En guide hur man bokför/deklarerar Android app försäljning

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av corgrath, 1 feb 2012.

  1. Simon1573

    Simon1573 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Himla fint av dig att hjälpa oss mindre insatta, e7andy! Jag ska ner och snacka med Drivhuset i dagarna för att se om det är värt att dra igång en enskild firma.

    Ni som driver eget via Play Store: är det mycket jobb runt om kring? Vill inte att det blir mer av en börda än belöning att sälja appar.
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Mängden arbete beror på dig. Minsta möjliga är inte särskilt betungande.
    Det minimala arbetet är:
    • läsa och besvara reviews.
    • kolla buggrapporterna i Developer Console och se om det går att lösa någon av dem.
    • uppdatera din app lagom regelbundet.
    • bokföra din försäljning i lämpligt bokföringssystem.
    Utöver det så kan du ju så klart syssla med marknadsföring av din app, men det gäller ju alla produkter och tjänster man säljer oberoende av om det är i Play Store eller inte.
     
  3. Simon1573

    Simon1573 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Appen är ute på Play Store i nuläget, så allt som har med själva utvecklandet och "vård" av appen är jag på det klara med. Det är just din sista punkt, bokföring osv. som jag är totalt okunnig inom.

    Du nämnde "bokföra din försäljning i lämpligt bokföringssystem". Kan du utveckla det?

    Tack så hemskt mycket för svaret!
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Aha, jag trodde du redan drev en verksamhet och undrade vad som tillkom vid försäljning via Play Store. Jag läste inte ditt första inlägg så noga för du skriver ju klart och tydligt att du funderar på att starta en firma.

    Vi har tvistat en del om huruvida man måste ha en hobbyverksamhet eller ett företag när man säljer appar. Du måste definitivt ha det ena eller andra. Om du kör utan så begår du ett brott. Det är iofs kanske lite svårt att upptäcka att du bryter mot lagen, men jag tycker att det är lika bra att göra rätt för sig om man ska göra något seriöst över en längre tid. Då slipper man se sig över axeln och undra när/om man blir upptäckt och vad som händer då. Om du säljer appar så måste du även registrera namn och fysisk adress på Play Store så det är väldigt lätt att se vem som säljer varje app och om Skatteverket vill leta efter skattesmitare så är det nu väldigt lätt att hitta dem.

    Jag anser att en hobbyverksamhet är något du gör vid sidan av där du inte har som syfte att tjäna några pengar, men att det kan ge en vinst. Om du har för avsikt att göra en vinst och det drivs varaktigt så måste du ha en näringsverksamhet, dvs. ett företag. Det blir en liten gråzon kring syfte/avsikt och hobby, men om du inte vill starta ett företag så tycker jag du ska ringa Skatteverket och prata med dem kring hobbyverksamhet och om det är en möjlig väg. De är väldigt trevliga och hjälpsamma.

    Jag har drivit företag i 15 år nu och det är väldigt lite jobb när man väl gjort ett par år och råkat ut för bokföring, momsdeklarationer, bokslut och deklarationer.
     
  5. Simon1573

    Simon1573 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Haha, jag vet inte om det är jag som är otydlig eller om du kanske skummläste även detta inlägget, hur som helst:

    Jag har min app i "färdigt" skick, jag är på klarsidan om att starta en enskild firma. Det jag är oklar på är just din sista paragraf, just hur mycket jobb det är att syssla med bokföring och sånt.

    Båda mina föräldrar driver eget inom en helt annan bransch, och jag har ju fått se hur dom båda är i upplösningstillstånd när de sitter veckan innan deklarationen ska vara inne och håller på att bryta ihop.

    Så min fråga är hur mycket jobb det är runtomkring, med bokföring, momsdeklarationer och bokslut. Får man mycket "färdigt" från Google eller är det inte alls anpassat till svensk skattelag? Har sett en del om kontantmetoden vs. fakturametoden, vad spelar det för roll? Måste jag öppna separata bankkonton? Om jag skulle behöva köpa in t.ex. en Mac för iOS utveckling trots att appen kanske inte drar in mer än en hundralapp i månaden, vad anser skatteverket om det?

    Har en jäkla massa frågor som cirkulerar i huvudet... Drivhuset har efter en vecka fortfarande inte hört av sig, så jag är evigt tacksam för att du tar dig tid att svara! Tack!
     
  6. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om man har enskild firma utan några större konstigheter så är det ju bara att dra ut resultat- och balansrapport till deklarationen och fylla i rutorna. Jag gjorde klart det i förra månaden när jag skapade nytt bokföringsår för 2015. Nu väntar jag bara på att deklarationen ska öppna så jag kan trycka in alla siffror.

