En liten undran...

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av grenhall, 1 november 2010.

1. grenhall

grenhall Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det resonemanget tycker jag är intressant. Om man ser till den stora majoriteten människor så är det en mycket mycket liten skara som är tillräckligt intresserade för att "tweaka" sin telefon med hjälp av nya ikonpaket, egenskrivna program nedladdade från någon osäker källa på något forum osv. För att försvara Apple i detta fallet är deras affärsidé enkelhet, användarvänlighet och stabilitet. Något som faktiskt iPhonen och deras OSX leverar.

Men detta är ingen Apple vs. Sony Ericsson-tråd. Det är kanske just det att det kräver en massa jobb för att få telefonen att vara tillräckligt attraktiv som är ett störmoment för min del. För Android generellt känns det inte lika påtagligt som när en tillverkare slängt på en massa grafiskt, som inte tilltalar mig iaf.

Nu beror nog långsamheten på vad man jämför med. Jag har ju testat Nexus One när den släpptes och även Desire och i jämförelse så är Mini långsam. Antagligen beror det på Sony Ericssons variant av Android och inte telefonen i sig.

Att du körde inställningsguiden på 6 klick säger inget om hur användarvänlig telefonen är. Jag skrev pinkod på min iPhone sedan var den klar, det betyder inte att telefonen är användarvänlig. Kanske att grundinställningarna är det men inte hela telefonen.

Jag har stängt av alla program som kan tänkas köras men nu återstår väl bara att stänga av bakgrundsdata och synk också.

Är det så att dina kollegor VILL göra något som du gör med din telefon då? Personligen har jag bytt wallpaper på min iPhone men mer behöver jag inte göra. Det andra fungerar och det ser för övrigt mycket trevligt ut på vägen.

Haha faktiskt inte. Det är ett utomordentligt smart upplägg. Jag tror Android hade haft en rejäl uppsving i det grafiska om folk kunde rätta sig efter ikonmallarna från Android-dev. Nu ser det mer ut som min 11 månader gamla son ritat på datorn, på vissa av app-ikonerna.

2. Droid130

Droid130 Guest

Lite saker de vill kunna....

Hej!
    Jag lyssnar enbart på vad dom kan göra med sina telefoner.
    Och deras svar får jag liksom "ta".Och tänker inte helle forska i OM de KAN dessa saker,eller om de bara inte vet hur man gör i deras "användarvänliga" telefoner.
    Dom(eller en av dem) vill:
    Kunna lätt lägga in musik ifrån datorn,utan att vara bunden till ett eller ett fåtal prog.

De vill vill kunna styra datorn,med telefonen(vilket jag trodde att de kunde),utan att behöva köpa saker.

De vill kunna lätt installera FTPserver och Klient.För att kunna skicka över filer,...mobiler emellan,,,vart man än är.

De vill kunna "se" mappar,lägga saker där de vill(vilket jag trodde att de kunde).

De vill kunna dela med sig av en mapp på datorn,å lätt gå in där ifrån mobilen,,,,för överföring av foton,filer..m.m.

De vill kunna "lätt" installera prog..t.e.x välja själva...surfa på nätet,se ett prog man vill testa..ladda ner,installera.

Som sagt,jag tänker inte forska i OM de kan detta.
    Jag har bara lyssnat på dem.

Sen ang.långsamheten.
    Skall man jämföra hur snabb en mobil eller dator är,så skall man jämföra emellan likvärdiga "processorer".

Mvh

3. belga

belga Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inget av det jag skrev var menat som någon attack på apple, jag försökte bara förklara hur jag kände inför valet av telefon och varför iphone föll bort nästan direkt. Och i grunden är det en smaksak. Jag gillar inte för enkla lösningar. Jag vill ha ett visst mått av kontroll och inflytande även om det innebär en del jobb. Hellre att jag jobbar lite extra för att få det precis som jag vill än att det är för simpelt och bara blir så att det duger.

Självklart vill många inte behöva bry sig. För dessa är ju iphone m.m. jättebra. Bara att trycka ON så funkar det (utöver allt krångel med konton hit och dit). Enkelt, smidigt och lätt att förstå. Jag har inga problem att se charmen med apples produkter på så sätt. Det är bara inte för mig eftersom jag vet att jag inte tillhör "den stora massan". Detta gör ju dock att andra androidtelefoner passar så att valet blev just en mini pro istället för t.ex. Desire eller Galaxy s och så vidare har ju mycket med formatet att göra. Jag lät behovet styra och mina behov är enkla. Ringa/SMS/MMS, mejl och strö-underhållning. Alla fungerar på minin och formatet gör den smidigare och enklare att ha till detta än de stora plattorna som andra smartphones är.

