda firma i deklarationen eller sin bokföring, eller för HB eller AB, det lämnar jag som en övning/annan att förklara.
Tack e7andy för mallen! Funkar fint med in-app purchases.
/Mattias, a.k.a. PulsarMIB ;-)
Last edited: Apr 23, 2013
Dreamfall and Nixi like this.