    Nu har skattereglerna precis ändrats och jag har inte kollat på det än, men jag tror att det är ännu enklare än förut att bokföra utbetalning från Play Store eftersom vad jag förstår ska slippa hantera momsen. Google är anpassad till svensk lagstiftning så det är inga problem. Google betalar ut till det bankkonto du registrerar.

    Kontantmetoden innebär att du bokför när pengarna kommer eller betalas.
    Fakturametoden innebär att om du skickar en faktura så bokför du en kundfordran och sen när pengarna kommer in så bokför du inbetalningen.
    Kontantmetoden är mycket enklare och passar de flesta små företag.

    Om du startar ett företag SKA du ha ett separat företagskonto. ALDRIG någonsin blanda företagets pengar med dina privata. Det är av största vikt för att hålla ordning på ekonomin i företaget.

    Om du har ett företag som sysslar med apputveckling så är det inga problem att köpa en Mac och dra den på företaget även om du aldrig får några vinster.
    Det du ska undvika är att dra allt på företaget år efter år bara för att få tillbaks momspengar och aldrig någonsin göra någon vinst. Att gå med förlust under några år är inga problem. Fortsätt bara inte att lyfta moms år efter år för då blir du lätt granskad.

    När det gäller bokföring så måste du förstå dubbelbokföring med debet och kredit. Det finns kurser och massor med info på nätet. Om du inte förstår det så blir det lätt väldigt fel och då sitter man där dagarna innan deklarationen och svettas med en bokföring som inte går ihop.

    Jag har gjort det enkelt för mig. Jag har Swedbank företagskonto med Speedledger bokföring påkopplad. Det kostar väl runt 3000 kr per år totalt, men då har jag företagskonto, bankkort, bankgiro och bokföring + lite annat smått och gott.
    Det är viktigt att bokföra regelbundet (det är till och med lag på det). Jag bokför en gång i månaden. Då har jag hela tiden koll på vad som hänt och behöver aldrig få en jättehög med verifikat som ska bokföras i slutet av året.
    Ha en pärm där du sätter in alla papper i kronologisk ordning så du har ordning på allt.
    Jag har en flik för innevarande månads verifikat och en flik för årets bokförda verifikat.
     
  7. Simon1573

    Simon1573 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2011
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Wow, tack så hemskt mycket! Det verkar ju gå att sy ihop med vardagen utan att behöva lägga allt för mycket tid på det. Återigen, många tack för en så utförlig beskrivning och alla tips!
     
  8. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Måste börja med att tacka för att du tagit fram detta kalkylark, hade inte klarat mig utan det :-)

    När jag importerar månadsrapporten för januari i kalkylarket så hamnar all försäljning på konto 3305, Försäljning tjänster till land utanför EU, trots att jag har försäljning i EU och Sverige. Misstänker att det har att göra med att momsen numera är 0 kr? Kommer du att uppdatera kalkylarket eller är det tänkt att funka på detta sätt?
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag har tänkt att uppdatera det, men har inte kollat på det än. Nu vid månadsskiftet så bokför jag alla transaktioner för februari månad och då kommer appförsäljningen från januari med.
     
    pulsar gillar detta.
  10. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag kunde inte låta bli att börja redan nu och försöka att få ordning på det. Jag har skapat ett nytt ark.
    https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlyTri1aCnsfdFRPRE9fRUNOblZocGZrV2tEX29KeHc&usp=sharing

    Så här tänker jag. Rätta mig gärna om jag tänker fel.

    Eftersom vi inte längre ser några skatter i rapporterna så går det inte att se skillnad på land inom och utom EU. Det gör att jag måste ha en lista med alla länder som finns i EU för att kunna separera försäljningen på Sverige, EU och utanför EU.
    Jag misslyckades att skapa ett filter som filtrerar på värden i en kolumn så jag gjorde nu till slut fullösningen att skriva alla landskoder direkt i filtret. Fult, men det fungerar. Om någon vet hur man gör ett sånt filter eller har någon annan lösning så är jag öppen för alla tips. Det gäller alltså filtret på arket 'EU sales' för att hitta de rader som är för EU.

    Google hanterar all moms inom EU så vi behöver inte redovisa den alls. I rapporten så ser vi inte hur mycket de dragit i moms vilket gör att vi inte heller kan redovisa den.

    Det är fortfarande moms på avgiften som Google tar för förmedlingstjänsten. Vi redovisar den för Google (omvänd skattskyldighet) samtidigt som vi drar av den.