4. Alphashooter

Alphashooter Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ja, allt är som sagt en fråga om tycke och smak men de här ikonerna tycker inte jag är så speciellt "flashiga". Dom skulle också kunna vara hämtade från nån förskola enligt min mening.[​IMG][​IMG]

Last edited: 7 november 2010
  5. valleybrook

valleybrook Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man som jag inte vill ha telefonen i ett löjligt fordral, inte vill lägga 6 lakan för en så trivial sak some en telefon, inte vill ha en platta i fickan, lyssnar mycket på musik med Spotify, har laptop, så fattar jag inte varför man skall ha en Iphone. Vad är det för App som är så fantastisk som bara kan användas av Iphone?

Musiken låter inte bättre på en Iphone, tro mig.

6. Droid130

Droid130 Guest

Där ser man,."naturlig" storlek å allt!.
    Ikoner..(haha),...några av mina program ligger i mappar.

Annars har jag rätt fina tavlor hemma som många tittar på.

Mvh

Last edited by a moderator: 7 november 2010
  7. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Men du verkar inte riktigt förstå det hela med logiskt och lättnavigerat.

Dessutom hade det ju varit fint med en skärmdump från iOS 4 och inte 3.x.

Det finns givetvis fula ikoner även för iPhone men jag tycker rent allmänt att utvecklarna inom Android-världen inte lägger lika mycket fokus på ett snyggt gränssnitt som i funktionaliteten i programmen. Men det får man göra som man vill. Personligen hade Android varit en mycket starkare konkurrent till iPhone om allt hade sett snyggare ut. Funktionerna är det absolut inget fel på däremot.

Ikonerna för iOS ser ut såhär numera, kan vara bra och referera till något aktuellt

8. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Lyssnar du mycket på Spotify med din X10 Mini? Hur funkar det för dig? För jag kan nog lyssna en två timmar innan batteriet är uttömt.

Det är inte en app det är alla de hundratusentals välgjorda applikationer som finns. Tyvärr ligger Android i lä än så länge. Det är den populäraste plattformen och kommer nog vara ett tag till. Vare sig du vill eller ej.

9. holck

holck Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Har en mini i bilen och har den för musik + latitude.
    Lyssnade i 4h och hade då ca 75% batteri kvar.

Däremot kan minin en sak som inte den andra kan. Multitasking.
    Det är något jag värderar och Apples försök till det är ju ett skämt.

10. Droid130

Droid130 Guest

Hej igen!

Jag har inte riktigt förstått sådana resonemang!.
    Ikoner,..???.

Jag har mängder med "teknikprylar" hemma.
    Men mobiler har ej varit något intresse tills "detta" kom.

Det är ju märkigt att inte vissa mobilmärken inte kommit längre i utveckligen har jag märkt.(inge nya grejor att göra med dom,bara nya skal).I stort sett!.
    För några exempel har jag ej sett?..eller läst om här!.

Men här hänger man upp sig på "ikoner",som i grund och botten är en smaksak!.

Att jag inte tänkt på det!.
    Nästa ggn jag byter ut en av mina DVD`er,t.e.x. måste jag kika efter en som har snygga knappar,,,men sen om det inte tar mina skivor jag brännt,..Ja,det spelar ju ingen roll?!.

Nått i den stilen känns det som resonemanget är.
    Men det gör eg. inget.
    För det mesta är ju en smaksak.
    I grund och botten ,köper man det man VILL ha!.

Mvh

Last edited by a moderator: 8 november 2010
  11. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Visst är de så. Man köper de som man tycker passar en bäst.
    Att man bråkar mellan varandra är eg. ganska barnsligt, och jag själv brukar inte
    vara sen med att gnälla på iCrap-lurar. :D

// A

12. imbee

imbee Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

Två timmar? Det kan inte vara annat än ett måndagsex till batteri du har.
    (eller så sitter du och pillar på den konstant, för att du tycker så mycket om den, vad vet jag ;))

13. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu är det ju inte ikonerna som är det avgörande utan enkelheten och att det faktiskt är ett jäkligt snyggt och stabilt OS.

Men man måste väl få diskutera? Vad är annars ett forum till för? Inbördes beundran?

Nu tycker jag iofs också att Apples multitasking inte är svinbra så därför använder jag MultiFl0w istället. Mycket snyggare och med en bättre överblick.