    Vid försäljning till Brasilien så händer något konstigt.
    Jag har följande i min rapport:
    Brazil CIDE Withholding Tax
    Brazil IRRF Withholding Tax
    Google drar av extra för skatter i Brasilien. Pengarna går till Brasilianska staten.
    Hur ska det bokföras?
    Det är inte någon moms som går att dra av mot någon annan moms och vi kommer inte få tillbaks pengarna. Det är alltså en kostnad. Jag baserar det på det här: http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/utlandsk-moms.aspx
    Konto "6998 Utländsk moms" känns lovande.

    Det var vad jag fick fram av min första rapport med de nya momsreglerna. Testa gärna och kom med feedback.
     
    pulsar gillar detta.
  11. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Toppen! Tar och testar den direkt imorgon bitti. Var också inne på att det behövdes en lista med eu-länder.
     
  12. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har nu testat med min rapport och tycker det ser bra ut.. Hade ingen försäljning i Brasilien så jag har inte kunnat testa den extra avgiften. All min försäljning inom EU hamnar på 3308, Försäljning tjänster till annat EU-land, alltså även försäljningen inom Sverige. Känns lite konstigt eftersom 3308 är till annat eu-land. Känns som man borde dela upp försäljningen på Sverige och övriga eu-länder eller byta 3308 mot någon annan kod (so gäller för hela EU?).
     
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Nu har jag fixat problemet med försäljning i Sverige. Jag hade ett filter som filtrerade alla SE sales som har skatt betald. Genom att ta bort villkoret "Tax" så blev det rätt.
     
  14. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Borde inte konto 3004 (Försäljning inom Sverige, momsfri) användas istället för 3001 (Försäljning inom Sverige, 25 % moms) eftersom vi inte ska redovisa moms?
     
  15. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jättebra fråga. Försäljningen är ju inte egentligen momsfri. Det är bara så att Google sköter momsen åt oss.
    I momsdeklarationen blir det nu väldigt fel om vi matar in summan på konto 3001 på "momspliktig försäljning" för då blir vi momsskyldiga på det när vi redan betalat momsen via Google.
    För att momsuträkningen ska bli korrekt så måste alltså försäljningen bokföras som momsfri.

    För att momsredovisningen ska bli korrekt så ändrar jag till konto 3004.
    Utanför EU är det inget problem för det var momsfritt redan innan.

    Ett kvarvarande problem är då försäljning inom EU. Den är ju också "momsfri". Det finns konto "3108 Försäljning varor till annat EU-land, momsfri" som skulle fungera, men det är egentligen för varor. En app kan ju faktiskt anses vara en vara. Om man hade sålt appen på en DVD så hade det definitivt varit en vara.
     
    pulsar gillar detta.
  16. mgk

    mgk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har idag pratat med skatteverket och enligt dem så ska all försäljning redovisas på 3308. Detta eftersom man numera ska se det som att det är google som säljer appen och redovisar momsen. 3004 och 3305 skall vi alltså inte använda.
     
    pulsar gillar detta.
  17. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jättebra. Tack för infon.

    Det blir ju lite fel benämning på kontot, men det är ju iofs inte så noga. Det viktiga är att det blir korrekt i redovisningen av moms.

    Jag har nu ändrat till det. Verifikatet blir väldigt enkelt vilket är bra.
    För säkerhets skull så har jag sparat en kopia av det gamla arket.
     
    pulsar gillar detta.
  18. pulsar

    pulsar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Telefon 2:
    Google Pixel 1,2,3,4 XL
    Platta:
    Nexus 10
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012 & 2013), och Nexus 9
    Övrigt:
    Sony Smartwatch 3, Chromecasts
    Vill inte lusa ner tråden med onödiga inlägg men vill ändå passa på att uttrycka min tacksamhet över det här. Tack e7andy m.fl igen.:D<3

    Som hobby-app-utvecklare (enskild firma) vid sidan om sitt dagliga jobb med några enstaka tusenlappar om året i inkomster för närvarande är det guld värt att få denna första-klassiga assistans.
     
    e7andy gillar detta.
  19. b.lindahl

    b.lindahl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tydligen ska man enligt Skatteverket göra en periodisk sammanställning för försäljning av appar från 2015-01-01. Den ska vara redovisade idag (27:e april) dessvärre. Jag kan dock för mitt liv inte hitta vilket momsregistreringsnummer (VAT-nr) Google har för utbetalningarna som sker för försäljning i Google Play Store. Är det någon som vet det, om det är Google Ireland eller varifrån pengarna kommer?
     
  20. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det är inget du behöver bry dig om. Periodisk sammanställning gör man bara om köparen är en näringsidkare och åberopar sitt VAT-nummer. I Google Play så är köparen en privatperson så vitt vi vet. Google tillhandahåller bara tjänsten som distribuerar appar och betalningar.