MultiFl0w på Youtube

Det var faktiskt så illa att den inte höll mer än två timmar förut. Men nu tycker jag batteritiden är klart acceptabel. Nu håller den en och en halv dag med hyffsad användning.

14. Droid130

Droid130 Guest

Ok!.
    Har inte sett så många inlägg om OS,och dess stabilitet och vad man kan göra med det!,i denna tråd.

Tycker själv att det är kul att kunna göra många saker med en sån "lite" pryl!.
    Så att haka upp sig på "skönhetssaker" i OS,som man lätt byter ut själv,är inte min grej.
    Dessutom är det ju så som med allt annat.
    Det någon annan tycker är fult,kanske inte ens jag har reagerat på!.

Så,...vad gör du annars med din mobil då?
    Förutom streamar musik?,,..Grenhall?.
    För du hade en Iphone,,eller?..kan du streama musik bara i två tim med X10 Mini?.
    Mvh

Last edited by a moderator: 9 november 2010
  15. slingsby

slingsby Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

16. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Eftersom jag både har en iPhone 4 och en X10 Mini, flickvännen ville inte ha den på grund av tangentbordet, så hamnar X10:an lite i skymundan. Men jag använder mina telefoner till skillnad från vissa jag sett. Har mer eller mindre 12GB datatrafik på min iPhone varje månad och allt igång utom Bluetooth. X10:an har som sagt kommit ikapp när det gäller batteritid. Nu behöver jag bara ladda den varannan dag och det är faktiskt riktigt bra eftersom jag använder den en del hemma, typ TV.nu och Whatsapp samt lite samtal.

iPhonen håller 2 dagar med över 7 timmars användning på 50% ljusstyrka med autoreglering. Något jag tycker är sinnessjukt bra med tanke på skärmstorleken och hårdvaran samt användningen.

17. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är inget trollande överhuvudtaget med inlägget. Men visst är det personligt.

Just därför är ditt inlägg egentligen lika meningslöst som min åsikt i detta fallet.

18. holck

Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Precis som grenhall säger så ska enheterna användas. Men, anledningen till mitt förra
    inlägg är detta med iPhone vs. Android som man ser dagarna in och ut tills man spyr.
    Det är bara samma sak hela tiden. Aldrig något direkt konkret.

Du säger att du kör annan Multitasking på din kärra. Egentligen bör ju enheterna jämföras
    out of the box, så som de är levererade utan att enheten breakas/rootas.

Men jag måste fråga dig som kör annan MT-hanterare;

Apples egna MT fungerar inte. Du kan t.ex inte köra Spotify och ha igång iPod och
    Youtube samtidigt med en enda stor mix av ljud. Dvs, ej multitasking.

Polaren har en breakad, kör ztoggle för att stänga av os:ets MT och kör med backgrounder. Detta tillåter inte heller ovan nämnda.

Klarar de du gör av att faktiskt LÅTA en applikation gå i bakgrunden på RIKTIGT?

Jag har en x10 och når utan svårigheter 2 dagars drifttid på x10an med en del spel,
    tal, surf, data. Tog x10an av laddaren i förrgår kväll 21 och har 40% batteri kvar just nu.
    Både i4 och x10 har stora skärmar (3,5+4"), mycket hög upplösning och stark cpu.

// A

19. Droid130

Droid130 Guest

Hej!

Ok,du streamar musik!.
    Tack för gensvar!.

Lyssnar väldigt mycket på radio själv!.

Mvh

20. grenhall

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Det är kanske gjort av den anledningen att folk inte ska bli förbannade över att iPod:en körs samtidigt som en Youtube-video visas. Personligen hade jag blivit förbannad om jag hade behövt gå in och stänga av musiken varje gång jag kollade på ett Youtube-klipp. Då är det bättre att musiken tystnar inför klippet och sätts igång direkt efter.

Som jag ser det fungerar Apples multitasking på ett bra sätt. Det sparar batteri. Att det däremot är begränsat till 4 appar på varje "sida" är irriterande och därför kör jag MultiFl0w istället. Så kan jag iaf ha 9 appar att välja på direkt på skärmen.

Sedan kör jag ju vissa spel som jag testar för tillfället och dom tuffar på i bakgrunden. Jag får notiser om när saker händer i spelet och även om det kanske inte är "äkta" så vet jag inte hur "äkta" skulle förbättra upplevelsen mer än att batteriet skulle sugas slut på kortare tid.